|
Sida 11 av 15
|
|
|---|---|
|
Är inte 523 och 525 motormässigt helt identiska förutom motorstyrningen? I så fall borde det vara en enkel match att chippa upp 523an till 525 prestanda för några tusenlappar? Det var inget du tänkte på eller? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Är det så enkelt att du kan gå från 177 hk till 218 bara genom att chippa lite. Då borde det ju inte finnas en enda 177 hk bil där ute.....alla vore chippade efter en vecka. Och vem slulle köpa 525 om man kan chippa 523->525 |
|
| Man bör vara rätt försiktig med att chippa, speciellt nya bilar och dessutom då du inte är ägare till bilen, detta kan ställa till rätt stora besvär när något går sönder! | |
|
Anledningen till att folk köper 525 är nog att de inte vet att motorn är identisk med 523 förutom motorstyrningen... En nedtrimmad motor är inga som helst problem att chippa upp till samma effekt som den ursprungligen hade, det innebär ju ingen "ökning" av effekten egentligen. Som exempel ger alla Saabs tvålitersturbomotorer samma effekt efter chip vare sig de hade 150, 185 eller 205 hk från början. Samma sak gäller Mercedes C180K och C200K, de motorerna är identiska båda två. Det verkar dock vara ont om chip till 523 E60, kanske är bilen för ny. bunf: Skulle det på något sätt vara sämre att chippa en ny bil snarare än en begagnad? Ser inte riktigt logiken, de enda garantier som eventuellt kan bli problem med är motorgarantin och den tar de flesta seriösa chiptrimmare över ansvaret för. Sen om leasingbolaget gillar läget eller inte det är en annan fråga... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag todde det var olika motorer i 523 och 525. I.o.f.s samma volym men endå olika motorer. Jan trodde 523 var det gamla 525 grunden från E39 och att 525an hade den nya magnesiummotorn. Men jag kanske är ute och cycklar totalt nu. | |
|
Lövet: jag gjorde det stora misstaget att chippa en fabriksny bil ganska omgående, detta medförde att det blev trassel med automatlådan i det här fallet. Tuning firman lämnade bara 1 års garanti och detta hände givetvis strax efter denna hade gått ut, Billeverantören som fick reda på att bilen varit chippad drog in alla garantier och Tuningfirman påstod att det absolut inte var chippet som orsakat skadan. Mittemellan denna skit stod jag som leasingtagare och tvingades kasta upp närmare 80kkr för en ny låda med montering. Ingen visste egentligen vad som orsakat felet, biltillverkaren sade givetvis att det berodde på att bilen var chippad och Tuningfirman ville ha bevis! Biltillverkaren behöver inte bevisa ett skit enligt leasingavtalet eftersom inga garantier gäller vid modifiering av motorn och Tuningfirman kan då bara hålla på sin rätt! Vem fan får bita i det sura äpplet till slut tror du? |
|
|
Självklart kan det hända tråkiga saker men i det här fallet torde bevisbördan ligga på biltillverkaren att bevisa att chippet orsakat skadan. Att bilen leasas borde väl inte ändra villkoren i garantierna, leasing är ju bara en finansieringsform? Att en chippning ökar belastning på drivlina osv torde inte vara okänt men vad var det för skitbil där lådan rasade nästan omedelbart? I fallet chippa upp en 523 till 525 prestanda har jag svårt att tro att någon skada skulle ske på drivlinan eftersom bilarna i övrigt består av samma delar (som är dimensionerade för den högre effekten). //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Bilen ifråga var en Audi, ganska välkänt märke i mina öron iaf, sen spelar det inte så stor roll vad man anser sig ha rätt till i detta fallet, det är det finstilta som avgör! | |
|
Om man chippar bilen så upphör ju garantin att gälla, det är ju ganska enkelt att förstå. Man tar en risk. På moderna bilar så styrs ju nästan allt av elektronik och byter du ut styrprogrammen så kan du ju mixtra med det mesta. Jag kan ta ett enkelt ex, på många nya bilar med automat så drar motordatorn ned "vridmoment" någa millisekunder när automaten växlar för att spara lådan. Hur vet du att "garage-hackarna" har fått med sig den featuren till sitt moddade program? Men tillbaka till andreas_lofgrens inlägg. Är motor och drivlina identiska på 523 och 525, jag trodde att det var olika motorgenerationer. |
|
|
Det är skillnad på M52b25 TU(523I) Och M54b25(525I). Här finns en lista över dessa: Specs on the M54-B25 192 bhp @ 6000rpms 245Nm @ 3500rpms (180ft.lbs) Bore 84mm Stroke 75mm Compression 10.51 M54 Engine - Mechanical Changes NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction. CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52. CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine. INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly. INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52. NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine. The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter. The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wentan Nu hänger jag inte med alls...... Den motorn du tar upp är ju gamla motorn 525 med 192 hk som du jämför med 530. M60 har ju 523 med N52 motor och 177 hk Länk Och så finns 525 med 218 hk också N52 !!! Länk Båda dessa har ju samma partnummer !!!! Även topp, kammar osv är samma på 523 och 525 !!! Om inte realoem är helt fel. |
|
|
Missade att ni jämförde med N52 (Valvetronic versionerna) My bad. Jämför man 523: Motor Antal cylindrar 6 Ventiler per cylinder 4 Cylindervolym 2497 cm3 Slaglängd/cylinderdiameter 79 mm/82 mm Max vridmoment/varvtal 230 Nm vid 3500 varv/min Kompressionsförhållande 11 : 1 Effekt 177 hk vid 5800 varv/min 130 kW vid 5800 varv/min Med 525: Motor Antal cylindrar 6 Ventiler per cylinder 4 Cylindervolym 2497 cm3 Slaglängd/cylinderdiameter 79 mm/82 mm Max vridmoment/varvtal 250 Nm vid 2750 varv/min Kompressionsförhållande 11 : 1 Effekt 218 hk vid 6500 varv/min 160 kW vid 6500 varv/min Så verkar dom onekligen väldigt snarlika i kompression och slaglängd. Magkänslan infinner sig att de strypt den på ett enkelt sätt ja. Jag skall leta mer specifik motordata kring detta ikväll. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
M54 är för övrigt inte bara 3 liters motorn. Det är 2.2 liters och 2,5 liters varianter med. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Audis automatlådor är dessvärre inte kända för någon högre tillförlitlighet i samband med chippning (framförallt om det var en dieselbil). Om chippningen skulle göras av någon "garagehackare" då är man så korkad att jag inte vet vad jag ska säga men om du vänder dig till en seriös chippare och inte letar på blocket (i Audi fallet skulle seriösa kunna vara Hohenester eller MTM som säljs av ACE competition resp Dahlbäck) då är programvaran precis lika bra som original (och tar bla hänsyn till vridmoment vid växling). Dessa är inga små garagefirmor direkt utan rejäla koncerner som inte skulle överleva om alla bilar skulle rasa. Att det finns en viss skepsis mot chippning på ett BMW forum förvånar mig inte så mycket eftersom chippning inte förekommer så mycket inom BMW världen då det inte ger så mycket på sugmotorer. Dock så tycker jag att vi ska försöka hålla rykten och spekulationer om att chippning är döden för en motor utanför diskussionen för så är det inte om du använder ett seriöst chip. Det verkar nu som att det är "bekräftat" att 523 är en strypt 525 (som jag vet att jag läste någonstans, kommer bara inte ihåg vart) något som kan vara värt att tänka på innan man skriver på sin order. De 22 tusen extra som 525 kostar mer än 523 skulle man ju kunna lägga på roligare saker då ett chip antagligen bara skulle ligga kring 4-7 tusen. Tyvärr hittar jag inget chip till 523 E60/61 än så länge, Hartge, Schnitzer osv verkar bara chippa dieslarna. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Helga |
Är det inte samma med Volvo 140 resp 170 hk. Kanske kostar mer (för BMW) att chippa ner 523 än orginalchippet till 525? //Helga |
|
Vad gäller 140 resp 170 så skiljer det faktiskt mellan dem. Jag vet inte exakt men enligt uppgift "är inte vissa delar av 140 hästarsmotorn gjord för lika höga förbränningstemperaturer och flödeshastigheter" Vad nu det betyder? Ett chip till 140 hästaren ger någonstans kring 155-160 hästar har jag för mig. Frågan om det går att chippa upp 523 till 525 prestanda tycks dock fortfarande vara öppen. Jag tror mycket på att motorerna är identiska och endast motorstyrningen skiljer eftersom det skulle vara dyrt för BMW att utveckla unika delar för 523 motorn när den i övrigt är så lik 525an. En jämförelse kan göras med Audi A6 som förr fanns med 2,4 V6 på 136 hk och 165 hk. Inte en skruv förutom motorstyrningen skiljde. Samma sak med 9-3 150/185/205 hk och Mercedes C180K/200K. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Jirar |
Motorerna på Volvon i 140/170hk versionen är densamma, enbart programvara som skiljer dom åt. Personligen så tycker jag inte att man skall chippa bilen så länge som du har nybilsgaranti. Tillverkaren kan alltid hitta nåt kryphål för att hävda att haveriet berodde på chippet ,och att man därför inte kan använda sig utav nybilsgarantin. |
|
Börjar bli många som målar f-n på väggen här men man ska komma ihåg att de flesta som chippar bilar inte får några som helst problem med det, vare sig med bilen eller med verkstaden. Att tillverkaren försöker med alla trix för att undkomma garanti är tyvärr sant, en bekant hade en Saab där verkstaden monterade vevhusventilationen fel (efter något garantiingrepp) så bilen sprutade ur all olja och turbon rasade. Tror ni inte verkstaden försökte skylla på att bilen var chippad?! De ville inte ta på sig att byta turbon som de själva förstört utan "chippet hade förstört den". Många verkstäder tror verkligen att folk är dumma i skallen vilket inte denna bekant är. Efter att han hade pratat med rätt personer så fick de byta in hela bilen istället och han fick faktiskt en ny! Så det går att hävda garantiåtgärder även om bilens motorstyrning är modifierad, bara man vet vem man ska prata med och hur... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Fy vad frustrerande för alla 523 ägare. Att veta att man har en 525 motor med 218 under huven men det sitter en spärr som tex inte öppnar ventilerna full även med gasen i botten så motorn ger bara 177......... | |
|
Och så glada BMW blir när de tjänar 22000 extra på varje bil trots samma tillverkningskostnad =D //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.