|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Miper335 |
Motorn mår ju alltid bättre med högre oktan men det är ju knappast så att det finns någon statistik för det. ( vad gäller livslängd på motorn ) Prestandamässigt bör ju också bilen gå bättre men hur märker man den lilla skillnaden? Förstår bara inte det argument om att det är för dyrt med 98 oktan då den skillnaden knappast spelar någon roll. Ändå har jag bekanta som äger en bensinmack som nu har tagit bort 98oktan helt då den inte lönar sej! Har man köpt en Bmw 540 (eller för den delen vilken stor o tung bil med många hk som helst )så är det knappast ett bilval p.g.a den låga förbrukningen eller det extremt "bra" andrahandsvärdet. En besparing på 66 kr i månaden ( 2400 l / året med samma förutsättningar o förbrukning ) Känns som att det kanske då istället finns andra kostnader att "pruta" på!? |
| Helt rätt... ska bara mata den med V-power nu :D | |
|
Om bilen spikar eller att det finns risk att den spikar på 95 oktanig så kör man på 98 oktan, annars finns det ju ingen anledning. Som det står på pumparna "oktantalet har ingenting med bränslets kvalité att göra" (eller nåt liknande), 98 oktan har ingen högre energimängd än 95 den är bara mindre känslig för självantändning. Shell´s nya bensin har om jag uppfattat det rätt högre energinnehåll (är dock ej säker på detta), då finns det ju chans att bilen kan dra mindre bensin med den. |
|
|
jonas81, du har inte helt rätt! Oktantalet har som sagt INGENTING med energiinnehållet eller kvaliteten att göra. MEN en modern motor får bättre verkningsgrad med högre oktantal eftersom tändningen då kan läggas närmare kolvens övre vändläge (detta gör motorn automatiskt och löpande, utifrån de signaler som knacksensorerna ger styrelektroniken). Effekten av högre oktantal blir då att effekten ökar och/eller att förbrukningen minskar (beroende på hur föraren utnyttjar den förbättrade verkningsgraden). Sedan finns det givetvis andra parametrar än bara oktantalet som också påverkar förbrukning/effekt. Olika additiver och bensinens "grundkvalitet" spelar också in. Om man skall tro Shell, verkar V-power främst vara bättre på dessa områden. En höjning av enbart en oktanenhet (från 98) i bensinen, ger ingen större skillnad i motorns uppträdande... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hur vet man att det är 98 oktan i en 98 oktanig pump, det måste ju bensin-bolagen fiffla me vad e det som säger att du till 100% e 98 i en 98 pump, det kan ju vi konsumenter inte vet? eller e det jag som känner att man inte till 100% kan lita på bensinbolagen?? |
|
|
...nej man kan lita lika lite på dem som att: systembolagets sprit/öl/vin håller utskriven alkoholhalt, arlas mjölk håller utskriven fetthalt, coca-colas löfte om att lightdrycken inte innehåller socker, däcktillverkarnas hastighetsklassning håller, scans ursrprungsmärkning av köttet stämmer osv.... Det blir lite jobbigt att leva om man hela tiden går omkring och tror att man blir blåst av allt och alla! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det kanske e rätt men kan garantera att det skilje på olika mackar, tankade 200kr 98 oktan i min gamla cossi på en mack, en fradag kväll det tog ju slut rätt snabbt så jag tankade på en annan mack då tankade jag 400kr 98 och det den gick bättre på den sist nämda och det var inte bara en en gångs förtelse för vi testade det många gånger efter det!! så ni kan väl för stå att man känner sig lurad! |
|
Miper335 |
Bensinbolagen kan man inte lita på Cosworth....de är en enda jävla stor kartell allihop. Däremot har man ju bensinen i olika tankar. De har tankar för 95 och 98 medan 96 blandas i pumpen. Tar macken då bort den 98 oktaniga bensinen och använder tanken till 95 istället så försvinner automatiskt 96 också. Shell måste alltså ha ännu en tank för 99 oktan vilket kostar enorma summor och därför tror jag inte att de andra följer efter. Endast 10 procent av alla billister tankar nämligen idag 98. Det förekommer rykten om att mackarna fifflar med bränslet men hur sant det är vet jag inte då det skulle innebära nedläggning om det kom fram. Däremot skiljer bränslekvaliten åt mellan mackarna....om bilarna går bättre eller billigare på billig resp. dyr bensin låter jag vara osagt. Vi får kanske skapa en ny tråd...JET VS PREEM/STATOIL/SHELL ?? |
|
Om man är paranoid av sig så kan man välja att tanka på en pump som har separat 98/99 okt slang, och inte en oktanväljare vid sidan. ;) Vad som värre är att obemannade lågprismackar inte har 98/99 oktan i pumparna. Där får man nöja sig med 95, och det är enbart 95 som det priskrigas runt. Alltså får dom som tankar annat se sig blåsta på ett lågt pris utan får enbart vara nöjda med att soppan finns. Jag gillar inte att göda bensinbolag, det är en principsak... |
|
|
Tror att faktorer som lång lagringstid pga låg omsättning påverkar bensinen mer... Bensin som har låg omsättning får mycket kondensvatten och annat skit i sig, vilket troligen påverkar kvaliteten (och motorns reaktion) mer än oktantalet. Talade med en mackägare som sa att det bara var ca 10% av bensinkunderna som tankade 98 oktan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dom flesta mindre Shellmackarna har slopat 98 till förmån för V-power har jag sett. Dom har inte råd att skaffa ännu en tank skulle jag tro... | |
|
Enligt Shell så ska V-Power endast finnas och även ersätta 98oktan på bemannade stationer. På obemannade staioner finns ej V-power utan 98oktan lever kvar. Att obemannade stationer ej har 98oktan har jag ännu inte stött på och än så länge så har även 98oktan hängt med i priskrigen i Malmö/Lund/Hbg, dvs legat 30 öre över 95oktan. ___ //Ulf |
|
| Varken Shell eller Jet här i GBG har 98 på sina obemannade. I alla fall dom jag har besökt... | |
|
Hej på er, jag kan bara tala om egen erfarenhet hur min bil 523-98 beter sig. Jag har testat på många olika sträckor och kommit fram till: Stadskörning: Obetydlig skillnad mellan 95 och 98. V-power inte testad. Blandad/landsväg: Ligger igenomsnitt på 1 dl mindre per mil när jag kör på 98 oktan. 95: 0,95 98: 0,85 V-power: 1,0 Detta är testad på Shells bensin och jag vet inte om det överensstämmer med andra bolag men det verkar som den drar lite mer 98 med Jet... Så hos mig är det hellst 98 som gäller tillsvidare, medans V-power får mig att se rött med tanke på det dj-vla priset... Om ni kör med husvagn (som jag) så har jag bättre kraft och något lägre förbrukning med 98 oktan. Good luck |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu e vi i gång igen. Enligt tidigare trådar så kvittar det om man har i högre oktan än vad bilen är mappad för. Enligt tinnitus så har tändsystemet optimerats för oktanet. Att ha i högre oktan kvittar då systemet redan har nått "ändläget". Skillnaden ligger i om du har i lägre oktan än vad bilen är mappad med då kommer systemet att ställa ned sig om spikningar uppstår. Det finns vissa som t.o.m hävdar att högre oktantal kan ge sämre effekt pga av att förbränningen ej blir optimal då 98 är "kallare" än 95. Annat är det om bilen är mappad för 98 och du kör på 95 - då kommer man att märka skillnad. Att sedan gå från 98 till typ 99/110 ger ingen skillnad. Shells V-power har en del additiv i sig som gör att den kanske har högre energiinehåll. Det man kan säga är att det ej är oktanhalten som ger den ev. effektökningen. Det är vanskligt att tala om enbart oktanet ur sitt sammanhang då det finns ett antal andra parametrar som också påverkar, helt i enlighet med johans komm. Sök! jag tycker att Dr tinnitus har förklarat ganska väl att man oftast eldar för kråkorna om man använder oktan över mappningen. Sedan att placebo effekten gör en nöjd är ju bara bra för det är just det det handlar om - att vara nöjd. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Hej! Är det någon som vet om min 318i från 2004 är mappad för 95-oktan? |
|
| Står inte det i instruktionsboken för din bil? | |
| Ok, skall kolla upp det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.