|
Sida 1 av 15
|
|
|---|---|
|
Nu blev det helt plötsligt svårt. Jag har fått möjlighet att ha tjänstebil och är frestad. Men, hu, detta var inte bra. Jag har kollat företagets regler och vad det får kosta. Då ser det ut så här. BMW räcker pengarna till en 523 (med 177 hk) !!!! Volvo räcker till en T5 (260 hk, osso chippar man lite så ligger man på 300 hk) Grymt svårt att intala sig att BMWn med halva motorn är lika kul, vad säger ni???? | |
| 523:an vilken dag som helst i veckan säger jag! V70 är en gammal bil som snart ersätts med en ny. Men är hk det viktigaste här i livet så ... | |
|
Med tanke på värdefall så köp volvon. Om du ska ha V70 T5 så köp till AWD om det finns! Mvh |
|
|
Som tjänstebil hade jag personligen valt volvon. Bättre stolar, bra mycket bättre prestanda. V70n ersätts inte på några år ännu och har fått en facelift förra året. Det som är bättre på E60 är chassi och vägnärvaro. V70n är lite inexakt i styrningen samt lite svampig i chassit. Och kanske i viss mån är detaljkvaliten bättre i Bmwn, eller iaf känslan av den. Ljudsystemen i volvon är väldigt bra, och motsvarighet finnes inte om du inte väljer de absolut värsta systemet i Bmwn. (Dolby pro logic eller vad dom kallar det) Lastmässigt så är V70 MYCKET större än E60 som jag förstått det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
rob_t_72: Högt värdefall spelar ingen roll om det handlar om en tjänstebil. Speciellt inte om man inte heller tänkt köpa ut bilen efter leasingperiodens slut. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Du säger inget om hur mycket du har kvar att lägga på utrustning på respektive bil. Ganska viktigt enligt mig. Utan att veta mer skulle jag välja 523an. FWD i Volvon gör att jag mår dåligt. Har inte kört just T5an men dock 2,5T och hjulspinnet samt ryckningarna i ratten varje gång man trycker till på gasen skulle jag ha svårt att trivas med speciellt tillsammans med en växellåda utan någon som helst känsla. Dock har volvon väldigt sköna stolar och mycket fina omkörningsprestanda så det beror lite på vad du ska ha bilen till. Jag väljer volvostolarna före standardstolarna i BMW´n alla gånger. Har du pengar till 5:ans komfortstolar är det dock inget svårt val... Nu vet jag inte vilket företag som billeasingen ska gå genom men det brukar inte vara som omtyckt att chippa leasingbilar. Men det kanske du redan har kollat upp? Det bästa du kan göra är att ta ut båda bilarna på en lång tur och fundera över vilken du vill ha i garaget dom närmaste 3 åren. PS. Vi valde mellen 520 E39 och V70 T5 förra gången vi leasade bil och det blev 520in som hamnade i vårt garage:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
3 inlägg han ramla in medans jag skrev mitt, här går det undan:) Efter att ha sett wendtans inlägg så kom jag också att tänka ljudet. Om du gillar att lyssna på musik så är volvon att föredra om du inte har 13500:- över till BMW´s HiFi-system Professional LOGIC7. Komfort stolarna ligger på runt 21000:- om jag inte minns fel. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Pengar kvar till extrautrustning går först och främst till två saker. -Dragkrok -Vinterdäck Sen finns det bara lite småpengar till kanske någon småsak. |
|
|
Beror på vad du värdesätter. Vissa människor föredrar mycket utrustning och starka motorer (i Volvofallet kanske för stark för bilens bästa). Andra värdesätter tekniskt finlir, konsekvent design och ändamålsenlighet. BMW är en, enligt mig, betydligt bättre bil än Volvo på alla tänkbara sätt, möjligen undantaget Volvos, i vart fall historiska, fokus på säkerhet. BMW:s konsekventa fokus på förarergonomi, väghållning, ny teknologi, spetsteknik i motorutveckling och chassi etc är värdefull för mig och jag hade valt BMW av det skälet. Sportstolarna är inte så dyra, välj dem. /M Min bil: Länk |
|
|
Blir svårare och svårare nu. Min devis har ju alltid varit. "Först och främst rejäl motor/effekt/styka" Sen kan man ju sockra med finesser, ACS, PDC, ECC, etc etc etc. Men utan ok effekt så blir det aldrig kul. |
|
|
Instämmer med tegel! 523i är det självklara valet! En Volvo kan ha precis hur många hästar och hur mycket lull-lull som helst - den är och förblir ändå en VOLVO, det vill säga en intetsägande bil utan entusiastvärde :-( Mvh, Kalle |
|
|
Det känns som nya BMW börjar bli så himmla mainstream så jag har svårt att definera dem som entusiastbilar längre. Jag har ägt entusiastbilar och för mig är entusiastbilar som har oerhörda brister på vissa punkter med har andra som uppväger detta, jag kan tex titta på kompisens Panterra, bristen är tex att den är så bullrig att man får skrika för att kunna säga något till passageraren. Men det kan man leva med pga prestanda och image. Det som kommer att avgöra för mig är en kombination av komfort/prestanda. Jag letar just nu efter de "entusiast egenskaper" som uppväger att jag bara får 50% av hästkrafterna. |
|
|
BMW_MAN, Det borde väl räcka att provköra båda bilarna :)) Det enda som talar för Volvo kan vi ju konstatera är stolarna, effekten och standardstereon. V70 börjar kännas riktigt gammaldags och saknar körglädje samt image. En bil för tråkiga gubbar helt enkelt :) Oj vad många tråkgubbar det måste finnas med tanke på att V70 är sveriges mest sålda bil :D Mvh, Kalle |
|
|
BMW_MAN: Jag förstår ditt dilemma och ser inte 523 som det självklara valet. Det är en annan femma när man tittar på en 2-3år gammal vagn och för samma pengar som en välutrustad T5 kan få en relativt välutrustad 530 men som nybil så får man tyvärr inte så mycket för pengarna när det gäller BMW. Jag har själv en V70 och en 530T båda 02:or och visst är det mycket som talar för BMW'n när man jämför men V70'n är inte på långa vägar någon dålig bil. Mycket bra prestanda, låg bensinförbrukning för sin prestanda, praktisk, bra stolar. Sen känns den givetvis inte lika välbyggd, inte lika tyst och även om framhjulsdriften är hyffsat maskerad (jämfört med t ex Saab 9-5, gamla 9-3, etc) så märks det ju när 250hk vill springa... Jag har inte kört vare sig 523 eller nya T5 med 260hk så mitt tips är att ta båda bilarn på ordentliga provkörningar och sedan sätta alla för- och nackdelar mot varandra. ___ //Ulf |
|
|
Kalle: Entusiastvärde :) Kan du nämna någon ny mainstream bil som har detta? (läs bilar som de säljs fler än 100 om året av) Jag trodde de var äldre alfor osv som hade detta. Dvs de går sönder stup i kvarten men är så roliga att köra att man helt enkelt lever med detta. Iregel är de dock inte bruksbilar utan just entusiastbilar som tags ut på soliga söndagar då de inte gör något att man blir stående vid vägkanten :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Visst, hade pengarna räckt till tex 525 eller 530 hade saken varit klar. Men att dra runt med bara 523, då behövs något tungt argument för BMWn |
|
|
V70 T5 modell 2005 får 340 hk med programvara från MTE. Se... Länk |
|
|
Även jag skulle solklart välja BMW:n. Det hela handlar om vad man prioriterar hos en bil. Jag prioriterar körglädje, dynamik, komfort, design och kvalitet. Samtliga dessa kriterier talar till BMW:s fördel. Att 523i "bara" har 177hk överskuggar inte att det är en makalöst trevlig maskin med snygg gång, skönt ljud och riktigt ok bränsleekonomi. Ingen "racer" direkt, men samtidigt inte slö, så "bara 177hk" är inget som skulle bekymra mig en sekund... V70 T5 är dock en utmärkt familjebil med bra utrymmen, härliga stolar, bra prestanda och hög säkerhet. Men trots effekten ingen särskilt kul bil i mina ögon. Varken designen eller det mekaniska finliret (eller kvalitetskänslan för den delen) spelar i samma division som BMW... Image och sånt skit bryr jag mig dock inte om för ett ögonblick. Sånt är bara tramsigt och löjligt. Jag gillar inte BMW för imagen, utan enbart för att det är fina bilar. //Chrille |
|
|
wendtan: Nya V70 lanseras 2007. Modellen släpps hösten 2006 eller tidigt 2007 vad jag erfar, så dagens modell har bara ett drygt år kvar att leva trots de ganska nyliga faceliften (som kom onormalt sent i livscykeln) |
|
|
Jag personligen hade valt 523.an då volvon för mig inte är en bil jag väljer då jag ska köra långa vägar... Ryggen och arslet blir efter ett tag riktigt sliten av deras sk. komfortstolar... BMW.n har en enorm komfort i sina stolar redan i standard utförande... När det gäller hästar så anser väl jag att 260 hästar och mer är lite mer än vad som behövs... Men det är jag det! ;) |
|
|
Bmw_chrille: Jag vet att det påstås så i de flesta motortidningar. Jag har dock fått det bestämt dementerat av flera volvomäniskor. Vi kan iaf konstatera att även om den släpps under 2007, så kan de knappast klassas som snart som någon antyder ovan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.