AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.015

Ryckig gång på E30 över 4500rpm.. varför?

Sida 1 av 2
Kr
74
Kristofer86
520IA M-Paket -99
Hej! som ja berätta lite smått i en annan tråd så rycker bilen till när man varvar den över 4500rpm, ja har provat att bytt stift och hält i sånt där medel i tanken som ska resna upp bensinvägarna.

Ska prova att byta bränslefilter snart men det är bara 800mil sen det är bytt så det borde väll inte vara det??

Bilen är en 318is -90

Tacksam för lite svar!

//Kristofer Göthe
Västragötaland.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kristofer:
Hag verkar ha ett likande problem, Ibland så går det extremt trögt upp över 4000 varv, man känner att bilen tapapar i princip all kraft och att accelerationen nästan avstannar helt.
Du har inte kommit fram till vad som är problemet?

Någon annan som har några kloka tankar ang problemet?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Kr
74
Kristofer86
520IA M-Paket -99
jag misstänker att det är tändkablarna, men eftersom dessa kostar 1800kr så kommer ja nog vänta med det tills efter besiktining och vinterdäck är inhandlade. Ja ska ta i tu med problemet så fort ja får råd;)

om det är nån som har en aning om vad det skulle kunna vara så får noi gärna tipsa.. kan det vara luftmängdsmätare??

//Kristofer Göthe
Västragötaland.
318is -90
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Jippi, 1800:-, hoppas det är något annat som är boven i dramat.

/Fredrik

Kr
74
Kristofer86
520IA M-Paket -99
jag trode först att det var stiften, så ja bytte dom men inget hände.. sen bytte ja bränslefilter men inget hände där heller, ja har provat att hälla i lite det ena och det andra i tanken för säker 400kr men inget har hänt.. hoppas att det är tändkablarna ändå så det inte är nått ännu värre...

//Kristofer Göthe
Västragötaland.
318is -90
so
23
sonnytor
bmw 316i -94 m43
bmw 316i -91
Bmw 520i -91
TJENA!!! Jag hade samma bekymmer men det var på min 325 -88 och jag lämnade in för felsökning på bmw =400:- det visade sig vara ett fel i tomgångsreglerventilen som ställde till det hela även på de höga varven.... Men det var bara för bmw och nollställa denna... så funkade det precis skitbra sen....
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Har kört ca en timme med bilen idag och det känns som att problemet uppstår först efter ca 30 minuters körning. Alltså när allt är riktigt genomvarmt. Det lustiga är att det då kommer och går lite.

/Fredrik

Kr
74
Kristofer86
520IA M-Paket -99
jo har håller med dig Andersson! för på min så kan det börja hacka som fan vid 4500 och ibland går det till 5500 varv.. på 1ans växel går den till varvstoppet utan problem med inte på 2an och uppået.. ska prova att lämna in den när ja fixat lite andra grejjer med bilen..

//Kristofer Göthe
Västragötaland.
318is -90
Jag har upplevt ungefär samma problem. Men min bil dör tvärt vid 4500 rpm om jag har gasen i botten. Det lustiga är att om jag släpper upp gasen bara en aning så tar den sig förbi 4500 rpm utn problem. Men om jag trycker gasen i botten igen så dör den. Detta fenomen utspelar sig på 4an och 5ans växlar. Jag har bytt bränslepump, bränslefilter, bränslepumpsrelä, stift, rotor, fördelare. Har gjort diagnos men den har inte registrerat några fel. Skummt, jävligt skummt. Vet nån vad det kan vara?

Vänligen Magnus

"Your Toyota is not fantastic"
Jag har upplevt ungefär samma problem. Men min bil dör tvärt vid 4500 rpm om jag har gasen i botten. Det lustiga är att om jag släpper upp gasen bara en aning så tar den sig förbi 4500 rpm utn problem. Men om jag trycker gasen i botten igen så dör den. Detta fenomen utspelar sig på 4an och 5ans växlar. Jag har bytt bränslepump, bränslefilter, bränslepumpsrelä, stift, rotor, fördelare. Har gjort diagnos men den har inte registrerat några fel. Skummt, jävligt skummt. Vet nån vad det kan vara?

Vänligen Magnus

"Your Toyota is not fantastic"
Kr
74
Kristofer86
520IA M-Paket -99
det hjälper inte för mig att ja kör på halvgas förbi 4500, ja har provat det och det hackar om ja så har gas bara för att ligga still i samma hastihet.. så ligger ja i 170 på 5an så hackar det hela tiden med jämna mellanrum.

Finns det nån chans i världen att det kan hjälpa att nollställa ecu.n ??

//Kristofer Göthe
Västragötaland.
318is -90
NF
440
NFd
325im -87
Tändkabel går väl att köpa billigt i metervara och montera själv.

Ska man behöva åka till verkstad och 0-ställa tomgångsmotorn,
det kan väl inte vara möjligt. Hur krångligt får det bli med datastyrning?

Nisse
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Lånar tråden lite, har samma problem med min 318E30-M40, har bytt tändstift, oljefilter, bränslefilter, luftbälg, olja, avgassystem men problemet har nästan blivit värre. Det är värre ju högre växel man kör på.

Jag trodde att det var igensatt katalysator dvs monoliten lossnat, men då jag bytte till nytt system lyste jag in med ficklampa och skakade och slog på katten, men ingenting rasslade och låg löst i den, inte heller verkar någonting täppa till den.

Det är gryyyyymt irriterande detta, man varvar på och bilen går bra men precis då det börjar dra vid 4000rpm så hackar bilen till lätt vid 4500rpm och vill inte varva vidare.

Mina gissningar är att något av tändkablar, spridare, bränslepump kan vara dåliga, ej LMM då bilen klarar av att varva till rött på tomgång+att jag har prövat med en annan LMM och det blev ingen skillnad.

Hjälp, vad är det frågan om?
JJ
69
JJ-U
320i-90
hade liknande symptom 320-90..motorn nöp vid 4500rpm...jag bytte stift.b-filter.prova en annan lmm...sedan körde jag motortvättsprej över impulsgivaren på remhjulet och bilen gick bra igen, då det låg massa smuts över den,, efter det lossa jag minuskabeln till batteriet sedan har det funkat som det ska....bytte oxo fördelare då jag fick samma symptom fast på lägre varvtal ock det löste sig det me...mvh johan

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JJ-U, tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter!!

Nöp din bil på tomgång också, eller var det bara i farten med växel i så att säga?

JAg ska rengöra min impulsgivare, frågan är om man måste ha en speciell spray eller om det går bra med lite allt möjligt, tex avfettning?
Mi
345
Michél
E87 118d -08
FRIFART:

Du och jag delar bil på samma sätt som vi delar felsymtom.

Min varvar upp till rödmarkeringen då kopplingen är netryckt men varvar inte över 4500 rpm vid belastning på tyngre växlar.

Ibland går den att varva upp på 1-2;an och i sällsynta fall även på 3-4:an. Mitt fel har blivit värre med tiden.

Har bytt:

Rotor
Fördelare
Tändkablar
Bränslepump
Motronicrelä
Bränslefilter
Tändstift

Anledningen till att det blir så här är för att motorn "kvävs",någonting ger fel signal till Motronicen som i sin tur matar på ORDENTLIGT med soppa och i sin tur "kväver" det motorn.

Jag sågade upp ett hål i luftfilterboxen och det avhjälpte felet till viss del.

Jag är 95% säker på att en givare är boven i dramat,då min bil alltid haft en hög förbrukning (vid 120 km/h ligger den på 1 liter/milen vid SNÄLL gasfot,pendlar mellan 1-1,4 liter/milen).

Vattentempgivaren (blå kontakt under insuget) har jag hört kan påverka detta,även vevaxelgivaren ska kunna ge samma problem.

Jag hoppas att du FRIFART liksom jag kan lösa vårat problem inom kort.
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Ingen som provat att byta tändspole eller vad de nu sitter på dem?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Miche'l, intressant, men min bil varvar lätt upp till rödmarkeringen UTAN att kopplingen behöver vara nedtryckt!!

Som jag sa tidigare har jag kollat katalysatorn då en annan kille "bytt allt" på sin 318E30-M40 utan resultat och misstänkte att monoliten i katten lossnat och täppt igen, men jag hade alltså tyvärr inte det problemet.
Tycker att mitt problem blivit något värre sedan jag bytt till sportsystem, även lite mer trögstartad men min bränsleförbrukning är superlåg, tex senaste blandade 40milen gick på 0.675L7mil och lägre lär det bli med sportsystemet!!

Jag ska rengöra vevaxelgivaren, MEN har hört från kunig bilmekaniker att sålänge det går att varva ur bilen på tomgång är problemet inte av elektronisk art. JAg tror mycket mer på tempgivaren,

Är din bil trögstartad, varm eller kall??

jag får väl pröva tt köra utan luftfilter också för att se hur bilen beter sig, bytte ju LMM till en annan som skulle fungera bra men problemet kvarstod
tyvärr!!

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Glömde säga att jag även hade bytt LMM utan resultat.

Jag körde bilen Sthlm - Göteborg för några veckor sedan. Hastigheten låg mellan 110-140 km/h hela sträckan och snittet hamnade på 0,99 liter/milen...

Pendlar 10 mil dagligen med bilen på motorväg och då är snittet kring 1,06 per mil.

Enligt vakuummätaren på instrumentpanelen ligger förbrukningen på prick 1 liter/milen vid 120 km/h. Vid 100 km/h är den nere på 0,8 som minst.

Den verkligen ÄLSKAR den dyra vätskan vilket enligt mig känns fel.

Även jag har Simons-röret från katalysatorn vilket bör vara samma som du har (?).

Min betedde sig likadant utan luftfilter då jag testade,fast med hålet i luftfilterboxen så blev den LITE bättre. Dock så slår den fortfarande ifrån på höga varv.

Min kan man varva upp till rött med kopplingen nere/friläge samt på LÄGRE växlar. Annars så är det en omöjlig uppgift.

Min bil har för övrigt precis passerat 17 000 mil.

Den är svårstartad då den är kall (går igång efter 3-4 sekunder),då den är varm startar den direkt.

Min kamaxel är däremot sliten och ventillyftaren på 2:ans cylinder är kass (motorn tickar),därav mitt problem att den är svårstartad (tror jag?). Då motorn är varm expanderar ju delarna i den,vilket borde kompensera den dåliga lyftaren.

Med kall motor så borde den tappa komp på den cylindern vilket även gör att det teoretiskt sätt blir mer svårstartat.

Vad vet jag,allt är enligt teorin men verkligheten är oftast en annan.

Kolla följande saker (letat runt och fått lite tips):

Mät vevaxelgivaren. Ska ligga på 400-800ohm.

Mät tempgivaren. Blå kontakt under insuget.

Mät upp den först när motorn är kall,ska visa från 2900 ohm till 3100 ohm (har jag för mig).

I varmt tillstånd 270-400Ohm.

Det är den givaren som är vid mitten av motorn, finns bara en med blå kontakt.

Jag tror tempgivaren är mitt problem,hittade följande inlägg:

"Jag tänker på tempgivaren, den blåa kontakten som sitter i insuget, kontrollera motståndet i den, ger den fel värde kanske motorn får för mycket bensin helatiden och när den blir varm sedan (normalvarm) så dränks bilen helt enkelt då bensintillskottet ska vara 0. Man ska mäta på den med kall och varm motor och motståndet ska variera, kommer ej ihåg vad."

Det ska mätas upp under morgondagen. :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt Michel, tempgivaren skulle jag säga är ditt problem och kanske mitt också. Det enda jävliga med den är att den sitter så illa till att man inte kommer åt den, jag har nämligen också tänkt mäta upp den först och kolla mot de värden du angav som står i Heyenes.

Min bil är ju trögstartad då det är varmt ute, men kan bero på att jag kopplat bort kolkanistern (det aktiva kolfiltret) pga att det var trasigt och brände säkring nr 7 helatiden och med det borta så kan inte bensinens ångor tas om hand vilket gör att det blir fullt i insuget och motorn blir lite kvävd innan den tänder. (ju varmare ute desto mer ångor och desto mer svårstartad, tex vid -15 hoppar min bil igång direkt). Tempgivaren kan ge upphov till lite olika symptom.

Angående knackningar så hade min bil börjat ticka/knacka från lyftarna de 2-5första minuterna när man startade den, men efter Wynns hudraulic lifter oil
så går bilen knäpptyst, helatiden och jag är mycket nöjd, min har gått snart 22000mil.

Konstigt det där men hålet i luftfilterboxen att den går lite bättre av det men inte utan luftfilter? Jag har simonssystemet också efter katten!!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Det här är ju nästan unikt,våra bilar är på sätt och vis identiska!

Jag har kontakten till kolkanistern urkopplad (däremot sitter själva burken kvar).

Märkte dock inte av någon skillnad i startsvårighet då den kopplades ur.

Angående Wynns hydraulic lifter oil,vart köpte du den?

Tempgivaren är inte SÅ svår att komma åt,jag rev ner en bil på skroten för att se hur svårt det kunde vara.

Plastboxen som går under insuget som innehåller flertalet elkablar... Lossa den och tryck ner den så långt du kan.

Har du sedan en lång hylsa (hjulhylsa på en lång förlängare exempelvis eller varför inte tändstiftsnyckel) så KAN du komma åt den.

Kan även gå med fast nyckel sett framifrån utav motorn,in från sidan bara.

Jag måste leta prisuppgifter för en ny givare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.