|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
|
Jaha.. hur går det? Någon som testat mer? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| Hej! Har nyligen köpt en 320d Touring-06 E91 som jag får om ca 4 veckor, följer med stort intresse detta forum. Har tänkt mig öka effekten på bilen men är ej säker på vilket sätt. Tack för alla tips! | |
|
Någon som vet om powerboxen från Mehrleistung är lätt att montera av/på? Den e ju jäkligt billig kanske värd att prova? Finns det några andra hyfsat enkla sätt att höja prestandan på en dieselmotor/-bil? Har själv bara vana från bensinare samt offshorebåtar. Tacksam för svar. |
|
| Makrillen jag har precis testat 2 olika trim boxar till min 530d -02a båda fungerade kanon, det e hyfsat lätt att montera boxarna på min bil (lite trångt bara) så det grejjar du nog på din oxå good luck!!! | |
|
Rh Dalle; Hur funkar din box som du grejade från Ebay tyskland?? Funkar bra eller? Går bilen annorlunda nu med trim på, varm som kall? Dieselförbrukning upp eller ner? Du skrev till Makrillen att du hade testat 2 olika boxar. Syftar du på att du provat din kompis KCR box också??? Om så är fallet, skillnad???? Kan själv nog inte hålla mig längre och kommer nog inom kort beställa via Mehrleistung och prova. Det är ju öppet köp 14 dagar, 2500 Sek och om man tror på vad de skriver och säger - 'seriosa'. Dock sker detta ju alltid på egen risk. men jag tror den eventuella mereffekt man får ut är inom rimliga gränser. Det är nog bara insprutarmunstyckena och insprutarpumpen som kan ta skada........ jag kommer att få +34 hästar och +60nm vid samma varvtal. Mycket kraft nog för att det torde kännas, och inte extremt mycket så att materialet inkl automaten inte skulle hänga med ett bra tag eller ta stryk. Jag tror just att +34 hästar kommer att kännas mest då bottendraget med 400nm är alldeles lagom nu i orginaltrim utan att hjulen börjar spinna. Har kollat hur bilen under en månads tid går sett till accelaration, förbrukning, toppfart och körstil som jag faktiskt skrivit upp (galen fanatiker!!!). Kommer sedan när boxen inskaffats köra samma tester och se om det egentligen skiljer något. Kommer även till sommaren att köra bilen på bänk för att kolla hur mycket kraft man har o leka med, med och utan box inkopplad. Mvh marineutter |
|
|
marineutter.. Du rapporterar väl tillbaka till oss andra antar jag? rh dalle.. Vilken blev det bäst resultat med nu då??? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Halloj !! Jag har provat tre boxar med Kcr boxen inräknat, kan bara konstatera att bilen får grymt bra vrid blir piggare och drar mindre sås, alla tre boxarna fungerar likvärdigt enligt mig och sen får man ju själv välja om man vill pröjsa 1500 el 2600 el 6900(kcr) same same but diffrent name,,, (sålde första boxen till en 330d ägare även han blev svin nöjd) |
|
| Rh dalle, var den en mehrleistungbox med i trion? | |
|
Precis! Vilka boxar testade du? Vad kostar de? Var kan man beställa dem? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| Tänk på att boxarna är inställda efter kvalitén på respektive lands dieselbränsle. Sverige har den sämsta dieseln av samtliga länder. Jag ska inte säga dålig men den har lägst energivärde eftesom vi kör med miljödiesel. Tillverkarna kompenserar detta genom att mappa om bilarna som skall till Sverige. Ni som åkt till t.ex Tyskland med svensksålda bilar har säkert märkt en liten skillnad på effekt. Vi får hoppas att diesel växer tillräckligt i Sverige för att Shell ska lansera sin V-Power Diesel. Enligt KCR och Promotech tar de hänsyn till den svenska dieseln. Jag tror inte att det gör någon större skillnad i antal hästar men man vill ju alltid att bilen ska vara optimald inställd. | |
|
SOLER: Mycket bra synpunkt!! Men spelar egentligen den magra dieseln som finns i Sverige nagon skillnaden naer det gaeller effekt, driftsaekerhet etc Kanske i extremsituationer, dvs dieseltaxi som aer max optimerad och som har manga kallstarter och enbart stadskoerning. Kanske i dessa extremfall den mindre feta dieseln (laegre energievaerde) spelar roll med effekt och driftsaekerhet etc Tror dock inte pa att bilar som gar till sverige fran fabrik verkligen aer ommappade pga att dieseln i Sverige aer mager.... marineutter |
|
|
Fick min 320d touring igår. Hämtade den på Paulssons bil i Helsingborg och körde sen till Lund. Tyvärr fick man ta det riktigt lugnt p g a grötig dimma hela väg. Mycket bra och odramatisk acceleration jämfört med min 320 170hk bensinare, men visst man saknar mulert från sexan. Imorgon har jag bara ett möte och sen får man ta familjen på en bil tur. Dieseln är betydligt högre växlad än jag trodde. I 50 km / h fördrar jag treansväxel och då ligger varvtalet på 2000 och man har all kraft och snabba acceleration tillgänglig. 6:e växel är ren överväxel som endast lämpar sig till konstant fart över 90 km / h. Jag har kört blandad körning och ligger på 7.3 l / 100 km trots att den är helt ny. Förhoppningsvis kan man testa prestandan bättre när snön och den skånska dimman lägger sig. Hur går det med era trimningar??? |
|
|
Playerex; Får ta och gratulera till din nya bil. Det är en E91 vi snackar om va...? Du hade funderingar på KCR, va? Kommer att beställa en box från Mehrleistung inom kort! Hade ett 'race' med en nyare Ford Focus igår på vägen hem, och kunde faktiskt inte köra ifrån den :(!!. Min bil med 2,5 liters diesel är ju i princip en komfort-touring maskin, och ingen sportkombi, men ändå. Detta var på Autobahn och i farter runt 150-180km/h. Drog i princip max, men nog hängde han på!!!! Förmodligen en 2,0TDI eller kanske bensin 16 ventilare. Men de väger ju mycket mindre än min automatväxlade stora kombi!! Grämde mig lite över att man inte slog till på med en 530dA (535dA fanns inte) när man köpte nytt, en bil som i princip hänger med det mesta, men kom snabbt fram till att en box, som i princip ger mig 530d prestanda (211hk och 470nm), nog kommer att komma till sin rätt så att man i allafall kan dra ifrån dessa 'normala' bilar! Att och om snittförbrukningen kommer att dala, kommer ju annars bara vara ett plus! Men den komfort, plats, och glädje jag ånjuter bakom ratten i min BMW varje dag, kan de där 'Focus och Golf åkarna' i allafall inte ta ifrån mig!! :) |
|
|
marineutter: Jag trodde det var bättre kräm i dieselsexan. På BMW hemsida ser jag att en 320d e90/e91 har jämförbar prestanda med 525d e60/e61 troligtvis på att 320d väger 200 kg mindre. Det var tråkigt att du inte rastade focusen. Bensinarna har fördelen att de kan växla ner ett steg till och då är dom tyvärr snabbare. Jag har alltid undrat om en BMW dieselsexa spinner lika fint som en bensin sexan, -hur stämmer det på din 525d? Det är förstås en e91. Har två småbarn och då blir det ett måste. Jag ska köra några månader innan jag eventuellt trimmar. Förmodligen med Mehrleistung. Är lite nervös för att den ska lämna några loggfiler i styrboxen. Motorn och växellådan borde hålla eftersom man endast belastar dom mer vid fullgas och det utgör max 1 procent av tiden. |
|
|
Playerex: Jag skulle köpa KCR enbart pga att de har en motorgaranti som är ytterst överkomlig; 500:-/år... Mvh |
|
|
rob_t_j72: Har du någon personlig erfarenhet av KCR? Dom verkar seriösa men är relativt sätt ganska dyra. Mehrleistung verker ha en smartare box och kostar 1/3. |
|
|
Nej, ingen erfarenhet av KCR, hade en Pa**at TDI förut och köpte en box från Tyskland som var helt ok, MEN på en splitter ny dyr bil så skulle jag satsa på KCR bara för att de har motorgarantin som man kan köpa till. Länk Mvh |
|
|
För vad gör man om nya bilens motor får problem? BMW kommer knappast att ge dig en ny motor... Om motorhaveridagen kommer så känns nog inte 8.000:- (7.000:- för boxen + 2 års försäkring 1.000:-) onödigt dyrt. Tror inte att Mehrleistung har någon motsvarande försäkring, men kolla upp det först. |
|
|
Snackade med grabbarna på mehrleistung igår, fick förhandlat till mig en mängdrabatt på 200 Eur vid beställning av 5 eller mer?. Någon som är på G för jag kommer inom kort att beställa. Snackade lite med dem, att vi var ett gäng som alla går lite i tankar att köpa box. var klar och tydlig om att jag nog kommer att beställa först och sedan köra bill på bänk för o få svart på vitt. Inga problem sa de, vi garanterar den effekt +/- 5% (beroende på motor och väder) som vi anger! Som jag sagt innan har jag ett klart gott intryyck från dem! Gällande boxen hos mehrleistung så kan boxen typgodkännas hos TÜV (tyska statens bilprovning - numera privatiserad. Dvs fordon kan bli registreras och försäkras med denna box. Kan detta göras så brukar detta vara ett gott teckan på att boxen ligger inom värdena för bilen - säkerhetsmässigt. Kanske inte direkt mekansikt men ger ändå en fingervisning. Gällande motorgaranti, så finns begränsningar både i tid och körda km, plus att ni ska veta hur svårt det är för er att bevisa att KCR+boxen orsakat motorhaveri. KCR behöver enbart bevisa motsatsen. I mitt jobb dagligen så avvecklar jag anspråk på fordongarantier hos ett försäkringsbolag, så jag vet hur saker och ting oftast går tillväga en motorskada är ett faktum...... Playerex; Visst spinner min sexa fint och mjukt, men knappast som en bensinare. Gällande racet med focusen så var detta i högre hastigheter 160-180km/t där den relativt 'låga' effekten på 177hk från motorn känns. Med box och runt 211hk kommer det nog också dra på bra i högre farter. men jag är van vid V8 så jag vet inte vad man egentligen ska förvänta sig, för den 530d (218hk) jag hade över en helg innan jag köpte 525d kändes snabbare men inte otroligt mycket snabbare. |
|
|
Hej marineutter mf. Har läst era inlägg. Visst vill man hellre lägga ut några slantar på en enkel fix istället för en dyrare modell! Visten med en box är ju att man kan ta bort den när! det havirerar. Jag har inte timmat, det är ju olagligt!!!! tdi-tuning.de, hmmm.....540d är j en fin modell de trimmar. Vilken bil är det? 535d har de inte alls, snyft. Däremot, vad fan 200EUR hos mehrlastung.de, vad blir det, 1900 spänn, för 328hp, 655 Nm. Jag är på! Fattar inte att jag börjar fundera på detta med box. Bilen går ju så jävla bra ändå. Dessutom har jag kört en av de svensksålda boxar denna tråd talar om (inga namn nämda) i provbänk. Oj, vad instabil den var. Ena dagen var det 0 hp extra, en annan dag kunde den närma sig angiven effekt. Dock kom den aldrig upp angiven effekt utan att skicka ut lakrisstänger ur avgasröret. Någon som har funderat på hur detta påverkar partikelfiltret våra bilar är begåvade med? Tror ingen regeneringsstrategi i världen klarar det. Stopp i filtret, oädligt avgasmottryck. INGEN effekt ur motorn alls. Dessutom ett pajat filter kostar nog mer än ett handfull turbohaverier. Kan bli svårt att få å garantin. Allternativet är väl att man får hävda pendling till Ryssland el. liknade och tankat ful diesel. Marineutter, kan du maila mig om hur du tänkte köpet skulle gå till, är faktiskt intresserad.... /Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.