AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.963

SMG, bra eller dåligt på M3 -97?

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har en M3-97 med SMG-låda på gång och undrar vad ni som har ERFARENHET av denna låda tycker om den.

Har sökt och läst en hel del men vill ha färska rapporter.

Tog min första runda i en M3:a igår och den hade även SMG (ej den bil jag ska köpa). Mitt omdömme är väl splittrat måste jag säga. Grymt ovant med oxå väldigt fräckt att kunna växla på det viset.

Fråga 1: Så vad säger ni? Vill alltså höra ert omdöme, bar eller anus? (vill endast ha erfarenheter och "sanna historier" från verkligheten).

Fråga 2: Är det vanligt att denna låda havererar? Vanligare än en man. låda?

Fråga 3: Isf. dyrt att laga?

Fråga 4: Växlar SMG-lådan snabbare en man.låda? Normala Svensson el. proffs.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
bra om den funkar, DYRT att laga hade en sån sv -såld m3 cupé 98 smg aldrig mer säger jag bara, min gick sönder för ca 20000 under ett år.
Lådan är seg o tråkig funkar bättre på E46. Jag talar av erfarenhet då jag haft en själv ca 5000 mil och spekulerar inte som många andra hur den är
vågade nästan inte åka nån längre sträcka med denna bil då låste sig i nåt läge då den fick bogseras flera ggr. Vet att lådan rasade för ägaren efter mig (var nog inte billigt att laga) obs bilen var sv såld ca 6500 mil den var inte skruvad på nåt sätt. hade stor otur bara antar jag men ändå, sen en till sak bilen blir EXTREMT svårsåld. Nu vet du vad jag tycker !!!!

Mvh Marc
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för den informationen "pimpen". Lät inte kul det där med raseto och bogsering mm.

Antar att du kan ha haft otur men nu tvekar jag starkt om man vågar köpa SMG. Upplevde du den sedan oxå svårsåld så är det ju ännu värre. Inte blir det sen bättre när jag ska sälja den då den kanske gått 14-15 000mil.

Nån mer som har erfarenheter ang SMG?

Mvh Jimmy

vet ett ex som finns/fanns här på powerbörsen bilen har varit till salu i flera år, en silverfärgad sedan använd som testbil i AMS -97. Jag bytte dock in min på firma för att bli av med den mot en e46a . Den sålde jag på några veckor medans min m3 var annonserad i ett halvår ca. Det är svårt att sälja e36 or just nu dom är ganska iskallla, ännu svårare med en SMG. Tekniken är rolig, visst men inte den första generationen från 97. Prova gärna en M3 e46 om du kan den känns "lite annorlunda" vs e36 an.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej

Det här är vad jag tycker..

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack Jemej för din åsikt. Skönt att se att det finns posstiva åsikter om denna låda oxå, För jag gillade den det lilla jag körde den igår. Och jag tror att jag till helgen bestämmer mig för en M3 med SMG. MEN det kanske finns risk att pruta ner den mtp. SMG lådan eller? Har hört att de är svårsålda sen.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Alla M3´or verkar vara svårsålda just nu så det är nog inte helt fel tänkt ;-)

Lycka till med bilköpet..

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Oki, jaså är det så. Vad kan de bero på? Är ju bra och roliga bilar, eller? Är dom så dyra att äga? Service mm.

Gör man fel som köper en M3:a ifrån -97. Den är ju trots allt 8 år gammal. Usch närt man tänker så... hehe.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jimmy:

Dom är en smula dyra och äga men satt i relation med din 328:a så är det ingen dödlig skillnad.

Pris ex:

Bromsbelägg fram 800:-
Skivor fram. 1500:-/St
Nya bromsok fram: 800:-/St
Oljeservice: 1800:-
Insp 2: ca 8-12000:-
Alla karossdelar är ju samma som du har på din 328:a
Grenrör: 8000:- /st (2)
Katalysator: 12 000:-
Byte bussningar bak: 1200:-
Byte av vanos: 25-30000:-
Stötdämpare bak: 800:-/st

Får du bara tag i ett välservat och väl dokumenterat ex så ska det inte bli mycket dyrare än 328:an.

Mvh
Björn

Länk

Ji
2.380
Jimmyboy

Tackar Björn.

Det där va en bra lista som vi tackar för. Ser nu att de normala slitagedelarna inte skiljer alltför mycket i pris på och det är jag väl inte så orolig för heller.

Nä det jag är orolig för är ett vanosras eller tex. SMG-låde
ras (om man nu väljer det). Men jag antar att det verkar vanligare inne på forumet än vad det är i verkligheten på välservade och dokumenterade M3:or.

Inte sugen på min 328:a till din tjej så? hehe... lila och allt som den är!

Ses Björn

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jimmy:

En M3 E36 med SMG kan nog bli en dyr affär både med tanke på att dom inte är speciellt tillförlitliga samt att inte får den såld den dagen du ska sälja den då dom verkligen är iskalla på marknaden. Har inga personliga erfarenehter av SMG: m men det jag har läst om dom är inte bra.

Om du köper en M3:a med Sachs Vanos så ska det absolut inte vara några problem!! Det är ju som du själv skriver att det är vanligare med Vanosras på forumet än i verkligehten. Har själv sett och kört flera M3 3.2 med orginbal RR vansos som funkat perfekt!

Bara till å köp!!

Tackar för erbjudandent om din bil men tjejen trivs i 325:an som är lägre än Glocalnet!! Blir nog en 5 serie till henne vid nästa byte.

Mvh
Björn

Länk

Ji
2.380
Jimmyboy

Björn mfl. bilen jag är sugen på är följande... Länk

Ska kolla på den på lördag. Mtp. SMG-lådan och det allmänt svala intresset för M3:or vad tycker ni vore ett rimligt pris? Hur mycket ska den ner om får bestämma? Baserat på att den håller det fina skick bilderna visar.

Mvh Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

När kom Sachs Vanosen? Hur ser jag vilken det är? I papper el. på någon kåpa eller måste man helt enkelt öppna upp och titta?

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Vet ej när Sachs vanosen kom monterad från fabrik men gissningsvis 97-98?

Bilen du länkar till verkar tok fin på alla sätt!!

Z3 M Oljetemp mätare?? Nått fel på orginal?
Insp 2 brukar falla in kring 10 000 mil

Ett rimligt pris enligt mig med tanke på SMG:n så bör den inte kosta mer än 135-145 000:- Max och då förutsätter ett toppskick i övrig!

Skulle jag sälja min bil idag så hade jag börjat annonsera på 150 000:- med allt extra godis.

Kan vara bra som en liten referenspunkt.

Länk

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Björn:

Det du skriver om SMG´n:

"En M3 E36 med SMG kan nog bli en dyr affär både med tanke på att dom inte är speciellt tillförlitliga samt att inte får den såld den dagen du ska sälja den då dom verkligen är iskalla på marknaden. Har inga personliga erfarenehter av SMG: m men det jag har läst om dom är inte bra."

Nu kan jag ju bara relatera till mig själv och i mitt fall så funkade den ju som den skulle men kan det inte vara likadant som med den berömda vanosen
(RR) att "alla" vet att den är "skrot" men det är inte speciellt många som
den verkligan har havererat för ?

Mvh Jimmy
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Glömde säga att jag håller med dig om att dom är iskalla men det
får man nog säga gäller alla e36 och i synnerhet M3´or..

Mvh Jimmy
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jemej:

Det kan mycket väl vara så att det är lite vanos varning på SMG:n kanske lite dåligt rykte utan anledning. Men när jag jagade M3 så blev jag avrådd att köpa med SMG både av Bmw i Helsingborg samt av Jarls Bilservice. Bmw i Helsingborg vet jag har hållt på med flera SMG som inte vill funka som dom ska.
Om det sen beror på handhavande fel av föraren eller en dålig produkt vet jag inte men det känns som det är handhavande fel eftersom tex du och flera andra har fått sina SMG lådor att funka perfekt. Jag personligen skulle inte våga köpa en M3 med SMG idag.

Som sagt jag har absolut ingen personlig erfarenhet av det jag har ju inte ens kört en M3:a med SMG

MVH
BJÖRN

Länk

Ji
2.380
Jimmyboy

Björn: Oki, ska kolla upp det därmed Vanosen. Z3 M Oljemätare har han istallerat pga. att det ej finns en oljetemp. på SMG bilarna enl. honom. Finns det en sep. oljetemp på din. Mätaren till höger i mätarhuset är ju endast vattentempen.

Insp. 2, ja jag tänkte oxå på det om inte den brukar dyka upp vid 10000mil, isf. är det ju ca 8-10000kr kostnad direkt i stort sett.

Så du vill ha ner den så lågt, jag tänkte bjuda runt 150 000kr med det är kanske alldeles för mycket då. Din hade jag ju lät köpt för dom pengarna kan jag säga. Du kan tom. få 151 000 om du tvättar den innan köpet ;-).

Ska man "våga" bjuda honom 140 000kr då? Vad säger ni andra?

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jimmy:

Jag har en olje tempmätare där du har din ekonomimätare på min bil. Verkar konstigt att SMG:n inte har det men det stämmer säkert om han säger så.

Det känns ju lite sådär o köpa en bil för mycket pengar och sen serva den för en bra summa pengar.

Jag tycker att det är lite dyrt om man tittar på övriga M3:or men visst den ser mycket fin ut!

Han blir nog lika glad på dig om du bjuder honom 140 000:- som du hade blivit på mig om jag bjudit dig 80 000:- för din bil =)

Det är bara och prova o se! Den har ju varit till salu ett litet tag nu ju.

Min bil är alltid tvättad så det är bara och slanta upp pengarna ;)

Mvh
Björn

Länk

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

SMG´n har en växelindikator där oljetempmätaren normalt sitter..

Mvh Jimmy
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jemej:

Se där! Man lär sig något nytt varje dag!
Då är det ju perfekt att han har installerat en separat oljetemp mätare så man har lite koll när man kan börja gasa lite!

Mvh
Björn

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.