|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Nej,aldrig i livet. hjorten |
|
|
En av anledningarna varför jag vill köra BMW är dess underbara bakhjulsdrift, svaret blir därför självklart NEJ! (Nyttobilar eller shoppingbilar kan ha framhjulsdrift men inte en körmaskin som BMW). |
|
Paap Reeder |
... kanske halvtomhalvt OT men tänker detta öde: - man jobbar på ett företag där "firmabil" ingår i lönen ... och så tvingas man skutta omkring i en s.k "audi med hängläpp fram". Brrrrrrrr. Ett tag bråkade vi och stönade litet över denne Chris Bangler och hans "tilltag" med nya 7-serien .... men det är ändå ett intet mot dessa audi med hängläpp fram som verkar t o m släpa i gatan. Man kan kanske använda audi som plogbil ...i a f om det är litet nysnö. MVH /// Paap R |
|
Nej, absolut inte. Finns inge tråkigare än framhjulsdrivna bilar, särskilt på vintern. ///Foppa |
|
svavelvinter |
förstår mig inte på de som äger 318, 320, 520, 525 osv som skriver: "jag kör bmw pga bakhjulsdriften, det är ju bäst vägegenskaper" vem fan bryr sig om väghållning med en mopedmotor ? okej jag kan ta det från m3 och m5 ägare, men skärp er nu :) |
|
Bilar skall styras med gasen, inte med handbromsen... MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Nej jag skulle aldrig köpa en felhjulsdriven BMW... De skulle tappa för mycket av sin körglädje på det. |
|
| Nej! Då kan man likaväl köpa DACIA :-) | |
| Nej bmw är ingen riktig bmw utan sin bakhjulsdrift. Därför är svaret NEJ! | |
|
NEJ! mvh.benny |
|
|
Jag förespråkar i regel bakhjulsdrift men moderna framhjulsdrivna bilar kan vara riktigt underhållande. Jag vågar påstå att BMW säkerligen skulle kunna bygga mycket trevliga framhjulsdrivna bilar. Bakhjulsdriften är dock redas adelsmärke och bör inte tas bort. Min Alfa 156 är framhjulsdriven och är mycket trevlig att köra. Den slår enkelt en samtida BMW 320 på bana. Samma sak med Hondas R-modeller. Snabba och välbalanserade. Således är inte en bakhjulsdriven bil snabbare än en framhjulsdriven bara för att den driver därbak. |
|
|
Jag vet inte riktigt vilken Alfa 156 du har bjoerck, men jag kan konstatera att när Fredrik Ekblom och Mattias Ekström testade bland annat Alfa 156 och BMW 320i för sex år sedan var BMWn dryga sekunden snabbare än Alfan runt Knutstorp. Att en Alfa 156 lätt skulle slå en samtida 320 på bana är därmed inget jag köper utan vidare. Å andra sidan håller jag med dig i resten. Det går definitvt att göra bra FWD-bilar. I den ovan nämnda Ekström/Ekblom-testen ingick även just en Honda Accord Type R (framhjulsdriven). Den var klart snabbast runt banan. Att vara insnöad på bakhjulsdrift snarare än bra väghållning ger ett enögt intryck tycker jag. STCCs reglemente illustrerar på ett ganska bra sätt skillnaden mellan RWD och FWD. Bakhjulsdrivna bilar får en straffvikt. Hur mycket har varierat genom åren (och ibland under säsongen), men det rör sig om uppemot 50 kg som mest, på bilar som väger runt 1200 kg ??? med förare. Det indikerar att RWD har en fördel på bana, men det är inget jätteövertag. Är man en duktig förare, som har viljan att utvecklas, kan man behärska båda drivsystemen. Det är inga konstigheter. Har man en körteknik som är så benhårt kopplad till ett visst drivsystem har man nog några brister i sin körteknik som borde ses över. |
|
Paap Reeder |
...OK Nockenwelle men köper du det här? Ju närmare noll friktionskoefficienten kryper desto överlägsnare blir bakhjulsdrift med en 50/50 viktfördelning! MVH /// Paap R |
| Nej, det köper jag inte, varför skulle det vara så, och i jämförelse med vad? | |
|
För mig spelar ingen roll vilken som är snabbast runt banan. En bakhjulsdriven bil tar sig genom kurvan betydligt stilfullare. Och det är en underbar känsla att köra på gränsen (nåja) och styra även med gaspedalen som jag iallafall inte kan göra med en framhjulsdriven vagn. Det spelar ingen roll om det är en 318i eller M5, principen är den samma. |
|
|
Det där har jag också försökt fått en förklaring på här.... Flåklypa |
|
|
Nockenwelle: I det test du hänvisar till var Alfan bestyckad med V6. V6-modellen är framtung och har mjukare fjädring än TS. I Bilsports test av gatiblar på bana för många år sedan har jag för mig att 156 TS vann och E46 kom sist. Mycket av E46:s svidande nederlag berodde på att det var en 318 de körde. Har dock för mig att de inte gillade den kraftiga understyrning som modellen led av. Ett fenomen som knappast blir bättre med tung sexa under huven. Jag har ägt och kört några E36:or och E46:or på bana. Understyrning är ett problem som båda modellerna lider av. Detta trots 50/50-förhållande. E36 är något mer välbalanserad på bana. Alfa 156 TS är betydligt snabbare och är mycket lättare att balansera. Bilen är snabb i reaktionerna och är mer neutral än BMW E36 och E46. Potentialen finns i ett bakhjulsdrivet chassi men BMW fegar i sina standardverisoner. För att inte få svidande kritik och kallas sladdbenägen och livsfarlig har den bakhjulsdrivna bilen gjorts understyrd. Något som stjäl fart på bana. Alfa 156 är däremot "tryggt framhjulsdriven" och teknikerna kan kosta på bilen en inbyggd bättre balans i chassit som ligger närmare överstyrning. |
|
|
Björn B: En välbalaserad framhjulsdriven bil kan med fördel styras med gasen. På de Alfor jag kört är det hålls bilen neutral vid jämn gas. För överstyrning släpps gasen. Understyrning provoceras fram genom att gasa. När jag kör bana med min Alfa "trailbrakar" jag nästan hela vägen till apex. Bilen överstyr då in i svängen så länge jag bromsar. Därefter är det bara att trampa ner gasen strax efter apex och bilen understyr ut ur svängen. Snabbt och effektivt. En dåligt balanserad framhjulsdriven bil tenderar att understyra även in i böjen. Samma beteende återfinns även hos dåligt balanserade bakhjulsdrivna bilar. Jag tror att balansen och och chassigeometrin är viktigare för körning på bana än om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Det viktigaste av allt är att föraren besitter den körskicklighet som är lämplig för bilen. |
|
|
Måste nog tillägga en sak i mitt resonemang mot framhjulsdrift :) Har ni sett vad som händer vid t.ex husvagnskörning/släpvagnskörning osv med bilar som har drivning fram...Jag säger då bara det,parkera rätt o inte på t.ex blött gräs eller annan svårframkomlig terräng. Man får svårt att ta sig därifrån kan jag säga .. Har sett åtskilliga Volvosar(moderna då) och Saabar sitta o gräva ner sig i både gräs som snö/is pga framhjulsdriften. Nee...asfalt o slät väg går väl bra,men inte det minsta lilla uppförslut på vinterväglag eller annat "friktionslöst" underlag.. Tacka vet jag min M535:a med diffbroms OCH dragkrok...oslagbar kombination :) Mvh Janne. |
|
|
Ja, det rörde sig om en 2,5 V6 Alfa i testet jag hänvisar till. Motorstyrka gör sig dock gällande även på Knutstorp och jag har svårt att tro att bytet av V6 till R4 (med förlust av 40-50 hk) och ändringar i fjädringen skulle skifta förhållandena så mycket att Alfan enkelt slår en 320i. Det skall också framhållas att Ekström & Ekblom ansåg att BMWn hade de sämsta däcken, vilket knappast gynnade varvtiderna. När det gäller understyrningen hos E46 måste jag invända. Runt Knutstorp har jag bara problem med understyrning i en kurva, nämligen hårnålen (som ju också är känd som idioten eftersom det inte går att köra där på något vettigt sätt). I alla andra kurvor på banan har bilen en svagt överstyrd balans. På Gelleråsen råder i stort sett samma mönster. I vänstern efter hårnålen får jag ibland understyrning, men det varierar med vilket spår jag väljer (eller kanske snarare vilket spår det blir, för den svängen har jag svårt att få till lika varje varv). I övrigt balanserar bilen på gränsen till överstyrning i stort sett över allt. Jag har dock märkt att om man börjar insvängningen i kurvan för tidigt, och därmed tar en mjukare insvängning, kan bilen understyra. Ett sådant spårval är dock inte särdeles banmässigt. Kör man lite mer banmässigt, med sen inbromsning och sent apex, blir blien mer överstyrd. I testet tyckte åde Mattias Ekström och Fredrik Ekblom att bakvagnen ställde ut lätt (vilket de trodde berodde på de dåliga däcken) och Ekström plussade hårt för bilens fina balans och känslan av kontroll. Alltnog, är du med i Alfa-klubben bjoerck, eller är det andra banevenemang du utnyttjar för att plocka ut Alfan på bana. I BMW Sport Club finns en M3 E30-förare, som tidigare var med i Alfa-klubben. Jag har för mig att han körde på Gelleråsen med sin M3 i samband med något arrangemang av Alfa-klubben. Det kanske skulle gå att besöka något ban-event som ordnas av Alfa-klubben. Banhyrorna är ju höga, så deltagare som betalar för sig borde väl vara välkomna, om antalet inte blir alltför stort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.