|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Haas>>>Har man bytt innan avställning så byter man inte oljan när man ställer på den igen nästa år...Byter gör man på sin entusiast bil(om man inte kör "vansinningt mycket) då nästa höst igen när man ställer av den återigen.. Mvh Janne. |
|
|
Humm, jag är oxå lite konfunderad vad det gäller oljebyte. Min olja har varit i motorn ca 600 mil och jag har bilen i eget (=inget spring i porten) varmgarage, +20 grader. Minst. :-) Jag förstår inte hur det skulle kunna bli kondens då? ///Micke Min cabrio → Länk |
|
| Det är väl såna föroreningar som letat sig in i bilen när du använt den. Och dessa stannar ju kvar i motorn. Så länge du brukar bilen så hinner de inte göra ngn skada, men om motorn blir stillastående ett tag så kan föroreningarna börja skada motorn. | |
|
Visst, det förstår jag. Men jag har ju planerat att dra igång maskineriet lite då och då så AC:n får jobba lite. ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
Visst...Har man ingen Ac/Acc i bilen då ska man INTE varmköra motorn under en "vinteravställning" öht(anser jag) då det naturligtvis kan bli lite kondens kvar efter en "varmkörning" eller att sura förbränningsrester börjar göra "åverkan" på metallerna i bilmotorn..Men om man har FRÄSCH motorolja i bilen då så gör det naturligtvis ingenting att varmköra den någon gång emellanåt under vinteravställningen. Det "lilla skit" som bildas då tar motoroljan "hand om" på ett bra sätt då den är nybytt o fin...dvs procenten "skit" i motorn då gör varken till eller ifrån anser jag. Hur man bör göra under "flera års" avställning finns det säkert förklarat på ett bra sätt annorstädes på nätet..Dvs då inbegrips säkert att tappa ur alla vätskor + att säkerställa att den relativa luftfuktigheten absolut hålles under 50% hela tiden..mm.mm. Ett som är säkert är att en bil aldrig "mår speciellt bra" under längre tids avställningar mht det mekaniska OCH att även kaross/chassi kan drabbas vid t.ex. felaktiga avställningsutrymmen (rost), om man ej vidtar speciella åtgärder då, främst kanske bromsar som tenderar att "becka ihop"... Mvh Janne. |
|
|
Ok, så vad räknas som en längre tids avställning? Jag funderar på att ställa av min nu i månadsskiftet och sedan kan jag tänka mig att jag reggar på den igen den 1/3-2006. Det är alltså bara fyra månader. ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
Enligt många "förståsigpåare" så måste dessa "avställningsåtgärder" som redan skrivits här tidigare ,göras när en bil ska stå stilla mer än 3 månader.. Mvh Janne. |
|
| Har också funderat på varför TIS instruktionen Länk inte tar med oljebyte innan avställning (som man ju självklart gör). Jag tror att TIS instruktionen förutsätter att bilen är nyservad enligt serviceprogrammet när den ställs av. Är avställningen längre än 12 månader ska oljan enligt TIS bytas igen efter ett år. Motoroljeservice ska ju göras en gång per år oavsett körsträcka och det inkluderar ju 0 km. | |
| Men om man nu tex ställer av bilen i ca 5 månader,hur många gånger rekomenderas de att man kör i gång AC:n? räcker de med 1 gång? | |
|
Haas>>>Minst en gång i månaden rekommenderas.. Mvh Janne. |
|
|
Okej,de är så pass ofta man ska dra i gång den alltså... Men om man säger såhär i stället,hur många gånger under dessa månder måste man starta den för den inte ska skada AC:n totalt? Kommer nämligen va lite trassligt för mig att komma åt bilen 1 gång/mån under vintern,därför ja frågar såhär... |
|
|
Tja...Visst kan man väl låta bilen stå stilla längre än en månad utan start ,men risken blir iaf större att kompressoraxelns tätning torkar ut och läckage av köldmedia blir ett faktum...Men man kan ju ta den kostnaden och fylla på köldmedia sedan och hoppas på att tätningen inte tagit mer skada än att det blir till att fylla systemet låt säga vartannat år eller så...Eller så klarar sig tätningen alldeles utmärkt utan att ha gört det öht under stilleståndstiden.. Chansa kan man ju alltid. Finns säkert massor med "acc-bilsägare" som har ställt av bilen utan så mycket som tittat åt vagnen under alla stilleståndsmånader, kan jag tänka mig, och acc har säkert fungerat ändå hos flertalet.. Men som sagt,det optimala för att acc skall fungera med större sannolikhet till våren är ju att följa rekommendationen.. Mvh Janne. |
|
|
Okej,förstår... Tänkte jag fråga lite om batteriet också.. Är de bäst att ta ur de,och underhållsladda lite då och då? eller kan man låta de sitta kvar eftersom man ska dit å starta upp den någongång under vintern...alltså att man låter den sitta där som vanligt så man kan ha igång larm å så. När man nu byter olja innan avställning,de blir ju att man kör typ 5-6 mil innan man ställer in den,de är ingen fara va? |
|
|
Batteriet mår ju bäst av att stå i plusgrader,ta av minuskabeln(visserligen så blir då larmet ej funktionsdugligt)+bör underhållsladdas senast efter 4-5 månader,men helst tidigare.. Några veckor/evtl. ett "par månader" med lite tur ,kan du ju ha allt som du lämnade det utan att ta av minuspolen,men till slut så är "streten" slut och då får med lite tur igång batterikapaciteten efter en laddning..OM inte batteriet frusit sönder vid det laget!! Batteriet fryser ju sönder vid minusgrader om det har urladdats rejält s.a.s och då är det bara att investera i ett nytt... 5-6mil är ju ingen fara att man kör innan avställning efter sitt oljebyte.. Mvh Janne. |
|
| Okej....tack så mycket för svaren Janne. | |
| köp en ctech laddare och koppla på och underhållsladda batteriet hela vintern.. det gör jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.