|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Castrol annonserar i senaste Auto Motor & Sport för en ny serie oljor kallade 'Castrol EDGE'. I Sverige finns de i viskositeterna 5W-30, 10W-60 Sport och 0W-40 Sport. De marknadsförs som "Våra bästa produkter och vår mest helgjutna lösning", men handlar det verkligen om tekniskt nya produkter eller är det bara ny marknadsföring av befintliga oljor? Ersätts TWS av Edge Sport 10W-60; är dessa identiska eller inte? Och är "Sport 0W-40" en ny "vinterolja" med siktet mot t.ex. BMW M-bilarna? Nyfiken på era synpunkter! P.S. Just nu kostar Edge Sport 10W-60 20% mindre än TWS'en hos Mekonomen under introduktionen. Perfekt inför avställningen! D.S. | |
| Vad blir priset för Edge sport 10w-60med 20% lägre pris än tws hos mekonomen? | |
| Har 0-40:in kommit ut än? Skulle vara bra med aningen tunnare olja nu mot vintertider. Ska se om det finns något att läsa om dessa oljor på deras hemsida :D | |
|
Japp, Castrol Edge finns som 0W-40 (API SM) för 499:-/4L på Länk Länk Mvh |
|
| Länk | |
| Skitbra ju, tjänar man nån hundring, hade ändå tänkt att handla rs 0-40 till servicen nu i november. Men denna verkar vara helt okey också. | |
|
Vad jag "hört" är att Edge 0W40 samt 10W60 är en "vidare utvecklade"/om labelada RS-olja...RS olja kommer förövrigt att försvinna från hyllorna |
|
|
Ok, återstår väl att se vad BMW kommer att rekommendera framöver. Upptäckte just att det på castrol.co.uk-hemsidan finns betydligt fler EDGE-oljor än på svenska marknaden. Där är Edge 10W60 den som är BMW M godkänd för bilar efter år 2000, medan Edge SPORT 10W60 rekommenderas för äldre/trimmade bilar liksom den gör här. Uppenbarligen finns en gradskillnad dem emellan, och en kvalificerad gissning är att Edge 10W60 är snarlik/identisk med TWSen. Frågan är om Edge Sport lämpar sig bättre än TWS till äldre M-bilar såsom M5 E34, (M3 E36)? Johan B, har du något att tillägga? :) |
|
|
vi väntar på ett inlägg från -Johan B- motorolje-gurun - - jag hörde idag att TWS enbart kommer att finnas på BMW varvid EDGE istället enbart kommer att finnas i efter-marknads-handeln typ MEKONOMEN - = är detta enbart marknadsföring eller handlar det faktiskt om olika PRODUKTER ???? EDGE 10W60 rekommenderas på samma sätt som TWS 10W60 varvid EDGE 0W40 rekommenderas vid många och återkommande kallstarter med f.ö. samma egenskaper som EDGE 10W60 - - M5touring register |
|
|
Jag friskar upp denna tråden igen och hoppas by kollegan(Johan B) ser detta. Nån som hittat något nytt om skillnad mellan TWS och den nya 10-60 EDGE oljan ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| vilken edge olja ska jag ha till min 320 -02?? Vilken longlife skall oljan vara klassad för?? har sett två olika bmw longlife klassningar | |
|
Buzz, din bil skall ha olja som är BMW-LL01 eller 04. Jag har inte kollat närmare på Edge-oljorna eller deras specar, så jag vet inte om det är "nya" eller omdöpta oljor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Väntar med spänning på upplösningen till denna tråd. Ska inom kort köra oljebyte igen på min nyinförskaffade 518i E34 -90 M40. Jag har sökt som en idiot här på forumet utan att hitta nåt konkret till min bil, som idag knackar kall men går fint varm på delsyntet 5W40, 2 veckor gammal. Efter Omega 907/909, gör jag då rätt i att välja nya EDGE 0W40, eller är det bättre med SLX LL04 0W30? BMW i Solna väljer SLX 0W30 om man lämnar in på service men prisskillnaden på Mekonomen är stor med tanke på erbjudandet... Mycket mycket tacksam för svar, olja är inte min grej känner jag. |
|
|
Länk Mvh |
|
|
Köpte edgen till m3:an å den tor ja funkar bra, har inte kört nåt med den, bara bytte olja sen så varmkörde ja å ställde av den..men han på mekonomen sa att den skulle ersätta bla tsw:n å rs:en så då bör den funka.. ///MVH Johan Länk Länk |
|
|
Gammal tråd men pratade med Castrol Sverige idag för det är dags för ett oljebyte, Dom säger att det är endast TWS:en som gäller EJ Edge... |
|
|
Intressant för jag hade just ett samtal med en återförsäljare som tyckte att Edge ersatte TWS, men bra, då vet jag att det fortfarande inte är så. /M |
|
|
Hos BMW använderman slx 0-30 innan min första service hos dem hördes ingenting från vanos nu efteråt hörs den markant, beror det på den tunna oljan? då jag aldrig kör på vinterhalvåret är det då helt fel att att köra på Edge 10-60 för att få en stadigare olja eller kan jag använda den till en 150 hk.2.0:a, det talas så mycket om den oljan så man tror den är det ultimata för sommarhalvåret mvh Uffe/bildock |
|
|
Tws:en är inte ersatt av Edge sport. Alla M bilar ska endast ha tws 10-60 inget annat. Den försäljaren på mekonomen har nog ingen koll. Sen är castrol edge 0-40 en longlife olja till Bmw upp till 2004 års. Tydligen har det inte kommit fram en olja som motsvarar LL04 än. Edge sport 10w60 ersatte Rs 10w-60. Castrol har rört om det helt. BMW FOR LIFE |
|
|
"Edge 10w-60" är godkänd till M-Bilar men INTE "Edge Sport 10w-60" Edge 10w-60 har samma estertillsats som TWS och är därmed godkänd för M motorerna. Estertillsatsen krävs av oljepumpen i M-motorn har jag fått förklarat av en tekniker på Castrol. |
|
|
fortfarande är det som så att TWS är inte ett krav på alla M motorer. s50 och s38 kan köras på vanlig slx 0-30w. dock skulle jag inte göra det av tekniska skäl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.