|
Sida 2 av 15
|
|
|---|---|
|
kalle >> Ta inte illa upp nu, men är du inte lite väl inskränkt i ditt tänkande vad gäller BMW? Menar du att du hade någon som helst form av entusiastvärde i din 740 t.ex? Har själv aldrig kört en E60, men jag tvivlar starkt på att den kan vara SÅ bra att den skulle, i en gämförelse få en V70 T5 att te sig gubbig, gent emot en 523a? Känns snarare tvärtom? Själv är jag av åsikten att gubbigheten försvann iom introduktionen av Volvo 850.. Enda själet till att jag kanske skulle tveka på att skaffa mig en V70 är att det VIMLAR av dem.. överallt.. Volvo gör absolut inga dåliga bilar, nog för att de kanske inte har exakt samma kvalitetskänsla, men det betalar man dyra pengar för att få i bmw... å det känns absolut inte som att kvalitetskänslan är SÅ mycket bättre som priset anger.. För skojs skull byggde jag en V70 T5 alldeles nyss. Det mesta i utrustning förutom navigation och taklucka och priset hamnade på 386kkr. Gick in på bmws sida och tänkte göra detsamma med en 530, med lika många hästar.. (hittade dock ingen sådan funktion) ja, den kostar MER i standardutförande än vad min "fullutrustade" V70 gjorde... är verkligen bmw SÅ mycket bättre?? |
|
|
En BMW har ALLTID mer entusiastvärde än en Volvo, må det så vara en E30 324d utan turbo, 740iA E38 eller 523i E60! BMW är bilar för folk som tycker om att köra bil. Volvo är bilar för folk som gillar att krocka? Som gillar att sitta i en fåtölj och lyssna på favvo-skivan i bilen istället för hemma? Som tycker att de "behöver" utrymme för att lasta in halva IKEAS lager där bak på en gång, snarare än att hyra en rymlig bil den gången om året man faktiskt behöver allt bagageutrymme? Och JA, BMW är enormt mycket bättre än Volvo, vilket motiverar merkostnaden. Ingen som provat både E60 och V70 kan påstå att skillnaden inte är stor (givetvis till E60:s fördel). Hur man kan finna något nöje i att ha en fullsketen Volvo är för mig helt obekant. Då är nya VW Passat ett mycket trevligare och bättre val. Inskränkt? Nej snarare så vill jag mena att det är någonstans här skillnaden ligger mellan entusiast och bilist ;) Mvh, Kalle |
|
|
Svårt val, betydligt lättare som någon var inne på om man kunnat jämföra ny Volvo med 2-3 år gammal BMW då priset hamnar på en rättvisare nivå då sett till prestanda. V70 är en fin bil (har själv haft en S60 2,4T) och valet är ganska lätt om man prioriterar kraft och bra standardstolar, men om kraften inte prioriteras och man kan leva med att ha en måttligt utrustad bil så hade jag tagit 523'an alla dagar i veckan. Något större entusiastvärde i E60'n än i någon annan standardbil kan jag dock inte se, men så har jag ju också sjunkit så lågt att jag ägt en Volvo ;-) |
|
|
Jag menar med detta inte att V70 är en dålig bil, för det är den såklart inte. Det är bara ett mycket tråkigt och identitetslöst val, som dessutom börjar kännas gamaldags, framförallt interiört. Mvh, Kalle |
|
|
Kalle, jag skulle nog inte klassa dig under entusiast, nej snarare Fanatiker... :D Själv åker jag hellre bekvämt, har en ljudanläggning som spelar utav fan, lastar in en inihelvete massa öl.. och ska jag krocka, ja då sitter jag nog hellre i lastbilen.. som förövrigt är just en VOLVO... ;) jävla tur att man kan ha skiljda åsikter, annars skulle det inte finnas något forum.. :D |
|
zupra1 |
// Heinz_Keller Instämmer helt å hållet. Dessutom är chansen att man får ha Volvon ifred mycket större också.Säkerligen mindre p-bucklor / rispor i lacken...inga stulna dimljus...backspeglar...vindrutetorkare...döda råttor i brevlådan från grannarna som spriiiiiicker av avundsjuka osv.;) Visst...man blir mer anonym och det sticker inte lika mycket i ögonen på folk med Volvon.So? Personligen säger jag...JA! Hade tagit Volvon any day med tanke på alla erfarenheter man har fått genom åren nu. Mvh |
bustorp |
Volvon. Man skaffar inte bil för att andra ska titta på den, utan för att man ska åka i den. Image o tjänstebil ska inte passa ihop. Det är ju bara en bil. Man ska ju inte gifta sig med den. Om 3 år så byter man ju........till något annat. V70 är en förbannat bra tjänstebil, ingen tvekan. BMW_MAN: Behåll din BMW så har du ju båda.... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| förstår inte pratet om volvos stolar, såvida dom inte är helt omgjorda nu, åkte 50 mil i ett sträck i en 2 år gammal V70 och fick fan så ont i ryggen, det får jag inte om jag gör samma sak i min E34 som är 10 år gammal.... kan inte tänka mig att bmw utvecklat oskönare och sämre stolar under dessa år..... | |
|
A_N, Volvo gjorde om stolarna ytterligare till årsmodell 2005. |
|
|
A_N: Länk Volvo har fått många utmärkelser för sina säten. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Finns det inga fler alternativ än BMW och Volvo? Men om valet står dom emellan, självklart 523i, för att jag skulle välja Volvo behöver jag en chaufför med i köpet, för en bil man tröttnar på fortare är svår att hitta, visst är den bra på många punkter, säker, bekväm, dock inte insteget, men vill man bli glad av att se sin bil, välj något annat, jag behöver bara åka 300meter i V70:n på jobbet så längtar jag efter min 10år gamla 540;) Alternativ till Volvo och BMW, varför inte kika på Audi A6, VW Passat, nya Lexus IS250? Då går det att få mer motor för samma pengar som 523, om jag vore i din situation skulle jag testa ett flertal fordon, för att sedan välja vilken av dom jag trivs bäst med, måste dock inflika att den bil JAG troligtvis skulle välja som tjänstebil är Toyota Prius, trots vissa brister, den är både riktigt billig i drift, helt okej att köra och ska man bara flytta häcken duger den alldeles utmärkt, det finns till och med pengar över till en entusiastbil, en ganska bra lösning, speciellt om man befinner sig i 2007års Stockholm. Mvh Stephan |
|
|
Stephan, Nog för att Prius innehåller en hel del av vad somliga kallar för "framtidsteknologi", men verkligen tillräckligt mycket för att fungera som tidsmaskin och trolla föraren två år framåt i tiden? :DDD Mvh, Kalle |
|
|
Jag har en V70 2,4t som tjänstebil och säger: Den är bekväm, har bra stolar, lastar mycket och har ett oförtjänt högt andrahandsvärde......MEN den är extremt tråkig att köra, drar mycket bensin och har dålig kvalitet, dessutom symboliserar den "Radhuslänga"! Milkostnaden för Potjemkin (Volvon) är ingen lek...jag har inte räknat på den men det kostar minsann att driva en volvo med tanke på bensintörst och förkärlek för verkstadspersonal! ;o) Jag skulle utan tvekan välja en BMW som tjänstebil framför vilken volvo som helst, även om det blev en lite mindre modell än motsvarigheten till Volvo. Nu har jag inga stora behov av att lasta mycket, så det påverkar givetvis min åsikt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Servicekostnaderna verkar variera mellan de olika volvoåterförsäljarna. När jag kollade senast så var Bilia uteslutande dyrast och några andra höll humana priser likt bmws service. De V70 t5 jag kört har varit en trevlig bekantskap, de är iof en fulltrycksturbo och inte en lågtryck som sitter i 2,4t. För övrigt är ju 2,5t en klart trevligare bekantskap än den äldre 2,4an. Förbrukningen är inte högre än någon annan bil i samma storleksklass. I jämförelse med en E46 320 kan den säkert framstå som törstig dock, de gör nog 330n med :) Du får gärna utveckla dålig kvalite, besiktningsstatestiken talar ett annat språk. Bmw är ju inte ett under av tillförlitlighet på den fronten heller. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag upplever V70 2,5T som en riktigt slapp och gungig bil när man kommer upp i lite fart. Sen verkar passform och ihopsättningskvalitet lämna en del övrigt att önska. Skramlande V70:is verkar det finnas gott om. Alla som jag har åkt/kört har det skramlat om inne i cupén. En del e60 verkar ju också lida av detta problem, men det är inget jag har stött på. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Roligt hur alla framförhåller att det är så billigt att åka volvo och vi som åker bmw är de personer som inte riktigt har tänkt igenom våra bilköp... Gång på gång är det bevisat att bmwn ofta är dyrare i inköp men billigare i drift. Det skiljer några hundringar i månaden på vår e60 520 o en v70... valet var således enkelt. apropå det där med volvo och bmw-ägare, går det verkligen ihop? kan man ha en bmw och sedan köpa volvo under samma livstid? Arbetskompisen på mitt jobb kör volvo och ska göra det hela livet säger han... Men ser dock hur han sneglar på de nya bmwbilarna i tidningen på rasten... Jag har inga bekymmer att köra en volvo egentligen men och jag inte behöver det så åker jag hellre bmw... Men det verkar som att volvoägarna är riktigt kritiska mot allt vad bmw heter... Tycker bara att det är så konstiga alternativ...bmw och volvo... hade inte sagt något ifall det handlade om en saab vs en volvo eller en bmw vs en merca eller liknande om ni förstår hur jag menar... Bmwägare och volvoägare är två olika typer av människor om ni missförstår mig lite rätt nu:P |
|
|
Wendtan: Främsta argumentet för "dålig kvalitet" är att framvagnen brukar vara färdig för renovering var 4000:e mil ungefär. Uppgiften kommer från en mekare på Volvo och det stämmer ganska väl med vad "min" bil råkat ut för. Är för övrigt övertygad om att man med lätthet kör även en 330i snålare än en turbovolvo... I mina ögon är Volvo ett märke man väljer när man resignerat totalt. ;o) Enda synliga livstecknet man ser hos en volvoförare är när han frenetiskt försöker få ner kraften i backen vid fullgas i en kurva (och full slagsida på ekipaget), varvid han spjärnar emot den vilt ryckande ratten och försöker bemästra den grymma överstyrningen... :o)) Hoppas för övrigt på att snart få beställa en ny bil och då blir det minsann ingen volvo - troligen en ny 320d touring... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Det har vi dryftat i en annan tråd och fått uppfattningar både för o emot. Vi har haft ett 50-tal olika V70 2.4 på jobbet och endast haft problem med 5. 4 med skeva skivor (u-leverantörsproblem) o en med kass lambdasond. Under 3 års tid. På garantin. Det är allt. + ett bilbälte som har hängt sig. Vi byter innan framvagnen behöver renoveras....;=) Bränsleförbrukningen ligger på 0,8-0,9 beroende på vxllåda o fot. Bilarna går i snitt 3000 mil/år var. Själv kör jag aut. på 0,85 i snitt och åker bra tycker jag. Sitter bra, bra stereo, farthållare m.m. Funkar klockrent som tjänstefordon. Men jag vill nog inte äga den. Då finns det roligare för dom pengarna........ Som någon form av symbol vill jag inte se den. Vad symboliserar då BMW? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Skall vara 0,85 landsväg.......inte i snitt "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Jag behöver lite utrymme och dessutom vettig dragmöjlighet. Därför ser jag V70 eller Touringfemman som bra alternativ. Visst kan man titta på Audi också om man vill. Jag har ju alltid köpt bilar som har några år på nacken och istället prioiterat mer motor istället. Kan knappt komma ihåg när jag hade en bil med mindre än 200 hk. BMWs 8or är ju kanon tex men dit når inga tjänstebilsregler. Vad gäller V70 kan man ju tom ta 2.5T och chippa till 250 hk och så har man pengar över till Läder, Xenon, Stora stereon, Nivåreglering osv osv. 523an ligger redan på gränsen så det blir snik i allt, inget extra, tygstolar och svag motor. Det stör mig, jag vill ju ha BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.