AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.935

Bilars dåliga andrahandsvärden - framtiden?

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har länge förundrats över bilars allt sämre andrahandsvärden. Faktorer som bidrar till detta är många, och något tillverkarna inte kan styra.

Några punkter som enligt mig påverkar en bils andrahandsvärde

* Bilarna blir allt dyrare i kringkostnader. Vi har i Sverige länge varit förskonade med blygsamma försäkringspremier när det gäller våra bilar, och fortfarande ligger vi under ett europasnitt. En ökning av trafikdelen har redan diskuterats vilket skulle ge en ökad kostnad för många på över 1000kr/månad. Även om serviceintervallen blir längre, så är bilarna svårare att meka, och servicarna dyrare. Skatt och andra avgifter för oss som gillar bilar med större motorer är väl att vänta. Bensinpriset kan snart nå 15 kr.

* Annat köpbeteende. Folk köper mer och mer nya bilar istället för att köpa en begagnad, detta har varit ett faktum i många länder tidigare, men har nu börjat sprida sig hit.

* Bilarna lever allt kortare innan det är dags för facelifts, modellbyten eller rent av nya modeller. Titta på BMWs modellprogram nu mot för 20 år sedan.

* Hoppet mellan vad en person kan tänka sig betala för en begagnad bil vs en ny har ökat. Dvs en begagnad, hyffsat ny bil måste vara MYCKET billigare än en ny dito.

Vad tror ni om framtiden? I england är det tex lika vanligt med en förmånlig försäkring i 3 år / xxxxx mil som det börjar bli med gratis service här i Sverige.

Ett scenario som borde bli allt vanliga är också konsumentleasing, vissa märken har redan börjat med detta och det bör bli allt vanligare i framtiden. Att ÄGA en bil börjar helt enkelt bli en allt för dålig affär för många. Att leasa skulle ge fördelar för konsumenten så som att man slipper värdetappet, dyra försäkringar och problem med service/reparationer. För tillverkeren så binder man upp kunden att serva bilen på märkesverkstad, lättare binda upp kunden för märket i ett längreprespektiv (genom att tex erbjuda en ny bil efter xx år som skulle vara betydligt mer ekonomiskt fördelaktigt än att bryta avtalet och leasa nytt hos annan tillverkare).

Diskuterade detta med en kollega på lunchen, hans chef hade varit nere i tyskland och hämtad en fullsmetad carrera s 997 för 750.000. Inte ens Porsche (996/997/Boxster) håller värdet längre. Och tittar man på BMWs nyare modeller, X3, 6-serien och Z4 så kan man bli mörkrädd för hur värdeutveckligen varit. En fullladdad 645ci kan snart handlas för 1/3 av nybilspriset! Och det redan efter 1,5/2 år!

Det känns som att vi går emot en tid där efter 3 år när alla vikta garantier/subvensioner som generalagenten erbjuder, så blir bilem mer eller mindre värdelös!

Snart får man bilen med bäst före datum, dvs slit och släng den. Japaner är redan där. Deras bilar brukar hålla mycket bra under en viss period för att sen fullständigt rasa. Inte alla men dom flesta.
Tänk er en modern bil med all elektronik och alla airbags. Vad händer med dessa när dom har fått typ 15 år på nacken.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När airbags var nytt funderade jag också på vad som skulle hända med airbags efter 10-15 år. Nu har de funnits i ca 15år och det verkar inte blivit nåt större problem.

Lite dyrare och exklusiva bilar (BMW) har väl alltid sjunkit ganska kraftigt. Jmfr 750i och 850ci, dom var ganska snabbt nere i en tredjedel av nypriset och de tidigaste modellerna kostar runt 1/10.
Även BMW Z3 sjönk ganska snabbt i början.
acey:
Du verkar vara en vis man!
Ligger en hel del i det du skriver... Man undrar vart allt ska sluta...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Att japanska bilar skulle sluta fungera efter ett visst miltal/antal år är trams och har avhandlats tidigare. Jappsare kan rulla hur långt som helst, precis som många andra bilar på marknaden, skillnaden är bara att jappsarna rullar problemfritt mil efter mil, vilket de flesta andra inte gör.

Angående andrahandsvärde så har jag också funderat mycket på det. Jag har köpt flera nya bilar men kommer nog aldrig att göra det igen. Bilen jag har nu (nya Volvo S40) har sjunkit 50% på mindre än två år hos vissa handlare (Volvohandlare!). Det kan skilja 50.000 i inbytespris mellan olika handlare, då undrar man verkligen vart begmarknaden är på väg. Lyckligtvis köpte jag den begagnad (hade tappat 100.000 på 10 månader när jag köpte den), men man får sig ändå en tankeställare. Köpa nytt? Sällan ... man kan repa en två år gammal bil bil väääääldigt mycket innan det lönar sig att köpa en fabriksny med garanti.

Man brukar säg att prisnivån på begagnade bilar är ett mått på befolkningens ekonomiska status; är det dålig ekonomi så ligger begbilar högt, är det god ekonomi ligger begbilar lågt. Stämmer det så måste svenskarna ha den bästa ekonomiska situationen på årtionden ...

Det andra möjliga alternativet till prisläget på begmarknaden är att importbilarnas låga priser har tagit ut sin rätt, vi börjar få samma begpriser som i Tyskland, där det "alltid" har varit så att 3 år gamla bilar har skänkts bort. Vi här i norra Europa kanske har haft det lite för bra och får nu känna på hur det bör vara ... det handlar trots allt om tillgång och efterfrågan, om ingen vill köpa din bil ligger du för högt i pris, svårare än så är det inte.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Så länge tillverkarnas marknadsavdelningar skapar incitament för att köpa nytt kommer det bli svårt att låta bli...fri service, garantier, assistans, lägre försäkring etc gör sitt till om man använder bilen mycket och vill ha trygghet.

Efter tre år har oftast alla åtaganden försvunnit och beg-klippet kan bli kostsamt.

Ett rätt tyket exempel är BMW:s egna finansieringsupplägg: Köper du en ny bil är restvärdet 50% OK. Köper du nästan nytt, 1-3 år gammalt, är restvärdet 40%.

Alltså blir månadskostnaden högre vid begköp, trots lägre pris, och folk tycker att det är "lika bra att köpa nytt".

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tillverkarna spelar mer och mer på tryggheten att köpa nytt. Längre garantier, fria servicar, nybilsgaranti som är generös mot det mesta och vagnskadegaranti. Detta "skydd" för den första köparen kommer säkert att stärkas i framtiden.

Men detta innebär också att det blir mer och mer meningslöst för en vanlig person att "äga" sin bil. Dvs någon form av konsumentleasning där man går in med en första förhöjd inbetalning som sedan lever vidare om du väljer att byta in din bil mot en ny av samma märke. Månadskostnaden täcker allt ifrån service, försäkring, skatt till vinterdäck och nya däck. Månadskostnaden räknas ut på tre faktorer, längden av kontraktet, hur mycket du betalat som första förhöjdhyra (kontantinstats) och antal mil du kör per år.

Detta finns redan nu, Lexus har kört sitt "prenumerera på en Lexus" ett tag nu. Jag gjorde en uträkning på hur lönsamt detta var, och räknade med att köpa en ny RX300 eller anta deras 80.000 kontant / 5.000 / månad leasing. Resultatet blev för mig jämt skägg mellan att köpa och leasa (detta förutsatt att inget drastiskt händer med bilen om du köper den). Jag tror nog att leasingen snart blir mer lönsam än att köpa (trots att man som privatperson inte kan dra av någon moms).

Anledningen till dessa spekulationer är att jag räknat på nybilsköp och kommit fram att även om man har marginalen för att klara det, så ser jag faktiskt inte hur jag kan försvara för mig själv att lägga så mycket pengar på en produkt som mer eller mindre tappar 2/3 av sitt värde på 2-3 år. Att köpa något begagnat är fortfarande det mest "ekonomiska", problemet är att även dessa bilar verkar sjunka lika snabbt som nybilsbilarna (speciellt när alla garantier precis gått ut).

Sen är en annan fråga, hur länge till lever den renodlade bensinaren?

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jo allt pekar på att andrahandsvärdena kommer att fortsätta falla. Grundanledningen är enkel. Förr var bilar, nya som begagnade en bristvara, i dag finns ett formidabelt överskott. Och i takt med att även exklusiva bilar byggs i allt större serier är det inte konstigt att även dessa tappar i värde.
Bilens betydelse som statussymbol minskar samtidigt som folk blir mer beredda att betala för statusbilar. Konstigt eller hur.

Dåligt för nybilsköparna, bra för oss andrahansköpare som kan köpa läckra bilar en zillion procent billigare än första ägaren.

Don't dream it, drive it
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti: Jo, men problemet tycker jag är att utveckligen verkar vara att man får mer bil desto senare man kommer in i ägarhistoriken, och tar därmed större risker. Tidigare kunde man generellt sätt säga att om man kom in som andre ägare efter 2 år så fick man nästan "nybil" för bra mycket mindre pengar än vad nybilen kostade. Men med fallande priser på begagnade bilar så verkar numer den andre ägare överta det snabba fallet, och priserna stabiliseraras lägre än tidigare.

Detta ihop med en stigande månadskostnad pga utgående garantier, ingen goodwill, högre försäkringspremier och dyra reservdelar gör i princip att en 4 år gammal bil kan kosta ägare 3 lika mycket som ägare 1 per månad.

Mycket är spekulationer, och det ska väl inte vara en speciellt bra affär att köpa/äga bil, men det känns som det är en sämre affär nu än någonsin tidigare.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har också funderat mycket kring det här, det lär ju inte bli
bättre andrahandsvärde på begbilar i framtiden heller med tanke
på det skenande energipriset och det enorma utbudet på fordon.

Jag tänkte köpa ny E90 318 nu i höst men har fullständigt tappat lusten med tanke på
det usla andrahandsvärdena och kapitalförstöringen/värdeminskningen som ett nybilsköp innebär.
Det är kul en vecka med ny bil sedan är det samma gamla saltslaskiga transportburk som tidigare om
än MYCKET dyrare.

Själv tänker jag välja och vraka och slita och slänga bland de vrakbilliga begbumsarna istället.
Och satsa pengarna där det förhoppningsvis blir lite avkastning, ny större bostadsrätt eller villa kanske?

Leffo
Enda sättet att få "ekonomi" i ett nybilsköp är att behålla bilen 10-15 år ... vem vill det? Jag tror att Lexus är inne på rätt spår med privatleasing, det är inte billigare än att köpa nytt men man behöver inte heller ta hela kapitalrisken. Efter tre år kan man skjuta in en ny kontantinsats och plocka ut en ny modell.

Jag har räknat på en Lexus IS200, men tyvärr blev de utannonserade 2.495/månad närmare 3.800/månad om man körde 3.000 mil per år (bensin tillkommer). När/om nya IS250 AWD kommer som privatleasing så lär jag räkna en gång till ... man kan nämligen använda sin egen bil som kontantinsats och får tillbaka ev överskjutande del som kontanter. Man får alltså en helt ny bil + kontanter ... även om det givetvis inte blir billigare i längden så börjar det bli mer & mer lockande med privatleasing.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Toyota måste varit väldigt snabba att läsa min tråd, för nu lanserar dom ett förmånligt "prenumerationspaket" på en ny toyota! :)

Läs mer här: Länk

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
acey,

visst är det sant att även ägare 2-3 drabbas av värdeminskning men jämfört med vad ägare 1 får hosta upp är det småpotatis. Den som köpte en ny Jag XJR för närmare miljonen för två år sedan har förlorat 400-500 000 i värdeminskning även om bilen körts lite och skötts väl. Har inga färska uppgifter för t.ex. BMW 760 men kan tänka mig att det ser ut på liknande sätt. (Kalkylen blir inte lika bisarr för billigare bilar men principen är ungefär densamma).

Jag har resignerat när det gäller ekonomi och bilköp. Jag köper och brukar bilar för att resa och njuta inte för att tjäna pengar. OK, jag har inte obegränsat med pengar men så länge bilintresset är starkt och firman tjänar pengar tänker jag fortsätta med det.

Att få "ekonomi" i bilköpet är svårt om man samtidigt vill ha en rolig bil, men genom att undvika att köpa nytt kan man få en fem år gammal snabb lyxbil till samma pris som en ny extrautrustad Golf. OK, lite dyrare att äga, men mycket mycket mer livskvalitet. När företaget är moget blir det nog leasing av en ny bil, men även det är dyrt om man vill ha något roligare än standard-tjänstebilen.

Don't dream it, drive it
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är helt enig Tretretti, det är den dystra ekonomiska sanningen för oss med passion för bilar, men jag blir mer och mer övertygad om att "öga" bil är fel. Förmånsvärdet är inte roligt på en 911 på företaget heller, även om man betalar med "oskattade" pengar och kan dra av lite moms.

Det mest sunda om man ska titta realistiskt är faktiskt att hoppa på Toyotas erbjudande ovan, och sedan ha en entusiastförsäkrad riktig sportbil i garaget. Men då förlorar man charmen av att kunna åka överallt i en riktig bil (typ 997 carrera s, xkr, M6/645/m3 you name it).

Hade Toyotas erbjuande gällt en miljöbil med fri passage genom tullarna och fri parkering hade jag absolut slagit till direkt.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
En faktor som gjort begagnade bilar billigare är det medium vi sitter i nu. Sökning på nätet. När man för 10 år sen körde runt på de närmaste bilfirmorna eller kollade i gula tidningen kan alla hitta rätt kategori fordon på nolltid. Och är man inte nöjd med bilderna kan man be om bättre:
"kan du maila några närbilder på frontspoilern?"

Förut nöjde man sig med vad som fanns i närheten.. och betalde det pris som blev.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
För oss som med visst nöje befinner sig i bottenträsket är den saftiga värdeminskningen rena drömmen. Mina bmw (vrak?) har kostat mellan 1-5% av nypriset så då finns det inte mycket kvar att förlora. Visst blir det lite mekande men man kan köpa _mycket_ delar för pengarna som annars skulle gått till värdeminskningen. Mera feta bilar till folket :D

//Magnus, totalt 823 Porsche och BMW hkr för under 100k tillsammans.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

är det bara jag som älskar värderaset på BMW? drömmer varje dag om när jag kommer köpa en 750 -05 för 1/5
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Värderas?nä mina 02or går upp hela tiden;)
Skämt o sido så känns det nog mindre kul för nybilsköparen,men utan nybilsförsäljning så fanns ju ingen beg park.Så jag tackar dom som köper nytt, som jag kan köpa efter 10år:)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bara ett skrämmande exempel: Köpte nyss min 735 till 3,8% av nypriset 1989. Lägg därtill inflationen och vi är nere på 2% eller knappt det.
Visserligen 16 år gammal, men ändå.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ni tar upp lite olika finasieringsformer.

-Köpa själv
-Leasing/Hyra
-Tjänstebil

Jag har räknat fram och tillbaka många gånger och det slutar alltid på samma sak i slutändan.

Om man går på samma ny-bil så blir månadskostnaden det samma oavsett vad man väljer när man slår ut totalen. De diffar marginellt. Skillnaden är att kostnaden kommer lite olika i tiden bara.

"There is no free lunches"
Jag tackar den (troligen) förmögne person som möjliggjorde mitt relativt billiga köp av en extremt välutrustad BMW 525 hos BMW. Hans pris ca 620000 mitt pris knappt 170000 med omkostnader och nya dubbdäck/fälgar. 73% rabatt på en 3-åring i toppskick med 1 års garanti är mycket generöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.