AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.031

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 5 av 15
Ok är nog inte så dumt med T5:an då kan du dessutom köra om efter landsväg också. 523:an är inte nån raket i farter över 100 direkt.

Är man van att ha mycket att trycka med tror jag man blir tokless en slö bil hellre mindre utr och lite pulver under huven.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kalle: åtminstonde är vi överrens om något ;)

___
//Ulf
MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Hej.
Har precis avveklat min V70 -03 D5 efter 17.000 mil och beställt en 525 diesel. Mina erfarenheter är att V70 är av betydligt sämre kvalitet idag och oftast hör man upplyftande kommentarer från folk som aldrig haft en. Långa väntetider på service, löjligt höga verkstadskostnader, lampor som ALLTID är trasiga, gnek o. knek i krängningshämmare som byts kostnadsfritt på varje service (typfel). Framhjulsdrift och 250 hk är ingen höjdare, hade 340 Nm i mi diesel och den spann på 3:an...kul ett tag. Håller med annat inlägg om att AWD är att föredra men man tar snuskigt bra betalt för AWD och INGEN talar om alla Haldex som ryker med hög effekt och lite buskörning?!
Min känsla är att Ford börjar få för mycket att säga till om i lallmänhet.

Lånade en 523 2005 för utvärdering inför köp och den kan upplevas lite undermotoriserad men varvar man lite så går den faktiskt riktigt bra. Överlägsen Volvon på landsväg (ljud nivå, tyngd, styrning) och betydligt större, min V70 såg otroligt liten ut intill 523:an.
Köp sportstolar, har det i 118 dieseln jag köpte åt min fru helt nyligt, de är riktigt bra och BILLIGA, ca 5000:-!

Mer bil för pengarna i BMW:n alltså och en ser den jävligt elak ut också jmf med Volvon...

Lycka till!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det känns som diskussionen är lite väl vinklad mot prestanda, är det verkligen så viktigt? Som tjänstebil skulle jag prioritera en körglad, avspänd, skön, komfortabel, tyst bil med snygg design. Rent generellt kan vi enas om att för BMW-pengar får man betydligt rappare/kraftfullare bilar med liknande utrymmen, krocksäkerhet, komfort kanske, men min erfarenhet säger att känslan i dessa, Volvo, SAAB, Subaru, Audi, Passat, mfl är fortfarande inte
några starka egenksaper hos dem.

Med känslan menar jag hur mycket man trivs bakom ratten och det räcker inte med en tyst, relativt snål, kraftfull, skön att sitta i därför att man kommer ofelbart att tröttna i längden oavsett hur skön man upplever färden. Nu vet jag inte hur andra upplever andra märken men jag tycker att Subaru är en riktig superbil för låga pengar, när jag provkörde den hade jag den i några timmar, oerhört kul och man körde som ett svin. Vid ett annat tillfälle då jag kunde bekanta mig mer med den så var jag inte ens intresserad av att köra så och bilen uppträdde som vilken japan som helst utan att vara underhållande överhuvudtaget. Audibilar generellt känns framtunga och är inte roliga att pressa men är oerhört bra på andra sätt som tysta, komfortabla och mer mogna än BMW, Volvo är den trygges val som erbjuder sköna stolar, mycket utrymmen, komfort, samt i dag en del körglädje med kraftfulla motorer med ett lågt värderas, passat känns liknande som audi men inte lika homogena på något sett.

Sammanfattningsvis det finns många bra bilar som kan erbjuda liknande egenskaper som BMW men till ett ofta lägre pris, men saker som harmoni, finlir, känsla i reglage och pedaler finns inte. Spelar ingen roll om många av dem står sig bra i pris, krocksäkra med 5 stjärnor, turbomotorer med 250hk, för i längden blir de inte lika roliga. Det känns alltid att här är växellådan, där är kopplingen, mm mm. I en BMW blir man ett med bilen och är ständigt närvarande på ett annat sätt än andra bilar. JAg har en kompis som jobbar som körskolelärare på Odenplans trafikskola, han har kört allt mellan himmel och jord, men har valt BMW 318i touring E46 som körskolebil därför att det är i den bilen han trivs bäst i längden. Bygger man en bra bil i grunden behöver man varken turbo eller lull lull, det är det som är imponerande.
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Bara *känslan* av att gå fram emot en bil, låta blicken svepa över den, känslan av att ta i dörrhandtaget och sen sätta sig i den gör att den här jämförselsen är pinsamt enkel - E60, alla gånger, varje dag på året.

Känslan är allt - livet är för kort för att köra tråkiga bilar. Vill jag bara ha prestanda och skippar allt det där andra kunde jag lika gärna köpt en av de där intetsägande bilarna som det finns så många av idag...

En Volvo gör lika mycket för mig som en tallrik osockrad lättfil - och hur kul är det egentligen? ;-)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Många sätter likhetstecken mellan tjänstebil och många mil på jobbresor men så är inte alltid fallet. Många företag erbjuder sina anställda möjligheten att ta ut en tjänstebil utan att man för den skull kör speciellt mycket i tjänsten. Biler ersätter helt enkelt den bil man annars skulle ägt privat och behoven man har på bilen är således identiska med de man har på en motsvarande privatägd. Givetvis kan man i sitt val av bil resnonera lite annorlunda eftersom man med tjänstebil får en fast kostnad för bilen bortsett från bensin och inte behöver ta hänsyn till service, försäkring, skatt, etc.

___
//Ulf
Js
12
Json
523i 2000
Till er som inte vet anledningen till att välja BMW: Välj ett annat märke.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Programmer - du har helt rätt, jag kommer att navända bilen 20% i tjänsten och 80% privat.

Json - "Till er som inte vet anledningen till att välja BMW: Välj ett annat märke"

Det argumentet förstod jag inte alls???? Mitt problem är att jag har kört BMW länge, och då med rejäla motorer nämligen BMWs V8or och massor av utrustning

Vad som gör mig osäker är om jag skulle tycka det är roligt i längden att åka med en bil som jag tycket är alldeles för svag och undermotoriserad och naken på utrustning.

Mitt dilemma är ju att om jag hoppar över till Saab eller Volvo så kan jag ju fortsätta med kraftfulla motorer och mycket utrustning.

Men om det är värt att missa att köra BMW bara för att få stor motor och mycket utrusting istället vet jag inte ännu

BMW_MAN>> Förstår ditt dilemma eftersom du måste värdesätta olika egenskaper som inte är direkt jämförbara. Designspråk, kvalitetskänsla hos Bmw jämfört med prestanda och utrustning hos T5.

Det finns bara ett råd och det är att provsitta, åka och provköra en naken 523 respektive utrustad T5:a och försöka insupa känslointrycken och sen gå på känsla... I det här sammanhanget finns ju egentligen inget förnuftigt rationellt val.

Vilken bil är roligast att äga 2007-2008 om 2-3 år?
- En naken, slö, standardutrustad 5-serie som inte är omodern jämfört med andra bilar men där det syns att det är en billig instegsmodell eftersom flesta andra 5-seriebilar har M-paket, navigation, feta fälgar och uppfräschad design etc.
- Eller en T5 med all nödvändig utrustning som piskar de flesta nyare standardbilar och var dåtidens "top-of-the-line-Volvo" men som är "gamla generationens Volvo" eftersom en ny V70 kommit.

T4 -99
Antar att du behöver utrymmet men frågar ändå. Varför inte en 325t såg att det mest var privatkörning då skulle jag absolut välja en bil man verkligen vill ha.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
LexCom: Just därför att beroende på hur leasingavtalet är uppgjort och hur det är finansierat så kan du bli skyldig att ersätta bolaget för den uppskattade värdeminskningen som ditt trimningsäventyr orsakat. Just det här inträffade! Dessutom så blev han fråntagen bilen p.g.a. brott mot villkoren.
Det är ju en viss skillnand att vara brukare istället för ägare av fordonet.

Freude am fahren
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kanske löjlig kommentar men kan du inte strunta i tjänstebilen?

Jag har rätt bra rabatter på både Volvo och Ford men har valt att köra BMW ändå eftersom jag gillar BMW bättre. Nytt är för dyrt men det finns ju en del beg. att välja på.

Man lever bara en gång.

M

Min bil:
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tack för alla bra kommentarer.

Inte löjlig kommentar alls tegel. Efter att ha rotat runt så verkar BMW vara en utopi då det gäller tjänstebilar.

Jag behöver 5-serie, V70 eller liknade för 3-serien har tex för låg dragvikt och lite plats.

Jag har alltid älskat vridet i BMW motorerna (V8), när man ska iväg vid ett rödljus, när man ska om en långtradare, när man har en husvagn, båt eller hästsläp efter och det bara tuffar på i uppförsbackarna.

För att behålla det som tjänstebil så är jag piskad att ta T5 eller Areo, 523 kan aldrig mäta sig med dem i motor.

Visst är design värt massor, men om inte resten under skalet levererar lika mycket så känns det fattigt.

Ska faktiskt ta mig en funderare om jag ska hoppa av tjänstebil helt och hållet då BMW inte har något för mig där. Får kanske bli en beg BMW i alla fall, hade ju hoppats slippa sköta bilen själv.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Visst är design värt massor, men om inte resten under skalet levererar lika mycket så känns det fattigt."

Sant. Kolla efter beg. BMW då. Jag tror nämligen att det finns en massa saker som du gillar med BMW, förutom vridet, som du inte vet om att du gillar eftersom du kör BMW hela tiden.

Dessa saker, som du inte vet om att du gillar och som är självklara för dig idag, kommer du att sakna om du byter till ett annat märke. T.ex. en sådan enkel skön grej som att dörrfickorna är klädda med en mjuk matta på BMW 5-serie. Eller att det känns som om hela bilen sluter sig om dig när du kör. Eller att allting i förarmiljön är utformat för att föraren ska vara nöjd och kunna fokusera på körningen. Eller att pedalerna är rakt framför föraren och inte förskjutna lite till höger. Eller att spakarna runt ratten känns på ett speciellt sätt. Eller att...

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
lite OT kanske vad gäller tjänstebilar men; någon skrev förut att en volvo aldrig kommer att kunna ha samma entusiastvärde som en BMW.. titta då på detta och bedöm sen.. ;)

Länk

BMW_MAN
Själv skulle jag vara berädd att offra ganska mycket för att slippa ta hand om bilen vad gäller service, reparationer, skatt och försäkring. För visst är det väl så att du inte behöver betala något utav de... Vet att du skrev förut att du inte var villig att hoppa på dieselbilarna än, eftersom det var osäkert med "vad det nu var". Antar att du syftade på skatten... men? Den behöver du väl inte betala?? Å andra sidan så är det ju jävligt få dieselbilar som har gämförbar prestanda med en 260 hästars bensinare i allt utom vridmomentet.. Lycka till!!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
commander_krill:
Då får man väl se till att läsa avtalet innan man chippar ;) Eller så köper man till den maskinskadeförsäkring som exempelvis BSR erbjuder. Kostar ca 1000 kr per år i max 3 år och täcker all skada som evenutellt uppkommer pga trimmet. Eller så köper man en PPC så att man kan byta tillbaka till original programvara om något skulle inträffa och på så vis dölja att bilen varit chippad. Allt går o lösa om man bara vill :)
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
BMW_MAN:
Ett gott råd bara, köp inte någon 9-5:a. Jag har haft ett flertal och måste säga att en bil med sämre kvalitet/prisförhållande får man leta efter. Gillar man Bmw kan man omöjligt bli nöjd med en Saab 9-5.
Jag hade satsat på en V70. Kanske inte samma solida känsla som en Bmw, men en mycket bra och komfortabel bil.

300 turbohästar kan väl aldrig vara tråkigt???
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Heinz_Keller - Vet att du skrev förut att du inte var villig att hoppa på dieselbilarna än, eftersom det var osäkert med "vad det nu var". Antar att du syftade på skatten... men? Den behöver du väl inte betala??"

I och för sig behöver inte jag betala fordonsskatten (det är ju den som man inte har en aning vart den tar vägen så som politikerna velar) det gör ju företaget.

MEN, i skattesverige så blir ju slår det igenom i alla fall för det gör att förmånsvärdet i sin tur blir högre så jag får ju betala den högre diselskatten i alla fall.

Något som stör mig enormt då jag anser att en ny partikelfiltrerad diesel är miljövänligar än en bensinare. Varför ska jag betala 10.000 i extra skatt bara för att jag kör miljövänligare.

PS, varför har BMW ingen miljöprofil/satsning överhuvudtaget som går att köpa i dagsläget????? Etanol, bio, gas, el, hybrid etc rullar ju ut från alla andra, varför ligger BMW efter???? Visst vätgas, men det är ju på experimentnivå.

Miljöbilar har ju lägre skatt/förmånsvärde/trängselavgift osv!

Heinz_keller,

:DDDDDD Ja med den där är man ju fränast vid korvkiosken i svalöv! Jag hoppas innerligt att inte ens volvo-entusiasterna tycker om ett sådant bygge. Det är ju inte ens en Volvo, eftersom man transplanterat ned någon sorts jänkemotor. Alltså kan det inte vara en Volvo-entusiast som äger den... :P

BMW_MAN,

"varför har BMW ingen miljöprofil/satsning överhuvudtaget som går att köpa i dagsläget????? Etanol, bio, gas, el, hybrid etc rullar ju ut från alla andra, varför ligger BMW efter???? Visst vätgas, men det är ju på experimentnivå."

Nu överdriver du. Majoriteten av biltillverkarna har inga modeller av det vi i sverige så fint kallar "miljöbilar". BMW har satsat på att bygga de mest effektiva bensin- och dieselmotorerna - en miljösatsning som inte skall förkastas. För övrigt har man nu gått ihop med GM och Daimler-Chrysler för at utveckla framtidens hybridteknik så snabbt som möjligt.

Mvh,
Kalle
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Håller med dig Kalle, skulle suttit en turbo femma i den istället ;) Du kanske skulle köpa den och montera i en 4,4 motor ;))))))

angånende miljöaspekten så tror jag aldrig att vår regering kommer vara nog nöjda, kommer alltid att finnas bilar som förpestar alldeles för mycket.. Säkerligen kommer bränlecells bilarna oxå att miljöbeskattas när de sätts i produktion...

Att en dieselbil med partikelfilter är så hårt beskattad kan jag inte heller förstå. De borde ligga jämförbart med bensinarna, kanske något högre.. partikelindex är säkert lite högre än för en bensinare ändå.. Men långt ifrån dieslarna som är 10-15 år gamla.. Lastbilarna är i mitt tycke för dåligt beskattade jämförelsevis med personbilar. Bmw 740D måste väl ligga runt 10000kr? Passaten jag hade låg på 6000kr per år. Lastbilen jag kör kostar 12976kr per år i skatt... tippar på att den är en miljöbov av rang med tanke på att den tar 5 liter per mil.. konstigt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.