AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.043

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 3 av 15
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Varför är inte en 3-serie touring ett alternativ? Nya 3:an är ju visserligen ingen laståsna men den tål en titt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej igen. Inte lätt detta tydligen. Tänk på att du ska ha bilen i tre år. Det är ganska lång tid att bli trött på en bil.

Precis som man inte tröttnar på bra design, vare sig det gäller möbler, kläder eller något annat, tröttnar men inte på en bra bil. En bil som är konstruerad och byggd med sinne för detaljer och material som är bättre än något annat i klassen. BMW är befolkat med oerhört konsekventa och ambitiösa konstruktörer som slipper ha Fordpiskan vinande över huvudet. Det märks på slutprodukten, inte bara i bilhallen när den är ny men också efter ett par år. Kanske särskilt efter ett par år.

Gå in i en Volvohall och sätt dig i en två år gammal V70. Jag tror att du uppskattar skillnaden mellan den upplevelsen och en lika gammal e60. Eller min 4 år gamla e39. Klasskillnad 100%.

Om 7 månader tror jag att du struntar i att du saknar Volvons hästkrafter när du glider fram i din perfekt balanserade 523i med ett leende på läpparna.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW_MAN: detta är en av anledningarna till att jag inte plockar ut tjänstebil och vad jag kan tolka så ligger vårt pristak (7,5 basbelopp) lägre en det du har att röra dig med. Är några som rullar runt med snikutrustade 520iT E39.

Har själv istället då köpt ett par år gamla bilar med lite mer motor (och utrustning) varav de tre senaste varit kombibilar 540iAT -00, V70 2,4t -02 och 530iAT -02. Självklart når inte V70'n upp i samma liga när det gäller körglädje och känsla men att läsa en del av kommentarerna ovan där det låter som en V70 är den tristaste bil man kan köra har jag svårt att förstå även om min chip och sportchassi (får bort en hel del av svajigheten som kommenteras ovan). Med en relativ blygsam investering så ökar dom 200hk/285Nm i en 2,4t till 252hk/410Nm och du har en bil som rör på sig och i stort sett går jämt med en 540iAT utom i riktigt höga farter (180+). Min 530iAT är en härlig bil att köra men jämfört med 540'n och V70'n så kan man ibland sakna lite av klippet när man trycker till på pedalen. En 523 har över 50hk mindre än min 530 så frågan är hur pigg den är?

Kvalitetsmässigt så känns BMW rejälare och mer solid men samtidigt så har jag inte haft några egentliga problem med V70'n. Den har rullat 6500 mil och jag har inte renoverat framvagnen än...Har fått bytt c-låsmotor och lamdasond på garanti. 530'n har begynnande rost på baklucka och en bländare. Sen det där med bensinförbrukning...V70'n drar 1-1,5dl mer per mil än 530'n blandad körning trots mer effekt.

Att jämföra stolar är alltid vanskligt då vi inte alla är byggda på samma sätt. Både Volvo och BMW har bra stolar och personligen sitter jag (195cm) bättre i Volvos medan min fru (168cm) inte sitter helt perfekt utan trivs bättre i BMW's. Med en handfull års erfarenhet av taxikörning så har jag i alla fall inte suttit i några stolar som är i närheten så bra som Volvos när vi pratar körpass på 9-13 timmar och då jämför jag med Saab, MB, BMW, Ford, mm.

Nu föredrar jag ju självklart BMW före Volvo vilket också är anlednigen till att jag köpte 530'n och med all säkerhet så kommer det att bli en E61 nästa gång och inte en V70. MEN om inte BMW fanns som ett alternativ så hade det nog blivit en V70 med nya Passat kombi som ett möjligt alternativ.

Att läsa vissa kommentarer som att V70 bara är för tråkiga och ickebilintresserade gubbar samt är det skulle vara otänkbart att under samma livstid äga BÅDE Volvo och BMW, mm mm får en givetivis att fundera på om det kan stämma? Åtminstonde är det ju den samlade erfarenheten av två 21-åringar ;) Och från deras perspektiv så känns väl en V70 förmodligen ganska långt borta...men som gubbe är det helt klart ett alternativ...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Korrigering...V70'n drar 1-1,5dl MINDRE per mil än 530'n.

___
//Ulf
52
447
528:n
528i -96
Skulle valt BMW direkt. Med tjänstebilsavtal så skulle jag aldrig drömma om en Volvo som är totalt utan personlighet! Men fin är den att köra annars...

BMW utstrålar ändå något speciellt som Volvo och speciellt tråkbilen Saab gör.
En BMW E60 ser mäktig ut, men en Volvo V70...Tja, dagiskärra....Duger väl...
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Akta dej för att chippa en leasingbil. Min kollega chippade sin SAAB 9-5, rev sönder växellådan och fick stå för hela kalaset själv.

Freude am fahren
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Programmer: två 21 åringar :) hehe haft körkort 3 år klart att man e emot Volvo som e klassad gubb bil
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

commander_krill: det är säkert så att det kan vara lite känsligt...
Har kollegor som har chippat sina tjänstebilar och t ex BSR (och gissningsvis andra också) har en försäkring du kan köpa till.

___
//Ulf
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
commander_krill:
Varför akta sig speciellt för leasingbilar? Det e ju knappast någon annan som betalar kalaset om man rasar lådan för att man chippat sin privata bil...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

LexCom :)

___
//Ulf
Köp en legacy 3,0 kanonbil för pengarna och massor med utr på köpet.
Ulke
Har själv en V70 T5 som daglig bil, visserligen en -02 men den är i sig inte helt olik en ny...... Förbannat bra packåsna om man behöver det och pålitlig.
Mitt val mellan bmw:n och volvon skulle nog i första hand avgöras av det jobb jag har (om du behöver lastegenskaperna för jobbets räkning eller ej).
I det fall du bara skall köra med lättare last och kanske istället längre resor, så skulle jag aldrig välja volvon trots att den har mer effekt, den är ju ändå fullt tillräcklig i Bmw:n plus att karaktären och väguppträdandet talar starkt för Bmw:n...

Sedan om man vill åka lite mer entusiastiskt så har man ju kanske sin "egen" älkling kvar?

//Ulke
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Alltid lika kul med dessa vs-trådar...;-)

Instämmer med mattias h; kolla in Subaru. De ligger bra till för undertecknad när de nu äntligen kommer med en dieselmotor.

Man kan inte heller blunda för nya Passaten.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Programmer,

"Att läsa vissa kommentarer som att V70 bara är för tråkiga och ickebilintresserade gubbar samt är det skulle vara otänkbart att under samma livstid äga BÅDE Volvo och BMW, mm mm får en givetivis att fundera på om det kan stämma?"

Jag har, trots min jämförelsevis ringa livstid redan hunnit med att ha två Volvo och är inne på min fjärde BMW. Sista Volvon sålde jag en månad efter att jag tagit körkort...

Nu ska jag erkänna att den effektstarkaste V70:n jag kört är en D5 med Titanium Line - en i mitt tycke snygg bil med ett utmärkt bruksvärde. Detta betyder inte att jag skulle vilja äga en sådan, eller ens ha den som tjänstebil, eftersom det finns bättre alternativ!

Mvh,
Kalle
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kalle,

Dina Volvoägarreferenser på en 240 -83 och en 740 -85 känns väl inte helt relevanta när det diskuteras en ny V70? Det har hänt lite på 20år även i Volvovärlden...;)

Självklart finns det många alternativ om man tittar på en ny bil kring 300' och vi har alla olika behov och kriterier och är inget jag kritiserar. Däremot har jag svårt att köpa vissa argument och kommentarer som du och några andra slänger ur er.

Personligen så ser jag V70 som ett av de starkaste alternativen om jag inte skulle köra BMW, men visst jag har barn, åker till IKEA mer än en gång per år, etc. Och även om V70 inte bjuder föraren på samma feedback som en BMW så är det långt ifrån en tråkig bil om du har rätt motor i den. 380+ Nm mellan 2000-4000rpm är sällan tråkigt ;)

___
//Ulf
Ulf,

Givetvis menade jag inte att man ska jämföra V70 -06 med 240/740 från 80-talet rent tekniskt, men bilarna har ungrfär samma utstrålning, anser jag. Sedan har jag full förståelse för att man väljer en V70 som bruksbil, om modellen tilltalar en och man inte bryr sig om utstrålning och körglädje, även om jag tycker att följande kombibilar är bättre val om man inte ska ha BMW:

Ford Mondeo
Volkswagen Passat
Skoda Octavia
Audi A6

Angående vridmoment.. Volvos senaste motor, D13, har i topputförandet 2500nm mellan 1050-1450 rpm, men jag tror inte att varken motorn eller ekipaget den är monterad i är speciellt roliga att köra för det ;))

Mvh,
Kalle
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kalle
som sagt, tur att vi alla har olika smak.. kan för övrigt berätta, har dock "endast" 2300Nm mellan ungefär samma varvtal som D13, den är defenitivt inte kul att köra, 0-90 går på ca 2minuter, bromsar 90-0 på ca 100m, har en turbo som har ungefär samma diameter som en normalstor porslinstalrik, man sitter som en gud, tyst som i graven, å det gungar fram ungefär som i en gammal jänkare... Men den duger som min tjänstebil.. :D

Godnatt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som tur är så är vi människor olika när det gäller vad som tilltalar oss annars skulle alla köra samma bil...

Av dina exempel på kombialternativ så tittade jag själv på dessa i samband med att jag köpte V70'n förra året.

Mina kommentarer:
Mondeo - rätt så trevlig att köra men kvalitetsintrycket är lågt. Intressanta modellen ST220 finns ej med automat.

Passat - nya modellen verkar lovande har dock ej provat denna men den kommer säkert att bli en tjänstebilsfavorit.

Octavia - mycket bil för pengarna. Utstrålning? Nej!

A6 - närmre BMW än Volvo när det gäller kvalitetskänsla men sticker upp i pris om du vill ha lite motor. Du pratar om körglädje...Har du verkligen kört en A6??? Komfortabel men långt ifrån kul att köra.

Lastbilsmotorn bryr jag mig inte om att kommentera ;)

___
//Ulf
Kalle: Nu får du väl ändå skärpa dig :)

Att påstå att en volvo 240/740 har samma utstrålning som en Ny V70 är något jag inte ens i min vildaste fantasi kan föreställa mig kan vara sanning.

De är som att påstå att E28 samt E34 som för mig är två ruskigt tråkiga och fula skapelser från 70-80 talet har precis samma utstrålning som E60 M5

Ford mondeo och Skoda octavia är för mig inte ens i närheten av vad en volvo är idag.
Audi har onekligen bättre detaljkvalite, eller iaf känslan av den än vad volvo har. Audin har och andra sidan bättre detaljkvalite än vad Bmw E60 har enligt mina egna erfarenheter.
Nya passaten har jag inte kännt och kläm på än, men vi har en något år gammal inom familjen och den känns klart mer plastig och tråkig än vad volvon gör.

Din avsmak för volvo har ju kommit av att du brukat 2 gamla häckar som står för vad volvo var för 25 år sedan. Som Ulf skriver så har de hänt lite sen dess. Jag skulle säkert ha precis samma avsmak om jag ägt en avdankad e28 eller e34.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan,

Du läser inte mina inlägg. Det finns ingen "sanning" när man talar om utstrålning, utan bara en mängd olika åsikter och tyckanden. I min värld så utstrålar en Volvo 240, 740 och V70 samma sak, nämligen "Jag har den här bilen för att den känns förnuftig, men mest för att alla andra har den, jag har inget bilintresse utan vill mest ha ett transportmedel". Givetvis tänker inte alla som kör V70 på detta vis.

"Din avsmak för volvo har ju kommit av att du brukat 2 gamla häckar som står för vad volvo var för 25 år sedan. Som Ulf skriver så har de hänt lite sen dess. Jag skulle säkert ha precis samma avsmak om jag ägt en avdankad e28 eller e34."

Detta betraktar jag som någon slags svårtolkat skämt? Jag skriver ju ovan att det givetvis är stora skillnader mellan en helt ny V70 och en gammal äcklig 240, betydligt större skillnad än mellan exempelvis E28 och E60. Jag har kört/åkt flera S60/V70 (fas 2), 2,4 140/170 hk, S60R samt D5. Dessa grundar jag mina jämförelser på.

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.