AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.927

Skulle ni köpa en BMW som var framhjulsdrift? Svara ärligt!

Sida 4 av 4
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Om jag skulle köpa mig en framhjulsdriven Bmw, så skulle jag backa hela tiden.....

Som ett skämt alltså.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
bjoerck, du har rätt. Visst går det att styra med gasen med en framhjulsdriven bil också. Vår andra bil är en SAAB 900 som ganska ofta får köras så som du beskriver om man har lite bråttom på grusväg.

bjoerck, Tror säkert att det är ett snabbt sätt att ta sig runt banan på sättet du beskriver men jag tycker inte det är samma känsla som att köra en bakhjulsdriven bil.

Närma sig kurvan och gå på broms, släppa bromsen och styra in och få lite lätt överstyrning. Möt med gas och styr emot lagom och häv sladden lite snyggt i utgången samtidigt som man går på fullgas igen.

Har aldrig kört en Alfa på bana men att det är roligt förvånar mig inte det minsta.

Framhjulsdrivna bilar jag skulle kunna tänka mig är just Alfa eller
Mini Cooper men tror dessa skulle bli ännu roligare som bakhjulsdrivna.
(Vet att det finns bakhjulsdrivna Alfor tex Bertone Coupe'n, klart tuff bil)

Paap Reeder
... Nockenwelle!
På en annan tråd som jag inte örker länka fram nu har jag skrivit om hur det är att köra standardbil på isbana vid förarkurserna uppe i Sveg.
Alltså total jäkla blankis.
Snabbast körde över 90% av eleverna med en volvo 245 med en 25% lamelldiff och dessutom automat. (Var den tidens värstingversion med en 6:a i tror jag)

Alla framhjulsdrivan hamnade långt ut i snön i kurvorna. (Var och en förare skulle skotta tillbaka sin bil så vissa fick inte så många varv ... men färgen på snöskyfflarna var nött ...)
Vi hade också med en WW 411 ... den följde de framhjulsdrivnas väg men vände först upp fronten mot banan innan den försvann ut på isen.

Min övertygelse är fast - att köra framhjulsdrivet är som att köra en BMW med lösa hjulbultar.
Inga problem för endera att hanka sig fram till Konsum och åter men börjar det gå undan vill man nog ha bättre koll på läget.

MVH /// Paap R

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nu är det i och för sig lite speciellt med avåkningszonerna på en isbana, plogar man av rakt fram så fastnar man lätt i drivan. Slår man i den på tvären fastnar man nog inte lika lätt. Så mjuka och fina avåkningszoner har man sällan i trafik, där man dessutom kan möta fordon. Det kan nog förändra synen på saker och ting en del.
Själv har jag aldrig kört på bana upplogad på sjöis, men det jag läst om tävligar under dylika förhållanden har inte tytt på att RWD går snabbare än FWD. Det var i och för sig länge sedan, men ditt exempel bör väl också ha några år på nacken, 245 medd diffbroms hör väl knappast till de lättaste fordonen att uppbringa idag.

Det finns dock några saker som talar för att fördelarna som RWD (med 50-50 viktfördelning) har över FWD (med c:a 60-40 viktfördelning) mest visar sig vid förhållanden med bra grepp. Den sidokraft som ett däck kan överföra i en kurva är proportionell mot friktionskoefficienten gånger tyngdkraften som pressar ner däcket i marken. Å andra sidan är den kraft som behövs i en given kurva/fart proportionell mot tyngden hos bilen. Det kan alltså se ut som om tyngden inte spelar någon roll, men så är det inte, eftersom friktionskoefficienten inte är en konstant, utan en variabel. Bland annat varierar den med belastningen på däcket, så att mer tyngd per kvadratcentimeter däck i backen ger lägre friktion (förutsatt att fordonet inte ger så lite belastning att temperaturen i däcket inte blir tillräckligt hög).
Just detta kan ge bakhjulsdrivna bilar en fördel på torr asfalt, bland annat på grund av att 50-50 fördelar belastningen jämnare vid avsaknad av transversell acceleration, men även för att den dynamiska effekten på viktfördelningen vid broms och acceleration verkar till den bakhjulsdrivna bilens fördel vid god friktion.
På is eller andra hala underlag tror jag denna effekt är betydligt mindre, dels för att viktförskjutningen aldrig blir särdeles stor vid halka, dels för att belastningen på däcken rent generellt är lägre.
Paap Reeder
... jo det låter logiskt det du säger.

Hälsningar Paap R
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Framhjulsdrift !!!! Aldrig på en Bmw, det säger jag bara!då överger jag mitt Märke kan jaa säga.... MVH Micke
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
nej, nej och åter nej..... ;-)

Njuren
Jo,jag hade kunnat kunnat köpa en framhjulsdriven BMW.Märker mest av det bakhjulsdrivna i styrning vilket är "underhållande".

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Aldrig, då cyklar jag istället

//BMW-Kimmo
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Man ska inte lägga drivning och styrning på samma hjul. Punkt.
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
INGEN framhjulsdriven BMW..den dagen får man slita på dom bakhjulsdrivna som finns kvar eller börja åka Merca!!!

Just real M-power
Själv skulle jag välja Audi om än de började med bakhjulsdrift. Så bra är bilarna medan BMW enligt många här inte är bättre än rwd...
E du gooo i hövvet eller? = Nej

Skulle BMW få för sig att sälja sig totalt, då finns det ju ingen anledning att ha en BMW längre.
Gillar inte det nya formspråket eller kvalitetskänslan i de nya bilarna. Skulle de då börja med Fwd, vad skiljer BMW från närmaste japs då?

Då finns det andra framhjulsdrivna bilar som skulle vara intressantare tex Alfa eller kanske en Ådi.

-Phil
Jär dö gåo inne huvvude, eller? = Nej

Det var precis det jag menade...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.