AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.466

Värde lågmilad 525ia Touring -02

Sida 1 av 2
Ja nu börjar det dra ihop sig mot bilköp igen, har fått tag i en toledoblå svensksåld 525ia Touring 02.
Vad kan man tänkas kunna ge för en sådan utan att ha gjort en dålig affär tycker ni, brukar inte behålla bilar så länge utan max dryga året så jag vill ju inte förlora för mycket.

Så alla värderingssugna forumrävar, kom igen och hjälp till!

Spec:
-1äg
-Toledoblå metallic
-Tillverkad 2002-04 uttagen 2002-12-04, således bör väl 2 månader återstå av vagnskada/fri service..
-4900mil, fullservad
-Utrustning utöver standard:
Svart helskinn
Sportstolar
Armstöd fram (kanske standard?)
M sportratt
PDC
Steptroniclåda (Hoppas jag inte får abstinens efter att växla de sköna manuella Bmw-lådorna..)
Dragkrok (ett stort plus då det är nödvändigt för mig)
V-däck

Sen har den naturligtvis det som bör vara standard om jag förstått det rätt som t.ex: acc xenon rails DSC cd osv.

Är förste köpare på denna bil, måste bestämma mig innan Torsdag kväll, säljaren håller den åt mig tills på fredag em då han kommer hem från en resa och jag måste åka redan på torsdag kväll då jag har 95mil enkel väg...

Måste väl tillägga att det är jag personligen som uppfattar 4900 mil som "lågmilat" då de flesta brukar ha rullat ungefär det dubbla.

Får du den för 155.000kr så gör du en ganska bra affär anser jag. Finns ju självklart billigare touringar men då är de antagligen importerade eller gått betydligt längre, närmare 10.000mil antagligen. Denna bil har ju dessutom helrätt utrustning!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Fingervisning: på BMW Group kostar motsvarande bil 240-250000.

Jag antar att den har "komfortpaket" med larm etc + den utrustning du anger.

155000 är ett skambud anser jag eftersom säljaren får minst 170000 om man säljer en sådan bil till BMW (som inbyte).

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En gissning är ju att det är bilen som annonseras för 168500 vilket i jag tycker är ett bra pris för denna bil. Allt du sedan kan pruta på det är ju bara plus.

Alla andra 525iAT i denna prisklass har ju rullat betydligt mer och många bilar annonseras ju för en bra bit över 200' med mil på 4-9.000 vilket iof i de flesta fall är för mycket.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En fingervisning till... En kompis köpte nyligen en 525iAT -03 med motsvarande utrustning + M-sportpaketet och med ca. 3500 mil på mätare. 1 tidigare ägare och privatköp i Stockholm för ca. 220'

___
//Ulf
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
En fingervisning till...
BMW i Segeltorp hade för någon vecka sedan en 525iT -02 med M-sportpaket och med 5000 mil på mätaren till salu för 259'. Så är bilen ovan den för 168,5' så är det ett väldigt bra pris anser jag.

/Rickard
Visst är det den bilen...Säljaren har många intressenter men han har lovat mig att jag ska få chansen först samt att ingen budgivning kommer att ske även om det säkert finns folk som kan vara villiga att trissa upp priset en aning.
Prutläget är väl dåligt, men om jag hittar några skavanker utöver det normala så kommer jag naturligtvis att förhandla ner priset något.
Jag räknar med att kunna ha bilen i min ägo ca ett år för att sedan kunna sälja den med minimal förlust här uppe i norrland där priserna ligger skyhögt hos handlarna samt utbudet är magert på de flesta nyare touringar.

Hade egentligen siktat in mig på en 320-330 touring 02- men denna chans känns bara för bra för att missa. hoppas nu bara bilen är så fin som det verkar, har förövrigt inte ens sett en bild på den utan jag har fått söka upp toledoblåa e39:or på nätet då jag före detta aldrig hört talas om denna färg, någon som har en eller vet hur den gör sig i verkligheten är välkommen med kommentar.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I läget 170-190k gör du i mina ögon en normalaffär privat. Ett stort plus är att E39 är väsentligt bättre sammansatt än E46 betänk detta. Produktkvaliteten är mycket högre helt enkelt och man får mer bil för pengarna men visst E46 kanhända vara lite aktivare i körningen.
Toledoblå är en mkt snygg färg. Köp är min rekommendation.
Mvh
Asken
som skeppade 318:en till bilhandlarn idag för försäljning
Normalt prisområde 180kkr +/- 10kkr
tegel:
Självklart tycker du att 155.000kr är ett skambud! Du har ju själv en nästan identisk bil och gråter väl nu när du ser hur lågt de står i värde nuförtiden.... Att motsvarande bil kostar 240-250.000kr på Bmw är inte sant och även om det nu hade stämmtså säljs denna bil som sagt PRIVAT! Det innebär; ingen garanti, inget inbyte möjligt, ingen finansieringsmöjlighet och så vidare. Dessutom får intressenten i denna tråd som sagt åka 95 mil för o köpa bilen.
Kort sagt; du kan inte jämföra äpplen o päron....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Rolex,
jag vet vad liknande bilar kostar nu för tiden och det skrev jag i mitt inlägg. De kostar ungefär lika mycket som när jag köpte min bil för ett år sedan. Jag gråter inte eftersom jag älskar bilen och njuter varje sekund i den. I somras körde vi 500 mil på semester i Europa och det var helt underbart!

Dessutom var jag inne på BMW idag, tittade runt lite och såg ett par -02 Touring med 8-9000 mil på mätaren och en prislapp på 235-259000 kr. Samme handlare svarade "minst 170000" på en fråga "hur mkt får jag för en -02 med 5500 mil om jag byter in den?".

Så var det med det. Är "thunderswedes" kommande bil i bra skick, den kan vara nära nyskick, så är det ett kap för 168 000. Det är väl vad en Opel Astra kostar ungefär?

/M

Min bil:
Länk
Jirar
155000tkr är verkligen ett skambud, skulle vara kul att veta hur du (Rolex) kan vara så säker på att du har rätt prisbild???
Gick in och slog både på Blocket och på bytbil för skojs skull, bilen är ju billigast i hela landet för det priset och på det miltalet.
Får du köpa bilen för 168,5 så är det bara att slå till om bilen i övrigt verkar schysst.
Undrar vem som jämför äpplen och päron???
Rolex:

Hur många mil intressenten har till bilen har väl ändå inget med värdet på bilen att göra?!...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

GE: till viss del har Rolex rätt...Som köpare så är det ju av intresse var bilen finns. Att resa 200 mil kostar ju både tid och pengar även det givetvis i det här fallet verkar vara värt det. Men rent generellt så reser jag inte 200 mil för att köpa en bil 5000kr billigare än en motsvarande bil i närområdet.

___
//Ulf
bilpriser.se ger 188 000-201 000 vid privat affär. De brukar vara hyggligt rätt ute. Därför känns 168,5KSEK som ett riktigt bra pris. Borde vara en idealbil för de med milskräck att den inte ens är halvvägs till 10000mil. Får du den för 155KSEK...då är det ett riktigt klipp!! Dock tål väl att tilläggas att du bör räkna med en ganska kraftig värdeminskning eftersom det är en icke aktuell femserie.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Värdeminskningen på ett års sikt på denna bil har jag svårt att tänka mig att den skulle vara speciellt blodig...Att köpa till bra pris är i alla fall en bra början ;)

___
//Ulf
Jag ser inte resan som någon belastning faktiskt utan jag ser det som semester faktiskt...Och min extrakostnad blir inte mer än 1000kr i diesel till följebilen samt en hotellnatt på Ibishotell á 525kr.
Att bilen säljs privat innebär ju naturligtvis att den ska ligga under handlarpris, men samtidigt så är risken låg då bilen är relativt ny och lågmilad och då har jag faktiskt över 5000 mil samt dryga 3 år kvar på maskinskadeförsäkringen så jag känner ingen oro alls.

Tycker att priset känns helt rätt och precis som simon_en skriver så är det en idealbil för de med milskräck, jag lider inte själv av den åkomman och även om jag skulle ha den i min ägo ett par år så kommer mätaren att stå på under det magiska 10000mila sträcket vid försäljning och det kan var värt en hel del... Kan tillägga att jag kommer att köra ca 1000-1200mil med "finbilen" då jag mestadels kör med min compact till jobbet och kortare körningar.

Skulle jag sälja till sommaren här uppe så törs jag nästan sätta en slant på att jag kommer att få minst de 155000kr som det talades om...Den som lever få se om jag har rätt.

Måste väl tillägga att bilen inte är köpt förrän jag kollat upp den ordentligt och jag har blivit vilseledd av bilförsäljande stockholmare förr...inget illa menat med det men det verkar som en del individer har helt andra skalor om vad som menas med toppskick...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

thunderswede: lycka till i allafall, känns som det finns klart hyffsade förutsättningar här till en lyckad bilaffär!

___
//Ulf
Tack, jag hoppas själv att bilen visar sig vara fin och att allt kommer att gå som smort. 170000 kanske inte verkar som så mycket pengar för en del, men med tanke på att en bra villa kostar kring 200000 där jag bor så kan ni ju sätta det i relation till vad en kåk i en storstad kostar...så med andra ord ska jag köpa bil för 1-2mille om man jämför det så ;-)

Kommer naturligtvis att berätta hur resultatet blev när jag kommit hem.

Peter

Inbytespriset säljaren sannolikt fått av någon bilfirma måste vara oerhört lågt eftersom denne lägger sig på denna nivå förutsatt att det inte finns dyra reparationer som måste göras på bil. Kan bara önska dig lycka till, var en smula kritisk mot bilen, något man ska vara i alla bilaffärer självklart!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.