AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
92.894

E90 och E91 320D KCR-trimmade

Sida 1 av 12
E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
Hej på Er alla. Ny här och ny med BMW.

Har beställt 2 st nya 320D med KCR DieselPower. Redan med 163 dieselhästar gick bägge bilarna asbra när vi var och testkörde. Nu undrar jag om nån har erfarenhet av att trimma med kcr. Kankse nåpn till och med fått sin leverens av sin 320d med KCR. ooooooooootriligt nyfiken över vad det gör på prestanda och känsla!

"en av varje, alla paket + lite extra"

To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Det är öppet köp 30 dagar med KCR, bara att beställa och testa ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att alla garantier flyger all världens väg....BMW har också haft en hel del problem med havererade växellådor pga. chiptrimmade dieslar.

Det har därför gått ut servicemeddelande till verkstäderna om att de skall vara observanta på chiptrimning vid ev. skador på motor och transmission...

KCR-garantierna gäller tyvärr bara motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Var har du fått uppgifterna om havererade växellådorna? Är det inte samma växellåda 330d E90. Den borde tåla den ökade belastningen. Det låter mera som ett produktionsfel på låda.

Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Playerex: Om bilen är trimmad när lådan är havererad så kan BMW härleda att växellådan har rasat pga trimningen = ingen garanti.

Elias
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Om du tar bort chipboxen försvinner alla spår av trimningen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det man skall känna till är att oavsett box så ökar man belastningen och minskar marginalerna på grundkonstruktionen. Att köpa sig en känsla( dvvs mer effekt och mer go) har också sina risker. Jag åker X3 2.0d och skulel personligen ALDRIG boxa min diesel baserat på mina erfarenheter och vad jag sett samt hör från professionella mekaniker i branschen som reparerat bilar som gått ett antal år.
Uppgifterna på havererade lådor har han fått ifrån bla mig och hasso samt en del andra.
Mvh
Asken
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Håller med Asken...istället för att ödsla pengar på att försöka trimma upp bilar med ökan risk samt ivisshet som följd, ska man kanske ta sitt förnuft till fånga och investera sina pengar i o köpa en bil med större motor och mer effekt. Beprövat och med garanti.

Dock så blir man klart lockad....att ändå göra det...

By the way, KCR tar ockerpriser på sina sk boxar. Man kan beställa samma sorts boxar (som ju inte egentligen trimmar motorn, men baserat på överskott på luft som finns i motorn, sprutar in mer bränsle/diesel än vad motorn egentligen behöver, med förtida utslitna insprutare och dieselpump som följd) i Tyskland för 1/3 av priset. 2 års garanti och byttesrätt/öppet köp 14 dagar för knappt 2000 Sek.

Varför risken skulle vara större att köpa från en tysk importör istället för Svensk importör kan man ju fråga sig. För 2000 lakan kan man ju ta risken, men att betala 7000 för samma sak....?

Ska man nu trimma så ska man göra det ordentligt och vara villig att betala det de kostar. Man ska mappa om hela styrenheten så att alla komponenter blir anpassade. På nyare dieselbilar såsom min och orm_micke så laddas denna info ner genom BDM/ODM-uttaget på bilen. Dvs inget uppöppnande av styrenhet eller lödande (usch hemsk tanke)!!

Det enda som dessa boxar har till sin fördel är att man kan koppla till och koppla ifrån boxen hela tiden. Mappar man om får man dra till BMW och be dem köra en software upload när man tröttnat på att ha detta eller ska sälja bilen.

Har bott utomlands ett tag nu och kollat igenom allt som finns. Genom att jämföra reaktioner och feedback från olika tyska BMW forum så finns det enligt mig 3 serioesa och proffesionella tuners på den tyska marknaden som jag personligen skulle trimma min bil genom.

1. Regelin
Inget chip men direkt mappa om styrenheten. 2 års garanti på motor, transmission, drivaxlar samt effektmätning på bänk före samt efter 9000 Sek.

2.G-Power
Tillsatsbox som kopplas mellan pump och styrenhet. Inkl 2 års garanti. Samma effekt som vanlig mappning av styrenhet (enligt dem), kriteria dock att fordon inte gått mer än 60.000km och 3 år gammal. 12000 Sek.

3. Wetterauer
Ommappning i styrenhet, dock öppnas styrenhet, fick jag bekräftat av dem. Samma effekt som de andra 2. Dock runt 15000 Sek, med garanti etc

Ska kolla upp lite till och sen ta beslut o trimma den. Varför jag inte slog till med en 530D direkt, var faktiskt att jag tänkte köpa en 525D, och sen chippa upp den till 530 prestanda. Då automatlådan i detta fall är exact samma (ringde BMW), så betyder detta att det klara av den kraft som en trimning skulle innebära för mig och min bil. 212hk, 480Nm ligger tom under gamla 530D effekt. Nu är det ju 231 och 500nm i den nya uppgraderade motorn.

Tänker vänta ett par månader tills det att nybilsgarantin har gått ut!!

ojsan....det ble ett mycket långt inlägg. Ber om ursäkt!!

E90+E91, har du fått hem dina bilar med KCR-boxarna? Något att rapportera...?

Mvh marineutter
E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
Hej på Er,

Kul att det äntligen rasar på i denna tråd.

Första bilen kom i fredags. Så jag mailar in en rapport på Tisdag, senast Onsdag om hur det känns i jämförelse med en icke KCR-trimmad. Då skall jag jämföra med en identisk 320D som står hos ÅF. SKall bli kul.

//

Pl
63
Playerex
320d touring -09
Clintan!

Jag undrar verkligen hur det skulle vara möjligt att hitta att växellådan havererat p g a chipptrimning när du tagit bort boxen?

svintoleffe
Har du tagit bort boxen, då kan dom aldrig se, utan abar gissa sig fram o det håller inte.

För vem kan inte ha sönder en låda.? väldigt lätt.

Sen förstår jag ochså dom, som köper billiga bilar o vässar dom, för inte faskien vill man slänga ut 40 tusen till, för o få till exempel näsat steg på bilen, när man kan få samma effekt för 7000 tusen.
Samt billigare försäkring med mera.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Rh
41
Rh dalle
E-39 -02a Diesel,,,
Jag har en 5300d -02a som jag skulle vilja chippa,funderar på plugginbox pga att om tex luftmängdmätaren går sönder så måste man väl gifta in den nya och då e det väl smidigt med pluggin ist för seriellprog som jag hade på min 330d, då blev det problem,,,, bmw kunde inte lägga in original programvaran påstog dom, och firman som chippade min bil hade stängt ett år,,,, men men en annan story,,, tips på kcr liknande boxar till bra pris?????
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
För att förtydliga det hela så är det alltså automatlådor i första hand som pajat.

En manuell låda tål alltid mer - däremot är kopplingen den "svaga" länken men förhållandevis lätt utbytbar och billig jämfört med en automat. Ska man trimma så är manuell låda att föredra.

Mvh
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Playerex: Felkoder kan ju fortfarande lagras i bilens styrbox, överskridet laddtryck tex..

Det är ju inte säkert att de hittar något, men OM de gör det så har de inte lust att byta växellådor utan debitering på kunden..

Elias
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej,

RH dalle, kolla in mitt inlägg i detta inlägg! Antingen den tyska plug in boxen som kan hittas och beställas på www.tdi-tuning.de (billigt, och säkert lika bra som KCR då jag personligen tror att det är nästintill samma boxar det handlar sig om).

hade jag köpt box till min 525d, så hade jag nog tagit det säkra framför osäkert och köpt GPowers box. Man får garati etc, och de är en av de främsta boxtrimmarna i Tyskland (mig vetes) med erfarenhet sen sena 80-talet.

jag ska dock trimma min 'riktigt' hos ItsFun, så snart fabriksgarantin gått ut på min 525d.

Marineutter
Rh
41
Rh dalle
E-39 -02a Diesel,,,
Tack Marineutter!!!
Har beställt box från en tysk firma strax under 1500 ink frakt!!! Jämfr det med KCR som ville ha 6900sek för en box som ska lämna samma prestanda!!! Återkommer med info när jag fått hem och monterat boxen!!!!
V12 LeMans
Hehe , jag skulle föreslå ett bättre alternativ än KCR-320d(om man inte vill ha en 330d) :

Nya BMW Alpina D3 inkl. garanti

Länk
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Rh dalle

Vilken box beställd du från Tyskland?

ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Rh dalle; Glad att du tagit steget och gjort det man kanske själv borde göra...Jag menar om man betalar mindre än en femtedel, så kan man ju köpa lite gris i säcken. Dock så har du (vad jag fattade) 2 veckors öppet köp (om man inte bryter förpackning!) plus att jag själv kollat och läst igenom deras försäljningsvillkor och bolagsregistrering. Dvs allt ser grönt ut!

Hoppas verkligen att det kommer att funka bra när du installerat den - lika bra bättre än KCR. Har man inte båda så kan man ju inte jämföra...men men det får man väl känna av helt enkelt.

Om du dock har råd med att bromsa bilen innan och efter - för att på så sätt få eventuell effektökning på papper (svart på vitt) - så tycker jag att du ska göra det. På så sätt får vi med andra bekräftelse på att det funkar och att KCR nog får ta och kolla över prissättning.

Håller tummarna...

Du fick väl tom 2 års garanti på boxen om jag inte minns fel. Dock ingen garanti på motor eller växellåda som man kanske kan köpa till med KCR. Chippar man via ItsFun så får man ingen garanti heller - inte ens köpa till.

Men frågan är om en garanti verkligen i slutändan kommer att ersätta en komplett växellåda eller dylikt vid ras - troligtvis inte.

Så hör av dig när du fått hem boxen och installerat den. Hör av dig om det inte funkar med installationen, då jag kan Tyska och installeringmanuallen förmodligen är på Tyska.

Mvh marineutter
Rh
41
Rh dalle
E-39 -02a Diesel,,,
Hallå guys!!
Pengarna dragna från kontot ,,,boxen på väg till svedala!!! nu e det bara o vänta!! Ska jämföra med en kcr box som jag får låna av en polareska bli jävl intressant
Rh dalle
Jag vill gärna ha en recension. Kommer snart få (eller få och få ;-)) en 330xd som jag tänker montera kcr eller liknande box i. Var inte bara för partisk i din recension när du köpt en mycket billigare än kcr;-) Lämna gärna en länk till vilka du köpt av så kan jag kolla och eventuellt beställa därifrån om du säger dig vara nöjd efter testet.

tack på förhand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.