AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
92.904

E90 och E91 320D KCR-trimmade

Sida 9 av 12
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
F*n.. jag tröck för fort.

På min verkar det bara som att det är en kontakt som skall tas isär och en insticksplugg från boxen sitta imellan..

Piece of cake helt enkelt!

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

amullo: behövde du montera av täckkåpan till motorn eller något annat?

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
Jag har inte hunnit montera boxen ännu. Jag tänkte ner i garaget ikväll o titta, jag vill ha ett svar av marineutter innan, men jag orkar inte vänta längre.

Jag babelfish´ade mig genom instruktionen och det verkar väldigt enkelt att installera, det är själva inställningen som blir intressant, då det verkar vara en form av "trail and error". När bilen går in i nödläge så backar man boxens inställning litegrann och sen är det bra med det.

Jag kanske hinner köra en sväng i eftermiddag så får vi se hur det blir.

//amullo
"det är själva inställningen som blir intressant, då det verkar vara en form av "trail and error". När bilen går in i nödläge så backar man boxens inställning litegrann och sen är det bra med det."

:-)
Min rekommendation är att börja i andra änden. Vilka inställningsmöjligheter har boxen?

Flåklypa
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flåklypa: vad han skrev tidigare så ökar man så sakta stegvis tills bilen eventuellt går in i nödläge och sedan skrvar man tillbaka lite.

___
//Ulf
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Amullo; Ber om ursäkt för sent svar!!!! Du har dock alldelles rätt med det du skrev i tråden gällande installationen. Är du säker på att du inte tog tyska :>!

Dock körde jag personligen med boxen på 0 efter installation för o se att allt gick bra, sedan med varm motor, från 0-20 med 5 min körning, sen 20-50 med 5 min körning, sen 50-80.

Men (suck) man vill ju alltid ha mer och kan inte hålla mig till efter service, utan kommer idag dra upp till MAX 100 imorrn!!!!!

Frågar mig dock om bilen kommer att gå in i nödprogram och/eller om skillnaden mellan 80-100 kommer att tjänas. Kanske förbrukningen går mer ytterligare?????

Om ni har frågor eller synpunkter hör av er!!!

Och kom ihåg att det faktiskt är 2 veckors öppet köp, om någon nu inte skulle vara nöjd etc

mvh marineutter
Visa användare
2.407
amullo
marineutter.. Hur mycket tyckte du att bilen "förändrades" under inställningen? Typ "Största förändringen var mellan 0-20" eller liknande..

Skulle man våga gissa på att bilen drar mer eller mindre om man "skruvar ner" boxen till ex. 20 istället för 80 om man skall på långkörning?

Nu är vi ju några som har boxarna, så vi kanske skulle starta en ny tråd där vi kan skriva av oss erfarenheterna av test med olika inställningar..

Vad tror ni?

//amullo
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Amullo; tycker jag är en god ide att starta en ny tråd. Du kan ju skapa denna tråd, och varför inte kalla den MEHRLEISTUNG. Eller det kanske blir för mycket gratisreklam för grabbarna som gör boxarna. Kanske ide att använda deras namn när de bevisat sin kompetens och vi alla är nöjda och övertygade över boxens funktion!!!!

Jag personligen tänker inte riktigt som du amullo, jag menar jag kommer sätta upp boxen på max 100, och sedan låta den stå på 100 om bilen inte vägrar detta. För inte kör jag som fan bara för att jag har mer kraft i motorn, men att veta att man har extrakraft till förfogande när man nu behöver detta i en nödsituation, om körning eller autobahn, kommer ju alltid kännas bra. För mig personligen är extra hästar och kraft lika viktigt i relation till säkerhet (omkörnig) som att ha kul (snabb). Att man sedan blir 'miljövänlig' sett till lägre förbrukning.

Tror även att förbrukning i motsats till logiken går ner mer ju högre man ställer boxen, eftersom signalerna blir bättre/starkare/tydligare, dvs styrenhet får jobba ännu mer när den kalkylerar ut signalen. Men vad vet jag, bara sitter och brainstormar lite.

men detta kan du ju lät kolla nu när du ändå ska skruva med boxen under installationen. Kör ett par mil i exakt samma stil med boxen på 0, 50 och 100. På så vis får du och vi andra svart på vitt gällande förbrukningen vid olika effektnivåer med boxen!??

mvh MU
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Amullo; glömde och svara på din fråga gällande hur och när det kändes i bilen under installationsfasen.

Som jag skrivit innan tyckte jag nästan direkt att bilen kändes annorlunda. Men jag var ju uppe i himlen av nyfikenhet och hopp om att den där boxen verkligen skulle förändra mitt effektuttag och förbrukning - så man ville ju verkligen känna skillnad.

Dock nu med ínställning 80 så går min bil mycket bättre generellt och drar mycket mindre (mer än en liter mindre vid blandad körning, och jag kommer nu under halvliter vid landsvägskörning)
Programmer, du har rätt. Jag tänkte inte på det tidigare inlägget utan svarade bara på det senare.

Får jag ge min synpunkt på saken så kan man köra med en aggressivare inställning på boxen om man kör med vett och förstånd, ex. omkörningar eller acceralation till en viss fart.
Gillar man att plåga motorväg (mycket acc eller nära toppfart) eller köra tuffare under längre perioder kan det vara bra att ställa ner boxen lite. Att köra i jämn fart i ex. 180km/h bör dock inte vara några problem.

Flåklypa
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flåklypa: utan att ha någon djupare kunskap om hur boxen fungerar så håller jag med dig i din logik och det är precis så jag resonerar.

___
//Ulf
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan ni förklarar några enkla saker för mig.

De "boxar" ni använder här är det enkla boxar = KCR-typ som bara fiddlar med bräsnletryck och lurar motorn att hinka in mera diesel i motorn.

Eller är de "smarta" boxar som även påverkar turbotryck tex.

Att det blir mera effekt om man hivar in mera diesel fattar jag, kommer ihåg gamla scaniamotorer där man kunde plocka ut 100 hk mer genom att bara dra upp pumpen (men djävlaranåda vilka sura svarta rökmåln det blev ala traktorpulling)

Men hur i hela friden kan det dra mindre diesel när man hinkar in mera ????? Jag fattar att det blir mindre på färddatorn då man lurar den (motrosrtyrningen) med felaktigt bränsletryck så den tror att motorn går magrare, men igentligen går fetare eftersom den är "lurad" av boxen.

Och hur överlever partikelfiltret (traktopulling-röken) och även katten detta på lite längre tid??????

Hur funkar tex "partikelfilter" regenereingen över tiden???

Visa användare
2.407
amullo
Jag har ingen aning om HUR det funkar.. för mig känns det också lite som "svart-magi" att få mer effekt men ändå mindre förbrukning.

Men såhär skriver MehrLeistung på sin hemsida om "sin" box.
Babelfish översättning, så ni får ursäkta om det inte är "ren" engelska.

Most Tuningboxen in the trade is installed before the Diesel pump and to catch so the signal, which is given to the Diesel pump, off and continues to send another signal to the Diesel pump.

Simplified the Diesel pump instructed more Diesel is expressed to inject and the injection pressure increase! Thereby an increased output is reached, however any harmony is missing and the turbochargers continues to run on the old calculated values.

More badly still it is that many of these boxes change the values and the amount of filling and filler times in such a way also with partial load and full load that a damage is inevitably the result! More achievement at a high price! We know it all the smoking Diesel box drivers, who pull a black cloud behind itself, so that one is forced to switch the nebula light on.

Our power box goes there exactly into the other direction. It interrupts not the signal of the controller, but sends data to the controller. Owing to the modern fuel injection system Commonrail we developed the possibility of getting over this plant directly access to the controller.

The Commonrailanlage is constantly controlled by the controller. The pressure in the plant prevails to the controller is constantly sent. Here the power box, which is installed directly to the Commonrail plant, is used. The power box sends the data now directly to the controller.

Men om det faktiskt är SANT att de ändrar Turbotrycket eller inte vet jag ej.
Jag kan säga att min box innehåller enbart kontakter till trycksensorn på commonrailen iallafall.. men det är möjligt att det bakvägen går att styra turbon.. det är jag osäker på.

//amullo
jo
551
joafog
BMW 535D F11
marineutter: Du har väl tankat din bil några gånger nu sedan du satte in din box! Är det så att bilen dragit mindre diesel även i verkligheten, eller är det bara datorn som visat så?

//Jocke
Visa användare
2.407
amullo
This constantly adapted to the respective driving conditions, the number of revolutions and the driven course. The controller increased to instruction of the power box the pressure in Commonrail injection and fits all values optimally on (load pressure, quantity, filler time etc..)!

Det här med "Load pressure tror jag är en felöversättning av babelfish, då det på tyska står (Ladedruck, Einfüllmenge, Einfüllzeitpunkt etc.)!

Thus the diesel engine gets further an optimal mixture, calculated from the controller! Apply further all parameters, which the vehicle manufacturer planned as maximum load of the engine - they are not gone around by the power box.

Såe..

//amullo
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
joafog; Med ettgenomsnitt på 0,6 och 70 liters tank blir det inte så mycket tankkande!!!! :>

Ja jag tankade förra veckan och hade enligt färddator 0.59l/mil. Tankade efter 32,5 mil vilket resulterade i att jag kunde fylla på 21,5 liter. Detta ger en genomsnittlig 'riktig' förbrukning på 0,66. Så nog verkar det stämma, sett till att jag har en dålig vana att ibland toppfylla upp tanken till bränslelocket, och då får man ju i 2 liter mer typ. Så baserat på detta (-2 liter = 19,5) blir det 0,6.

Kom inte ihåg om jag gjorde detta förra gången, så jag vet inte om det är plus eller minus 2 liter. Lite förargad, men kommer nästa gång inte toppfylla, och sedan följande gång inte heller. På så vis torde jag få och kunna fastställa riktig förbrukning med 99%!!! Ska ner och fylla tanken idag igen och kolla köra ett par dagar igen.

JOAFOG, beställde du också eller??? Har du installerat!?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ja, jag beställde, men har inte fått min då jag inte bor i Stockholm..........
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag förstår vad de olika tillverkarna skriver, och jag fattar att alla deras metoder går ut på en enda sak, in med mera diesel. Sen kan man ju göra det genom att lura pumpen, datorn eller bränsletrycket. Dessutom kan ju systemen vara mer eller mindre smarta och adaptive, mera känsliga i sin reglering. Men i slutändan så verkarde detr alltid handla om IN MED MERA DIESEL.

På en bensinbil är det ju lätt att fatta att "chippning" kan minska bränsleförbrukningen. Det är ju bara att dra upp turbotrycket, tidigarelägga tändningen och minska bensinen så vips har du lägre förbrukning, baksidan är ju betydligt högre förbränningstemperatur så motor, turbo och katalysator tar ju stryk rätt bra. Nästan alla bensinbilar (utom Porsche) fetar ju upp blandningen på fullgas för att saker inte ska ta stryk (Porsche har dimentionerat så grejerna ska tåla höre temp och behöver ej feta upp)

Men på en diesel så kan du ju inte påverka tändning eller luftmänd(för det finns ju inget gasspjäll). Det är alltid luftöverskott. Det enda sätt du kan dra upp effekten med är att dra upp turbotryck eller hiva in mera bränsle.

Självklart fattar jag att effekten går upp, men hur går förbrukningnen ned.

I princip jobba ju färddatorn så att den multiplicerar bränsletryck med öppningstid hos spidarna för att få fram bränsleförbrukning sen delar datorn med körsträckan och får fram l/mil.

Stoppar du en boximellan så tror datorn att trycket är lägre och komemr att visa en lägre förbrukning än vad som är sant.

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag har ingen aning om hur det fungerar, eller hur det kommer sig att förbrukningen blir lägre, dock är det ju bevisat att så är fallet.......
Joafog, den ligger på lådan nu, du borde ha den i morgon./John

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.