AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.536

bmw 525 turbo genom reggbesiktning...

Sida 1 av 2
Hej jag undrar vad ni tror om att man turbo konverterar sin bmw med turbo och sen ställer man ladd trycket på 0,0 och bänkar den med det vilket den inte bör ge mer än "i mitt fall 192hk". då kan ju inte besiktningen säga att man inte får ha turbo vid registreringsbesiktning om motorn lämnar samma effekt som orginal och om man har det på bänknings papper. Och sen kör man den på etanol genom besiktningen för att få ner avgas kraven.

vad tror ni om det? MVH Johan

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Glöm det.

Finns ett otal trådar där detta diskuterats fram o tillbaka o ch det går inte.

/Per
Finns det ingen som lyckats regg besikta med turbo???

Det finns det säkert, men det finns människor som har gjort det mesta här i världen. Dock kommer du inte att få igenom en BMW som är förändrad på det sätt du beskriver. Eller iofs vet jag inte om du har en vän eller släkting som är mindre nogräknad och besiktningsman, så jag ska väl inte säga säkert. Men sköter besiktningsmannen sitt jobb så går det inte. Och det gör de i de allra flesta fall. Skulle tro att det är större chans att vinna 10 000 på Triss, faktiskt.
skit i besiktningen!Bilen går lika bra för det...

Hail and kill !!

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>>Torsten Bengtsson

Det är ju ett toppen förslag du kommer med. Tänk så bra det vore om alla körde obesiktigat. Då blir det säkert ännu billigare att försäkra sin Bmw i framtiden..

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

E
1.156
E
320 ci cab -04
8 Ända till det händer en olycka med personskador. Då går Torsten i personlig konkurs och får dras med miljonskulder resten av livet!

TSV och "bilindustrin" håller varandra i handen, skapar roliga regler skapar förutsättningar för inovationer osv. Rösta för ändrade regler.

E

till dom som inte förstår! TURBO KONVENTERA INTE FÖR DU KAN INTE BESIKTIGA BILEN!!
Alltså får ni köra obesiktigat ändå.mes.....

Kör överladdat ,men bara om ni vågar alltså.

Sy
108
Synthetic
523iM -86
Torsten: Slit lös aggregatet och fixa en 'täckplatta' över 'hålt' vars fläkten normalt sitter. Då kan bes endast påpeka att du har ett udda grenrör, och att bilen går rätt så kasst... sen kastar du på turbon efter bes igen.

Så har 'folk' besiktigat många gånger utan problem.
ups igen...Lite tjatit men en gammal bil under 1975 kan ev bli godkänd.Även en med en godkänd turbo motor...Kanske inte lika roligt men så de så.
Torsten: Slit lös aggregatet och fixa en 'täckplatta' över 'hålt' vars fläkten normalt sitter. Då kan bes endast påpeka att du har ett udda grenrör, och att bilen går rätt så kasst... sen kastar du på turbon efter bes igen.

Så har 'folk' besiktigat många gånger utan problem.

SVAR: täcklock för enda vägen ut ur motorn ska du täcka det då menar du eller... tror inte det var en så bra idé...

MVH Johan

PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
det Torsten Bengtsson menar är nog att det inte spelar nån roll om du kör obesikitgat med turbo eller om du besiktigar bilen orginal och sen hänger på turbon! med turbon på är den precis lika obesiktigad i båda fallen!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
_K
40
_Kalle_
325im turbo -89
Han menar nog inte att du ska ha en täckplatta där, antagligen att du monterar en adapter mellan grenrör-turboflänsen och downpipen. Rätt ologiskt att montera en täckplatta som täpper till grenröret ?
täcklock är ändå ett täcklock men jag förstog meningen med det hela...
man kan ju ta bort kompressordelen som nfs_underground troligen menade och skruva dit en platta istället så endast avgashuset siter kvar.
//Thörn
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
så gjorde jag, fast jahadde ett skrotat avgashus som ja svetsa på en platta, blev skitbra o funka klockrent, besiktningsmannen log lika lätt =)

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det stora problemet är väl inte besiktningen, det stora problemet är om man är med om en olycka och det då uppdagas att bilen är otillåtet modifierad...

Om bilen är "godkänd" i besiktningen (oavsett om man "gömt" eller demonterat vissa delar eller om besiktningsmannen helt enkelt missar trimmet) blir ändå inte bilen laglig att köra med!
Är den otillåtet modifierad så är den det, oavsett vad senaste besiktningsprotokollet säger!

Med andra ord åker många ovetandes omkring i helt oförsäkrade bilar.
Främsta anledningen är nog tyvärr att många förleds att tro att ett "blankt besiktningspapper" är frisedel till att trimma fritt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
E kan du vissa några belägg för att man skulle bli skadeståndsskyldig?
Snopet för alla med nyare bilare än 97(?) eller när de var helbilsgodkännandet kom som har byt hjul mot orginal eller chipat!
Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Beror på försäkringsbolaget hur mycke dom ser mellan fingrarna... men visst.. dom kan va gnälliga mot nån som kör me 20" fälgar å hast. mätarn visar fel..
E
1.156
E
320 ci cab -04
AddeK

Har inge belägg för det jag säger, dvs dommar osv. Men vanligt sunt bondförnuft säger att du är inblandad i en trafikolycka med svåra personskador i en turbokonverterad (obesiktad olaglig) bil så kommer försäkringsbolaget inte att rycka på axlarna och betala. Plåtskador är "fickpengar" för fsb. det som kostar är personskadorna.

Fsb brukar betala den drabbade men sen ger de sig på den som orsakat skadan. Personligen tycker jag det är helt rätt om de gör det. Samtidigt som jag tycker att man borde kunna registrera om sitt turbomonster förutsatt att bilen i övrigt är säker (bromsar osv) och givetvis försäkra bilen med 500 hk. Då blir det rättvist för alla.

Chippade bilar är även de olagliga och med tanke på hur fsb i allmänhet försöker slippa betala så vore det nästan tjänstefel att inte kolla chippen.

Det här med helbilsgodkännande är så jävla sjukt men i Sverige är det ja aldrig någon som säger ifrån. Tyvärr är "trafiksäkerhetslobbyn" för jävla stark. Allt från regbesiktningsregler till "svårtagna" körkort och TSV borde ses över.

Har du tillräckligt stor plånbok kan du ta 550 körlektioner osv köpa en Porche eller M3:a Men om du är en vanligt svensson utan föräldrar med pengar eller sommarjobb så skall du jävl.. inte har ngt körkort. Köp en tråkig japanare osv. Säker bilkörning handlar inte om pengar utom om omdömme. Känner folk som kör rally och de kör jävligt lungt på vanligt vägar eftersom de sett hur lätt det är att kracha och vet vilka följder det får.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.