AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.054

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 9 av 15
Wendtan: alltid svårt att skaffa sig en uppfattning om saker som rostskydd genom att läsa här på forumet (du kanske har källor från annat håll iofs), då oftast problemen tas upp. Av denna anledning är det bra med oberoende granskare som tex länken från dig. Sen är nog snarare problem av denna art modellspecifik snarare än märkesspecifik, dvs inte alls säkert att e60 skulle ha problem bara för att e46 möjligen skulle ha det. Om inte annat så har volvo också haft modeller med dåligt rostskydd, kolla denna länk tex Länk (hmm, hur länkar man snyggt?).
Kikar du i min profil så ser du att jag ägt 2 E46or och en E36. E36:an hade inte alls problem med rost i förhållande till E46.

e46/e39/e38 Har problem med galvsläpp/rost i ganska stor utsträckning.
Det byts huvar, dörrar och bagage luckor på löpande band.
Det som ändrats på E60 ochE90 är att de fått en alu huv, så de lär ju förhoppningsvis inte rosta framöver :)

Även mercedes har stora problem med rost, så det är inget direkt ovanligt.

Volvo har ett av marknadens bästa rostskydd.
V70 som du såg fick toppbetyg är exemplarisk på området.
Tidningen ViBilägare har testkört en V70n i 20000 mil (se nummer 2 2005) Där en rostskyddsbesiktning har genomförts efter 4 år och 20000 mil.
De hittade inga angrepp alls! Det fanns inte ens angrepp på länk och bärarmar. "V70 är inte bara bra rostskyddad, den är också konstruerad och materialanpassad på ett sätt som motverkar rost"
"Huv i aluminium och baklucka i plast samt innerskärmar som täcker runt hela skärmkanterna"

Tidiga V40 är ju erkänt volvokoncernens svarta får och ingen jag pratat med inom volvo nekar till det.
De tog iaf sitt ansvar och återkallade bilarna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BMW_MAN: Gör så här. Köp en 525 helt ren enl specen sen lägger du på all utr du vill ha separat och så får dom fakturera detta till din firma. T.e.x v-däck stereo bensinvärmare osv. Då läggs inte detta på bilpriset och du slipper komma över taket du har.

Sen betalar du din firma allt över taket från egna pengar detta förutsätter att du ska köpa lös bilen efter 3 år.
Glömde skriva vad jag menar är att dom gör om skinnklädsel till v-däck på fakturan t.e.x. Framgick inte riktigt i mitt förra inlägg.
Jorå jag vet att du ägt e46, följde din 330ci i olika forum. Visste dock inte att du hade haft problem med den?! Problemet är just att få en övergripande bild av problemet. Rent hypotetiskt hade vi bilägare kunnar ha otur och fått en bil som inte klarade sig så bra och därmed rapporterat rost på V70. Det jag menar är att urvalet är lite litet... Nu tror jag att volvo har ett bra rostskydd, det visar ju tex din länk (som gav 5:a). En annan sak är ju det du är inne på, nämligen ansvarstagandet av biltillverkarna. BMW har ju varit generösa vid rostgarantin, volvo har jag sämre koll på (dock vet jag enskilda fall där de varit bra, kan dock bero på specifika handlare). Mercedes har ju fått ganska mycket kritik för bemötandet vid rostproblem. Det är ju, för en blivande ägare, väldigt viktig information hur man kommer bli bemött om problem uppstår. För oavsett skydd så rostar alla bilar förr eller senare. Överlag har jag uppfattningen att BMWs rostskydd är bra. Möjligt att volvos skydd är lite bättre. Allt sådant här är ju (förhoppningsvis) färskvara, dvs till nästa modell kanske en tillverkaren lärt sig medan den andra försöker tjäna en extra krona genom att fuska lite (alternativt miss i konstruktion). Sen kommer säkert vissa märken alltid vara bättre än andra. Att volvo är bra har ju troligen med det nordiska klimatet att göra...!
Kl
26
Klasssse
525 Touring 01
Tillbehör brukar man kunna lägga på en separat faktura, men sånt som är fabriksutrustning brukar man inte kunna lägga upp separat.
Sen så är vissa tillbehör svindyra när man eftermonterar, mot att du hade fått det fabriksmonterat.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade valt T5 med sportchassi snyggat upp bilen med ett par nebula 18" fälgar , herrejösses tryck vid omkörningar skönt att ha om man färdas mycket på landsvägen för långtradarna blir inte färre på vägarna.

mvh
Jag känner tre stycken som äger en varsin e46-01.

Bil nr 1, en svensksåld 330iM. Byte av baklycka pga rost längs infästningen av handtaget.
Bil nr 2, en svensksåld 320iM. Byte av baklucka, huv och de två främre sidodörrarna.
Bil nr 3, en svensksåld 325i. Byte av Baklucka och huv.

Jag vet inte vad det beror på men man blir lite rädd när man hör om 03 och 04:or som rostar. Däremot måste man ge en eloge till BMW som byter ut hela karossdelen utan knot, man får hoppas att lackverkstäderna gör ett bra jobb också. Tyvärr är det ändå alltid kunden som får betala kvalitetsbrister i slutändan. :-/

Flåklypa
Maskinerna i T5 -05 och framåt har bra mycket större potential att ge effekt än de tidigare som ex. jag har i min T5 -03. 350hk ska gå att plocka ut utan några större omständigheter. Det är just -05 specen jag vill uppgradera min bil till i vår med undantag för blocket.

Flåklypa
Vi har en 330ci i familjen också en 01, helt utan rost. Tråkigt att höra att det drabbat andra och är naturligtvis inte acceptabelt, oavsett märke. Dock är det positivt att BMW byter ut defekta delar utan tjafs. Alltid svårt att bedömma sådan här information (litet antal bilar). Jag vet att det är fler på forumet som drabbats så bara det faktum att några drabbats är som sagt för många. Sedan hur utbrett det är ja...

Grejen är att diskussionen börjar glida in på fel spår. Min ursprungliga invändning var att jag inte tycker att man ska dömma ut e60/61 för att några haft problem med e46. Tycker du?
Båda m in E46or har haft problem med rost/galvsläpp ovanför vänster strålkastare. 328an fick även ny bagage. Av 20-25 E46or jag kikade på hade 80 procent problem under huven. Man får dock kika riktigt noggrant.

Jag skulle inte säga att jag haft problem med någon av mina Bmw, det har varit ganska smärtfritt bilägande. Rostproblemet är ju en av nackdelarna som absolut vägs upp av bilens många fördelar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Några "bokföringstricks" kan jag inte göra då jag jobbar på ett stort företag och allt är hårt uppstyrt.

Rostproblem verkar ju komma och gå, just nu känns BMW och Mercedes skakiga.

Kul grej, kollegan har en Volvo 850 som rullat 500.000 km !!!! Och är snart 15 år och det finns inte en rostprick ens i dörrkanter !!!! Görs det sådana bilar nuförtiden???? Om bilindustrin ville så behöver det ju inte rosta, men vi här uppe i saltslasknorden är väl en alldeles för liten kundgrupp för de ska bry sig. Enklare då att byta lite delar då.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW_MAN: Nu måste du snart bestämma dig - tråden har ju hållt på i över en månad! Jag börjar bli oerhört nyfiken på hur du tänker göra! ;)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst Mixtus.

Snart ska det väl dra ihop sig, men jag har haft grymt svårt att bestämma mig.

Jag blir rätt irriterad på alla som tror att det är "gratis" att rulla runt i en tjänstebil. De vet ju ingenting om hur saker funkar.

Jag räknar att det kommer att kosta mig mellan 7000-8000 kr/månad i reda pengar ur min plånbok att rulla i en tjäntebil, djävligt mycket pengar för mig i alla fall.

Själva bilen kostar ju 5000-6000 i skattade pengar och så kommer bensinen till.

Det är väl därför jag är så petig i valet, det är mycket pengar för mig och då vill man ju ha något man tycker om för att det ska vara värt att lägga såna slantar.

Sen kommer det ju kosta företaget några tusen extra också i skatter och avgifter....

Men många tycker nog bara att jag är snål och att det igentligen är busbilligt med 7000-8000 för bil per månad. Ovant bara för en annan som alltid kört gammla bilar som jag skruvat med själv.

Jag misstänker att många som kör lite finare BMW här på autopower lägger långt över 10.000 per månad på sin BMW.
BMW_MAN; 5-6000 låter väldigt mycket, jag antar att du själv står för leasingkostnaden (på bruttolönen) och sen betalar förmånsskatt. Det är alltså ingen förmånsbil utan en vanlig leasingbil fast via firman? En sån modell kostar väl inget för arbetsgivaren? Däremot blir det väldigt dyrt för dig, oftast dyrare än att köpa privat. Det lönar sig väl i och för sig om man kommer över 3000-milagränsen för sänkt förmånsbeskattning. Sen blir det ju en del dyrare i och med att du väljer en så pass dyr bil, gränsen ligger väl kring 280-290' och sen blir förmånsvärdet betydligt högre. Har du räknat på att du överhuvudtaget tjänar på att ta tjänstebil? Du har antagligen redan räknat på detta, ville bara kolla med dig nu när du skriver att det blir så dyrt som 5-6000 kr/mån exkl bensin.

Jens
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Lägga ca 7000-8000kr(bensin inräknad) per månad på en ny bil låter väldigt dyrt, har du bilen i tre år så har du pröjsat närmare 300000kr för en bil du inte äger men kan köpa loss med första tjing till inbytespris.

mvh
Kan helt omöjligt kosta dig så mycket i skattade pengar för en bil i den prisklassen. För min 530 T ligger bruttoförmånsvärdet på 8.300:- i mån och kör man mer än 300mil i tjänsten varje månad går det ner till 6.300:- brutto. Antingen blåser arbetsgivaren dig eller så har dom inte koll på grejerna.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tyvärr är det just så dyrt :-(

Problemet är att jag inte kommer upp i 300 tjänstemil så jag får ta hela skattesmällen utan reduktion.

Sen ger min arbetsgivare mig mer i lön i kompensation om jag låter bli att plocka ut en bil (som jag kan göra enligt mitt anställningsavtal).

Så illa är det tyvärr, det kostar 5000-6000 + bensin = 7000-8000 av skattade pengar, det är därför jag tycker det är surt att lägga sådana summor och det man får ut är en:

-Helt outrustad bil
-Undermotoriserad mot vad jag är van att köra
-Dessutom olaglig att dra släpen jag har idag.
BMW_MAN; Frågan är om det lönar sig att ta tjänstebil för din del. Jag har som sagt varit i liknande situation och kommit fram till att det blir märkbart dyrare jämfört med att köpa privat.

Jens
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW_MAN: Det var inte alls avsikten att jaga på dig. Jag tycker att du gör rätt i att tänka dig noga för, och det är nyttigt att följa dig i ditt resonemang fram och tillbaka. Jag räknade själv helt nyligen och det är absolut inte enkelt och självklart. En ny bil är alltid en ny bil, och det är ju det som lockar. Men precis som du är inne på så finns det en baksida som inte alltid är glasklar. Som sagt, jag är nyfiken ... men det är viktigast att du blir nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.