AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
92.898

E90 och E91 320D KCR-trimmade

Sida 12 av 12
amullo
Intressant. Vill inte verka dryg men här kommer en fråga av rent intresse. Vilken +höjd låg dom ställena du åkte till och från. Om jag förstod rätt så åkte du från A till B med box och från B till A utan box. Om stället A ligger på en högre +höjd över havet så blir det ju mer uppförsbacke och således mer förbrukning.
Skoj att du testat i och fått fram verkliga siffror.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Amullo; Kul att du kaenner skillnad, och att foerbrukningen verkar ga ner, aeven om inte lika mycket som faerdator visar. Toppfyller du eller inte? En halv liter extra i tank kan ju orsaka denna skillnad pa 0,04 liter/mil, aeven om jag tror dig!

Aer sjaelv inne pa en langkoerning nu med en tank. Kommer koera slut pa hela tanken och se hur langt man nu kommer. Toppfyllde inte denna gang, och kommer inte att toppfylla naesta gang. Med mer aen 100 mil pa en tank sa torde jag kunna faststaella riktig foerbrukning. Dock, sett till diverse olika faktorer sasom temperatur och lufttryck vid tankning sa aer en 5% skillnad mellan pavisad foerbrukning samt riktig foerbrukning. Dvs om faerdator pa 100 mil visar 0,55, men riktig foerbrukning aer 0,59 aer acceptabelt

Dock roligt att alla kaenner skillnad och att allas bilar verkar ga baettre, samt vaexla mjukare (automatlador), som saekert bror pa mer vrid vid kaegre varv!

Mvh marineutter
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag körde till Gävle från Stockholm, skillnaden över hav lär inte ha en avgörande betydelse. Mycket större i betydelse har att jag tankade på två olika ställen och kallstartade motorn efter boxinstallation (alltså när jag fick den LÄGRE förbrukningen).

Jag försökte toppfylla så mycket det gick vid båda tillfällena, men som jag sade i mitt tidigare inlägg så är ju 17 mil för lite för att kunna säkerställa skillnaden, liksom trafikrytmen varierar. Skillnaden på antalet liter är ju endast 1.2 liter mellan tankningarna.

Dock så är det intressant att boxen gav väsentligt mer effekt, men inte förorsakat en högre förbrukning. Så långt allting bra.

Vad gäller den lägre förbrukningen så måste jag nog köra en längre sträcka för att fastställa vad bilen drar nu. Jag har boxen på 50% och den lär få stanna där till i sommar för att få ett basvärde.

Ger boxen högre effekt i verkligheten: Ja det gör den
Ger boxen lägre bränsleförbrukning: För tidigt att säga, men den verkar inte ge upphov till högre förbrukning

Utlåtande hittils: Mer effekt för samma soppa.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Det går inte att avgöra om motorn har mer effekt genom att känna efter i ryggstödet. Vridmomentet har en jäkla förmåga att lura sinnet.

Det är som sagt jäkligt synd att ingen tog min uppmaning på allvar och mätt upp acceralationstider före och efter trim. Nu kan vi bara gå på hur bilen känns och tyvärr har folk känt skillnad på öppet filter och 98 oktan också. :-(

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
Flåklypa
Kan bli intressant att få bilen att gå på 98-oktan tror jag.. Och anledningen till att jag köpte min box var INTE toppeffekt, utan minskad förbrukning.

I vilket fall.
Jag har startat en ny tråd i ämnet här Länk efter marineutter´s förfrågan.

Ni kan väll samla era intryck och erfarenheter av DIESELTRIMMNING där? Gärna erfarenheter av andra boxar exkl. KCR också.

//amullo
Amullo:
Oavsett varför du köpte boxen skrev du: "Dock så är det intressant att boxen gav väsentligt mer effekt, men inte förorsakat en högre förbrukning."

Det är lite lurigt att veta med bara känslan att den ger väsentligt mer effekt eftersom det är vridmomentet som sätter tydligast spår i sinnena. Du som åker hoj kanske kan jämföra med en 1000cc och en nyare 750. De har ungefär samma prestanda men 1000cc känns betydligt kraftfullare pga vridmomentet.

Jag tror att bilen ger mer effekt men förmodligen är effektökningen inte ens i närheten av det man skulle gissa på. Nu var prestanda inte så viktigt för DIG så jag hoppas du ser resultat på förbrukningen iaf. Den mäts iaf. ;-)

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
Jo´rå, Jag förstår vad du menar. Vridet KÄNNS större med effektboxen iallafall.

Men jag vill vänta med effektmätningarna till sommaren. Ev. så kanske man tar bilen in på en dyno-körning också.

//amullo
Vridet är med all sannolikhet högre också. Det betyder att även effekten är högre på mellanregistret (ej toppeffekt) och det kan vara viktigare än toppeffekt beroende på vad man är ute efter.
Ligger man ex. och segdrar vid omkörning så blir det skillnad. Kör man däremot "flat out" ligger man på högre varvtal och där tror jag inte man kan hämta så mycket extra effekt.

Såg den andra tråden också....där förtydligade du att den var starkare på mellanregistret och det skriver jag under på. :-)

Hoppas jag inte upplevs som en självutnämnd besserwisser för det är inte meningen. Däremot skall man ha sina tvivel när det gäller alla typer av modifikation och gärna mäta det som är av intresse för att få "bevis" för att man hamnat rätt....i ditt fall bränsleförbrukningen.

Flåklypa
Fick en fråga om bil som jag har, det är en 320d E91 (kombi) från december 2005. Den text som jag bifogade är baserad på en frågestund som jag hade med dieselboxoptimeringsföretag i Sverige. När nu så sommaren kommer så skall en box installeras i min bil men det blir nog en modell från ett svenskt företag, pga feghet ;)
Ni
16
Nilsp
330xdt 04
M3 smg 02
325 cab 88

Då har jag tankat. Efter förra tankningen körde jag 17 mil innan boxen monterades. Bilen har navigation och därmed 2 st förbrukningsmätare. Den första nollställer jag aldrig.Den andra nollas efter varje tankning. I november visade ettan en förbrukning på 0,77 men efter att takboxen kom på har förbrukningen ökat till 0,8. Efter 17 mil visade ettan 0,8 och tvåan 0,84. Jag nollade tvåan efter box monteringen och har kört totalt 48,3 mil. Ettan visade 0,79 och tvåan 0,64. Det gick i 42,4 L bränsle. Dvs 0,87 l/mil
Det verkar som att boxen lurar bränslemätaren och att förbrukningen inte minskar. Kanske dert oxå beror på att jag nog har gasat lite mer än vanligt!!
H Nilsp

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har klockat min bil innan montering av boxen i intervallerna 70-120km/h och 100-150km/h men har ännu inte monterat boxen. Bilen körs ju dagligen av min fru som pendlar 16 mil per dag och jag har mätt förbrukningen de senaste två veckorna och kommer att mäta motsvarande efter jag monterat boxen. Av de 2 x 8 mil per dag så är ca. 80% motorväg och resten blandat 50/70/90-väg. Tror det kommer att ge en hyffsad indikation på om det blir någon skillnad i förbrukning.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
Programmer: Utmärkt! Du kan väll redogöra för resultaten i denna tråd Länk

Liksom ni andra! När vi "vet" så kan man ju försöka samla fakt runt ändringarna i en samligstråd. Jag har startat en, men det är ingen annan som skrivit i den, viket alltså var tanken. Att samla erfarenheterna från många på samma ställe.

Skriv gärna här Länk

Nilsp: Det låter ju logiskt. Även min bränslemätare visade helt konstigt låga värden på bränsleförbrukningen.

Det gör att jag är benägen att tro på att det boxen gör är helt enkelt att dumpa in mer bränsle i motorn genom att lura datorn att tro att det är för lågt tryck i commonrail röret. Detta gör mig i sin tur fundersam på hur dieselpumpen mår av detta..

//amullo
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är ju själv sugen på att testa box, om det faktiskt drar mer bränsle så kan jag leva med detta. Mer effekt får kosta mer bränsle för mig.

Efter att ha lusläst allt jag hittat i helgen så verkar principen vara så enkel att man bara manipulerar tryckgivarsignalen fråm commonrailen vilket gör att motorstyrningen försöker kompensera detta och ökar på insprutningen.

Vad som har hållit mig tillbaka är funderingarna om hur partikelfiltret och katalysatorerna ska överleva den fetare blandningen. Pumpen överlever väl en stund, om man nu kan hålla sig från att dra upp till 100 på skalan, då får pumpen det kanske svettigt.

Visa användare
2.407
amullo
BMW_MAN
Jag har mailat till Mehrleistung och frågat hur det funkar egentligen. Om de "höjer" trycket på soppan eller på turbo´n. Förmodligen får man någon form av "vi optimerar bränsletillförseln" som svar, vilket ju kan stämma.

Jag redovisar deras svar i Mehrleistung tråden.

//amullo
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Skrev in ett nytt inlägg i nya tråden Mehrleistung!

Mvh marineutter
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ett litet tips till er som håller på att mäta förbrukning.

Fick denna förklaring till hur faktiskt kan dra MINDRE trots att det sprutar in MERA diesel.

Om du tex kommer till en uppförsbacke och din bil inte orkar trots att du har gasen i botten så måste du växla ned ett steg.

Med "boxen" inkopplad så hivar pumpen in ännu mera diesel (du kan alltså gasa ännu mera) och du orkar uppför backen utan att växla ned och sparar på så sätt bränsle (då det i alla fall drar mindre än nedväxlingen).

Det är alltså inte vid "snålkörning" som man vinner på boxen, utan vid "fullgaskörningar" i låg fart på mycket höga växlar 5an-6an då motorn annars hade storknat och inte orkat.

Är inte accelarationen/uppförsbacken värre än att du klarar den utan fullgas/nedväxling (utan box) så sparar du inget

Pl
63
Playerex
320d touring -09
Hur går det med era mätningar avseende prestanda förbättring och förbrukning?

Sjunker verkligen förbrukningen är det bara färddatorn som luras?

Mehrleistung boxen manipulerar trots allt singnalen till styrboxen. Frågan är om det är signalen från commonrailenheten som ger uppgifter om förbrukning till färddatorn eller om styrboxens signal om mängden (doseringen av) dieseln som visas direkt på färddatorn.

ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Ska tanka fullt imorrn efter 90mil på en tank, Ser dock i mitt fall ut som att bilen visar exakt 1 liter under riktig förbrukning.

Förbrukning etc diskuteras dock på en annan tråd i detta forum;

Länk

Mvh marineutter
Verdi
Bump!

Hur gick det sen? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.