AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.081

Bilförsäljning i September rekord för E90!

Sida 1 av 2
Septembersiffror:
E90: 561 mot 330 förra året
E60: 201 mot 210 förra året
Ettan: 116 mot 96 förra året
X3: 31 mot 42

E90: 2884 Januari-September. 2636 förra året
E60: 2338 mot 2572 förra året.
Ettan: 712 mot 157 förra året.
X3: 365 mot 622 förrå året.

E90 är nia totalt i september! Har det nånsin hänt att en BMW varit så högt?
Säljer X3 lika dåligt i resten av världen så är nog BMW lite oroliga.

Keep Your Distance!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Siffrorna för motsvarande tid förra året gäller ju E46 och inte E90, inte sant? Kul att trean säljer bra. Vore intressant att se motsvarande siffror för E36 kontra E46 från 1998.

X3 säljer bra här i Varberg iaf!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Att kalla rubriken för "Bilförsäljning i September rekord för E90!" är ju oerhört missvisande och vilseledande. E90 fanns ju inte ens vid denna tiden förra året, självklart har ju fsg gått upp när en helt ny modell kommer, de sista bilarna av en gammal modell (E46) är ju alltid trögsålda....

Siffrorna för samtliga Bmw-modeller måste ju vara en besvikelse för Bmw Sverige, endast 1-serien har ju ökat fsg, alla andra har ju minskat....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Masten:
Blir lite konstig jämförelse att jämföra E46 och E36 1998 eftersom endast två modeller fanns tillgängliga av E46:an första året; 318 och 328 sedan, medans E36:an fanns i fler motor-modeller, dessutom både som kombi, sedan och coupé, medans E46:an bara fanns som sedan.... Mkt begränsat modellutbud av E46 gjorde förmodligen att fsg-siffrorna blir ganska missvisande, även om modellen antagligen inte sålde speciellt dåligt ändå....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Det finns tre olika typer av osanningar. Lögner, förbannade lögner och statistik. :-)

Januari - September 2002 så såldes det 3430 st 3-serie bilar (E46) i Sverige som jämförelse.

/RS2
När någon börjar vifta med statistik så är det alltid för att dölja något. Xtrean är en solklar torskflopp... E90:s japanhäck ungår ingen, inte ens min BMW frälsta sambo som inte kan se skillnad på treor och femmor blev lurad. När den värsta "jag-vill-absolut-ha-den-nya-karossen-rusningen" har lagt sig så blir det nog torskflopp No:2. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skillnaden mellan lögner och förbannade lögner å ena sidan, och statistik å andra sidan, är att statistiken aldrig ljuger :-). Däremot kan den, likt alla former av information och utsagor, feltolkas, vantolkas eller ihopsamlas på ett sätt som inte svarar mt frågeställningen.

Försäljningen av E46 Jan - Sept 2002 motsvarar 381 bilar i månaden.
I den jämförelsen framstår det som om E90 säljer bra, eftersom det väl inte levererades några E90 i jan-feb 2005. Alltså skulle, enligt Clubsports siffror, 412 E90 ha sålts per månad. Med tanke på att det fram till helt nyligen inte funnits något annat karossalternativ än sedan att välja på framstår det som bra. E46 fanns ju i fyra karossalternativ 2002, därtilll en M-modell.
Sedan återstår att bedöma hur mycket extra försäljning man borde förvänta sig av en ny modell, samtidigt som leveranssituationen kan vara knepigare i början.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
PowerMac, vad har du för grund för att påstå att "är någon börjar vifta med statistik så är det alltid för att dölja något."?
Angående olika karossalternativ så är försäljningen av E60 mer intressant läsning då den totala försäljningen minskat efter introduktionen av E61 (5-serie Touring). YTD 2005 är totalt 2338 st E60 sålda jämfört med 2572 st under motsvarande period Januari - September förra året. Detta kan tolkas som att E60 tog försäljning av gamla E46 under en period men att nu E90 tar tillbaks en del av försälningen igen. Svårt att säga säkert men visst finns det en risk för kannibalism mellan modellerna.

/RS2
Statistiken avser inte "sålda bilar", utan "registrerade bilar"!

Faktum är att leveranserna av E90 inte kom igång på riktigt förrän efter semestern, i augusti alltså... Så E90-försäljningen lär i praktiken ligga över motsvarande 412 bilar/mån. Under början av året var det endast ganska sporadiska leveranser av E90. Leveranstiderna för de som beställde vid premiären var drygt ett halvår... Framåt sommaren sjönk dock leveranstiderna och man kunde börja leverera framåt sensommaren/hösten med någorlunda drägliga lev.tider.

Dessutom avser siffrorna endast sedanmodellerna av 320i/320d/325i/330i. Nu när touringen samt x-modellerna börjar levereras i höst, lär registreringarna av 3-serien öka markant, det är min teori iaf...

E90 säljer bra, förmodligen betydligt bättre än E46, men leveransproblemen i starten har inte gett lika snygga siffror ännu...

Glädjande att försäljningen av 1-serien tycks ha lossnat. Nu ligger "ettan" på ungefär samma nivå som ärkerivalen Audi A3, som å andra sidan har tappat rejält... Undrar månne om A3-spekulanterna har vallfärdat till BMW-hallarna senaste året?

//Chrille
Jag menade att det är rekord för E90 eftersom det inte har sålts 561 någon annan månad hittills. Rekord för 3-serien kan det kanske vara tror aldrig E46 var uppe på nionde plats.

Keep Your Distance!
X3 går bättre i USA än vad den gjorde 2004, och till glädje för BMW väljer majoriteten 3,0i i år, festligt nog säljer X5 bättre än X3, inte mycket men ändå, och det på sluttampen av sin livslängd;)

Jag tror inte BMW bekymrar sig så mycket över den Svenska marknaden, exempelvis köper vi färre 7 seriebilar totalt om året, än vad som säljs en månad av 760 modellen i USA.

Länk

Mvh Stephan
Förmodligen för att X5 är marginellt dyrare än X3.
X5 är väl bästsäljaren i sin klass ("mid size-SUV:s" eller vad jänkarna nu kallar den) i USA? Dvs säljer bättre än inhemska produkter som Jeep Gr Cherokee, Chevrolet Equinox, m fl.

BMW är hursomhelst det största importmärket i USA!

//Chrille
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kul att det går bra för BMW. Hörde av en kollega att den totala bilförsäljningen gått upp 10% i sverige, vet inte om det var i år eller september månad det gällde.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Clubsport, antar att du helt enkelt är nöjd med nya bil och ville visa att fler tycker E90 är bättre än E46. Jag hade svårt med designen i början men får ta tillbaka mina 1:a uttalanden, e90 är rätt ok även om jag inte tycker M-paketet lyfter bilen på samma vis som E46.

Läste din presentation, "Brynäs & BMW är de enda B-na man behöver" Brudar då ? Eller kommer dom per automatik med de tidigare ;-)

Mvh
//Sibbe
Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nya 3 serien säljer som bara den!!

"BMW 3 Series, BMW 5 Series and BMW 7 Series remain the market leaders
The main driving force behind the growth is the new BMW 3 Series Sedan.
A good eight months after its market launch in March this year, over 200,000 (202,638) units have been sold. This is around 56,000 units, or 38%, more than sales of its predecessor model during the same period.
This means that this automobile, like its predecessor, is easily the world's market leader amongst mid-range premium sedans. "

Läs gärna hela releasen under:

Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
The all-new BMW 3 Series was voted "America's Best Sedan" by the readers of AutoWeek in this year's "America's Best" survey. In an increasingly competitive marketplace this year's award represents the fourth time that a 3 Series has been named "America's Best Sedan" by readers of AutoWeek and the eighth time that a BMW 3 Series has appeared on the list of "America's Best."

Länk
Andrè:
Låter alldeles utmärkt!

Keep Your Distance!
Lögn, förbannad dikt och statistik! Jag förstår inte var alla dessa press releaser kommer ifrån. Man tar bara en siffra ur sitt sammanhang för en marknad och använder det som underlag. Eftersom jag håller på med bl a marknadsanalyser så reagerar jag direkt. Nedan har ni lite fakta istället! Så kom inte och påstå att 3-serie försäljningen går så dj... bra. Visst om man jämför med samma månad förra året när E46 var på väg ut som modell. Men inte inte sett över en längre tidsperiod.

/RS2

Deliveries of 3 series worldwide in units:
2005 1 Jan. – 30 Sept. 311,324
2004 1 Jan. – 30 Sept. 349,409
2003 1 Jan. – 30 Sept. 398,378
2002 1 Jan. – 30 Sept. 438,073
2001 1 Jan. – 30 Sept. 403,931

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.