AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.888

Castrol EDGE = ny olja?

Sida 2 av 4
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Jag byter själv nu olja till min M6-85 till en Redline Racing olja rek av g.agenten. 15W 50 Extreme.
I lådan kör jag med en Redline light chock proof

Alla kör ju på TSW så det känns gott att gå mot strömmen.

Korkat ?
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Ursäkta ! Skall vara TWS i föregående inlägg
pg_ice
en sak kan jag säga redan nu
man får var man betalar för vad gäller TWSen

nästan 1500:- pungade jag ut med i dag för 2 dunkar TWS.
jag tänkte jag skulle prova den då oljan som var i var nån billigare Mobil olja i innan.

Motorn vart knäpptyst efter bytet!
känns nästan som man skulle ha hällt i smör i den så jämt och tyst går den.

förut så rasslade det bra vid kallstarter men inte längre.
misstänker att TWSen är bättre på att stanna kvar på glidytorna än billigare oljor så att olja sitter kvar även vid kallstarter.
förut lät bilen som en disel första 30sek
nu spinner den som en katt utan skrammel!

har ni inte provat TWS förut så gör det! ni kommer att höra skillnad på engång efter första uppstarten(beroende på vilken olja ni körde med innan iofs)
dyrt men jag ångrar mig inte att man hällde i TWS i M3an
pg_ice
det här forumet måste få en edit funktion! så man kan rätta till stavfelen :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Jag köpte de sju sista litrarna Tws =)

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Länk
På Castrol UK sida kan du kolla vilken olja din bil ska ha!

Länk
Filip_J
Enligt Castrol så är Castrol Edge enda rekommenderade för M3 E46.
au
362
audidriver
540iAT -97
jag har 3 liter TWS kvar, kan jag blanda den med edge om jag inte får tag på mer?
audidriver: Japp, Edge SAE 10W-60 är samma olja som TWS.

Däremot är Edge Sport 10W-60 INTE samma olja.
Edge är inte alls samma olja som TWS!
Ganska lika oljor, men inte samma!
IstvanC:

Innan du ger dig på att säga detta får du nog allt komma med en trovärdig förklaring.

Kan nämnas att Castrol själva säger detta samt att det är de enda flaskor där det står på flaskan att de är rekommenderade för BMW M & Z-motorer.

Är det verkligen EDGE SAE 10W-60 du menar?

Kom inte dragandes med att du hört det av en grannes polares bilmek som kan sånt här bara. ;)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Castrol TWS och Edge är inte samma oljor, det som skiljer är mängden additiv. TWS är visserligen en äldre olja som inte har de senaste klassningarna men håller en högre oljefilmstyrka än edge
BMW-lelle, jag har inte hört från någon, har tagit reda på info själv, har sett specifikationerna på båda oljorna från Castrol, och det är inte samma olja, tyvärr har jag inte specen här just nu. Men du får tro vad du vill..

Det stämmer det Alpina B8 säger, Edge är en nyare olja, och har i många länder ersatt TWS, t.ex. i England så kör de Edge oljan i deras M-bilar redan sen slutet av 2006. Olje-företag är som vilka andra företag som helst, de förbättrar sina produkter för att hålla sig konkuranskraftiga, TWS är faktiskt en rätt gammal olja nu. fastän fortfarande väldigt bra!

MVH
Märk väl de skillnaden mellan oljorna, en decimalsiffra på en "specifikation" som enligt dem själva ENBART är en fingervisning och kan ändras närsomhelst....

TWS:

TWS Motorsport
Specially approved by BMW
________________________________________________________________________________

Användningsområden

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk motorolja som bibehåller sin prestanda även under svåra driftsförhållanden.

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är den enda motoroljan som har godkännande för vissa BMW M modeller t.ex M5, plus Z8 efter mars 2000.

________________________________________________________________________________

Egenskaper / Fördelar

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är formulerad på helsyntetisk basolja och med högteknologiska additiv.

Bred varierande multigrade som ger utmärkt skydd vid såväl höga som låga temperaturer

Specifikationer / Prestanda

BMW godkännande för M-serien och Z8 modeller efter 2000
ACEA A3/B3
API SJ/CF

Lagring

Alla förpackningar skall lagras under tak. Sker lagringen utomhus skall faten lagras liggande så att vattenintrång och utplåning av fatmärkningen undvikes. Produkterna skall inte lagras i temperaturer överstigande 60 °C, utsättas för starkt solsken eller köldgrader.

Hälso-, Skydds-, och Miljöaspekter

Hälso-, skydds- och miljöinformation för denna produkt finns på ett särskilt säkerhetsinformationsblad. Detta ger infromation om eventuella risker, skyddsåtgärder och första hjälpen, liksom om miljöeffekter och rekommendationer för omhändertagande av använd produkt.
Castrol eller dess dotterbolag åtar sig inget ansvar om produkten används för icke avsett ändamål eller angivna eller om angivna skyddsåtgärder inte vidtagits. Innan produkten används på annat sätt än det angivna bör det lokala Castrol-kontor kontaktas för råd.

Typdata

Testmetod Enhet Värde:

SAE 10W-60

Test Metod Enhet Värde
Densitet @ 15C, Relativ ASTM D4052 0.864
Utseende Visuellt Klar & ljus
Viscositet, Kinematisk 100C ASTM D445 mm²/s 24.4
Viscositet, Kinematisk 40C ASTM D445 mm²/s 161
Viscositets Index ASTM D2270 179
Viscositet, CCS -25C (10W) ASTM D5293,DIN 51377,Supplier cP 4860
Flampunkt, PMCC ASTM D93 °C 200
Sulfataska ASTM D874 % wt 1.1
Bastal , TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8.1
Lägsta flyttemp. ASTM D97 °C -51

EDGE SAE 10W-60:

EDGE 10W-60

Användningsområden

Castrol EDGE 10W-60 är en helsyntetisk motorolja med exceptionellt gott skydd för högeffektsmotorer.

Denna produkt är den enda godkända olja för vissa BMW M motorer såsom M5 och Z8 etc.

Egenskaper / Fördelar

Ger högsta skydd speciellt för BMW M-serie.

Högsta grad av motorskydd vid både höga och låga temperaturer.

Helsyntetisk teknologi.

Specifikationer / Prestanda

Godkänd för BMW M-serie och Z8 modeller
API SJ/CF

Lagring

Alla förpackningar skall lagras under tak. Sker lagringen utomhus skall faten lagras liggande så att vattenintrång och utplåning av fatmärkningen undvikes. Produkterna skall inte lagras i temperaturer överstigande 60 °C, utsättas för starkt solsken eller köldgrader.

Hälso-, Skydds-, och Miljöaspekter

Hälso-, skydds- och miljöinformation för denna produkt finns på ett särskilt säkerhetsinformationsblad. Detta ger infromation om eventuella risker, skyddsåtgärder och första hjälpen, liksom om miljöeffekter och rekommendationer för omhändertagande av använd produkt.
Castrol eller dess dotterbolag åtar sig inget ansvar om produkten används för icke avsett ändamål eller angivna eller om angivna skyddsåtgärder inte vidtagits. Innan produkten används på annat sätt än det angivna bör det lokala Castrol-kontor kontaktas för råd.

Typdata

Testmetod Enhet Värde:

SAE 10W-60

Test Metod Enhet Typdata
Relativ Densitet 15°C ASTM D4052 0.864
Utseende Visuellt Klar & Ljus
Viskositet 100°C ASTM D445 mm²/s 24.2
Viskositet 40°C ASTM D445 mm²/s 161
Viskositets Index ASTM D2270 ingen 179
CCS -25°C ASTM D5293 cP 4860
Flam punkt, PMCC ASTM D93 °C 200
Sulfat aska ASTM D874 % wt 1.1
TBN bastal ASTM D2896 mg KOH/g
Lägsta flyttemp. ASTM D97 °C -51

Jag blir gärna överbevisad men fram tills dess litar jag på att det Castrol själva säger stämmer.

Det finns ju också:

Castrol RS
Castrol Edge RS
Castrol Edge Sport

Jag tror jag har 3 eller 4 olika specifikationer på just Castrol 10W-60 men det är just dessa ovan nämnda jag (och Castrol) påstår är likadan.

För att undvika missförstånd då jag var otydlig i inlägget ovanför.

TWS samt Edge SAE 10W-60 (inget annat!) påstår jag och Castrol är samma.
Tyvärr har jag inte kvar mailkonversationen med Castrols tekniker men är ni osäkra går det bra att dra iväg ett mail till dem och fråga.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
'take 99' om och om igen.....................
i och med att Castrol t.o.m. ger FELAKTIG information på sin hemsida så är det inte heller konstigt att någon som arbetar där ger felaktig information -
det är som det är för den som verkligen vill veta -
Varför inte bara tänka så här:

1: Varför tillverka en olja som har samma specifikation?
2: Varför tillverka denna med en äldre API-specifikation? (API SJ, =TWS)
3: Om dessa "extra additiv" nu hälls i, borde inte detta synas på specen?
4: Edge har samma BMW M godkännande, dvs för M3,M5 &Z8 mfl. varför?
5: Den decimal som skiljer; 24.4 vs. 24.2 motsägs i Castrols egna uppgifter på den tyska sidan där värdet är 24.0!!!!

I rest my case.....

TWS Motorsport
SAE 10W-60

Anwendung

Castrol TWS MOTORSPORT SAE 10W-60 ist ein vollsynthetisches Motorenöl der Spitzenklasse. Das Produkt ist für extreme Belastungen unter allen Bedingungen ausgelegt. Durch die Viskositätslage sorgt es für extrem niedrige Ölverbrauchswerte, wie sie von anderen Leichtlaufölen nicht erreicht werden. Weiterhin liegt der hohe HTHS - Wert ( = Viskosität bei 150° C unter Belastung ) in einem Bereich, der nur von vollsynthetischen xW - 60 Produkten erreicht werden kann. Dieser HTHS - Wert ist eine Kenngröße für die Belastbarkeit des Schmierfilms ( z.B. im Gleitlager ). Umfangreiche Einsätze von Castrol TWS MOTORSPORT SAE 10W-60 im Motorsport haben die hohe Qualifikation dieses Produktes bewiesen

Hauptvorteile

· Äußerst geringer Ölverbrauch durch außerordentlich niedrigen Verdampfungsverlust und hohe Abdichtung im Kolbenring-Bereich durch eine extrem hohe Hochtemperatur-Viskosität
· Hervorragende Hochtemperatureigenschaften, d.h. hoch belastbarer Schmierfilm mit hohem Druckaufnahmevermögen, selbst unter extremen thermischen und mechanischen Beanspruchungen.
· Starke Reduzierung der Reibung an den Schmierstellen durch die im Öl enthaltenen polaren Grundstoffe, daher niedriger Verschleiß.
· Hohe Scherstabilität, d.h. der Viskositätsbereich bleibt auch über eine lange Einsatzdauer bei starker mechanischer Beanspruchung erhalten.

Spezifikationen

Exklusivempfehlung BMW M3, M5 und Z8
BMW Spezialöl
API SJ/CF

Lagerung

Gebinde jeglicher Art sind möglichst überdacht aufzubewahren. Bei einer ungeschützten Lagerung im Freien ohne Überdachung sind die Öldrums liegend zu lagern, um ein Eindringen von Wasser zu vermeiden und die Lesbarkeit der Beschriftungen zu erhalten. Die Produkte sollten nicht bei Temperaturen über 60 °C gelagert werden. Sie sind vor direkter Sonnenbestrahlung bzw. Frost zu schützen.

Gesundheit, Sicherheit, Umwelt

Zur Information über Gesundheits-, Sicherheits- und Umweltaspekte kann ein Sicherheitsdatenblatt angefordert werden. Darin sind Einzelheiten über mögliche Gefahren, Vorsichts- und Erste Hilfe- Maßnahmen sowie über Auswirkungen auf die Umwelt und zur Entsorgung gebrauchter Produkte aufgeführt. Die Castrol Vertriebsgesellschaft mbH oder ihre Muttergesellschaft, übernehmen keinerlei Verantwortung, wenn das Produkt falsch oder ohne die notwendigen Vorsichtsmaßnahmen angewendet bzw. zweckentfremdet eingesetzt wird. Soll das Produkt für eine andere als in dieser Produktinformation beschriebenen Anwendung vorgesehen werden, wird empfohlen, die zuständige Castrol-Gesellschaft um Rat zu fragen.

Kennwerte (ca.-Angaben)
________________________________________________________________________________ SAE 10W-60

Einheit Typische Daten Prüfmethode
Farbe bräunlich
Dichte bei 15 °C kg/m³ 864.0 DIN 51757 T4
Kin. Viskosität bei 40 °C mm²/s 161.0 DIN 51562
Kin. Viskosität bei 100°C mm²/s 24,0 DIN 51562
Viskositätsindex 179 DIN ISO 2909
Pourpoint °C - 51 DIN ISO 3016
Flammpunkt COC °C 200 DIN ISO 2592

Änderungen der Kennwerte vorbehalten.

Diese Veröffentlichung und die darin enthaltenen Informationen sind als zum Zeitpunkt der Drucklegung zutreffend anzusehen. Für Richtigkeit und Vollständigkeit der in dieser Veröffentlichung enthaltenen Daten und Informationen wird keine ausdrückliche oder stillschweigende Gewähr oder Zusicherung übernommen. Dem Benutzer obliegt es, die Produkte zu untersuchen und mit der gebotenen Vorsicht zu benutzen sowie alle geltenden Gesetze und Verordnungen zu beachten. Keine in dieser Veröffentlichung enthaltene Angabe darf als ausdrücklich oder stillschweigend erteilte Erlaubnis, Empfehlung oder Ermächtigung aufgefaßt werden, eine patentierte Erfindung ohne gültige Lizenz zu benutzen.

Dem Benutzer obliegt es, die Produkte zu untersuchen und mit der gebotenen Vorsicht zu benutzen sowie alle geltenden Gesetze und Verordnungen zu beachten. Keine in dieser Veröffentlichung enthaltene Angabe darf als ausdrücklich oder stillschweigend erteilte Erlaubnis, Empfehlung oder Ermächtigung aufgefaßt werden, eine patentierte Erfindung ohne gültige Lizenz zu benutzen.

Die Castrol - Gruppe ist nicht verantwortlich für einen Schaden oder eine Verletzung, die auf einem Gebrauch des Stoffs, mit dem billigerweise nicht gerechnet werden kann, mangelnder Beachtung von Empfehlungen oder mit der Natur des Stoffs verbundenen Gefahren beruhen. Für Lieferungen gelten unsere Allgemeinen Lieferungsbedingungen, insbesondere die darin enthaltene Haftungsregelung.

Deutsche Castrol Vertriebsgesellschaft mbH
Max-Born-Str. 2
22761Hamburg
Tel. 040/3594-01

Sen en liten reflektion:

Vilket annat ämne går så långt i sin diskussion att man inte ens längre tror på tillverkarens egna ord och en "specifikation"?
Om ICA kommer ut med ett paket köttbullar där det står: "Ny förpackning, samma köttbullar", skulle ni då leta bland hyllorna efter den gamla köttbullsförpackningen?
Hur länge skulle ni göra det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.