AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.933

Bilars dåliga andrahandsvärden - framtiden?

Sida 2 av 2
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
mikaeldoris-> det ska inte vara "(troligen) förmögne" utan "före detta förmögne" :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Uppfattar ni att det finns någon tröskel i värdeminskningen. Exempelvis att när bilen kommit ner under en viss nivå börjar den sjunka saktare, eftersom betydligt fler kan ha råd att köpa den?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nockenwelle: Tidigare så avstannade det största tappet 2 år efter nybilsköpet. Nu så verkar andra faktorer spela in, när i modellcykeln du har köpt bilen, hur populär modellen är etc. Vissa bilar verkar oavbrutet minska tills de är värda 25% utav nybilsvärdet...

BMW_MAN: Det beror på vilka kostnader du räknar med och vad du har för förutsättningar.

En faktor som inte tas upp, som jag tror på.
Vi har blivit rikare igenomsnitt. Många har låga boendekostnader eller "skenförmögenheter" i bostäder vilket gör att fler vågar/kan ta beslutet att köpa en ny bil.

Att sen försäkringen har gått upp 100-400% på senare tid på många bilar gör att värde raset ökar i samma storlek.

2000kr extra i försäkring i månaden och två tusen mindre i amortering.

Ser jag till min egen plånbok så är det den totala månadskosten som är relevant. Inte priset på bilen.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Det har stor betydelse vad det är för förstabrukare på bilarna. Titta på exempelvis Hyundai Getz, Skoda Fabia eller andra modeller som till absolut största delen köps av privatpersoner. Dessa modellers värdeminskning är betydligt mindre än modeller som nästan uteslutande säljs till företag genom välfriserade finansieringslösningar. Så länge bilen har ett marknadsvärde som motsvarar restvärdet är alla parter nöjda efter en leasingaffär. Därför sjunker dessa bilar tokfort under sina första år. Lägg sedan till det faktum att vagnskadegarantier etc gått ut. En privatägd bil säljs helt enkelt inte till ett hur lågt pris som helst - värdeminskningen drabbar privartpersonens egna plånbok direkt. Ska man ha någon som helst respekt för begärda priser blir man snudd på rädd för hur höga begagnatpriserna ligegr för vissa modeller. Se exempelvis på Hyundai Getz. Ny kostar en sådan bil mellan 105000 - 115000 beroende på kampanj och utrustning. Medianpriset för en tre år gammal verkar ligga på 85000. Värdeminskning på mellan 20-30000. Kika sedan på en BMW 5-serie. Eller Audi A6. Volvo S80. Saab 9-5. Ja, ni förstår...

Baserat på listpriset har den E46 jag köpte i september 2004 sjunkit med ungefär 90-110000... Efter ett och ett halvt år och cirka 4500 mil.
Privat/konsumentleasing av nya bilar
Era erfarenheter eller åsikter om sånt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.