|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej, jag är en galen kille som just nu ger en ex 318 ett nytt liv. ja det är lite svårt att förklara men den blir en helt ny bil... jag har en fråga..... Vet någon hur man bygger en sekventionel vexelåda av orginalet.... jag vill ha alla tips jag kan få... ps: ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid... | |
|
Ja,a du! tag kontakt med någon rallycross åkare, för kontakt med "tillverkare". (Du skall bara veta vad det kostar). man byter ut dreven i växellådan från sned skurna drev till rakt skurnadrev??? frågan e om man ens använder orginal växellåda iså fall är det nog bara "skalet". jag hoppas att du inte skall använda det på gatan för du har ju ingen körbarhet, näst in till omöjligt att växla på lågavarv och det "viner" nog så jävligt så du får ha öronproppar (men skam den som ger sig) Lycka till mvh Jonas |
|
|
Nu ska vi skillja på äpplen och bananer här! Sekventiella vxllägen har inget med hur dreven är skurna! Det är hur man sköter överförningen mellan spak och vxlmekanism som styr detta. Rakskurna drev viner, ja. Det som gör det svårväxlat är om du har en sk. "dogbox". I en sådan är det klackar (doggar) på "vxlöverföringsringen" (ursäkta ordet, men på eng heter det dogring iaf.) som häcktar i urgröpningar i dreven för att åstakomma en drivning dem emellan. Med en sådan låda finns det inte utrymme för tveksamheter vid växling. Mao kan man åka sekventiellt, snedskuret OCH med synkringar. Eller blanda hur man vill...nästan. Det ena beror inte på det andra, Förutom synkat och dogbox. Det går inte ha ihop. Dogringen "ersätter" synkringen på dess plats. Sellholm Tuning säljer Volvolådor som han byggt om till sekventiellt. Borde gå att få till BMW oxå. Men de kostar så mycket att man lika gärna kan köpa en sk. "Borlängelåda" direkt. De är små konstverk! Snacka med ngn rallycrosskille, de vet nog vad du ska vända dig. Annars skulle jag personligen kontakta Peder på www.mobimech.com om det gäller lådor. Han kan det mesta! Eller så väntar du 3-4 år så jag hinner fixa klart ett eget system... ;D Det kommer...hoppas jag. Lycka till! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Rakskurna drev eller sned skurna har ingenting med att den låda är sekvensiel. Lika så om den är synkad eller osynkad (dogring). På en sekvensiellåda ligger växellägena i en följd, och det har med konstruktionen på växelförare och reglage att göra. Men för att kunna växla utan koppling så brukar man använda sig av drevsatser med dogring, och på dom är nästan alltid dreven rakskurna (det är därför dom tjuter, liksom backdreven i dom flesta vanliga vx-lådor). Så rakskurna drev eller snedskurna har ingenting med själva växlingen att göra. Till en del bilar (finns bla. till Audi, VW) är det "bara" att byta ut växelreglaget inne i bilen för att få den funktionen. Till Tex. Volvo kan man bygga om vx-lådan med bla ett nytt vx-lådslock mm. Gerhard// |
|
|
Jag får nog kolla om det har kommit några nya svar innan jag skickar mitt svar nästa gång :-) Gerhard// |
|
|
Inte lätt att vara snabb Gerhard! =) Men så har du ju vanan inne i ditt lok! Har provat B10 4,6 V8 och det var en vagn med bra drag.... Gammla BiTurbo ska vara värre... =) Hör av dig om du bjuder på en åktur! ;D hehe "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Osnabb menar du :-) Anledningen var att jag började skriva ett svar , men så kom en kompis och ville ha några slangklämmor. Men va fan nu fick dom ju två förklaringar. Tur att dom var ganska lika =:) Klart du får en åktur om vi möts någon gång. Gerhard// |
|
|
är det ingen som har ritningar.. eller några aningar om hur man bygger.. ni kanske borde veta att min granne är Micke Stark (för den som inte vet vem han är så är det en ass bra Rallycross förare....mm) jag har pratat med honom... så jag är lite på väg.. men ett par ritningar skulle inte skada... o jag har åkt i en bil med sekventionel låda så jag vet att det går o få igång det... tack för att ne redde ut det där med snedskurna o raka... ps:jag tar gärna en åktur med dig Gerhard |
|
|
Vad du söker är inget man drar ihop på en eftermiddag. Och hade jag haft ritningar hade jag aldrig gett bort dom gratis till ngn. Det du vill ha går att köpa/tillverka själv, men är inte gratis. Om vi säger såhär: Om du ens ska fundera på att bygga detta själv borde du veta ungefär hur du ska gå till väga och vad du behöver byta/bygga om... Mitt mål, om jag ngn gång bygger ett eget kit, är att kunna göra det till "rätt" pengar. Men det ligger otroligt mycket arbete bakom. Fast jag TROR jag vet hur jag ska fixa det. Hoppas man har rätt ideer. Den som provar får se! Bor du granne med Stark så borde han kunna hjälpa dig med frågor, kontakter osv... AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Stark kör med Sellholm grejor om jag inte mins fel. Al: Har du sett den här Tjeckiska firman. Länk Där kan man stjäla lite ider. Gerhard// |
|
|
Tack Gerhard! Tyvärr så har vajerfolket det "lite enklare". De kan, som det visas på sidan, göra om spakställen så man får en sekventiell överföring. Min tanke var nog att gå in och tillverka en egen trumma för skiftgafflarna. Ngt jag tror är nödvändigt på tex en BMW. Sen ska man få till så att spaken återgår till mitten hela tiden samt att BMW-kännslan ska behållas. Ett projekt som ligger en ganska bra bit fram i tiden...Bland en massa andra ideer som ska förverkligas ngn gång. =) AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Ja det blir inte lätt på en BMWlåda om man skall ha en trumma, betydligt "lättare" på en Volvolåda som har ett lock. | |
|
Vad skulle du kunna ha för växlelåda till bmw då om du tar en volvo låda??Den måste ju hålla:-) det skulle ju gå att bygga en spacer platta som passar.Men vad kostar en sån sats till en Volvo låda?? Mvh Johan D Det dyra är inte att ligga på toppen, det är vägen dit som är dyr. |
|
|
Visst går det att ha en adapter så att man kan använda en Volvolåda. Men så länge det inte är en dogbox, vem vill det då? Vofflalådorna väger massor och saknar kännsla, iaf är det min erfarenhet. Fast vissa lådor passar ju mellan Volvo och BMW med lite mods så det finns väl undantag. Kommer inte ihåg exakt pris, men har för mig att Sellholm tar runt 40 +/- 10 för en komplett låda. Med reservation för felaktiga prisuppgifter. Men visst funkar det. Och kan nog bli riktigt bra oxå. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
det där med vajersystem är det överhuvetaget hollbart?? jag tycker att det värkar lite krongligt. men om man skulle få det att fungera så skulle man ju kunna ha det på ganska många billar... o det där med volvo låda... jag har en kontakt, som har byggt lock till dom som är sekventionella. han vill e ha 12000kr för dom. o han sollde ett 20 tal men nu tillverkar han dom inte längre o han vägrar att hjälpa.....??? |
|
PETER.O |
Hej, Jag skulle vilja lägga till några saker anngående sekvensiella växel system. Har mekat STCC i fem säsonger, så jag har viss erfarenhet av dom (Xtrack,Hewland). Har du en låda med synkringar kommer dom att slitas betydligt fortare p.g.a att det är väldigt lätt att man växlar fortare än en vanlig låda.En med dogringar slits också men eftersom man har isär en race låda minst en gång per tävling (för omdrevning), brukar slitna delar upptäckas i tid.Sedan har vi en avkännare i spaken som stänger tändningen några 1/100 dels sekunder när man rycker i den, så det är bara att hålla gasen i botten och rycka i spaken.Om du undrar hur funktionen på sekvensiella växlingar är kolla på en MC/Moppe låda. Mvh Peter P.S Har du mer frågor angående det här,så skriv här på forumet. |
|
Peter och co...jag är väldigt intresserad av att försöka få till någon sådan här typ av lösning till min hobby racer. Som är under uppbyggnad. Jag misstäånker att det liogger ett snäpp ovan min nivå att själv klara av att bygga en sådan här låda (saknar maskiner och kunskap) men kanske någon har kunskap eller vet vart å vända sig. Där det inte kostar både livrem och hängsle MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
ant |
en kille här där jag bor har köpt en sekventielle låda till sin e30 med turbomaksin. den ska ha kostat honom 36000 kronor plus moms. billigt är det inte.. ========== Länk |
|
AL: Är inte beredd att hålla med dig på att Volvolådorna är tyngre än bmwlådorna. Har faktiskt väg en Volvo M45:a som sitter i 240 och jämfört den med en M3 E30 låda. Bmw lådan var 8 kg tyngre! Å andra sidan är den ju 5 växlad. Men det är ändå mycket extra vikt och släpa på om man ska köra rallycross... |
|
| Borlängelåda??? Vem tillverkar? Är det skottsäkra prylar? Skulle vilja ha tag i en sek. låda som palar minsta 80 kg vrid. Hur får man tag i tillverkaren till dessa "Borlängelådor" ?? | |
| Ursäkta min svenska, pallar minst ska det vara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.