|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag är också intresserad av en box till min E 46 330ixd 2004. 204 hk. |
|
|
Jag är intresserade i att delta i köpet med mängrabatt. Kör 320d e91 -06. Bor i Lund. Någon annan i närheten som vill delta. |
|
|
Jag lägger in en läsvärd text från en som arbetar med testutveckling hos en biltillverkare. "Det är kört test av flera olika trim till X-motorn och det var ett minst sagt spritt resultat. Flera trim gav lägre effekt än original och de flesta gav bara några ynka hästar ytterligare. Den som gav mest har jag för mig hamnade på 183-185hk. För en diesel så handlar det inte om laddtryck utan då är det mer bränsle som är nyckeln till effekt. Saken är den att bränslespridare och turbo i X-motorn inte är anpassade för att klara så mycket mer än 180-185hk och när trimfirmorna stoppar i sina herrejössesprogram, då skenar turbon och spridarna står vidöppna och risken för haveri är stor." Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Har du någon länk till testen? Läs denna länk om du är intresserad. Dessa bilar hårdtestade efter boxtrimning och prestanda ökningen är väldokumenterade. Länk Jag har bra kontakt med en av Sveriges största leverantör och reparatör av Volvo Penta motorer. De trimmar dieselmotorer en Volvo spec.. i fiskbåtar som djuphavstrålar i flera dagar i sträck år efter år utan att motorn havererar trots kraftig trimningsgrad. Detta gör man för att slipa köpa en ny starkare motor och det funkar. Du får gärna skicka flera länkar så vi kan undersöka om det du säger stämmer. |
|
|
Det finns ingen länk till det jag klistrade in, det är från ett mail och avsändaren vill inte bli röjd. Naturligtvis kan man trimma dieslar men det vi hade mailväxling om var hur en enkel chiptrimning påverkade deras dieselmotor. Byter man hårdvara och anpassar för effekten är det inga problem, det är när man närmar sig gränserna som det börjar bli farligt. Marinmotorer är ju lite speciella också eftersom dom kör med konstant varvtal den mesta tiden, då är det lättare att optimera för just det varvtalet. Det trimmas vilt bland yrkesfolket också....långtradarna. Jag läste någonstans att Scania hade testat eftermarknads trim och de hade uppmätt momentana cylindertryck som var i nivå med de skärtester som Scania använde till sina motorer. De allra flesta trimfirmor mäter inte ens cylindertryck...jag vet ingen som gör det. Det är upp till var och en att tro det som skrivs, tillverkarna kanske är överdrivet försiktiga eftersom många trimmade motorer bevisligen håller för de flesta....bl.a min s60 t5 maskin har fungerat felfritt med trim. Flåklypa |
|
|
Intressant artikel. Dock hittade jag inte exakt vad som var trimmat pga. min knackiga tyska och mängden sidor. Däremot hade dom som väntat problem med temperaturer: "Damit der Filter einwandfrei funktioniert, muß eine bestimmte Temperatur vor und hinter dem Rußpartikelfilter gewährleistet sein." Diese Temperatur liegt bei zirka 700 Grad Celsius, Schutzparameter in der Motorelektronik verhindern eine Überhitzung. Um den Antritt zu optimieren, erhöhen viele Tuner die Einspritzmenge im unteren Drehzahlbereich. Das Problem: Am Partikelfilter kann es so unter Vollast zum Hitzestau und einem Temperaturanstieg von deutlich über 700 Grad kommen. "Dann", so Fenners, "greifen die Schutzparameter der Elektronik ein und reduzieren die Leistung." In diesem Fall wird die zu hohe Temperatur als "Fehler" erkannt und zur "Abhilfe" die Leistung gedrosselt." Flåklypa |
|
|
I synnerhet det här var intressant: "Um den Antritt zu optimieren, erhöhen viele Tuner die Einspritzmenge im unteren Drehzahlbereich." Varför ökar man inte bränslemängden på högre varv? Jag tror att svaret finns att läsa i det mail jag fick ovan....grejorna klarar inte mer. Ett spridarbyte är klart att rekommendera om man ska trimma en diesel. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Intressanta inlägg, men jag skulle gärna vilja se några dokument alt länkar på sådana fel. Bilarna i testen är hårdkörda på bana. Jag tror ingen i Sverige har möjlighet eller galna nog att köra så vårdslöst i trafiken. Överhettningsskydden går in oavsätt om du trimmat med box eller inte som jag har förstått. Även en otrimmad bil ger felkoder vid extrem körning under längre tid, det är väl det som är meningen att elektroniken ska gå in och skydda motorn. Jag ska höra med min vän angående spridarna. Du har rätt att båtmotorer inte helt kan jämföras med dieselmotorer i bilarna men boxarna är programmerade för de olika varvtalen. |
|
|
"Bilarna i testen är hårdkörda på bana. Jag tror ingen i Sverige har möjlighet eller galna nog att köra så vårdslöst i trafiken." Det ligger mycket i det du säger. Tillverkarna har sina gränser och dessa gränser räcker för att en bil skall hålla för nästan vilken behandling som helst, nästan hur länge som helst. Trimmar man så tummar man på dessa gränser och tillverkarna tycker följdaktligen att man åsidosätter säkerheten, men den kanske fortfarande är tillräckligt bra? "Överhettningsskydden går in oavsätt om du trimmat med box eller inte som jag har förstått. Även en otrimmad bil ger felkoder vid extrem körning under längre tid, det är väl det som är meningen att elektroniken ska gå in och skydda motorn." Jo, så är det. En trimmad motor utvecklar dock högre värme som kan leda till motorskador och/eller nedsatt effekt. I detta fall var det för att skona partikelfiltret. Jag vill också inflika med en sak. Om en biltillverkare bestämmer sig för att tillverka en motor på 200hk så är det dumt att dimensionera den för något annat. Använder man sig av "större" komponenter tappar man körbarhet och ekonomi, använder man för små stressar man materialet eller uppnår inte den tänkta effekten. På en motor som kommer från tillverkaren finns en massa krav. Tummar man på kraven kan man vinna lite effekt ur en motor men i normala fall är effektökningen inte alls så stor som många vill tro med undantag för vissa motorer som ex. Saabs 2.0 ltt. Jag skulle tro att anledningen till att det är att man får volymfördelar (lägre pris) att använda samma komponenter (turbos) som de större modellerna. Däremot kan man öka effekten på mellanregistret och på så sätt vinna prestanda men högre toppeffekten är ofta väldigt svår att nå, dock är nya spridare ett bra tips på många dieslar. Tar man min bil som exempel, en s60 t5 så ger den 250hk original. Med motsvarande trimgrad anger de flesta tuners ca 315hk. Själv tror jag att den bara ger 270 - 280hk men under ett brett register. Acceralationstiden mellan 100-200 gav knappt någon ökning alls när jag mätte och jag skulle väldigt gärna köra sida vid sida mot en original s60 t5 för att se vad som skiljer. Förmodligen blir det väldigt jämnt. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: intressant info som självklart gör en lite tveksam till att köpa en box. För egen del så kommer bilen generellt att köras mycket snällt men det är skönt att ha lite extra pulver då och då. Dessutom verkar ju förbrukningen sjunka vilket inte gör det hela mindre intressant. Konstigt att ditt trim inte ger någon märkbar skillnad 100-200. Har inte mätt min med och utan i det intervallet men mellan 100 och 150 så skiljer det nästan 2 sekunder. Kan det vara så att 2,4t är mer tacksam att chippa än T5? Jag kör då och då utan trim och det är som två helt olika bilar, dvs stor skillnad. ___ //Ulf |
|
|
Programmer. Kan hända att 2.4t är tacksammare att trimma. Många ägare av T5or hävdar motsatsen till mitt påstående, det finns vad jag vet en som bekräftar det jag mätt. Det är tyvärr inte lika många som har mätt acceralationen som diskuterar, många går på känslan och den skillnaden är stor även i min bil. Mellanregistret är väldigt kraftfullt. Det finns dock de som även har mätt och noterat en skillnad på ca 3 sekunder mellan 100-200...från 15-16 sekunder ner till 12-13 sekunder. Min klarade sprinten på 12.5 sekunder redan som original och kanske 12 sekunder med trim (efter byte av framdäck), så jag hade väl ett bra original ex. OBS mätartider! Flåklypa |
|
|
Nilsp Bara en lite fråga du har väl inte 330ixd? Endast är det väl en i eller d och jag antar att det är en d ;-) |
|
|
Hallå! Jörgen heter jag och jobbar på firma Dieseltech, jag finns på forumet som privatperson och inte som firma. Man kanske här kan utbyta råd och erfarenheter angående våra ögonstenar. Hoppas jag kan vara till hjälp för någon iallafall med de erfarenheter man fått... Har nu köpt en 530DA E60 och tänkte att det kunde vara intressant att vara med i detta forum... |
|
| Är vi uppe i fem stycken än som vill beställa? | |
|
Kom igen nu så beställer vi! Det kanske är struligt om man bor runt om i sverige med distributionen? Låt oss säga att jag tar på mig att beställa, sätter någon in pengar på mitt konto även om man bor långt bort? Sen frakten o massa roddande? Man tjänar knappt 400:-, men det får ju inte bli överarbete, el. hur? Kanske bäst om man bor någorlunda nära varandra så man kan träffas för att ge pengar o sen hämta upp? OK, finns det 5 st intr. i sthlmstrakten så kan vi träffas så beställer jag. Nu kör vi! 1800:-! /John 070-788 6647 el. john.hallander@bredband.net |
|
|
JE1 / Jörgen: Jag var på dieseltech:s hemsida och läste lite om boxen till 320d e90. Ni tycks använda samma princip med trimningen som Mehrleistung, men tyvär betydligt dyrare. Hur förhåller sig igentligen Bosch till boxtrimning? |
|
|
@playerex Hej. När det gäller effektökning så är de basala grundmetoderna i princip lika för alla. Skillnaden är bl.a. hur bra en produkt "samarbetar" med din bils styrenhet, d.v.s. ev. tomgångssvankninar, tändande av motorchecklampor med medföljande felkoder mm, mm. och även om den är gjord för det klimat den ska befinna sig i, Om man har en nyare bil, som i ditt fall ska du vara noga med att det du monterar in inte orsakar registrering av avvikande sensorvärden i din styrenhet, då kan BMW bli lite griniga med garantin... Effekt är kul, men var noga med vad du sätter in i din bil Mvh. Jörgen |
|
|
Just ja, glömde din andra fråga... Bosch Sverige har i.a.f. tidigare varit kallsinniga till effektökning av detta slag, de hade nog fått varningar och vinkar ifrån de stora biltillverkarna att gå deras linje. Men en del Boschverkstäder gör det ändå. |
|
|
Rätt, slarv från min sida det ät en 330xd -04 med 204 hk motorn. |
|
|
OK, i dag har 2 pers. bestämt sig, förutom jag. Alltså 2 till, sen beställer vi. Kom igen nu, 1800:- mot 6900 på KCR! Ring el. maila mig/John. 070-788 6647 el. john.hallander@bredband.net |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.