AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.870

Funderar på att köpa en BMW 525 Touring -92 till -94.

Sida 1 av 2
Hej!

Jag går i bilköpartankar och har börjat att snegla på en BMW 525 alt. 520 Touring av årsmodell -92 till -94 och jag har försöt att hitta lite information om vad man bör/ska titta på för att kunna hitta ev. fel och brister (om det nu finns några), vidare så önskar jag hitta information om reservdelspriser (pirat eller org.) och vad det kan kosta att byta kamrem på en sådan rackare?

Vore tacksam för lite hjälp med detta.

/Ev. BMW-ägare.

Den har kamkedja. Se begagnatguiden - E34.
Reservdelspriser är inte så farliga på BMW. Annars har du Autoexperten m.fl.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Tack Olof!!

Där fanns det ju en massa läsvärt.
Någon prisuppgift på kedjebyte?
Har ju upptäckt att det finns en hel del reservdelar till bilarna och priserna är inte högre än till något annat märke, i vissa fall så är det ju tvärtom :)
Har dock ingen större erfarenhet av BMW :/

/Lappen.

Kamkedjan har inget bytesintervall och ska inte behöva bytas. Om du inte köper en som rullat väldigt långt så ser jag ingen anledning. Lyssna efter rassel och missljud när du provkör.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Jag igen!

Det ser ut att kunna bli en -92:a som ska ha rullat 26000 mil. Den är som ganska många av årsmodeller där i kring importerad och har kommit in i Sverige -96. Så jag undrar om det finns någon som vet om man kan få tag på historik ifrån tyskland innan den kom till Sverige?
Vet en som kollade upp en Audi och fick tag på historik under bilens tid i Tyskland och det visade sig att bilen hunnit med runt 20000 mil där och enligt bilens mätare så hade den rullat runt 10000 mil, så där hade någon fifflat med mätaren.

Tack på förhand.

fa
438
fami
525,01 IM
lappuglan

läst lite om vanos motor så kanske köper du någon nyare bmw ,93 eller nyare.

MVH-V8
Hmmm.....kanske det....är bara så att jag har en ganska liten plånbok för tillfället och att mitt bilbehov är relativt akut :(

Inga förslag eller tips på hur man ev. kan få fram statistik på en bil under åren i tyskland?

Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Kanske kan vara en tröst att det skiljer väldigt lite i pengar mellan 92-94 Lägg till nån tusing så har du en 93-94 o en bättre bil! Som du kanske känner till är det många bra förändringar mellan årsmodell 92-93/94 Och det finns massor av dessa till salu. En snabb koll på blocket säger det mesta!

Bearclaw
Oki..kan ju iofs vara värt en tanke eller 2 :)

Nu verkar det iaf som om mitt tilltänka objekt verkar vara sålt, eftersom den annonsen inte längre finns kvar :/
Så det blir till å börja om att leta med andra ord.

Miper335
Titta på bilens övriga skick och provkör dem vilket säger mer än miltalet.

Har bilen kommit till Sverige -96 har du massvis utav information via det Svenska Vägverket. ( Då den ju faktiskt har rullat här i snart 10 år. )

Många ägare på kort tid är en större varningsklocka än en ev. skruvad mätare.

på samma vis är det bättre att köpa en 520 om de 43 extra hästarna kvittar för dej, då chansen ökar betydligt för att hitta ett bra ex..( Dessutom är försäkring och skatt billigare.)

Häftigt med all utr men också mer som kan gå sönder och den chansen är ganska stor på en 13-14 år gammal bil.

Utbudet är enormt på dessa bilar men att hitta en bra bil är som regel svårt ändå.

Det går att få fram ägareinformation i Tyskland men den informationen är som sagt oftast utan betydelse.

Leta efter en bil i bra skick med få ägare och med bes.papper som styrker några år tillbaka och gå på din egen känsla.

Du får mycket bil för 20-30.000 men det är en källa för bekymmer också om du har otur.

Be
102
Bearclaw
Sällan jag är så rörande överens som med föregående skribent!!! Jag var i samma sits i somras, skulle ha en 525 TDS e34 hade jag bestämt. Av alla bilar som fanns till salu blev det en -94 som blivit en -96 executive av den äldre herren som köpte fel årsmodell o lämnade in den för "facelift"!!! så det bidde en -96:a till utseende o executiveutr. o bilen hade gått 38.000 mil! Dessa fakta gör ju vem som helst suspekt gällande krockad etc....så första gången jag samtalade med herrn var det tack hej, o aldrig mer, ganska snabbt....trodde jag! Min egen känsla av säljaren o hans beskrivn. gjorde att jag två v senare tog flyget (han bodde långt bort) fick se den mycket fina bilen! Gjorde ett test av den fräscha motorn o efter föregående telefonprut slängde jag fram struntsumman o nästan skämdes! Har nu kört 1000 mil utan minsta mackel.
Jag har sett bilar som gått "bara 14.000 mil" o sett ut som 60.000, skruvade o dana. Denna hade ärliga mil om än många.
Det mesta i extrautr. (nivåregl avbländbara speglar mm) är borttagna, o glad är jag för det, byta dämpare bak kostar nu 2100 för bilstein jmf m 5000 STYCK, för nivå t.ex. Grejjerna håller helt enkelt inte mer än ca: 10-15 år
Så gå efter känsla! Kolla sånt som nöts, instegslister, pedalgummin, stolar osv.Lyssna på motorn o skäms inte för o kolla upp den med kompmätare osv. En fin e34 är enormt mkt bil för pengarna!!!

F-n vad långt detta blev...

Bearclaw
Ja nu börjar det låta ungefär som jag resonenrar....det går att diskutera bilmärken i oändligheter om man vill och jag har för tillfället fastnat för en BMW Touring och jag är ju gärna för 525:an före 520:on av den anledningen att 525:an har lite större motor, vilket i längden skall ge mig en bättre ekonomi har jag fått höra....bla bla..den större motorn är mer ekonomisk att köra å sedan så slits den mindre eftersom den inte behöver arbetalika hårt typ...och då jag inte tidigare ägt någon BMW, så har detta fastnat i skallen på mig. Nu så står jag lite off när det verkar som om mitt tilltänkta offer inte har kvar bilen (har inte fått något besked ännu), så står jag på ruta 1 iaf å nu tänker jag efter X antal intagna öl ta en sväng ner på krogen å se om jag kan få i mig mer alkohol å bedöva hjärnan ett tag :) För att sedan återuppta jakten på ett lämpligt byte :)

Pösas på er alla :)

Be
102
Bearclaw
Min åsikt är som sagt att en -94 ÄR mest bil för pengarna. Bor du långt i norr kommer du hemskt billigt undan med en dieselbil. Söderut ger man bort dem pga skatten (ca:7200/år) Men långt i norr (som du väl bodde) har du ju den fantastiska möjligheten att hämta finsk röd, bättre diesel (10% högre effekt+bättre smörjning) för 6:40/l. o helt lagligt o tanka för icke finnar. dessutom får man ta med en 10 l dunk ;D Men varken polis eller tull har bråkat fast jag haft 250 l i dunkar med mig över gränsen.
525 ger dig en större motor, prestanda och ändå marginell skillnad i förbrukn.
Kolla in modellguiden och andra trådar i ämnet så får du nog svar på det mesta i frågan.

Bearclaw
Ja det kan nog kanske tänkas att en -94:a t ex är ett bättre alternativ, men när jag tittar i min plånbok, så har jag för tillfället inte dom pengarna.

Jo jag bor ju norrut så att säga i Kalix och det är ju inte mer än 5 mil till den finska gränsen, så jag har nog funderat på detta med att köpa en diesel bil oxå, men det verkar vara svårt att hitta en som inte har sååå blodigt många mil till en hyffsad peng :(
Dock vet jag inte om den finska dieseln (eldningsoljan) är laglig att införa i landet, den är u obeskattad när den kommer in till Sverige och det gilla ju inte a myndigheterna, men den är iaf inte svår att få tag på, det är många som säljer den iaf :) Problemet då är ju att man bör ha ett större förvaringsställe, så att man kan ha hemma minst 500 liter, problemet då är ju att man måste ha grejer för det + att det inte är så roligt att hålla på med om man börjar grisa å drälla överallt...då luktar det inte godis :/

Det verkar även som om mitt tilltänka offer kan finnas kvar, jag skall ringa upp ägaren nu och stämma av läget...så det KAN bli en 525:a iaf.

fa
438
fami
525,01 IM
hur mycket pengar har du ?

MVH-V8
Ja det är inte mycket att hänga i julgranen...kan sträcka mig till runt 25.000 - 28.000 med lite tur och rätt sponsring :/

Är för tillfället arbetslös och har då inte så lätt att kunna ta ett lån :(
SÅ jag sitter inte direkt i någon guldsits :(

Be
102
Bearclaw
Jag gav under 20 för min TDS, prutade o lät tiden gå... tror visst du kan hitta ett hyfsat ex för 25 söderut. det är köparens marknad, så med lite tålamod kan du nog göra en fin affär!

Bearclaw
Ja det är nog inte helt omöjligt....sitter precis och söker...tiitade nyss på en tds i gävleområdet...56 papp...jo jag tackar...okej den har gått lite osv, men iaf...har även mailat en del personer om lite info och bilder, men det går trögt...vet inte om folk som annonserar ut sin bil inte vill ha mail eller vad det beror på.

/Lu

Problem? Kanske iaf

Har ev hittat en hyffsad bil till ett hyffsat pris, den saknar dock servicebok, finns det någon möjlighet att kunna få tag på en sådan till bilen? För att i fortsättningen kunna följa boken typ. Sedan är den ju importerad och som vanligt så är det ju svårt att veta om den har äkta mil eller inte :(

Glömde ju en sak (börjar bli senil)

Den bilen som kan vara aktuell är en -92:a för ovanlighetens skull och den har AC, men "måste fyllas", vilket verkar vara rätt så vanligt på i stort sett alla bilar som har AC.
Har tidigare haft en Audi S4 -92, där AC:n ballade ur och den var jag tvungen att konvertera innan den ens gick att felsöka, eftersom den skulle ha den nya freonfria kylmedlet...vad-det-nu-heter-igen...och då är ju förståss fråga om någon vet hur det är meddet på BMW?
Kan jag bara fylla på den..eller måste den konverteras?

Jahapps...då var jag igång igen :)

Nu verkar det kanske som om mina förhoppningar om att köpa en 525:a kan gå i graven.....vad är det dom brukar säga....sikta högt...kommer du inte till månen så landar du kanske iaf i en trädtopp :)

Jag har nu höjt ribban lite och börjat snegla på en 540 Touring istället....vet inte varför, men det känns som om det skulle vara skoj att få ha en V8 någon gång i livet....har snokat omkring lite och funderar på om det är något speciellt man bör tänka på? Det jag vet är iaf att på ett av mina objekt så ska växellådan med sina plastkulor vara åtgärdade, vet dock inte hur många mil den gått efteråt, men max 10000...så de bör vara ett tag till innan det är dax igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.