AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.416

avställning vintern

Sida 1 av 2
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Hittade idag en billig vinterbil för 2900- besiktigad till maj,,,
Så nu får den andra vila under vintern, vad bör jag tänka på och göra innan preseningen åker över.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Innan presseningen åker över ska du fundera på om du verkligen ska "trycka över" en dylik...Förstår inte anledningen till det alls(om du inte ställer av den över något kråkbo eller så ;))

Läs annars på sök inlägg här på forumet...

Steg ett är iaf att byta olja+filter..

Mvh Janne.
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
*, pressening va mera tänkt då den snöar in annars,, olja och filter byttes nu i augusti borde va ok.

tackar för svaret.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,du ska ha den ute på parkeringen?...Visst,en pressening som är avsedd för att täcka just en bil kanske kan fungera,men tänk på att den helst inte ska vara lufttät pga risk för kondensbildning bl.a. och dessutom kan ha "repande effekt" om den inte är gjord i rätt mtrl.
Jag hade nog iofs försökt att hitta ett garage måste jag nog säga..

Ett oljebyte i motorn innan avställning är pga att dem sura förbränningsresterna+andra föroreningar inte ska göra att det korroderar inuti maskinen...Inte bra.
Jag tycker att du ska göra ett oljebyte+oljefilterbyte innan din avställning trots att det inte var så länge sedan du gjorde ett..Better safe than sorry.

Mvh Janne.
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
mm , sant
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kolla glykol så motorn inte fryser. Och fyll i mer luft i däcken (3kg) så du inte får "plattor" i däcken, och/eller rulla bilen en bit emellanåt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
konstigt det där med oljan frågade på bmw de tyckte tvärtom det var bättre att serva den till våren.
jag har ställt av mina bilar i 10 års tid har alltid bytt filter och olja till våren.
Fyll upp tanken så slipper du kondensen.
Kör kliman några gånger om du har sån så det smörjer upp packningar.
E
1.156
E
320 ci cab -04
1 Du bör ställa bilen i garage!
2 Du bör byta olja + filter innan du ställer av bilen
3 Underhållsladda gärna bateriet, eller ta med det in och underhållsladda. Finns bra laddare för detta på biltema
4 Öka trycket i däcken till 3 bar eller lyft upp bilen så att däcken ligger i men att fjädrarna samtidigt avlastas. Ca 5 till 10 cm
5 Starta bilen med jämna mellanrum ca en ggr i månaden och kör bilen riktigt varm. Ingen bil mår bra av att stå still länge.

E
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Det där med att byta oljan +oljefiltret trodde jag att "alla visste" ?

Jag kan väl också skriva min egen lilla lista nu när alla gör det :)

1=Byta olja+oljefiltret innan du ställer av bilen,i driftsvarmt tillstånd då..

2=Tvätta av bilen,både över o under,Torka+vaxa gärna..
Rengör tätningsgummi till huv o dörrar + smörj in med talk eller glycerinolja.
Korrosionsskydda gärna bilen efter fabrikantens anvisningar(detta är något som sällan/aldrig görs men är bra att göra om man är pedantisk).

3=Kliman behöver motioneras "ett par ggr"också,vilket innebär motorstart också då..Låt den bli varm innan du stänger av den.
OBS!>>>OM du inte har klimatanläggning så startar du ej motorn över din avställning.

4=Fyll på till ca 4bar i däcken.OBS!Kontrollera först vilket maxtryck däcken tål innan du fyller på..

5=Batteriet bör gärna laddas "då o då" som sagt..Ladda inom 6-månader hur som helst,annars finns risken att batteriet blir oanvändbart..Ta av minuskabeln till batteriet.
Vid frostgrader tas batteriet bort och förvaras i lokal
som har plusgrader.

6=Tanka fullt.

7=Bromsa torrt bromsskivor +trummor+handbroms omedelbart innan du
ställer av för att undvika korrosion.

8=Dra EJ åt handbromsen,utan lägg i t.ex backen och en stoppkil som hindrar bilen att rulla.

9=Kolla som sagts redan också>> glykolhalten i frostskyddsvätskan,bör hålla iaf 25-30minusgrader.
Kollas t.ex. på macken där de har erforderlig mätare.

10=Det jag absolut tycker du bör hitta är ett garage för den...INTE alls bra att ha den ute,men måste man så måste man :/

Ok,det var min lista...Tas för vad det är dvs en rekommendation av mig o inget annat..

Mvh Janne.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hallå, jag ska också ställa av beemern inom nån vecka, varmgarage =). Men jag funderar över däcktrycket eftersom ni rekkomenderar att höjja det.
Jag har 18" med 235/40, kan man verkligen fylla i dom så mycket? Den står väl iofs stilla så några slitningar på däcken borde väl inte förekomma?
Vart kan man ta reda på hur mycket tryck däcket klarar?

DTM system och rak 6a ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ring en däcksverkstad..t.ex.
Instruktionsboken kanske ger lite vägledning..

Eller kolla via "Google"..

4bar brukar inte vara några problem alls...Man rekommenderar ju på mina 15'' 205 däck 3,3bar bak vid full lastad bil som exempel..Så 4bar vid stillestånd är inga problem(anser jag då).

Mvh Janne.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
*alexis*
kolla länken från BMW:s rekomendationer

Janne T
tror nog att det du säger om oljan inte stämmer ...
det är ju inte fel men inte nödvändigt

"men det tror jag de flesta vet"

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Korak>>>Om jag trodde det skulle jag skrivit det...Vet man vad som finns inuti motorn efter en tid(efter ett olje+filterbyte)så byter man INNAN en avställning..
Betydligt mindre risk för att korrosiva substanser börjar förstöra motorn om man gör en oljeservice strax innan avställning.

Men,visst..ingenting måste man göra,annat än att äta och sova..

Mvh Janne.
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Janne T, visst, men om bmw, själva tillverkaren av bilen säger att man ska byta till våren och inte innan, blir man lite fundersam..

Ni som säger att man ska byta precis innan, varifrån har ni fått det?
Är det något som nån sagt och sen har det vandrat vidare via "har hört"-principen?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Min BMW-verkstad säger BYT INNAN!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tillägg: och motiverar detta med det som Janne T försöker säga, nämligen risk för korrosionsskador. Om du har en fräsch,obrukad olja kan motorn säkert stå i många år utan att må dåligt av det, en förorenad olja däremot...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tillägg 2: dessutom står det i bilens instruktionsbok angående längre perioder då man inte brukar bilen att oljan skall bytas FÖRE avställning.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
I min orginalhandbok som medföljer bilen står det t.o.m. att man skall byta olja vid en längre avställning.

///Foppa
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Då va det inget svårt val..
For the record, ja sa aldrig varken det ena eller andra, bara att man ska lyssna på tillverkaren.. :)

M3
22
M3Carl
325 -86 (SilverPilen)
Jag använde en täckkåpa på min M3 E36 när jag hade den och den stod i garage för vinter förvaring. Det kan också vara bra att ställa upp bilen på pallbockar om man orkar göra det. När bilen står på själva hjulen under en längre tid kan dom bli lite ovala. Har man bilen uppe på pallbockar ska man försöka skruva av hjulen också så inte hjulupphängningen blir "hängandes med hjulen på". Det är en belastning man lätt kan komma från genom att skruva av hjulen.

Har sålt M3an nu och har inte någon användning för BMW original täckkåpan. Den passar E36/E46 och den passar din bil. Kika förbi Länk och sen under "Köp och Sälj", priset är inte skrivit i sten och slå en signal om du är intresserad.

Mvh,
/Carl
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänkte ja fråga om man nu byter olja innan man ställer av den,till ex novmber nu,och sen tar ut den typ i mars,behöver man byta olja då igen,eller kan man kör ett tag på oljan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.