AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.574

320im Stötdämpare?

Sida 1 av 2
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Var på SBP igår och en annmärkning på stötdämpare fram vänster..

Frågan är nu, vilken stötdämpare ska jag ha till min bil? Det är M-paket orginal från fabrik.. Passar de från andra e30?

Eller kanske köpa ett komplett sänktsatts från "gerth" ??
Köp Bilsteindämpare, då dessa satt som original på din bil.

Mvh,
Kalle
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Vart får man tag på dom?

Måste man byta båda stötdämparen ifall man ska byta?
Kolla på www.forza.se

Du bör absolut byta båda dämparna samtidigt, samt kontrollera fjädrarnas skick!

Mvh,
Kalle
Hälge
Köpte precis stötdämpare bak ifrån BMW, anpassade till fabrikssänkt E30 med Bilstein. Tyvärr finns ej längre Bilstein som orig dämpare, de är numera ersatta av BOGE. Pris för bakdämpare 1000:- st samt fjäder 1.100:-st.
Priser för främre dämpare är nog minst det dubbla.

Ett gott råd: Installera EJ Gerths fjädrar och dämpare.

Vid ev, byte så byter man ALLTID parvis.
Hälge,

Jasså där ser man, BMW har alltså bytt till Sachs/BOGE även på reservdelssidan :) Tyvärr så säljer Sachs inte dessa dämpare till eftermarknaden, annars hade du kunnat köpa dem via Autoexperten.

Mvh,
Kalle
Hälge: varför är du så emot Gerths fjädrar o dämpare?
har köpt två satser av honom till två olika e30 först till min 320 o sen till min 325:a o jag har varit helnöjd och för det priset

Hälge
Om du söker i ämnet så lär du snart upptäcka att det finns mängder med "GRYMT BESVIKNA" köpare. Grejerna han kränger är enl uppgift feltillverkade. Det som tidigare är tillbakalämnad som reklamation, säljer han återigen som Demo varor...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm.... Mina bakfjädrar känns lite välmjuka... då har jag ände precis bytt till SACHS ADVANTAHE stötisar o visst blev den hårdare men fortfarande inte som ja vill ha den..

Kan det vara feltillverkat då (Köpt fjädrarna av Gerth)

_______
/Chrille
Hälge
Sachs kvalitesdämpare, är nog ej kompatibla med Gerths billiga Kina fjädrar..
Köp istället BOGE fjädrar hos BMW 1.100:-st, (håller i minst 15 år.)
Sw
212
Switte
325i -88
Är det någon här inne som har fått dom "dåliga" produkterna? Eller är det bara rykten?
Chrille,

Advantage är en dämpare som ger "medelstyv" sättning, och är inte anpassad för extrem sänkning. Kan så vara att den inte är kompatibel med fjädrarna som Gerth säljer. Bytte du fjäderbenslagringar samtidigt som dämparna/fjädrarna? Kan vara där det spökar annars.

Angående "Gerth" har jag mest hört positivt, och angående hans produkter så har jag hört både negativt och positivt. Dock inte så mycket negativt att jag inte skulle vilja handla av honom, om jag nu vore intresserad av hans produkter.

Mvh,
Kalle
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kalle > Svensksålda e30 efter "facelift" med M-paket / Sportpaket hade BOGE dämpare originalmonterat...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Hälge
tryggve: Jag har själv en Svensksåld E30. vilken är fabrikssänkt, på den sitter det orig gula Bilsteindämpare runt om.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kalle: Japp bytte även fjäderbenslagring eller vad man nu vill kalla det.

Körde ett tag me Bilsteindämparna (säkert orignal från 1988) o det var fruktansvärt mjukt om man jämför med efter bytet till Advantage.

och sen tycker ja väll inte att 40mm sänkning är särskilt extremt, vad sänker orginal M-tech 15-20mm? Men iofs du kan nog ha rätt där ändå... stötdämparen får ett lite annat arbesomräde.

_______
/Chrille
Hälge
deejaywasp: Om du upplever bakvagnen som mjuk..så beror det nog uteslutande på fjädrarna, det är ju fjädrarna som står för hårdheten i fjädringen. Stötdämparens uppgift är ju bl.a att reducera återfjädringen.
Du kan tom köra bilen utan stötdämpare, den är lika hård i fjädringen ändå.

Byt du ut dina befintliga "KINA PLAGIAT" fjädrar till BOGE eller likn...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Hälge > Är du säker? BOGE dämparna är också gula, har du möjlighet får du gärna skicka mig artikelnumret på dem (är de i gott skick ser man det lätt längst ned på dämparen).

/Johan Tryggvesson

Hälge: "Du kan tom köra bilen utan stötdämpare, den är lika hård i fjädringen ändå"

Hur säker är du på detta påstående?
Jag vill mena att du har fel...

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En stötdämpares uppgift är att kontrollera både "bump" och "rebound" rörelser, alltså både negativa och postitiva rörelser i X-led.
Således borde det krävas mer kraft att trycka ihop en bil utan stötdämpare än en dito utan?

/Johan Tryggvesson

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tillägg: Man kan också säga att en stötdämpares uppgift är att omvandla rörelseenergi till värme...

/Johan Tryggvesson

parolof
"Du kan tom köra bilen utan stötdämpare, den är lika hård i fjädringen ändå"

vet inte om man hinner märka det innan man studsar av vägen.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.