|
Sida 10 av 15
|
|
|---|---|
| Då skulle jag definitivt inte köra tjänstebil om jag vore dig. Köp en privat bil och låt firman pröjsa milersättning se till att få minst 50:- milen blir ändå en billig affär för företaget. | |
|
Arghhhh....... Drömmer ju om att slippa allt mekande och bara få åka BMW (och betala så klart) men det verka vara en utopi med BMW då de är allt för dyra i förhållande till mina behov/ekonomiska tjänstebilsramar. Tittar på ett eget alternativ då: E39 Touring 528/530/540 som alternativ till tjänstebil och en möjlighet att kunna köra BMW. Milersättingen är långt under 50 kr/mil och är inte förhandlingsbar :-( |
|
|
BMW_MAN: Det är det sista alternativet du anger som jag anammar. Köper istället 2-3 år gamla bilar med rätt motor och rätt utrustning. Vet inte vad slutsumman hamnar på jämfört med att plocka ut en tjänstebil för 300' men jag vet i alla fall att jag får köra den bil jag vill. Milersättningen när jag kör i jobbet tror jag ligger på 16 + 14 kr/mil varav dom senare är skattepliktiga. ___ //Ulf |
|
| Håller med köp en E 39:a av sista modellen min krånglade inte ett skit. Då får du köra den bästa bilen och får lite hjälp att finansiera den med milersättningen. | |
|
Så var det avgjort då....... Trots att jag lagt massor med tid på att försöka övertyga mig själv att välja BMW så har jag till slut fått ge upp kampen. Det blir en tjänstebil i alla fall då jag vill åka utan att behöva skruva ett tag. (Skruva kan jag göra på sommarbilen med dubbelturbo) På ena sida stod en helt naken 523I touring (den slog i pristaket ren som den var) Nu blev det en V70, det som avgjorde var att jag den var så billig att jag kunde välja till en massa extra saker. -Turbomotor med bra bottenvrid -Läder -Xenon -Metallic -4 hjulsdrift -Stor stereo -Upgraderade högtalare -Ipodstöd -Automatisk Nivåreg -Ebersprächer Värmare med tidur -Larm -Farthållare -Krok -Vinterdäck -osv -Och så drar den 1800 kg släp Skulle jag få det i BMW5an så drog det iväg mot en halv million och det är ju bara drömmar för att passa i någon tjänstebilsnorm. Usch, känns djävlig tungt just nu...... |
|
|
Då blev det en 2,5T? ___ //Ulf |
|
|
Valde också mellan Bmw och Volvo vid förra bilköpet, valet blev då den mer utrustade Volvon. Idag kör jag BMW och är nöjd! |
|
|
Japp, men företags prispolicy räcker inte till en 525. E61 som du kör vad är det för modell, Jag har bara sett E60? |
|
|
E61 är touringvarianten av E60 så det är väl en sådan du funderade på? ___ //Ulf |
|
|
Stämmer, är touring. Skulle nog valt detsamma om jag var i din situation, en skalad 523:a är inte helkul... |
|
| Ahh, om man bara hade några tusen till... Hehe jag kan förstå ditt val. Tror du blir nöjd med V70 också, bra komfort. Livet handlar om kompromisser! | |
|
Har kört 5an en del, trodde alla hette E60, där ser man, Är E61 den första kombin som fått eget nummer, det finns ju ingen E34/35 E39/40 eller? 5an hade go vägkänsla och med lite större motor är än 523 så är den underbar (men pengarna sa stopp). Så grymt synd att BMW vägrar turbo, en lite fläkt som gett 523 lite bättre bottenvrid hade lyft bilen duktigt. |
|
|
Hej! Glöm det att chippa en T5 till 340 HK. It's not gonna happen. Om du inte gillar framhjulsdrivet nöj dig med 210 HK och ta en V70AWD. Nackdelen är att du inte kan kombinera sportchassi med AWD. Bilarna har helt olika karaktär. Volvo är en mycket bra bruksbil med bra (FWD) eller utmärkt (AWD) framkomlighet och mycket bra säkerhet samt låga emissioner och i 210 FWD fallet rätt okej bränsleförbrukning. Det är dessutom ingen bil som folk repar lacken på av ren avundsjuka. Omkörningsprestandan är outstanding med turbomotorerna och gillar du turbomotorer som inte känns fullt ut som turbo är dessa motorer, i mindre utsträckning T5:an, bland det bästa som finns på marknaden. Gillar du inte att de upplevs att "matta av" vid högre varvtal välj en annan drivlina, det ligger i konceptet. Här är T5 och 2.5T/AWD helt olika; T5 är mycket mer varvvilligt men på bekostnad av bumset vid låga varv. Sedan beror det mycket på hur bilen skall användas eller av vem. Volvon skulle jag nog utan att tveka låna ut till äldre barn eller till och med svärfar - medan jag skulle tveka att låna ut BMWn en fuktig höstdag med risk för halka. Så körglädje kontra användbarhet om man vill förenkla mycket. Lycka till i valet, tänk att du ändå skall ha bilen enbart en kortare tid, två år? Varför inte ta det trygga och mer praktiska alternativet och köpa en äldre BMW parallelt för fina dagar eller lite buskörning? Själv har jag både och: en V40 och en 525i, men ingen tjänstebil (längre, gjorde mig av med den då det kostade mer än det smakade - inte alla får välja BMW). /Klaas |
|
|
Hmm. Ligger visst lite efter. Tja vad ska jag säga: jag läste enbart första sidan innan jag inte kunde hålla käft. Tja - hoppas du blir så nöjd så. /Klaas |
|
| Grattis till Volvon, men skaffa dig en näsklämma så du inte drunknar i plasthavet bara. ;) Skojjar lite med dig. :) Men jag förstår ärligt talat hur du kan jämföra bägge dessa produkter. Om inte Volvo vore svenskbyggd hade du inte ens tänkt tanken skulle jag tro. Det finns mycket annat roligt att köra med lägre prislapp än BMW. BMW och Volvo spelar inte på samma bollplan om du frågar mig... | |
|
Jodu Powermac, trots att jag är BMW fantast har jag kollat in, Volvo, Saab, Mitsubishi, Mazda, Audi, VW ,Opel ,Skoda, Subaru, Merceds, Ford, Toyota, Peugot, Citroeng, Nissan......puhhhhhh Till att börja med så var det bara två av dessa märken som hade bilar som drog 1800 kg släp och gick in i tjänstebilsnormen, V70 och 95, det förvånde mig enormt. Bilar som A6, Passat, Subaru, X3 och BMW 5an osv når inte dit då tillverkarna inte anser att motorer/drivlina håller. Då måste det till större motorer/automat och då blir de för dyra, mycket konstigt??? Vad gäller "plasthavet" som du skriver, Bangles design och pengabristen i tjänstebilsnormen gör inte en naken 5a mindre plastig än en fullutrutad V70 med läder. Hade man haft 100.000 till att kasta in i 5an så hade den blivit ombonad mycket trevligare än V70. Och som du säger det är inte samma spelplan, BMW ligger en nivå upp, men det gör priserna också. |
|
Helga |
Grattis till en finfin bil BMW_MAN. Men är det LTT på 210 hk el fullturbo på 260 hk? //Helga |
|
Tidigare hade jag en XC90 som tjänstebil, denna bil passade in i mallen för lite plastig och skramlig. Under denna period fick jag köra en hel del garantibilar och hyrbilar och har därför provat på de flesta bilar ur Volvos sortiment. Den bilen som imponerade mest på mig var faktiskt S80:n som kändes kvalitetsmässigt tung och gedigen. Körkänslan i denna bil var inte heller så illa som man hört, tyckte faktiskt att det var en riktigt trevlig vagn, dock väldigt ful. V70:n har lite av samma känsla som S80:n, känns ganska stabil, bekväm men lite tråkig. Till saken hör den att V70:na som jag fick låna var väldigt klent utrustade samt hade också en liten maskin. Min åsikt är att Volvo gärna vill vara premium men har väldigt långt kvar, dock är det en helt annan prisbild på deras produkter. Förresten Klaas så är det inte bara BMW som blir repade, var någon som ville testa sin nyckel på min Volvo från framskärm till baklyktan när bilen nästan var ny, inte så kul. Men fick ju då chansen att ändra uppfattning om S80:n som jag hade under tiden då detta åtgärdades. Var iaf ett vettigt val utifrån din situation BMW_MAN tycker jag, lycka till med din nya bil! |
|
|
BMW_MAN - finns det möjligen utrymme för en "lekbil" vid sidan om? Det skulle möjligen vara ett alternativ om du vill behålla en direkt koppling till BMW ... Vad gäller kvalitet så tycker jag nog att BMW har tappat. Avståndet mellan Volvo - BMW är inte längre så långt. Själv så får jag inte riktigt samma känsla i nya E60/E61 som i gamla E39 (och E34 för den delen). Men det är som sagt en subjektiv känsla (som för övrigt har diskuterats i oändlighet i andra trådar). Lycka till med bilen, med den utrustningen låter det riktigt bra. |
|
|
Hej Mixtus. Jag tror inte att BMW tappat i kvalite, Jag tror att andra knappar in istället. Tänk när E34 såldes och Volvo fortfarande rullade ut 240 GLT Classic. Det var ju en skilland på 10000000% procent, de var inte ens på samma planet. Men idag så upplevar jag bara hårfina skillnader. "lekbil" Jo det står redan en dubbelturbo i varmgaraget och väntar på våren.... Sen är ju sambon är på väg att köpa en E46 med mycket motor.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.