|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
joafog; Har du också beställt eller hur blev det?? Det blir en j_vla massa vrid för dig med andra ord? Bild får det bli när jag kommer att ta bort box för service, då kah tror att de eventuellt kommer att ta av kåpa vid denna 'storservice'. Typ la och klämde in boxen mellan kablar framtill under kåpan. Var noga virade in box i cellofan så att det håller torrt och pga värmeavvisningen, då det kan bli lite varmt där fram i motorrummet. Kollade även så att ingen kabel låg mot och skavde eller dyligt... |
|
| Ja, jag har beställt och hoppas det blir bra! Vi har väl antagligen samma växellåda, du och jag, som 535D, så det skall väl inte vara några problem! Du la den alltså under motorkåpan? | |
|
Jag skall låte det vara osagt eftersom jag inte varit in o krypt under bilen, men jag TROR att jag har GM5 (A5S 390R) automatlådan. Men som du säger marineutter. Jag får prova, börjar automaten konstra så får man ta bort eller sänka boxen, helt enkelt. FRÅGA: Fick du installationsinstruktion på engelska eller tyska? Bilder? Min kunskap i Tyska begränsare sig till beställning av Öl, flickor och skattebetalning.. Ingen av dessa lär dock bli aktuella under box installation.. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
amullo: antar att du har samma låda som jag har dvs, GS5-39DZ och det är samma låda som sitter i 330d med 184hk/390Nm så jag tror inte du behöver vara övredrivet orolig men som oftast med ökad effekt/vrid så slits ju bilen mer. ___ //Ulf |
|
|
Programmer.. Tack för det *puh* Jag funderade just om det inte var samma låda som i 330D. Då känner man sig lite lugnare, eftersom det som sitter i lådan är byggt för att klara vridet. Jag skall krypa in under bilen och kolla vad det står på lådan så jag är säker. Enl. realoem.com/E46 med mitt chassinummer så hittade jag denna betäckning på min låda: A5S 390R - WX Tittar jag på 330D så heter lådan A5S 390R - WG (min bil tillverkad 2002/01) Samma eller? Vad kan skillnaden mellan WX och WG vara? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Jag kollade på min här Länk Min är tillverkad 2002/12 och enligt realoem.com så heter lådan där A5S 390R - XR. Står att denna är är ENDED och ska man köpa en ny så heter denna A5S 390R - YU. ___ //Ulf |
|
| Hur hittar ni vad lådan heter i Realoem?? | |
|
Länk välj din bil genom att välja rätt modell (eller lägg in sista 7 bostäverna/siffrorna på VIN(chassinummer) högst upp) Klicka på Browse parts Klicka på automatic transmission Välj unndergrupp Automatic transmission i fönstret som kommer till höger (finns även mounting parts osv.) klicka sedan på bilden som dyker upp under. Under Supplement så står det vad vxl-lådan heter. Då får även en lista där det står vad som ingår och när en del är utbytt. Det är viktigt att veta NÄR bilen är tillverkad om du inte har ditt VIN nummer/chassi nummer. Detta kan du dock få tag på via Vägverkets webservice om du slår in ditt regnummer Länk dit här Länk Hoppas det hjäper //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Amullo Jag tror du kan vara lugn för hållbarheten på automatlådan jag har kört en 330da 184 hk i 5000 mil med box utan några som hellst problem gäller bara köra med insidan av huvudet ta det lugnt innan oljan är varm är ju inte tvunget att gasa livet ur bilen vid varenda rödljus, men det är skönt att ha vridmomentet till hands vid en omkörning av en långtradare. Jag kommer förmodligen köpa ovannämda box till min kommande X5, väntar med spänning på joafogs resultat. |
|
|
Amullo och Programmer; Tack foer laenkarna daer man kan kolla upp motorer, automatiska vaexellador etc!!!! Min 525d har ju enligt dessa kaellor samma som sitter i 530d och 535d. Sett till detta behoever man ju knappast oroa sig alls! Kaenns bra, da 535d ju naestan har 600nm och 272hk, sa torde det ju halla aeven foer mina 210 och 470nm med hard koerning!!!!! Kollade aeven gamla 545 och 550, som aeven de har samma lador, manuelle som automater, samt att 550 (4,8 litern) enbart aer en uppborrad version av 545 (4,4 liters). En annan sak jag fann ut aer att min motor aer en och samma som 530 o 535 (3 liters med dubbeturbo), fast mindre uppborrad. Sa sett till dessa nya facts, sa aer jag mycket lugn gaellande hallbarheten i lada och motor pa min 525d!!!!!!! |
|
|
Kanon! Min vx-låda heter GA6HP26Z, precis samma som i 535D, X5 4,8iS, 760I bl.a. så då bör det väl hålla med denna boxen i bilen!!! //Jocke |
|
| Men ärligt talat, hur kommer det sig att biltillverkarna inte själva skulle utnyttja "överskottet av luft" som trimningsföretagen babblar om. Om man tänker på hur mycket pengar respektive biltillverkare investerar i motor utveckling så känns det rätt patetiskt. Jag säger inte att trimchippen/ boxarna inte fungerar, men kan de inte vara ärliga och säga att man helt enkelt höjer bränsletrycket och för det mesta även turbotrycket beroende på modell. Jag blir orolig när man hittar på försäljningsargument för att saluföra sina produkter. Så länge man kollar som Amullo och Programmer att lådorna och motorn klarar av kraften och värmen så är det lugnt. | |
|
soler; vad de menar är väl ändå att de antingen, med ökat laddtryck förser motor/insug med mer kall (intercooler) luft vilket i sin tur gör att styrenhetskickar in mer bränsle, och/eller att styrenhet får manipulerade signaler i relation till luftmassamätaren/sensor att det finns mer luft än vad det egentligen finns i förbränningsutrymme (cylinder), och därför skickar in mer bränsle. Varför inte biltillverkarna gör detta själva är ju att de måste hålla sig till sina marginaler (dåligt bränsle, dålig luft, extrem kyla etc). Vad jag läst så kan skillnad på verklig effekt skilja upp till 10% (både upp och ner) på en motor av en och samma typ. Detta är denna skillnad i effekt som man kan 'väcka till liv' trimning (styrenhet, chip, box). Det är därför som verkligen seriösa chiptrimmare alltid ställer av motor och effekt på rullande landsväg (bänk) och att boxarna individuellt ställs av till varje individuell motor av samma typ. Vet en kille med en 535dA som orginal ska ha 272hk, hade 300 i orginaleffekt när han bänkade den!! Han bänkade den på 2 olika ställen för att få objektivitet och för att han tyckte detta var mycket konstigt (men bra!!) Har ni fått era boxar ännu????????????????? |
|
|
soler.. Hur kommer det sig att SAAB säljer en 1.8T och en 2.0T motor och Vovlo en 2.4 och en 2.4i motor där det enda som skiljer sig mellan motorerna är prgramvaran, men 30 hästar.. Användningen av programvaran är ju inte dyrare. Det handlar om positionering på marknaden, både vad gäller effekt och kostnad samt prisläge osh skatte och utsläppsklasser. Det vi talar om är trimning av en bilmodell som redan är helbilsgodkänd. Biltillverkarna har mycket hårdare krav vid sånna tillfällen än vad vi har när bilen väl är tillverkad och godkänd. För det är väll ingen av oss som kommer att ringa försäkringsbolaget och tala om att man har +30 hästar i bilen genom en ändring som tillverkaren inte godkänt. Givetvis så måste man gå in i detta med öppna ögon. Har man garanti kvar så är det läge att fundera över om det är värt dessa +30 hästar eller inte. Samma sak om man skall försöka böna o be BMW om en goodwill reparation. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Boxarna är på G, skickade från MehrLeistung. Självklart återkommer vi med feedback här med åsikter, upplevelser och siffror. Angående öppna ögon så är det väl så att kommer man att TOK-KÖRA så att motorn rasar pga boxen, så bör man väl EFTER garantin har gått ut fundera på om det är värt effektökningen, fast oavsett går man väl aldrig tillbaka till handlaren med boxen i näven o säger: titta vad som hände när jag använde den här!? Jag har förstått det som om att det absolut inte går att se att en annan box har använts? |
|
|
Är det ingen som mätt 100-200 på sin originalbil? På vissa bilar är hårdvaran starkt begränsad från fabrik, på andra bilar finns det mer att ta utav. Jag är ruggigt nyfiken att se hur mycket boxen ökar men jag tror inte det går att få ur den effekten som trimfirman uppger. Ökat laddtryck innebär högre insugstemp och relativt lägre densitet på luften. Däremot är jag övertygad om att man får ett klart starkare mellanregister med boxen och det kan vara användbart vid många tillfällen. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: 100-200 på en 320dA lär behöva lite mätsträcka då toppfarten inte ligger mycket över 200 men till 180 pinnar den på rätt ok i original. Ska försöka få till några mätningar innan och efter. Lite starkare mellanregister och förhoppningsvis lite lägre förbrukning var anledningen till att jag hoppade på köp av box. ___ //Ulf |
|
|
Ok, 100-180 duger gott det också. Då kommer du säkert att bli nöjd med din box, förmodligen får du även mer effekt men hur mycket extra våga jag inte gissa. Flåklypa |
|
|
Jag håller med programmer.. Det JAG personligen är ute efter är den minskade förbrukningen och bättre drag i mellanregistret (1800-3000 rpm), eftersom det är där som majoriteten av min körning sker. Jag hoppas förbrukningen kan sjunka något, typ 5-10%. Men 0.6 l/mil vid långkörning med vinterdäck, full bil, automat och farthållare är jag hyfsat nöjd med som det är. Mest intressant vad gäller accelerationsökningen så är 70-120 och 90-140 viktigt för mig, då det är omkörningar på landsväg där dieseln verkligen kommer till sin rätt. (personlig åsikt..) //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Jaha, då hade man fått boxen då.. Nu skall jag bara försöka förstå de tyska instruktionerna (tog aldrig tyska..) Som jag fattat det så installerar man boxen, startar och kör bilen på tomgång på läge 0 i en minut, sen ut och köra medan man succesivt höjer "trycket" på inställaren tills bilen gå som man vill. Går bilen in i "nödläge" så får man stänga av, backa inställaren lite och sedan köra igen. De flesta bilar gillar inställning mellan 40 och 60. Ingen ytterligare inkörning utom första minuten enbart på tomgång behövs. Själva installationen blir intressant, men lyser LED-lampan grönt så är det grönt. Lyser den röt så måste man vända på någon av kontakterna.. dock fattar jag inte vilken, men det kanske visar sig.. MARINEUTTER!! Ser det rätt ut det jag skrivit utifrån din erfarenhet? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.