AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.030

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 13 av 15
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bimmer Seb: det blir bättre men inte lika bra som en E39 eller 9-5 Aero. Min har ej original nivåreglering/sänkt men är ändå sänkt. Det är gjort av förste ägaren och han tyckte inte sportchassit som gick att välja till var något att ha utan valde istället något annat som sänkte aningen mer och är lite hårdare. Kommer inte ihåg hur mycket den är sänkt men jag gissar på 40-50mm Länk.

Testade ett par olika V70, både 2,4t och T5, innan jag köpte min och jag håller med att dom i standardutförande kan kännas rejält svajiga. Trots att min känns hyffsad så når den inte upp till M-sportchassit i E39. Det märktes inte så tydligt när jag bara hade V70'n för då vänjer man sig men när jag det senaste halvåret haft 530'n parallellt så märks Volvons svagheter tydligare.

Ps. Ska försöka komma ihåg att mäta bagaget i 530'n i morgon...

___
//Ulf
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hmm, den såg ju lagom ut. Bytte förre ägaren dämpare med ?

Tackar, jag kom fram till att ytan var B 110 x D 110 men har inte hittat någon höjd här på forumet.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nej, såvitt jag vet så är det originaldämpare på den vilket säkert inte är optimalt men det funkar.

___
//Ulf
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Då kan det ju vara ett bra alternativ att göra efter leverans av bilen, en sänk sats kan ju inte va så dyr i inköp + mont.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tegel - "BMW_MAN hur känns Volvon?"

Kör fortfarande BMW då det är leveranstid och det är några veckor kvar till jag får bilen. Sen får vi se.

Som sagt, jag hade tagit BMW alla gånger men BMWn rusar ju iväg några hundratusen till om man ska få samma dragvikt/prestanda/utrustning som i V70 och dit räcker inga tjänstebilsnormer.........

Jag specade min t5:a med sportchassi och jag är hyfsat nöjd med hur de uppför sig. Det är inte samma distinkta känsla som i 330n på gott och ont. Komforten är ju däremot klart bättre i t5:an. De finns någon bild i min blogg.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan>> Jag vet att det är lite OT men berätta lite om hur du upplever prestandan i v50 t5:an, bla jämfört med 330:n? Jag tycker det är en trevlig motor men upplevde den inte som särskilt snabb?

T4 -99
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Super offtopic, men V50 & V70 har väl inte samma platta/hjulupphängning ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Bimmer Seb: Nej, de är inte samma bottenplatta.

SotaM: Prestandan har väldigt olik karaktär, jag skall försöka göra en så ofärgad jämförelse som möjligt.
T5an är och känns starkare från botten, med 320 nm vid 1500 rpm. Nu kör jag fortfarande in t5:an så jag vet inte hur den beter sig över 4000 rpm.
Vid 3000 rpm började 330n dra ordentligt för att sen dra saftigt upp till rödmarkeringen. Detta lär inte t5 motorn göra om man tittar på den data som finns. Jag upplever framförallt t5:an som snabbare vid vardaglig körning. Draget på 6ans växel på landsväg är fullt tillräckligt för att göra säkra omkörningar. Med 330n krävdes nedväxling till 4an eller 3an för att komma åt kraften.

Jag kan egentligen inte svara på frågan förrän jag fått känna på bilen ordentligt när den är inkörd och väglaget är lite mer gynsamt.
Gissningsvis lär de vara klart svårare att köra t5:an till 100 på utlovade 6,8 än vad de var att köra 330n på 6,5.
Över 100 känns t5an starkare, men de mätningar jag sett vilket iof är väldigt knappa talar för att 330n drar de längre strået där.

tittar man på vikt/hk förhållandet är nog bilarna väldigt lika, t5:an väger mindre än 330n.

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Man kan ju inte jämföra V50 T5 som bara kostar 278tusen med en 330 som kostar 357tusen. Det är ju två helt skilda ligor.

T.o.m S60 T5 med 260 hk kostar ju bara 317tusen.

V50 T5 ligger ju på samma prisnivå som 320i touring så de är väl vettiga att jämföra.
Bmw_Man: SotaM ville veta hur jag upplevde prestanda skillnaderna i min fd 330 Ci. En klart rättvis ifråga då bilarna är ganska likvärdiga. Jag tycker inte En 2 liters fyra på 150 hk är jämförbar med en 5 cyl motor på 2,5 liter och 220 hk, tycker du det?

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Svårt att säga, men jag tycker att man kan jämföra i alla fall. Oavsett 10.000, 250.00 eller 600.000 i fickan att gå och köpa en bil för så måste jag ju jämföra bilar som kostar lika mycket.

Visst fasen vill jag ha en BMW istället för V70n jag har beställt, men den kostar ju mer än 100.000 mer så det funkar ju inte.

Samma sak här, har man 280.000 så får man välja mellan V50T5 och 320i, thats life.... för de pengarna får man inte mer än 150hk i två lites fyra av BMW.

Men man får ju annat istället, som känslan tex.
Som jag specade min t5:a så var E91 325 i samma prisklass(304 kkr). Den kändes dock för motorsvag för mina behov. 280 Kkr är grundpriset på bilen man får lägga på iaf 40-50 kkr för den utr som jag känner är nödvändig.

Länk
Sen handlar det väl inte alltid om nya bilar. Vissa kanske står inför valet av en nyare begagnad och kanske kan tänka sig att gå ned en årsmodell för att få BMWn. Sen är det inte alltid pengarna är strikt begränsade, dvs en fördel med volvon kan vara att den är billigare (han lägger 300' mot 360' för BMWn och sparar således 60'). Alla penagar behöver ju inte spenderas (på bilar).
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst Wentan, jag har inte nagelfarit V50 vs 325T, det behövs lite extrautrustning till grundutrustningen för det ska bli skoj.

Men när jag vägde V70 mot 523 så var grundutrustningen samma och jag behövde göra samma tillägg på både BMWn och Volvon.

Och även på extrautrustningen så är ju BMW "premium" och betydligt dyrare för tex, stereo, larm, metallic, läder, krok, xenon osv.

Så BMWn drar ifrån ännu mera (i varje fall på priset)

Så vill man ha med samma utrusting så fick man kapa ännu mera på motorn i BMWn för att hamna på samma prislapp.
Jag tycker att V70 känns intabil i högre farter, inte alls lika stabil som min 325:a. Kanske kan vara sportpaketet som gör att min känns stabilare.
Mittkonsolen stjäl för mycket utrymme fram och fotutrymmet fram är konstigt utformat. Och bagageutrymmet är inte speciellt stort, många bilmärken har rymligare bilar.

Tycker att det är en gåta att V70 säljer så bra som den gör. Visst det är en bra bil men att den säljer dubbelt så mycket som tvåan som också är en Volvo och 2.5 ggr så mycket som trean som är SAAB 9-5. Och 2.5 ggr bättre än trean är den inte, jo vänta 2.5 ggr bättre än 9-5 det är den nog ändå...

Keep Your Distance!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är väl inte så konstigt

Jag antar att V70 säljer så pass bra för att den uppfyller medelsvenssons kravbild.

För strax över 200tusen (V70 bas) så får du en bil som är säker/trygg/stor/rymlig och lastar barn och bagage och drar 1800 kg. Dessutom har den bäst rostskydd och andrahandsvärde.

Vi som sedan är beredda att hosta upp den dubbla summan för att få lite lägre ljud och en bil som är stabilare i 220+ km/h är nog inte så stor del av marknaden. (då hade ju vi varit medelsvensson)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker inte heller det är konstigt. Väldigt många Volvo säljs som tjänstebilar och då många företag har sina tak på vad bilen får kosta på 260-300' så kan du plocka in en hyffsad V70 för dessa pengar, antingen en 2,5T med mindre utrustning eller en mindre motor med mer lull-lull. Det är säkert så att bagageutrymmet inte kan konkurera med Vectra eller C5 men det är betydligt större än E39's. Håller med att den inte är lika stabil i högre farter som en E39 men jag upplever inte Volvon som ostabil, skulle istället säga att E39 är klart stabilare än normalbilen i högre farter och antar att detsamma gäller för en 325 E90.

Så när det gäller nybilsköp så håller jag helt med BMW_MAN, en V70 är mer prisvärd. Som begagnatköp när bilarna är 2-3 år gamla så är det en helt annan femma...

___
//Ulf
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är väl dags för en avrapportering då jag en gång startade denna tråden.

BMWn såld och rullar i v70 nu.

Har en enorm saknad och längtan efter min BMW. Att man kan känna så !!! Fet V8a, bakhjulsdrift, manuell och utan elektroniska hängslen = feta bredställ i alla hastigheter, från småväg till motorväg. Så gott att köra. Vill köpa tillbaka min gamla BMW igen......

Annars känns valet bra med v70an, glad att jag inte tog en ny BMW.
-Skitbra bottendrag i turbomotorn.
-AWD gör att man kan dra släp uppför isbackar där man fastnade utan släp med 2WD. Helt djävla otroligt, jag fattar inte hur det kan vara möjligt!!!
-Gött med xenon i vinternätterna
-Gött med helläder
-Gött med bränslevärmare så det -20 ute och +20 i bilen/motorn på morgonen.
-Gött med stor stereo med kanonljud
-Tyst och bekväm och rymlig att åka i både långt och kort.
Allt detta hade ju varit drömmar på en annan planet med BMWn då den är så himla dyr i inköp ny. Inget rymdes i kalkylen för BMW :-(

Men fan vad jag längtar defter min gamla BMW i alla fall....

13
Lövet84
328i M-coupe -96
Jag skulle nog välja V70:n. Den nya T5 på 260 hästar är riktigt fin men istället skulle jag välja en 2.5T AWD inklusine four c-chassit! Fyrhjulsdrift, 210 riktigt pigga hästar och ställbart chassi.... Dessutom så kan jag rekommendera volvos surround system= kanon ljud!
Lycka till med valet av bil, vad det än blir så är jag lite avundsjuk på dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.