AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.035

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 6 av 15
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Blir jobbigt det här, fick ett slag under bältet i helgen.

Körde lite olika Volvo-turbo modeller, tex T5, Grymt vad turbon trycker på. 0-100 blir kanske inte kanon då det är lätt att spinna men jag är ingen dragrace-putte så det spelar väl ingen roll. Men det som är så gött är när man kommer ifatt en 24m-tradare och man bara gasar till lite och vips är man förbi, man trycks in i sätet av draget. Samma goa känsla som i BMWs stora motorer.

Tjänstebils kalkylen räcker till T5 med läder, xenon, stor stereo och en hel del mera godis (mer än jag trodde).

Nu till slaget under bältet, tjänstebilkalkylen räckte till en 523 som är helt naken utan extrautrusting. Dessutom så har BMW specat att 523 på grund av sin lilla motor bara får dra 1600 kg vilket gör att jag skulle åka olagligt.

Så jag får väl inse att BMW som tjänstebil är utopi för mig. 525 hade varit kanon men så mycet pengar får man inte lägga.

Mitt val får bli mellan en ny tjänstebil tex V70 och en begagnad BMW som jag får äga och serva själv.

Skit i största stereon om det går. Ta hellre något annat som ex. backvarnare. Stereon steget under den största duger alldeles utmärkt och är faktiskt bättre än BMWs Harman-Kardon i mina ögon.

Flåklypa
BMW_MAN: Har du sett denna länk? Länk

Jag instämmer till fullo. High performance räcker långt och förbi H.K.
Premium sound har samma antal högtalare och Dolby surround vilket faktiskt inte lyfter ljudet nämnvärt mer, klart dyrare är det dock.

Välj på en 12" sub eller en digital jukebox(mp3 spelare 20 gb) istället.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tackar för alla era råd

Inte lätt detta, nu har jag följt era råd och provkört båda bilarna ordentligt. Det jag kom fram till var detta.

BMWn finns det inte ett öre till utrustning kvar så den får vara helt ren.

BMW 523T +
Ligger ju bättre på vägen.
Lite tystare.

BMW -
Den drar bara 1600 kg på grund av att motorn är så himla klen, jag kommer alltså åka olagligt med släpet jag har :-(((( Jag hade behövt 525
Inte ett öre att utrusta för
Motorn känns så tunn, visst skjuter det på bra vid 6000 rpm men om man inte tokvarvar så är den ju stendöd.

V70 +
Grymt drag
Massor med utrusting = Läder, exenon, pdc, klima, regnsensor osv.
Går man ned till 210 hk så får man ännu mera utrustning som tex fyrhjulsdrift osv.
Den drar 1800 kg

V70 -
Ligger inte lika bra på vägen
Lite bullrigare.

Innan jag bestämmer mig så ska jag ta en runda och kolla beggade BMW för att se om det är ett alternativ. Hade ju dock tänkt mig att slippa meka som en galning ett tag.

V70'n låter ju som det enda rätta i detta fall :-)
Ja faktiskt!!! Med släp inräknat så går det inte med 523.an...
Lycka till med Volvon!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Välj Volvon.

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Stolarna är väl bättre i volvon men annars så ligger nog Volvon illa till ;)!!
Wendtan: Du skrev i början av tråden att vovon lastade mkt mer?! Vad baserar du det på. Enl AMS så ligger BMW minst i nivå med volvon (500/495, 1650/1641). Det var nog förr i tiden som volvon var riktiga storlastare!

Sen är volvon en äldre bil. Den kom väl 2000 och 5 år märks i bilvärlden! Pratas för övrigt mycket i tråden om stereon. Känns inte som om det är avgörande för ett bilval. Om så skulle vara fallet finns det väl bättre grejor än vad bilindustrin stoppar i. Om inte annat kan man komplettera.

Nej för volvon talar bara sköna stolar och stark motor och så priset då... Går det inte att få ett bättre pris på BMWn än vad som speccas? Har du pratat med dem, brukar gå att pressa dem lite. Annars är ju inte volvon ett dåligt köp!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
523 T + vinterdäck och krok - företagsrabatt blir exakt lika med maxpris. Dragvikt 1600 kg :-(

V70 T5 + vinterdäck, krok, läder, exenon,pdc,stora ljudpaketet, regnsensor, nivåreglering och lite till - rabatt = maxpris dragvikt 1800 kg

Tar man 2,5 T kan man dessutom få med fyrhjulsdrift haldex och ytterligare godsaker.

Men jag är ändå inne på att ta BMWn.......
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Var inte dum. Volvon är ju gjuten. Att köpa BMW i ditt läge är ju detsamma som att köpa ett stort fint hus ... och sedan inte ha en spänn över till inredning!
BMW_MAN,

Klart att du ska ha BMW! Om vi ska använda Mixtus liknelse... vad ska du ha en 42" plasma-TV, Bang-Olufsen-stereo och snygga parkettgolv till, när du ändå bor i ett skabbigt ruckel i en sunkig förort?

Mvh,
Kalle
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kalle ... pinsam liknelse. Vi jämför Volvo och BMW - inte Lada och BMW. Jag börjar tro att du inte har kört en ny Volvo.
Hur mycket Audi A6 får du för den summan? BMWn känns för sniken i "ditt" utförande och V70in känns lite åldersstigen. En Audi är minst lika modern som BMW 5-serie och med bättre detaljkvalitet fast till ett bättre pris. Den skall dessutom vara väldigt körglad nu för tiden. Ett alternativ kanske?

Flåklypa
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
A6 är ett bra alternativ! Jag körde den för första gången för två veckor sedan och blev mycket imponerad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW_MAN: överraskande vändning... Kändes som du var rätt övertygad.

Jag hade också kollat av A6 även jag inte är någon Audifantast.

___
//Ulf
Kl
26
Klasssse
525 Touring 01
Glöm inte att det är en ny V70 på väg, kanske bättre att satsa på Audin ,om du kan tänka dig den.
Hur kul är det att köra en snikutrustad BMW?
Volvon eller Audin helt klart, absolut inte BMW,n.
Volvo har själv inte erkänt att de är någon ny V70 på väg.
Det jag hört är att det INTE kommer någon ny V70 nästa år och med högsta sannolikhet inte året efter det heller. V70 är faceliftad förra året.

Keiser: Jag har provat lastutrymmena i båda bilarna med lite vardagliga objekt(hundbur, barnvagn osv) Och konstaterat att V70n är mycket mer lättlastad än E61.Mycket tack vare den raka bagagevinkeln på V70.

Dagens stereosystem i E61 samt i nyare volvo använder sig av optisk överföring. Detta försvårar utbyggnad ganska ordentligt. Kikar man sen på hur väldigt intergerad en orginalstereo är i bilen så får man även där avsmak för att modifiera vidare. Alternativet är då att byta ut huvudenheten och tappa de integrerade funktionerna i bilen(multiratt osv)

För mig är ett bra billjud en viktig del av en bil, sen är jag kanske lite audiofil vilket är svårt att skaka av sig. Bmws standardsystem samt tillvals systemet ovanför detta är direkt usla i jämförelse med Volvos system.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har tittat på Audi A6 och gillar bilen, men men.......

Där är det ju en A6 2.0 turbo FSI Avant som man har råd till Och t.o.m. Audi själva tycker tydligen att den bilen är enormt undermotoriserad, man har visst lagt i alldeles för lite motor!!!! Audi vägrar att regga in den svaga motorn med mer än 1400 kg i släpvikt, annars storknar motorn!! Det är ju patetiskt, 1400 kg det drar ju en Nissan Micra.

Ska den dra ett vanligt släp så måste man ha 3.2 liters varianten men den drar iväg över 400.000 så det kan man glömma.

Hjärnhalvorna brottas ännu i mitt huvud, den känslomässiga sidan säger BMW, den praktiska sidan säger V70, men hur ska BMW_MAN kunna förlika sig med att åka volvo?????

Samtidigt vet jag ju att jag är en "mega BMW wannabe looser" om jag väljer BMWn och får åka utan motor, utrustning och dessutom olagligt med mitt släp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.