|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hälge: Jag vill också påstå att du har fel eller så är det bristande kvalitet på BMWs fjädrar. Har M3ans fjädrar på båda bilarna men på 320in så är det m-chassits stötdämpare (gula Boge). 320in är betydligt mjukare än vad M3an är. Fjädrarna är dessutom nyare på 320in än de på M3an. Tips mottages därför gärna på hårdare bakdämpare till M3ans chassi. ///BMW - Was sonst! |
|
Hälge |
Hehe..självklart skall man icke köra utan stötdämpare, då lär det studsa iväg ordentligt. Jag ville bara få fram att det är fjädrarna som står för hur hård fjädringen är när man belastar bilen på ett eller annat sätt. Många tycks tro att det är stötdämparna som ensamma bär upp bilen. Tryggve: Jag har/hade tidigare Gula Bilsteindämpare som original. De har suttit på bilen sedan den var ny..då den beställdes med M-chassie. |
|
Stötdämparna har en stor del i hur hårt satt en bil är. Speciellt på en gatbil som har relativt mjuka fjädrar. Så kallade sportchassin och sänkningskit upplevs ofta som hårdare efter montering just på grund av stötdämparna. Fjädrarna är ofta runt 25% hårdare än original.. Ett fint sätt för tillverkaren att få det att verka bättre än vad det är.. 25% på originalkonstanten blir inte så mycket.. /Anton |
|
|
Hälge > Är du helt säker? Det är (enligt mina verkstadspapper) endast e30 med förstärkt chassi för dålig väg samt bilar i tysklandsutförande med M-chassi före årsmodell -89 som har Bilsteindämpare originalmonterat. Betyder i och för sig inte att det behöver vara så då papper ofta har en tendens att inte stämma... De e30 jag har ägt (med och utan M-chassi) har endast haft BOGE eller SACHS dämpare. Anledning att jag är nyfiken är att jag försöker samla på mig så mycket information som möjligt om e30. Din bil är inte special på något annat sätt, ovanlig utrustning eller så? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.