AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.926

Skulle ni köpa en BMW som var framhjulsdrift? Svara ärligt!

Sida 2 av 4
Bästa möjliga vägegenskaper är ju inte allt heller. Jag tycker körkänslan är allt. Går man efter vägegenskaper/väggrepp så finns det många som är minst lika bra som BMW, inte minst framhjulsdrivet. Jag må vara lite udda, men jag gillar körkänslan bättre i en gammal Opel Ascona med usel väghållning, än i en ny Audi med utmärkt väghållning. Nu finns det ju i och för sig framhjulsdivna bilar med bättre körkänsla än Audi. Mini och Alfa är rätt kul tycker jag också, men det känns ändå fel.

Min erfarenhet är att bakhjulsdrift är en förutsättning för att få till en körkänsla som jag gillar, därav min fokusering på var drivningen sitter.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
PowerMac, vad är det för BMW-delar du hittar på en Mini?

Har själv funderat på en Mini men tycker de är lite för dyra. Kvalite'n ska tydligen inte hålla BMW klass.

Hade Minin varit bakhjulsdriven hade jag nog redan haft en.
Framhjulsdriven BMW -nej tack!
Framhjulsdriven Mini -kanske?
Skulle inte tveka på att köpa en BMW med drivning fram. Det finns många framhjulsdrivna bilar som är rejält körglada och jag tror inte att BMW skulle misslyckas på den fronten om dom fick för sig det.

Lite OT : För några år sedan så hade jag en Alfa Romeo 155 med drivning fram, istället för den BMW 320 som jag har nu, och rent körmässigt så har inte 320 speciellt mycket att sätta emot. Båda bilarna har ungefär lika mycket hk, vikt osv...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Janne T, jag tror inte heller att en F1-konstruktör skulle få för sig att bygga in framhjulsdrift. Knappast någon konstruktör av race-bilar skulle välja framhjusldrift, om det inte vore för reglementens utformning, sponsorers inflytande, etc.
I race-världen är emellertid hjulvinklar, hjulupphängningar, fjädringskomponenter, viktfördelning, aerodynamik, osv mycket nära det optimala (inom de ramar som reglementen och pengar sätter upp). De bilar vi köper hos bilhandlaren för våra surt förvärvade pengar är däremot knappast optimerade, utan resultatet av en lång rad kompromisser. Då kan det, enligt mitt sätt att se, mycket väl vara så att de kompromisser som gjorts med en framhjulsdriven bil ibland vara mer lyckade än de som gjorts med en bakhjulsdriven.
Själv tycker jag att bästa möjliga vägegenskaper går hand i hand med körkänslan.
Hmmm, hoppas det inte verkar som om jag sitter och förordar framhjulsdrift, det gör jag inte. I nuläget finns det inga skäl för mig att välja en framhjulsdriven bil, men jag skulle inte vilja måla in mig i ett hörn genom att utesluta framhjulsdrift.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag>>>"Hörnmålaren nr 1" ;)

Att framhjulsdriften överhuvudtaget kommit fram beror på att ekonomer haft för mycket att säga till om..
Verkar dock uppenbarligen som om det lyckats,framhjulsdrivna bilar säljer bra idag.

Lite off topic:
Ett exempel>>>Någon som provat att byta motor på en Saab 9-5?
He,he...Man måste ner med frambalken för att öht få ur motorn pga idiotisk konstruktion,dvs man får "skruva ihäl sig" innan det paketet är ute ur bilen,dvs underifrån..
Vansinnigt,men säkert billigt i produktion med allt samlat som sagts tidigare på framaxeln.

Återigen>>>Framhjulsdrift är till för pensionärer och ointresserade bilister ;)
Ok,måste väl tillstå att man trots allt måste äga en Alfa innan man dör,men tycker det var trist att Alfa 75 försvann så tidigt ur produktion :)

Mvh Janne.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Nej, det kommer aldrig hända.

Bilen: Länk
Visa användare
183
lier
320ia -94
No way Jag e för kass förare för att köra framhjulsdrivet.
Nix!

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
No
5.161
Nockenwelle
lier, det är väl de kassa förararna som bör ha framhjulsdrift, medan de skickliga kan utnyttja bakhjulsdriftens fördelar.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Håller inte med dig Nockenwelle Framhjulsdrivet tycker jag styr på för mycket. Och bär det av så gör det de med råge. Medans bakhjulsdrivet e lättare att häva ev sladd och man känner bättre när det bär av. Kanske e för att jag är så ovan på framhjulsdrivet. Men jag erkänner juh att jag känner mig totalt värdelös med en framhjulsdriven bil.
No
5.161
Nockenwelle
I och för sig är min uppfattning att en skicklig förare kan köra fort med båda alternativen. Förstår inte riktigt vad du menar med "Framhjulsdrivet tycker jag styr på för mycket."
Visa användare
183
lier
320ia -94
Ja men kom och åk bil med mig i vinter då. Så kan vi köra golfen så ska du få se vad jag menar med att det styr på för mycket.
Dessutom så sa du skickliga förare kan köra fort ,och jag är inte en skicklig förare.

Vad spelar det för rol var drivningen sitter? Kör hellre en vällbalanserad, fungerande, rolig och bekväm bil med framhjulsdrift än en kass bakhjulsdriven. Jag kan ju säga att jag åkte inte BMW 730 för bakhjulsdriften. Är ju inte direkt någon banbil.
Har nog tyvär haft som roligast bakom ratten i en framhjulsdriven bil så för min del spelar det ingen roll.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

AEG>>>Man KAN köra framhjulsdrivet,men det är inte RÄTT :)

Sedan det där om att en BMW 730i inte är en banbil,håller visserligen med där ,men om en BMW 730i haft framhjulsdrift?!? då hade jag inte ens sett den som en bil längre,snarare ett missfoster ;)

Som ni märker så har jag inget till övers för framhjulsdrivna bilar "what so ever" :)

Mvh Janne.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
nej
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hade gått över till mercedes då
Trenden går ju över till bakhjulsdrift. Flera tillverkare funderar ju på bakhjulsdrift till dom stora modellerna. Hade inte framhjulsdrift varit billigare att tillverka så hade vi nog haft fler bakhjulsdrivna bilar idag.

Bilarna blir ju bara motorstarkare och då blir det ju svårt att fortsätta med framhjulsdrift, fler o fler går ju över till fyrhjulsdrift som Alfa på alla 200+ hk modeller.

Keep Your Distance!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hoppas inte BMW går över till framhjulsdrivna bilar. Det måste väl vara mycket roligare på dessa små BMW bilar med bakhjulsdrivet eftersom dom flesta märken som har småbilar har ju framhjulsdrivna bilar.

MvH Bmw 4-ever
Paap Reeder
... jag skulle inte våga köpa en ny BMW med framhjulsdrift ty jag har litet ont om pengar och har jag väl fått ihop pengarna så vill man ju inte riskera att bilen med sparkapital havererar i ngn kurva eller i ett highspeed-läge.
Tror att framhjulsdrift rent generellt är ytterst farligt. ... som typ att åka omkring med lösa hjulbultar.

Nu skall 30 liv sparas med nya fartkameror. Smartare vore att ta ner kamerorna och låta Jesperado vid den årliga besiktningen ta ur växellådsdreven till de två högsta växlarna på alla bilar med framhjulsdrift .... så skulle alla kunna "ligga på spettet".

MVH /// Paap R
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Nej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.