AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.157

Krånglande köpare...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Börjar undra om jag är offer för en skojare, eller om jag bara råkar ha att göra med en väldigt upptagen och otursam man...

Lade ut min gamla navigatorskärm och TV-modul i PowerBörsen för en tid sedan. Fick en hel del bud, övervägande seriösa, om än lite väl många som trodde att jag på grund av att jag sålde delarna också kunde svara på komplicerade frågor om deras funktioner, vilka bilar de passade i, monteringsanvisningar, osv. Nåväl. Till slut fick jag ett bra bud via SMS som jag nappade på och efter kort överläggning om priset bestämdes att han skulle hämta grejerna dagen därpå. Vi konverserade bara via SMS men han verkade hyfsat seriös.

Dagen efter hör han inte av sig (så ingen överlämning sker) men ett par dagar senare får jag ett nytt SMS där han säger sig vara väldigt upptagen och ber om ursäkt för att han inte hört av sig. Jag frågar om han är säker på att han vill köpa grejerna och han försäkrar att det är han. Vid det här laget är jag så pass övertygad att jag skriver i PB-annonsen att grejerna är sålda. Detta var den 18:e september.

Efter att ha väntat i en vecka utan att ha hört av min köpare ringer jag på hans mobil. Han förklarar att eftersom han bor i Västerås är det en hyfsad bit att åka för att hämta grejerna, men han ska komma till Stockholm på annat ärende på måndagen den 3:e (alltså igår) och föreslår att vi ska mötas vid centralen runt lunchtid, han skall ringa när han kommer fram. Han lovar också att sätta in ett förskott på tusen kronor på mitt konto. Något förskott har ännu inte kommit, mer än en vecka efter att han sa att han skulle skicka det.

Spanade på mobilen mellan 09:30-15:00 i går, men inte ett ljud. Han svarar inte när jag ringer, inte på SMS heller, varken igår eller idag. Vad ska man göra i en sån här situation? Tar jag ett annat bud är jag troligen av med grejerna imorrn, kanske för nån femhundralapp mindre, men pengar i handen är bättre än grejer som samlar damm i en låda. Å andra sidan har jag ju en överenskommelse med köparen och han verkade inte vara oseriös när jag talade med honom i telefon.

Goda råd skulle uppskattas, jag börjar förlora tålamodet. Tack på fh.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skit i honom och gå vidare med en annan köpare.

IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Sälj till någon annan.
Under omständigheterna kan han ju knappast bli sur för att du inte vill hålla prylarna längre.

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
håller med han har haft sina chanser att köpa sakerna
FlashZZZ
Skicka ett SMS där du talar om för honom att om inget händer efter X antal dagar så säljer du den till någon anan.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
W2k:
Skicka ett SMS att "pga visat ointresse så säljs grejerna till nån annan."

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag hade sålt iväg prylarna redan efter första dagen om han inte hörde av sig. Men jag e otålig.=)
Jag tycker du gör helt rätt om du letar annan köpare. Ringer han igen så är det bara att förklara för honom att han får komma direkt och att du redan har hållt varan åt honom så länge att du inte kan hålla den längre än 2-3h och om den ska hållas längre så kan det göras efter det att förskottsbetalning inkommit på konto.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
kilroy
Håller med övriga...att sälja bilar eller biltillbehör eller något annat är ingen dagisverksamhet...

Skrivna papper och pengar i näven är det som gäller...

Mvh kilroy
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
sälj vidare till annan köpare.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skickade ett "ultimatum" per SMS, då fick man svar snabbt minsann, men inget om när han vill hämta grejerna, bara att han skulle ringa upp .. den har man hört förut .. jag ger honom veckan ut för sakens skull, sen lägger jag ut grejerna på PB igen. Kanske någon som redan nu vill anmäla sig intresserad? ;)

(För alla som innerst inne anser mig vara en blåögd idiot som håller ut så här länge: Ni har rätt.)

Wilhelm Svenselius
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varför utsätter du dig för dylika typer?

sätt ut en annons redan nu.. försten som kommer och lägger pengarna i näven på dig får ta med sig prylarna hem.

Resten är verkligen inte ditt problem, eller borde iaf inte vara.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det är väl en principsak för mig, överenskommelser ska hållas. Ännu så länge har jag trots allt inte förlorat någonting annat än lite tid. Men jag ska ha den formuleringen ("försten att betala mig får grejerna", motsv) i nästa annons. ;)

Wilhelm Svenselius
ja vad ska man säga du verkar vara en riktigt schysst kille w2k

själv hade jag nog inte varit lika tålmodig
enligt mig har ju redan köparen brutit överenskommelsen flera gånger om
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
All heder till dig w2k, man kunde önska att alla säljare vore så reko som du. Råkade ut för en oserös säljare i förra veckan, ringde på en annons på en BMW 525 som var defekt för 5000 kr. Bjöd hoinom 4000 kr och affären var klar. När jag sedan skulle åka iväg efter att ha varit och hyrat en bilkärra så ringer han mig och säger att bilen är såld pga att en kom och la upp 5000 kr direkt. Man blir ju lite förbannaddå man aldrig fick chansen att bjuda och man står med ett hyrsläp till ingen nytta. Detta är inte första gången som jag råkat ut för detta men man blir lika förbannad var gång. En muntlig överenskommelse ska hållas och det är starkt gjort av dig att ha ett sådant tålamod, nu har dock köparen fått mer än en chans att upfylla sin del av avtalet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst ska man hålla ett muntligt avtal, MEN, han har redan brutit mot det ni kommit överens och därför finns det inte längre ett avtal.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
W2k: Hur mycket skall du ha för grejerna?
Är det en MKI-II tv-modul eller senare?
4:3 skärm?
Skicka gärna ett mail till mig.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Christian K: Du har mail.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har givetvis inte hört från "köparen" i dag heller. Suck. Nu är grejerna tillbaka på marknaden, om någon vill bjuda så är det fritt fram! Först till kvarn... Länk

Wilhelm Svenselius
Vad allt annat behövs till E39 för att få ett fungerande navigator system? Min M5 nämligen saknar Navi...

Länk

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bayerischemotor: Det behövs en hel del prylar och en hel del kabeldragning tyvärr. Tror att BimmerNav ( Länk ) har en massa info men den sidan krånglar titt som tätt.

Vad jag förstår finns det iaf fem (sex?) moment:
1. Dra nya kablar (kräver demontering av stora delar av inredningen)
2. Installera GPS-antenn, (TV-antenn) (dito)
3. Installera navigationsdator, (TV-modul) (enkelt om du inte har en touring)
4. Montera isär mittkonsollen fram och byta ut mittstycket (med alla knappar till radio, färddator, osv) (enkelt men nervigt)
5. Skruva ihop alltsammans och be till valfritt högstående väsen att det fungerar...
6. Ta en öl och felsök.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.