|
Sida 4 av 15
|
|
|---|---|
|
Oavsett vad folk säger så finns det egentligen bara en enda kommentar som räcker och den lyder; Inte tänker man ligga/sitta på ålderdomshemmet och tänka, gud vad synd att jag valde Volvo som tjänstebil och kastade bort mina bästa bilår på en identitetslös, tråkig, slätstruken, familjebil som inte gett någonting tillbaka mer än ett lågt värderas och hög säkerhet. Tänk på detta först och varför ens ställa en så märklig frågeställnig på ett BMW forum, snacka om att inte vara säker på sin sak. Men det är ju klart det är ju Sverige i ett nötskal, det är väl därför folk ideligen är otrogna, väljer man rätt från början så ångrar man sig inte helt enkelt. |
|
|
Är man fanatiker om man håller med Kalle? För då är jag nog det :D Moderna Volvos är faktiskt skitbra bruksbilar. Men det är fortfarande som Kalle säger "Jag har den här bilen för att den känns förnuftig, men mest för att alla andra har den, jag har inget bilintresse utan vill mest ha ett transportmedel". Precis så hade jag kännt mig om jag körde runt i en V70. Volvo står fortfarande för samma värden som för 20 år sen fastän bilarna blivit mycket bättre. Jag hade hellre tagit en snikutrustad 523i än en maxad V70. Eller A6 eller E-klass. Antar att jag har en skruv lös ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Kalle: Ja viss underförstådd humor fanns i inlägget. Olof: Dig beskriver man enklast med följande kloka ord: "Skillnaden mellan entusiast och fanatiker är att en entusiast bortser från bilens brister medans en fanatiker förnekar dem :) " Du faller under kategorien fanatiker tillsammans med Kalle :) Kalle väljer ju en bmw före en porsche vilket jag tycker beskriver han ganska bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ajdå, glömde en sak, följande kloka ord ovan är citerade av "Bood" här på forumet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Nu blir jag nyfiken. Vilka brister är det jag förnekar? Sen kan jag tillägga att jag inte alls nödvändigtvis väljer en BMW framför en Porsche, tvärtom är 911an en av mina livsmål ;) Men däremot tycker jag inte att man är fanatiker för att man föredrar BMW framför Porsche, det är ju snarare fanatism att säga "Jamen åhhh det är ju en Porsche..." ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
V70 T5 självklart. Kommer själv att skaffa en v70 03:a 140hk inom kort. Måste få plats med två barnvagnar och lite till. |
|
|
<ironi> Hmm.. nu förstår jag inte riktigt här, när ska man välja en 523'a framför en V70? Eller gör man inte det, nu verkar det allt ha blivit en väldans massa Volvo hyllningar här ;-) </ironi> |
|
|
BMW_MAN: Om jag fick välja mellan en V70 T-5 260hk och en snikutrustad 523iT som tjänstebil hade jag valt V70. Bättre prestanda, större bagageutrymme och mycket bättre standardstolar och med en väghållning som duger gott åt vardagsbilisten. Samtidigt håller jag med om att V70 symboliserar den svenska mainstream attityden och kanske inte är det mest upphetsande bilval man kan göra. När det gäller driftsäkerhet har väl inte E60 varit ett riktmärke om man få tro de undersökningar som gjorts. Jag har svårt att tro att V70 skulle vara sämre än E60 på denna punkt. En 5-serie Touring tycker jag kräver som minimum komfortstolar/sportstolar, skinnklädsel, steptronic och gärna Navi för att komma till sin rätt. Att sitta i en E60 med textilklädsel och handjagad växellåda känns på något sätt helt fel i denna typ av bil, stora delar av premiumkonceptet faller då enligt mig. Om då alternativet är en V70 T-5 där mycket lull-lull redan är standard (eller billigt att lägga till) blir därför valet lätt för min del. |
|
|
Hur kan man påstå att ett premiumkoncept skulle vara att ha automatlåda och skinnklädsel? En BMW är alltid premium oavsett utrustning. Det är den speciella inbyggda känslan och utstrålningen/kvalitetsintrycket som är avgörande och i BMWs fall ger kunden mersmak. Detta har bevisats flertalet gånger att den är ganska svår att ta på och liksom bara infinner sig där, relativt få tillverkare idag kan lyckas med detta konststycke. Jag glömmer aldrig när en helt objektiv flerbarnsfamilj provkörde en bla 5serie samt flera andra bla volvo och konstaterade att 5serien var bäst, pga tyst och bekväm skön och rolig, man bara myste konstaterade de. Likaså har många kvinnor provkört E39 kombie och höjer den till skyarna, det var något annat än volvobilarna tyckte de. Jag är säker på att väldigt många, ett stort mörkertal tycker att BMW hör till bland de bästa bilarna man kan få för vettiga pengar, men att de inte kan erkänna detta pga sin omgivning. |
|
|
Tänker inte ge mig in i diskussionen igen, men vill bara berömma alla skribenter i den här tråden. Det måste va första gången jag ser en tråd på 4 sidor på detta forum där Volvo diskuteras där nivån fortfarande är väldigt hög. Bra jobbat allihop. |
|
|
Varför inte en audi A6 2.0dT Multitronic och ett chip på det? |
|
|
Frifart Jag skrev att "STORA DELAR av premiumkonceptet försvinner i en bil som E60 om den har tygklädsel och manuell låda". Detta står jag fast vid, lite av lyxkänslan är ju, förutom detaljkvaliteten, även att ha en trivsam extrautrustning. En E60 kommer först till sin rätt när den har viss extrautrustning som återspeglar bilens utstrålning som jag ser det. Tygklädsel och manuell låda tycker jag inte hör hemma på en bil som E60, även om den är relativt körglad för sin storlek. Jag tycker därför att man lurar sig själv om man köper en "naken" 523 E60 om man primärt vill ha körglädje och detaljkvalitet. Då finns det andra bilar inom familjen som slår denna bil på fingrarna i bägge ronderna och till ett mycket lägre pris. Se det som en rent subjektiv bedömning från min sida och att du inte delar den får stå för dig och det respekterar jag. Men nu blev detta lite OT, det rörde sig faktiskt om vilket val som var bäst som tjänstebil mellan en V70 T5 och 523iT och inget annat :-) |
|
|
I kortare sträckor är volvons "nya" stolar komfortabla... Men kör du en lång sträcka längs med E-4.ans tråkiga rakor i norrland så blir ryggen och arslet mossig... Du får ta en rejäl sträckare för att smärtan ska lägga sig i ryggen. Jag sitter som på sniskan i den bilen! Som om växelspaken skulle ligga nere på backen nästan...:)) Men smaken är som bekant som baken. Annars måste jag ju säga att utseendet slår BMW volvon med ljusår! Tror inte ens volvo kan komma i närheten i kvalitet heller... Dessutom känns Volvon som en plastförpackning i inredningen... Det gör inte en Beemer. |
|
|
BMWMan: Hitta dig en bra ÅF av båda bilarna och se till att få prova varje över en lör-mån så du verkligen får KÄNNA in hur bilen är. Det är ditt val och lägger du lite tid på det blir du nöjd. JAg hade valt en 523a men det är jag det. Kollar du på BMW.se finns det under tjänstebilar en businessversion av 523 som kanske kan få din tillvaro lite mer dräglig. Mvh Asken |
|
|
Har följt era råd och tittat runt på en del ni föreslår. Ford - Går bort pga kvaliten känns det som Subaru - Där räckte pengarna bara till 121 ellet 167 hk någonting... Passat- Fins jui bara med 150 hk :-( måste köpa audi för att få 200 hkn Audi, verkar rätt ok med A6 med 200 hk, men då finns det inte ett öre kvar till någon kul utrustning. Vill gärna ha diesel men tänker inte hoppa på det tåget innan regeringen bestämt vad som gäller. Så det står fortfarande mellan V70, 523 Hmm, Saab Areo med 260 hk går ju också in i kalkylen. Både 260 hk V70 och 260 hk Areon drar ju BMW lätt som en plätt så jag får verkligen intala mig att jag är fanatiker om jag ska glida runt i 523an ut ett uns av utrustning. 260 hk skjuter ju verkligen på av bara den. Fattar inte varför BMWn är SÅ mycket dyrare, vet inte om de 200.000 extra en BMW med samma prestanda verkligen är värda det. Men det spelar ju ingen roll eftersom inte pengarna räcker. |
|
|
BMW_MAN Hur mycket får du spendera för en 3,0 legacy med aut kostar 374" och då ingår verkligen allt. En 523 med lite utr måste ganska lätt komma upp i dom summorna. Var nämligen och provade subarun nyss vilken underbar kärra går bombis lika hårt som både saaben och volvon. Och fortare än dom flesta på vintern. |
|
| Glömde skriva varför inte en 520d och en kcr box. | |
|
T5an liger på ca 340.000 95 Areo ligger på 347.000 Och där ca går gränsen så subban är körd..... 523iT ligger på 349.000 så det är knappt pengarna räcker till en BMW överhuvudtaget :-( |
|
|
BMW_MAN, Passat finns visst med 200hk! Hellre V70 än 9-5, MYCKET hellre V70 :) Mvh, Kalle |
|
| Precis, Passat finns nu med 2,0T FSI på 200 hk. Snart kommer även 3,2 V6 FSI med 250 hk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.