AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
92.902

E90 och E91 320D KCR-trimmade

Sida 10 av 12
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ja, det är ju kanon.........
BMW_MAN:
Två bra inlägg.

Flåklypa
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Jag väntar även på min box som jag beställdeförra veckan. Hur många dagar tog det innan ni fick era boxar?

Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Jag har tänkt skicka ner min box för att få optimerat dem säger att man kan få ut en hel del mer än KCR utan att behöva påfresta..
Är tydligen sämre med KCR eftersom det enda den gör är att den ändrar värden från olika givare så att styrboxen tror att den har för lite effekt och då skickar den på mer..

Ett vanligt chip är bättre.. Ungefär samma pris.
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Vilken besvikelse! monterade min box ikväll men jag får inte någon grön signal från boxen med tändningen på och inställningen på 0.
Jag har 525d 00:a 163hk men på mehrleistung hemsida där man beställde fanns bara 520d 163 hk det bör väl vara samma motor i dom, eller vad tror ni?
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Hur länge hade ni tändningen på innan ni fick grön signal på era bilar?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

525d och 520d är två helt olika motorer. 6 cylindrar i 525, 4 cylindrar i 520...

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har fortfarande inte hunnit montera min box, men jag återkommer med raport när det är fixat.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Här kommer en ny länk till trimmare med effektdiagram

Länk

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Ingen som hunnit installlera aennu??? Sjaelv sa var jag ute och fyllde pa spolarvaetska och kollade olja idag.....kunde inte halla mig laengre, och satt upp effektnivan pa boxen fran 80-MAX, typ foerbi 100!!!!! Kanske dumt det hela men vill kolla hur bilen kommer att bete sig. Har inte koert aennu, sa ni kan ju halla tummarna att jag kommer till jobbet imorrn (hahahahaha). SKaemt o sido vill jag kolla om foerbrukning gar ner aennu mer, mer kraft kommer till foerfogande och om jag kan koer pa 100 utan att den gar in pa noekoerning......

Hermelinen; Hur gick det med betalning etc. Haenvisade du tillmig eller bad du dem skicka bekraeftelse till dig gaellande eventuell rabatt innan du bestaellde!!!

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej igen,

Ber om ursaekt foer inlaegg. Inlaegg syftar pa sida 9 i traden (missade en sida).

Pelle.S; Det var ju skittrakigt att du inte far signal. I anvisning star det att man ska vaenda pa kontakten som kopplas ihop till orginalkontakten som man kopplar bort fran commomrailen nar man installerar boxen.

Som sagt, ingen annan som hunnit installera??? AMULLO???
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Hej

Kontakterna går ju bara att sätta ihop på ett sätt,så det var nog inte det felet.

Mailade till mehrleistung idag och fick det här svaret.....

"Hi,send back us the device. Please, the copy of the calculation and kopie of your e-mail. Then we exchange the device"

Inget långt svar direkt jag frågade om vilken box det skulle vara till min bil
och dom fick Chassinumret också,men inget svar om det.

Så nu har jag sänt iväg boxen, nu får man gå o vänta igen förhoppningsvis så kommer den väl nästa vecka.

Hoppas att det blir rätt den här gången

Hermelinen tack för mailet med Kvittot, sände iväg det med paketet

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fattar fortfarande inte det hela.

"Boxen" manipulerar singnalen till motorstyrningen så den tror att motorn får för lite bränsle och då kompenserar motorstyrningen detta med att spruta in mera diesel. Så långt är jag med.

Mera diesel ger högre effekt (men inte lägre förbrukning)

Många rapporterar att motorn är mera "alert" det är ju självklart, på en diesel regleras ju effekten genom hur mycket diesel som sprutas in. Nu lurar ju boxen motorstyringen så mer diesel åker in, d.v.s man behöver bara trycka ned gasen lite för samma mängd bränsle = känns piggare.

Men det är ju som "snabb-gas" som man köpte på Claes-Olson till Push-Dakota moppen på 70-talet. Man behövde inte vrida så långt på hantaget för att få fullgas, gav ingen extra effekt, men det "upplevdes snabbare" och samlade många poäng vid korvmojen.

Dessutom kan man ju inte alls lita på färddatorns siffor, den är ju lurad att tro bilen får mindre diesel bara för att den ska spruta in mer.

Kan ni inte mäta verklig förbrukning, det vore superintressant.

Och överlever kat och partikelfilter?

Kan någon förklara?

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Detta kommer från marineutter!!

"jag tankade förra veckan och hade enligt färddator 0.59l/mil. Tankade efter 32,5 mil vilket resulterade i att jag kunde fylla på 21,5 liter. Detta ger en genomsnittlig 'riktig' förbrukning på 0,66. Så nog verkar det stämma, sett till att jag har en dålig vana att ibland toppfylla upp tanken till bränslelocket, och då får man ju i 2 liter mer typ. Så baserat på detta (-2 liter = 19,5) blir det 0,6.

Kom inte ihåg om jag gjorde detta förra gången, så jag vet inte om det är plus eller minus 2 liter. Lite förargad, men kommer nästa gång inte toppfylla, och sedan följande gång inte heller. På så vis torde jag få och kunna fastställa riktig förbrukning med 99%!!! Ska ner och fylla tanken idag igen och kolla köra ett par dagar igen."
Visa användare
2.407
amullo
marineutter..
Jag har inte haft tid att installera boxen. Jag skall dock ner i garaget nu ikväll (fredag) och titta tänkte jag. Men installationen verkar kunna gå på ett nafs. Jag hade bara en endaste liten kabel som jag skall koppla in mig på.
Det är en Y-kontakt på boxens kablage. en hona och en hane, dessa skall in "imellan" trycksensorn på commonrailröret.

Alltså så tar man bort sensorkabeln som går från bilens dator till commonrailröret´s trycksensor och kopplar den kabeln i honan på boxens kablage och trycker hanen från boxenskablage i trycksensorkontakten på commonrailröret. (blev det RÖRigt?).

BMW_MAN
Jag kommer att göra som jag alltid gör när jag tankar. Nollställa trippen och skriva upp antal liter som tankats.

Jag har märkt att min trip visar för låg förbrukning redan utan box. Skillnaden mot verkligheten ligger på mellan 3-7% beroende på körsträcka/körstil med vinterdäck. Efter att ha talat med BMW om det så menar de på att det är en normal avvikelse som blir bättre med sommardäck (har ingen aning om varför).

Jag lovar att återkomma med rapport. Eftersom jag skall T&R Gävle i helgen så kan jag passa på att köra DIT utan box och HEM med box för att se skillnaden. Sträckan är ju ca. 17 mil enkel resa, så man kanske kan hinna få en fingervisning om skillnad i förbrukning. Men bilen brukar normal dra ca 10 liter på den sträckan, så en (hög) 10% minskning blir svår att mäta då det bara diffar på 1 liter.

Däremot så funderar jag på hur du kan vara så säker på att det enbart är dieseltillförseln som boxen manipulerar. Jag kan inte mycket om modern motorteknik, men borde inte boxen också kunna öka på turbotrycket?

På Mehrleistungs hemsida står det tydligt att det inte enbart är dieseltillförseln som ökar, utan även turbotrycket. Skulle du uttryckligen ljuga om hur deras box arbetar?

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
F-låt..

Stycket På Mehrleistungs hemsida står det tydligt att det inte enbart är dieseltillförseln som ökar, utan även turbotrycket. Skulle DE uttryckligen ljuga om hur deras box arbetar?

Alltså.. inte DU, utan DE ljuga. En ren felskrivning, vilket jag ber om ursäkt för.

//amullo
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mycket bra iniativ amullo, ser fram mot din rapport.

Vad gäller turbotryck så tänkte jag på KCR (som det står i "topicen" ) och liknade boxar. De skriver ju speciellt att de inte påverkar turbotryck för att inte riskera skador på motorn.

Ni har kanske hitta boxar av annan modell som kopplas in på annan plats än commonrailen och därigenom kan påverka både bränsle och turbotryck, det är ju en helt annan sak.

Det är ju ett gammalt beprövat dieseltrimningsrecept, (som tom Scania eller Volvo åkte fast för i USA i domstol)

Kan du manipulera både bräsnle och tryck så gör du bara så att du ökar laddtrycket rejält och MINSKAR dieslemängden-

Resultatet blir högre effekt och lägre förbrukningn.

Baksidan är duktigt höre temp i cylindrarna och att utsläppen av NOx skenar.

Det var det Scania eller om det var Volvo i USA gjorde på lastbilarna. Motostyringen kände att bilens alla hjul inte rullade (kördes på en dyno). Då körde man normal blandning och låga utsläpp och myndigheter/miljö blev glada.

Så när bilen rullade ut från besiktningen så fattade datorn att bilen rullade på riktigt och bytta automatiskt program, upp med turbon och ned med bränslet = högre effekt, lägre förbrukning och miljöbov.....där NOx rusar i höjden.

Angående ökad bränsleförbrukning så kan kanske dessa rader räta ut frågetecknen...

Antagandet borde gälla under "samma körförhållanden" (före effektbox/efter effektbox) men om man gasar extra mycket, för att det är kul med bilar som har bra ös, så vinner man inte besparing i bränsle.

- En dieselmotor drar oftast mindre bränsle på låga varvtal förutsatt att farten eller belastning är densamma. Om man nu kan växla till en högre växel tidigare så vinner man besparat bränsle på den tid som kvarstod i att uppnå samma sluthastighet.

- Då boxen gör så att lite extra bränsle tillförs under kontrollerade former och utan sotning får man en högre verkningsgrad och även högre effekt. Därför kan man lägga in en högre växel vid samma fart eller belastning och därmed kanske få ned breänsleförbrukningen något mot orginal.

- Jag skulle tro att besparingen i bränsle är störst på tunga fordon då man här vill utnyttja verkningsgraden maximalt för att få mesta "effekt" ur insprutat bränslet. På en lättare bil är nog besparingen mindre men samma optimala utnyttjande är naturligtvis bäst.

/Rikard
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
BMW_MAN och RikardC; vad har ni för åk och har ni beställt boxar?

En vetenskaplig förklaring till boxens funktion kan man ju ta i en annan tråd...! men jag är klart själv frågandes till boxens funktion, och tror själv att den bara optimerar signalel. Dvs öppning av insprutarventil och att den på så sätt öppnar mer vid fullgas och stänger ännu mer vid snålkörning. En anna sak är också att jag förmodar att BMW_MANs teori gällande 'snabgas' stämmer. För så snart jag bara rör vid min gaspedal så skjuter det iväg!!

Detta kan säkert förklaras på ett vetenskapligt vis men tror personligen att detta är fallet med dessa boxar. Dock ingen har ju ännu kunnat räkna ut riktig förbrukning. Kommer att tanka fullt i veckan och sedan köra en hel vecka och se vad man får ut.

Skruvade som sagt upp tillMAX på min box, dvs förbi 100 eftersom man kan skriva till typ '120'. Bilen startade och gick fint som vanligt......nollställde tripmätaren med varm motor på landsvägen och körde 90-95km/t i femans automatväxel i 1,5 mil - bilen drog då enligt färddator 0,43!!!!! Detta är alltså extrem snålkörning, men ändå!!!

När jag hade den på 80 så drog den som snålast 0,47 och utan box 0,52!! Alltså runt en liter! Är pessimist och skeptiker, så detta kommer jag inte tro på förräns jag räknat ut riktig förbrukning manuellt!!!

AMULLO; Du kan väl öppna en ny tråd efter helgen med din rapport, då denna tråd börjar bli lång...och tjatig nu när alla börjar analysera funktion etc

Mvh marineutter
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
RicardC - "- En dieselmotor drar oftast mindre bränsle på låga varvtal förutsatt att farten eller belastning är densamma. Om man nu kan växla till en högre växel tidigare så vinner man besparat bränsle på den tid som kvarstod i att uppnå samma sluthastighet."

Njae, i dieselmotorn styrs ju effektutaget (gasen) av hur mycket bränsle som sprutas in, Dvs boxen gör inget annat än om du själv gasar lite hårdare och sen växlar upp snabbare. Det är ju bra mycket billigare att gasa lite hårdare själv än att köpa en box för flera tusen

RicardC- "Då boxen gör så att lite extra bränsle tillförs under kontrollerade former och utan sotning får man en högre verkningsgrad och även högre effekt. Därför kan man lägga in en högre växel vid samma fart eller belastning och därmed kanske få ned breänsleförbrukningen något mot orginal."

Har släktingar som jobbar på Scanaias motorlabb och det är precis tvärt om, De vill höja effekt/verkningsgrad genom att ha HÖGRE trubotryck och MINDRE bränsle. Det som hindrar dem är att det blir för mycket NOx utsläpp.

marineUtter och amullo

har en partikelfiltrerad tubodiesel (ej BMW) i bilflottan och är sugen att trimma den. Undrar bara om partikelfiltret överlever i löngden och om det inte dra mer i slutändan.

Väntar hängivet på era rapporter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.