AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.044

V70 eller 5-serie som tjänstebil, BMW ligger illa till.

Sida 12 av 15
Kl
32
Klaas
525i -93
Hej!

Försök att se det så: du får en motor med samma lågvarvsmoment som 218 hästaren till försäkringspriset av en 177 hästare...
Många kunder varvar även en BMW ej över 4000 RPM och för dessa spelar inte skillnaden någon roll.

Klart man kan diskutera om det är rätt av BMW att ta mer betald för 218 hästaren när de själva inte får någon merkostnad genom effekthöjningen, men kunden får i alla fall 45 HK mer, kolla hur mycket mer du behöver betala för motsvarande hos andra märken. Dessutom kan du utgå ifrån att det blir en billigare 218 hästare när den har så mycket gemensamt med 177 hästaren, det gynnar både kund och tillverkare.

/Klaas
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tror att det är tvärs om, BMW tjänar inte 22.000 extra på 525 utan "förlorar" 22.000 för varje bil de tvingas "plugga i motorn" och släppa iväg som 523 för ett lägre pris. De har ju kostat BMW lika mycket att tillverka.

Teknikerna byggde säkert 525 motorn som de tyckte var optimal kompromiss med 218 hk och den fick ett slutpris.

Sen en dag upptäckte marknadssidan att "fan vi missar ju massor av business eftersom vi inte har några bilar som kvalar in i 90% av tjänstebilsnormerna osv, fan vad ska vi göra, dessa köpare köper ju andra bilar då vi inte har något att erbjuda i den prisklassen."

Hur fixar man det snabbast, jo i med en stryping i 525, kalla den 523 och sänk priset lite. visst missar men 22 tusen på varje bil med man säljer ju fler genom att täcka ett segment till.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I någon annan tråd (som jag inte hittar just nu) så har skillnaden mellan 523 och 525 diskuterats och det framkom att det var mer än bara programvaran som skillde motorerna åt.

När det gäller Volvos 2,4-liters motorer så är det enligt uppgift bara programvaran som skiljer och båda två ger samma effekt (188hk) med t ex BSR-chip Länk

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns tre trådar såvitt jag vet som behandlar 523 versus 525 E60 (de andra behandlar E39 och det är ju irrelevant) och inte i någon av dem framkommer några säkra bevis för vare sig det ena eller det andra. Det enda som folk verkar vara överens om är att det i alla fall inte skiljer särskilt mycket. (Vilket ju understryker tesen att det borde vara väldigt lönsamt att chippa upp en 523. Kanske når man inte hela vägen till 218 hk dock)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Lövet:

Mycket tveksam till ditt resonemang att det kommer bli lönsamt att chippa en 523.
Skillnaden i pengar mellan de bägge bilarna är inte mer än 22k ny, drar du sedan av dina utlägg för tuningen så försvinner väl ytterliggare 5k.
Detta har du med all säkerhet igen då du ska sälja bilen, dessutom tror jag att 525:an kommer bli mycket mer lättsåld än 523:an.
Vidare kommer alla garantier och åtaganden försvinna på din chippade 523:a eftersom du har modifierat din nyinköpta bil och det kan bli en riktigt kostsam historia.
Tycker att det verkar dumsnålt att köpa en 523 och chippa den!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som tidigare nämnt så är det inte alls säkert att alla garantier försvinner, det beror på vad som hänt osv. De 17' som jag sparar i detta läge skulle jag exempelvis lägga på skinn vilket knappast skulle göra bilen mer svårsåld jämfört med en naken 525. Dessutom så ska man ju veta att motorstarka dyra BMW har en relativt sett högre värdeminskning vilket knappast talar emot att köpa en 523 jämfört med en 525. Min logik bakom det hela är att jag på samma totalkostnad kommer kunna åka en trevligare utrustad, lika stark bil för samma pengar.

Dumsnålt att chippa? Nej, tycker tvärtom. Om jag för mindre pengar (eller samma givet mer utrustning) får en lika kvick bil så verkar det snarare dumt att låta bli. Förmånsvärdet är ju också lägre för 523 (även om det blir småpengar i det stora hela här)

Men det verkar vara väldigt svårt att försöka få fram fakta vad som egentligen skiljer motorerna åt och vem man ska vända sig till för att byta programvara.

//Lövet

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Länk
"But there's not a lot in it - and the irony is that insiders tell me the only difference between the two engines is in the engine management system - the so-called "chip", with the different power outputs really just to satisfy different taxation and company car criteria around the world".

Länk
"The engine in the 523i is essentially the same as that in the 525i but has been slightly detuned to produce 130kW".

Min bil:
Länk
Inte alls säkert?
ok, av egen erfarenhet vet jag att det kan bli en väldigt dyr historia när man chipstrimmat och det uppkommer någon form av motorskada, dessutom är goodwill i dessa fall helt uteslutet!
Sen tror jag heller inte att en chipstrimmad bil håller ett lika högt andrahandsvärde som en original.
Detta är förstås rena spekulationer och alla är fria att göra som dom vill, själv kommer jag iaf aldrig mer chippa en ny bil!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du baserar dina svar på de erfarenheter du haft och jag på mina. Har flertalet bekanta som har chippade motorer och de har aldrig haft några problem (förutom då verkstaden monterade vevhusventilationen fel). Hur ofta är det egentligen som nya bilar kräver reparationer på motorn under garantitiden? Extremt sällsynt, samma sak växellådor. Du har verkligen haft otur, det kan ingen ta ifrån dig, men jag skulle däremot inte dra slutsatsen att chip i bilen automatiskt ger problem. Tvärtom, det ökar glädjen ordentligt. Andrahandsvärdet på en chippad bil är inte lägre enligt mina erfarenheter, snarare tvärtom. Dessutom går det ju att byta tillbaka till samma programvara vid en eventuell försäljning.

Om goodwill skulle vara uteslutet på exempelvis länkarmar bara för att bilen är chippad, då skulle jag byta märke direkt. Man måste ju skilja på lort och pannkaka som min gamla mormor skulle ha sagt.

Trist för dig med växellådan, var det en Multitroniclåda du hade? Farsans gick nämligen sönder efter 3500 mil på hans Audi A6. Han kör verkligen lungt och mest motorväg men ändå så byttes lådan till en nätt kostnad av 55000kr. Tur att det var innan garantin gick ut men jag tycker ändå att det är dåligt. Det tråkiga i det hela är att problemet har börjat återkomma...

//Lövet

Stämmer, det var en multitronic låda.
Till mig påstod verkstan att en ny låda kostade drygt 68k samt 12k för arbete.
Jag ställde mig också tveksam till att det var chippet men hade inte mycket att sätta emot med, därav menar jag att det inte är tuningen i sig som kan bli problemet utan biltillverkarens åtaganden som försvinner och dom kan sedan skylla allt på chipstrimningen.
Pratade också med en mek på volvo som sa precis likadant, får dom reda på att bilen varit chipstrimmad tar dom händerna ifrån den omgående.
Detta gäller dock bara nybilar med garanti samt goodwill åtaganden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Multitronicen klarar ju bara lite drygt 300 nm vilket är ganska allmänt kännt, så som chipobjekt kanske bilen var lite dåligt vald? Synd i alla fall men i det här fallet förstår jag verkstadens agerande då chipet verkligen faktiskt kan ha haft med haveriet att göra. Var det en diesel eller 1.8T? Vilka var dina sympton, ryckte bilen till i krypfart, drev den dåligt? Eller var det totalras? Om symptomen liknar det första men de ändå bytte lådan skulle jag i alla fall bli lite ledsen då det har med styrdonet till automaten att göra och inte själva lådan.

Vad gäller siffran 55' kr så kanske jag uttryckte mig lite slarvigt. Kundmottagaren sade något i stil med "detta kommer gå på över 50000 kr" men vi fick ju aldrig se någon faktura eftersom det hela gick på garantin.

//Lövet

Börjar bli rätt OT men kan avsluta det hela med att erkänna mitt misstag och aldrig mer göra om det... ;)

andreas: Det var en multitronic låda som krånglade, styrdonet byttes, luftmassemätaren? byttes 2ggr sen kommer jag inte ihåg mer men det var säkert mer detaljer som byttes ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vi har ju hamnat ganska långt ifrån ämnet nu så jag tycker också vi släpper det nu. Finns ju mail om det skulle vara något mer.
//Lövet

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Många utsvävningar i den här tråden......

Skulle bara vilja rapportera att det inte är helt enkelt att gå från BMW till Volvo.

Råkade ha V70 broshyren på mitt skrivbord då kollegorna gick förbi. Och jag sade att skulle ta en V70 till slut.

-Vad är det här, den måste hamnat fel.
-Vi kan aldrig tänka dig i en V70
-Vi tror det inte förräns du kommer med en V70
-Det passar inte din personlighet och egenskaper som människa.
-Forstsätt du med BMW.

OBS, Detta är inte BMW fantaster utan mera Volvoägare. Jag verkar inte släppas in i deras "community". De ser BMW ägare som någon slags UFOs. BMW ägare är:

-Biltokar
-Bilen går före familj, barn och fru.
-BMW ägaren har rekordtid mellan alla Sveriges städer.
-BMW ägare kör som svin.
-BMW ägare lägger kopiöst med pengar på bilen.

Jahap där ser man. Kör man BMW så är man redan placerad i ett färdigt fack.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ett fack som låter vettigt tycker jag :-)

Mpower
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker nog att de sammanfattar den sanna BMW-ägaren ganska väl! :o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Det är sannerligen inte lätt att byta till en bil man gillar med goda last utrymmen efter att ha ägt BMW, än så länge ligger Saab närmst.

Jag jobbar på Volvo och får skaplig rabatt på dessa samt Ford & Renault, Har varit runt och provat lite olika bilar men V70 (provat T5 från 03) har verkligen den degigaste hjulupphängning man tänkas kan.

Ännu mer OT, vet någon om det blir bättre med nivå regl och sänk sats på V70 ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Inte funderat på en mazda6 MPS?

260 hästar och 4wd för runt 300k, kan ju inte vara alltför tråkig?
Alltså Mazda... Inte för att vara sån men de spelar inte riktigt i samma liga som övrigt nämnda. Väldigt hög ljudnivå, sorglig kvalitetkänsla. Näe...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
BMW_MAN,
hur känns Volvon?
/M

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.