AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.904

Kostnad för Inspection 1 på M5 E34?

Sida 1 av 2
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan
Det är snart dags att göra en insp 1 på M5an och jajg har hittils hört med 2 ställen om vad det kostar. Lunds bil i Varberg sa 6600kr + 700kr för nån grej med ACn. Jag ringde sedan till Rinaldo i Jönköping och han säger 2500:- ink allt. Det för inte jag ihop iaf. bara oljan kostar ju hälfen av det.

Vad är ett rimligt pris att ge för en insp 1 ink allt?
Det behöver ju inte vara på en märkes verkstad om man vet att nån annan är bra.

/Ola
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
För 2500 kr byter de knappast tändstift eller justerar ventiler. Det är helt enkelt inte en riktig Inspektion I till en M5 E34 (men till många andra modeller är det rätt). Här i Karlstad kostade det 6000 kr för 1:an + 500 kr för bromsvätskebyte. En fristående verkstad tog 3000 kr men då sa de uttryckligen att de inte kunde göra ventilerna utan de gjorde allt utom det för de hade inte rätt verktyg och vågade inte börja chansa. Ventilerna fick man göra separat på BMW för ca 2000kr så det blev ju nästan samma pris i alla fall.

-M5 E34 Limousine register Länk
Här är priser på div service: Länk

Kärran Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
tackar.
Jarl tar ju ca 6000:-ink allt för en insp2. Lite skilnad mot lunds bil som tog så mycket för en insp 1.
Det står ju ingen specifikt pris för insp 1 till min bil.
Vad är det som ingår i en insp 1 egentligen.
Gemini__
Vad som ingår varierar högst avsevärt beroende på vilka verkstäder som tillfrågas. Men den som betalar 2500kr för en "Inspection I" kan inte räkna med att få en service utförd värd namnet.

Exakt vad som ingår, eller iaf vad som skall utföras (vissa punkter kostar som bekant extra), står i servicehäftet.

En "Inspection I" hos M-bilar i Västerås kostar 8080kr.

Om någon är intresserad av vad som står på kvittot (det väsentliga) vid en inspection I kan ni läsa det här:

BMW-inspektion I inkl. karosserikontroll och kassering av gammal olja.

Packning
Packning
Oljefilter
Tändstift Y6DC
Spolvätska
Castrol SLX 0W30
Material Jobb 1
Tillsatsmaterial
Miljöavgift

Mvh:
Thomas

Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Det som byts är alltså, olja , filter och tändstift. Och sen koll av allting. Är det inte ventilspelskoll också?
Visa användare
78
into
M5 -95
Gemini>>> Jasså, så dom hälde inte i 10/60 oljan... har ju varit mycket prat om att det ska vara så på en bmw verkstad på M modellerna...
Gemini__
Tifosi:
Ventilspelskontroll ska ingå.

Into:
Själv kör jag med Castrol RS, men om man inte står med egen olja får man SLX:en. (Om det inte har blivit några ändringar). Men SLX:en fungerar nog alldeles utmärkt, min motor har fått den oljan tidigare vid ett flertal servicetillfällen i Tyskland.

Mvh:
Thomas

Länk
Visa användare
78
into
M5 -95
Gemini>> jaha, där ser man... när skulle vi ta våran cruising då...? hehe... får väll bli nästa vår... =) fan va coolt å komma med nästan två identiska bilar...
Gemini__
Du får följa med på nästa M5 E34-träff, ev. blir det en i Västerås med omnejd nästa säsong.

Länk
Kj
41
Kjerling
E21 327 Turbo
Hej

läste igenom lite snabbt, vill börja med att säga att jag jobbar på lunds bil som mekaniker och felsökare.
Jag tycker själv att priset är lite högt, men det görs iaf rätt, oljan vi använder i alla "vanliga" bilar är castrol 0w30 vilken går på 150kr ungefär i inköpspris! men i ALLA m-modeller används endast 10w60 vilken går loss på 250kr litern om jag int eminns helt fel.
ventilerna justeras dock inte så så vitt jag vet tack vare den hydraliska justeringen, ,men hör av dig till Lunds om du fortfarande är intresserad, jag kan personligen garantera att allt blir utfört korrekt.
btw så kan jag tillägga att jag själv alltid brukar plocka ner bromsoken och smörja diverse packningar vid både inspektion 1 och 2, även om det inte igår så känns det ändå inte mer än rätt att en riktig bil får riktigt omhändertagande så att säga :P

lycka till med bilen!

MVH Magnus Kjerling
Gemini__
"ventilerna justeras dock inte så så vitt jag vet tack vare den hydraliska justeringen, ,men hör av dig till Lunds om du fortfarande är intresserad, jag kan personligen garantera att allt blir utfört korrekt."

Ventilspelet skall kontrolleras och justeras vid behov vid varje "Inspection", samtidigt säger du att ventilerna inte justeras öht. Hur kan du då garantera att arbetet blir korrekt utfört?

Mvh:
Thomas
Kj
41
Kjerling
E21 327 Turbo
Jag vet inte hur det är på M-modellerna, men för alla andra bilar så har du fel, det ingår ej i en inspektion 1 eller 2 att man kontrollerar ventilerna, sedan så går det ju inte att justera ventil spelet på de motorerna med hydraliska lyftare, pga att det styrs av oljan och oljetrycket i motorn.
Det utförs endast om motorn tickar, eller om kunden specifikt vill ha en sådan åtgärd utförd.

hoppas att det är ett svar på din fråga.

MVH Magnus

Kj
41
Kjerling
E21 327 Turbo
Glömde tillägga att en inspektion 1 och 2 ser inte alltid likadan ut.
utan den kan skillja mycket beroende på vad det är för bil och motor.
På M-modeller skall ventiljustering vid inspektion. De skall justeras med shims. Se nr 11 på bild. Länk

M. Pedersen
Gemini__
Kjerling: Nej det är verkligen inte ett svar på min fråga, läs vad jag skriver. Hur det ser ut på andra modeller är ej relevant. Detta gäller M5 E34, varför drar du då upp hur det ser ut på andra modeller?

Lämnar man in sin M5 E34 hos er kan man alltså inte vara säker på att den får den omvårdnad den behöver (iom att du inte verkar ha den minsta kunskap om M5 E34:or, kontroll av ventilspel är oerhört viktigt), trots att du garanterar detta?

//Thomas
Gemini__
Det känns knappast tryggt att lämna in sin M-bil hos en firma där man säger:

"Jag vet inte hur det är på M-modellerna..."

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Tifosi, vet inte var du bor någonstans, men är det i skåne så kontakta sportvagnskonsult i hässleholm, de har bra koll på äldre M motorer.
Kj
41
Kjerling
E21 327 Turbo
Gemini_: kan vara för att jag inte har gjort någon inspektion på någon m5 e34 ännu, och det var därför jag drog in de vanliga pga jag visste hur det funkar på dem. Du verkade ju ta detta väldigt personligt med tanke på din mycket omogna reaktion i den här tråden!

Och jag kan fortfarande garantera att jobbet utförs korrekt på bmw,

//Kjerling
Gemini__
Nej, vi diskuterar endast service kring dessa M5 E34:or. Dumt om man börjar ta detta personligt. Tonen kan lätt snedvridas i skriftlig form, inte min mening att ta ton mot dig. Har självklart inget emot dig som person. Det är den bristande kunskapen om dessa vagnar hos en BMW-mekaniker som gjorde att jag höjde på ögonbrynet.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Hydraliska lyftare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.