AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.034

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 7 av 15
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett alternativ som jag hellre skulle välja än en Vovlo, är nya Passat kombi TFSI 200 hk Sportline!

Lär bli en hel del pengar över för extrautrustning och den får dra 1600kg.

V70 börjar som sagt att kännas ordentligt gammal!

Enda fördelen med Vovlon förutom det stora bagaget är de sköna stolarna, enligt mig!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
BMW_MAN
Funderat på subaru?
en Legacy Stationsvagn med 3 liters motor, 245 hästar. 389.000;-
Dragvikt E-kort: 2000kg Hur mycket utrustning som helst... Värt att kolla kanske??

// Erik
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Apropå Subaru så hade återförsäljaren nyligen (för några veckor sedan) ett stort upplag - av den gamla karossen. En arbetskamrat lyckades pruta groteskt mycket och leverans förra veckan. Fullsmetad med utrustning och går som tåget. Ful som stryk dock. Perfekt dragbil, men utan ESP.
Wendtan: Så du tycker snarare volvon är mer lättlasad än enormt bagageutrymme. Stämmer säkert (även fall skillnaden inte borde vara enorm) dock ska väl BMW ha fler "smarta" funktioner och dessutom klart bättre utrymme i baksätet. Ja, ja bägge funkar nog :).

Hehe vågade knappt nämna audi, folk på forumet brukar nästan bli ilskna om man yppar det märket... Hade lätt tagit en A6, inredningen slår BMW med hästlängder (gillar inte inredningen i 5/7-serie). Alternativet audi a6 2.4 då? Med aut ska den klarar 1800 kg (eller?)! Alternativt har du quattron som får dra 1700 kg. Och grundpriset är strax över 300000 kr, runt 40000kr billigare än BMWn. Lika många HK och samma vrid som 523:an. Kanske vore något?

Mixtus,

Om du inte förstod det så var min liknelse ett direkt svar på din minst lika löjliga liknelse, som endast återspeglar den fixering många tycks lägga vid utrustning. Själv tycker jag att det är lite patetiskt att köra en medelmåttlig bil med en jäkla massa utrustning. Angående dina misstankar gällande vad jag kört och inte kört så har du fel. Jag har kört flera V70, och åkt en hel del. Om du läser tidigare inlägg i tråden så framgår det tydligt att jag på intet sätt jämstället Volvo och Lada. V70 D5 är en trevlig bil, men det finns bättre val på marknaden! Ett av dem är Audi A6 (även om den nu inte verkar passa BMW_MAN och hans krav), ett annat är VW Passat (som jag kan erkänna att jag ännu inte provkört, utan baserar detta på de tester jag läst och på logiskt tänkande).

Mvh,
Kalle
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kalle - Tänk vad skönt om livet var så svart och vitt som du antyder. Volvo är (om jag förstår dig rätt) att likställa med ett skabbigt ruckel, en sunkig förort, en medelmåttig bil som det är patetiskt att åka omkring i. Svårt att argumentera mot den typen av saklighet - eller kanske till och med fanatism. Men, som alltid, smaken är som baken. Let us agree to disagree.
Helga
Här har vi också två läger.

De som inte har BMW säger: Välj Volvo el annat
De som har BMW säger: Välj BMW

Om du provkör båda bilarna ett tiotal mil så kommer du med största sannolikhet att välja den bästa..........och 177 hk är inga ponnyhästar.

//Helga
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Helga: det finns även kommentarer från vissa som har både Volvo och BMW. Jag har också möjlighet att ta ut en tjänstebil dock är vårt pristak inte lika högt BMW_MAN's så för mig är det ganska självklart att köpa bil privat så att man får rätt motor och rätt utrustning. Jag hade förmodligen resonerat likadant även om jag hade haft 350' att spendera.

Självklart att BMW är en trevligare bil men Volvon är långt ifrån så dålig och trist som många påstår.

___
//Ulf
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Passat är kanske bra men jag gillar inte utseendet, framförallt bakifrån.

Länk

Gillar inte utseendet på Subarun (pengarna räcker till 2,5an där, ca 165 hk) heller. Ni tycker kanske att jag är gnällig.

Problemet är att jag har kört både BMWn och V70 långt. BMWn ligger lite skönare på vägen men 260 hk i T5a är grymt goa de också. 523 rör väl på sig men man får ju ligga på 6000 rpm för att det ska hända något. Åker varvet ned under 3000 så händer noll. T5an har ett grymt drag redan på lågvarvav och går ursinnigt på högvarav.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni som rekommenderar Passat, har ni kört bilen? Det har jag gjort och den är OTROLIGT bullrig i jämförelse med 5-serie, A6 och V70. Det är rejäl klasskillnad och då hade ändå den bil som jag körde (140 diesel) bara 16" hjul. Den må vara biligare än V70, 5-serie, A6 osv men det känns verkligen att den är billig också.

Samma sak gäller faktiskt subaru, den är rejält mycket bullrigare än klassledarna. Jag körde en Outback 3,0 (245hk), visst är det ett jäkla sug i bilen och den är skön att köra, men jag skulle aldrig stå ut med den ljudnivån.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Helga
Men visst fasen är en 523 billigare än V70 T5??

//Helga
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Grundpris 523iT är 350 000
Grundpris V70T5 är 341 900
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Sorry Helga, BMW är snuskigt dyra om man ser till vad man får för pengarna, Volvo lämmnar dessutom större rabatt på grundpris och utrustning är BMW.

Så det kostar verkligen på att ligga på topp och köra BMW.

Går man på samma hk, eller samma utrustning så ligger BMW ca 100.000 över V70 tex. E.x V70 T5 260 hk BMW 530T 258 hk

Har du bestämt dig för vad du ska välja Helga?
Som sagt motsvarande audi får man för 308 000 kr. Lägg till knappt 20 000kr så får du quattro! Ingen som tycker det är ett bra alternativ?! Med lite rabatt så kan du ju få ganska mycket utrustning för resterande pengar. Nog måste det väl vara bättre komfort i en ny A6:a än en 5 år gammal V70. OK, frånkörd blir den (av T5:an) men där stannar väl fördelarna...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Audi A6 är grymt trevlig, jag skulle ta den vilken sekund som helst om det inte vore för dragvikten. Borde vara kanon för alla som inte vill dra släp. Men 1400 kg är ju patetsikt lite.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Märkligt. Audi är ju annars en suverän bil. Gäller den dragvikten även Quattron?
Som jag nämner lite längre upp, jag pratar om 2.4:an dvs den direkta motsvarigheten till 523. Den får dra 1500 (man) 1800 (aut) och 1600 (quattro)!
Mixtus,

Som sagt, det var du själv som började med snudd på patetiska argument, genom att jämställa en standardutrustad BMW 523i med en lägenhet utan möbler. Mitt inlägg var ett, något överdrivet, svar på detta, menat att läsas med glimten i ögat vilket kanske inte framgick tydligt nog. Men nog om detta nu. Jag tycker att det framgår tydligt att jag inte tycker att Volvo V70 är en dålig bil, och om du mfl inte förstår detta är det inte mitt problem.

Audi A6 2,0T finns inte med quattro.

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
OK, jag vet inte om jag skriver med något konstigt typsnitt för alla verkar missa vad jag skriver!

Kalle H:Jag pratar om AUDI 2.4, för 3:e gången!!! :) Och jo DEN finns med quattro! 2.4 har 177 HK och 230 nm precis som 523!!!
Keiser,

Jag vet att du pratar om 2,4 :) Mitt inlägg var riktat till Mixtus, som undrade om dragvikten för 2,0T även gällde för quattro (vilket ju inte finns).

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.