|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
|
marineutter. Jag startar en tråd då, när jag provat. Men för övrigt så tror jag att BMW_MAN och Ricard C har en poäng. Om man ändrar på signalerna, så får man ta vad färddatorn säger med en nypa salt. Då boxen ändrar på signalerna så stämmer inte uträkningen. (förmodligen...) Den enda säkra metoden att mäta förbrukningens ökning eller minskning är att hålla bok på antal liter tankade mot kilometer körda. Vilket jag planerat på att göra. Jag vill dock säga att jag kör just nu ganska lite vilket gör att det kan ta ett tag innan man har ett färdigt "resultat" att titta på (men det kommer!) Givetvis så gäller det att ha samma körstil med och utan box, vilket borde klaras genom lägre hastighet och farthållare. Jag har dessutom automat, vilket borde minska skillnaderna. Förövrigt så tillämpar jag i mesta möjliga mån Eco-driving teknik. För att fastställa hur boxen ändrar förbrukningen så bör vänta till sommaren. På vintern finns flera okända faktorer som ändras: Temperatur på insugsluft, rullmotstånd, kyla i lagerbanor, kallstarter osv. som kan påverka bränsleförbrukningen mycket i vardera riktning. mina 0.02$ //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Hej, Ville bara laemna en kommentar och uppdatering. Som ni vet sa har jag nu boxen pa 100+, och idag sa koerde jag hem 'sportigt', och j_vlar vad det gick (kaenns). Jag tycker mig kaenna skillnad mellan 80 och 100 ocksa. Att ligga i 100 i 6 ansvaexel, och sedan sakta men saekert ge fullgas utan att vaxelladan vaexlar ner kaenns underbart!!! :). Det jag kaenner maste bara vara mer kraft...repektive mer kraft vid laegre varvtal. Det aer precis som man har alla 400nm orginal vridet vid 100 varv/min. Sa, vad det nu aen aer som aendras i motorn med denna powerbox, nog kaenns det........Men samtidigt sa finns tanken daer om vad som eventuellt kan ga snett om denna aendring i motor inte aer optimal. Insprutningspumps haveri, insprutarhaveri...usch hemska tanke. Dock naer jag vael var hemma visade faerdatorn 0,67 liter. Mvh marineutter |
|
|
Monterade boxen igår. Gick lätt som en plätt. Mesta tiden gick åt att ta loss kåpan över motorn. Körde sedan en sväng med 50%, bilen kändes piggare.Skruvade sedan på max dvs över 100%, bilen blev ännu piggare. Har nu kört ca 3 mil. Allt fungerar perfekt, automaten växlar mjuk och fint, men svarar rappare på gaspådrag. Enligt datorn drog bilen 0,52, normalt ligger förbrukningen på ca 0,7-0,8 blandad körning. Än så länge mycket nöjd. Boxen rekomenderas. H Nilsp |
|
|
Nilsp Jag ska också köpa box eller chip till min bil och tror att den kommer gå bättre. Men att den kommer dra 0,2-0,3 liter milen mindre än orginal tror jag inte för fem öre på. Då har körsättet skilt åt eller så visar färddatorn helt fel efter monteringen. Kan berätta när jag monterade kompressor i min 330xi med automat som drog ca 1,1 l/mil orginal vid snabbare körning. När jag hämtade bilen från norge så drog den vid liknande körning bara 0,7-0,8l/mil!! Jag var helt lyrisk på vägen hem och fattade ingenting först när jag kontrollerade den verkliga förbrukningen så förstod jag hur fel färddatorn visade efter trimmet . Den verkliga förbrukningen var 1,2l/mil. Färddatorn blev väl lurad på något sätt av den nya programvara och större spridare. På vägen hem han jag räkna ut hur snabbt jag skulle käna in kompressorn bara i soppapengar ;-) |
|
| Ursäkta stavfelen | |
|
NilsP; Kul att det funkar bra och att foersta intrycket aer bra. Sa du drog upp pa 100 direkt - coolt. Ja det som aterstar foer oss som nu har boxar aer att se om foerbrukningen verkligen dalar med 15-20% som min faerdator. Ryk 330ix; Bra inlaegg, du tillskillnad till oss andra har ju fakta gaellande oekad foerbrukning. Dock tror och hoppas kah att en dieselmotor vid en och samma koerstil faktiskt kan dra mindre i relation till direktinsprutningen. Logiskt aer dock att din bil med stoerre insprutare ocvh kompressor (dvs mekansikt trim) goer att bilen drar mer. Men dock, din faerdator visade ju mindre aen innan. mvh marineutter |
|
|
Ryk OT. Har du ägt en Kawasaki KX 250-98 med polerad ram för massor av år sedan. En kompis till mig köpte den av dig isf....några månader innan den gick samma öde till mötes som många crossar gör. Stulen. Flåklypa |
|
|
I morgon kväll tankar jag bilen.Har då kört ca 17 mil utan box och ca 22 mil med box. Sedan senaste tankning.Enligt datorn drar bilen 0,8l/mil förnärvarande.Jag har varit nere på 0.77 som lägst. Sedan takboxen kom på har förbrukningen stigit . Nästa fredag åker jag till stockholm. Det är ca 60 mil mellan Stockholm och Umeå, och då får vi väl se om boxen påverkar bränsleförbrukningen positivt eller negativt. Jag tycker att bilen svarar rappare och snabbare på gaspådrag. Ungefär som den 330xdA E 91 jag provade för några veckor sedan. Den har väl 500 nm? Just nu känns det som välinvesterade pengar. 2000 kr för en ny bil. H Nilsp |
|
|
Flyktkåpa Nej det stämmer nog inte. Jag har bara haft en kawa, en -89 250 men den blev som sagt stulen stulen den också. Sen har jag haft suzuki -96, honda -99 och yamaha -00 (den körde jag bara 6 varv på bana och sen bröt jag ryggen). Kan eventuellt ha varit med när någon polare sålt sin, Prippa körde kawa ett tag och jag vet att jag var med och sålde hans 125 i alla fall. Marineutter Jag tror och framförallt hoppas på att en dieselbil med box ska kunna dra lite mindre soppa. Dock tror jag minskningen kommer vara marginell. Skulle den dra o,2-0,3 liter/mil mindre så tror jag bmw skulle fundera på att kontrollera sin styrbox då det skulle vara ett ypperligt försäljningsargument med en bil som drar så lite. Självklart är det som du säger att med kompressor och andra spridare blir det lite annorlunda en med endast en box, men som du sa så kan man i allafall påvisa hur fel färddatorn kan visa efter diverse ingrepp. |
|
|
Nilsp Ska bli intressant att höra resultatet sedan. Jag menade inte att låta negativ till boxen i sig. Jag tror också det är välinvesterade pengar (jag ska ju själv göra något med min bil) Att bilen blir rappare med box tror jag inte det råder något tvivel om :-) |
|
|
Hej allihop!! Nu har jag också installerat min box!! Först vill jag bara tacka Hermelinen för allt arbete han lagt ned för att vi har fått dessa boxar till oss. TACK FÖR HJÄLPEN, kanonbra jobbat!! Nu till min erfarenhet så här långt. Jag håller med er om att bilen svarar rappare på gaspådrag, och det känns en stor skillnad. Växellådan växlar också mjukare än tidigare, precis som ni sagt! Jag kan säga att min förbukning, enligt datorn, sjönk med c:a 1,5-2 liter, MEN det är nog som många av er sagt alldeles för mycket jämfört med verkigheten. Jag skall som ni andra räkna ut skillnaden när jag tankar bilen, så får vi se vad den visar! Helt klart är väl i alla fall att förbrukningen sjunkit, frågan är bara hur mycket!!! //Jocke |
|
|
joafog Var det lika lätt på din bil bara bara sätta en mellanplugg? |
|
| Ja, det var bara plug-and-play! Jocke | |
|
Körde en VW med plugg in för några år sedan! Den gick något helt otroligt och det under ca 5000 mil! I förbrukning så kunde jag inte mäta upp vare sig en minskning eller ökning oavsett hur mjukt jag försökte köra - mest landsväg var det dessutom! Förbrukningen varierade från ,48 till ,54 vid pendlingen! Vid extrem snålkörning i max 90 kom jag ned i ,38 (vid snålkörartävlingar kom de ned i ,28)! Jag tror att ni kommer att uppleva samma sak, dvs en otroligt trivsam motor men ingen sänkt förbrukning! |
|
| Vet inte om jag håller med dig alaska1, men du kan ha rätt! Jag är ganska övertygad om att förbrukningen kommer minska, men det får vi se när jag tankar nästa gång...........OM det nu visar sig att förbrukningen inte sjunker, så är bilen i alla fall roligare att köra.......den som lever får se vad verkliga förbrukningen blir...... | |
| ÄNNU roligare att köra ska jag säga..... | |
|
Det verkar tyvärr inte vara någon som mätt några acceralationsintervall varken före eller efter. :-( Det kanske är viktigare med upplevelsen än den faktiskta prestandaskillnaden? Flåklypa |
|
|
Farsan har kört med KCR-Box sedan sommaren -03 på sin 530dA Touring -00 Bränsleförbrukningen på långfärd minskade så att full tank (70l) varade i Ca 1150km istället för Ca 950km. Den känns ju betydligt acc snabbare med box jämfört med utan t.e.x 80-140km/h är bra mycket snabbare vid (och inte bara med snabbgaseffekt som den också har) fullgasacc. Han har avverkat Ca 8000mil med KCR Master-III G3-Boxen och tycker den fungerat bra. Den kopllas in på samma sätt som boxen från www.meraeffekt.com med en t-koplling mellan styrbox och trycksensor. |
|
|
Jo jag ser det inte som otroligt att det sjunker för er! De nya boxarna har säkert utvecklats sen jag körde med box! Jag vet dessutom att en del påstod att de fick något om än obetydligt lägre förbrukning redan då! Dessutom så är det lite osäkert med tester utan flödesmätning när 1 liter mer i en 40 literstank gör att skillnaden ändras från 19 liter på 40 mil till 20 liter på 40 mil! Dvs från ,475 till ,5 liter milen! Vad jag kan säga att jag inte säkert vet att förbrukningen sjönk eller steg! |
|
|
Jaha. Då hade jag provat också. Mehrleistung boxen naturligtvis. 17 mil landsväg MED box och 17 mil (åt andra hållet) UTAN box. Toppfylld tank, Hyfsat bra trafikläge (nästan identiskt åt båda hållen). 10+ km/t på alla vägar. farthållare på alla 90 och 110 vägar. automaten i D-läge och mjuka accelerationer i mesta möjliga mån. Förbrukning UTAN box: 10.48 liter: 6,16l/100 km. Datorn visar 5.9 l/100km Förbrukning MED Box på 50%: 9.2liter: 5,41 l/100km. Datorn visade 5,0l/100 km Observationer: Färddatorn visar fel med boxen. Med boxen blev bilen trevligare att köra och den drog mer i mellanregistret. Under en fullgasomkörning märkte både jag och brorsan att bilen drog bättre. Jag kör idag boxen på 50%, men tänkte öka på den //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.