|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hittade givaren hos Mekonomen. Art. nr: 23-530077 Benämning: Vattentempgivare Pris: 100,00 kr Dags för ett byte med tanke på den summan,sänks förbrukningen 3 dl/mil i snitt så tjänar jag igen det på en tank! |
|
|
Mycket mycket intressant, min kolkanister sitter också kvar, märkte heller ingen skillnad av startsvårigheterna när den kopplades ur, men det lär ju vara pga att den var trasig och åt säkringar hela tiden. BMW original tempgivare kostar ca 270kr, s¨å 100kr låter mycket bra. Men om man bara ska mäta upp tempgivaren så behöver man endast ta loss kontakten och då bara lossa på plastskenan och trycka ner den för att kunna komma åt den. Jag ska mäta upp både vevaxelgivaren och tempgivaren för att veta säkert ! Wynns hydraulic finns lite var stans, min kommer från Meca och kostar ca 120kr, värt varenda krona. Ska du inte mäta upp någonting innan du byter, så vi får lite information ifall de är trasiga? ( En ganska erfaren mekaniker jag känner påstår att givare kan vara trasiga trots att de har tex kontstant resistansvärde) |
|
| Tala om direkt hur bilen går efter bytet, mycket nyfiken, själv ska jag mäta upp mina idag! | |
|
Jaha så var det uppmätt då; vevaxelgivaren har 550Ohms resistans (ska ligga mellan 500-600Ohm) Temperaturgivaren har i kallt tillstånd inte ett fast värde dvs det går inte att mäta upp något, 1000-2000Ohm bara blinkar till under 1/10 sekund, medan den i varmt tillstånd har 291Ohm (ska ligga mellan 271-400Ohm). Alltså min tempgivare lär vara trasig då den inte fungerar vid kall motor!! |
|
| Michel hur har det gått? | |
|
Jag har tyvärr haft ett arebetsschema den här veckan som varit värdelöst,kobbar kvällsskift och då sover man i princip bort dagarna för att sedan åka direkt till jobbet. Jag ska dock försöka få tag på en givare innan veckan är slut och genomföra bytet under helgen. Lovar att hålla dig uppdaterad,dock så tror jag att du precis som jag är ytterst nära en lösning. |
|
| Vi får hoppas det, tröttsamt att hålla på och pula, har redan gjort det med E21an och det slutade med att jag bytte ut "allt" i princip pga startsvårigheter som var så stora att vid -7 gick det ej att starta bilen. Är säker på att det var bränslehuvudet/mängdfördelaren som var boven och har skaffat ett 16000milat sådant, men ej monterat det ännu pga trött på allt arbete. | |
|
Jaha så var tempmätaren bytt utan någon förbättring, det finns inte mycket kvar att byta nu känns det som, bränslepump, spridare, tryckregulator....allt annat är kollat. Frågan är hur man mäter upp trycket efter pumpen på bästa sätt? |
|
| jag har detta problem med. och de blir bara värre o värre. det uppstod från början på 1an o 2an.. efter 4000-4500rpm vid fullt pådrag började motorn blöddra skaka o dö nu har de blivit värre o värre. Nu uppstår det här efter 4000rpm med koppling enr tryckt i friläge 1,2,3,4,5 så hela tiden. Funderar allvarligt bara på skrota motorn o försöka få i en m43 eller m42. Hoppas nån hittar en lösning till detta underliga sympton snart. | |
|
OverBoosted, exakt, dags för folk att tala om vad det vet om detta problem. Mitt problem kvarstår, varken bättre eller sämre och det går ju bra att köra utan att dra förbi 4000rpm. Något som annars kan ställa till det så motorn kan dö är de tre reläerna bakom plastkåpan mot torpedväggen, där siitter huvudreläet som man kan knacka på med en skruvmejsel för att se om bilens tomgång påverkas, gör den det glappar den säkert och kan ge upphov till problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.