AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.437

Skriv på ang, BENSINPRISET.

Sida 1 av 2
Hej

Någon hörde en intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade han
att det svenska folket INTE är missnöjd med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.
- Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog!

Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.

Bensinskatteuppror!!!

8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.

Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt
74 miljarder om året.

När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil/år och betalar över 9000 kr bara i
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och ort.
Länk

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
då har nuder fått mail och jag har även skrivit på!!
Tankade 98 idag, 12:45kr/L jisses! Tror att ända riktiga sättet att protestera mot bensinpriset är om vi alla bilister inte körde bil i 1 el 2 dagar, Problemet ligger i att vi Svenskar vågar inte ta för oss, vi vågar absolut ingenting förutom att göra en liten internetsida med huvudrubriken "Hej protestera mot det skyhöga bensinpriset så är du snäll" som sen skickas till regeringen, till nån Pär som har kört en oskattat bil samt att det vart körförbud på den enligt en artikel i Expressen den 19Sep. SÄTT stopp för biltrafiken i 1 el 2 dagar så garanterar jag att dem kommer tappa sina tungor ner till marken. Men Svensken kommer fortsätta köra bil även om bensinpriset överstiger 20kr/L för att vi är tysta och dumma som får, regeringen utnyttjar det till fullo, kniven i ryggen på oss, och minus igen för oss konsumenter.

Sätt ut feta protestkampanjer, utnyttja median, Tv, radio, internet, mobilsms ATT from det datumet kör vi inte bil. Jag hade inte kört bil i onödan då men jag har full förståelse för mammor som måste gå köpa mat till sina ungar och folk som måste transporteras till sjukhus med bil osv. Det gäller att folket ingriper samtidigt och starkt att dem fattar att vi kan också styra!

Jag minns inte riktigt men kanske nån av er gör angående den incidenten där folket vann i Frankrike då dem höjde dieselpriset markant och folket gav tillbaka med att stoppa all tung trafik och blockera motorvägarna med sina lastbilar/traktorer osv, Invånarna hade ett teamwork mellan sig och satte kniven i ryggen på "Pär" istället.

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag håller med (dragolito) Så länge som vi bara gnäller och grymtar om bensinpriset ,men fortsätter ändå att tanka. Så kommer bensinpriset bara att stiga. Tyvärr så kommer det väll att sluta med att folk skiter i att fara till jobbet. Det är bättre att gå hemma och stämpla. Än att köra upp lönen på bensin till och från arbetet.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det bästa sättet att demonstrera vore väl att se till så att Stockholms innerstad blev blockerat ett par ggr i månaden, allra helst när Persson eller nångon annan minister skall iväg till ett möte eller nått?

mvh
Erik

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Eller allra helst in och ut-fartsvägar i rusningstrafik.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men dom borgliga verkar i alla fall tagit åt sig lite av upproret,är alltid nåt om man jämför med Persson å gänget.
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har skrivit det tidigare och det tål att upprepas:

Vi har den regering vi (=majoriteten av den svenska befolkningen, inte jag...)röstat fram och följaktligen förtjänar.........
klockrent inlägg Dragolito

i sverige är det mycket snack men lite verkstad vi kommer förmodligen sitta och smågrymta när priset går över 20kr/litern men endå inte göra något åt det
Ci
531
CiM
325ciM-04
dragolito:
det funkar i frankrike, men inte här, för att svensken säger: ja, men det är deras problem. har dagligen disskusioner med mina kollegor på jobbet, och det förvånar mig hur de tänker. så fort man säger nåt, så får jag i svar att: ja ,em, vi har det bra jämfört med dem och dem länderna.!!
alvarligt talat så har vi det sämst i världen med tanke på hur mycket vi betalar i skatter. anta att du har 10.000:- kr i månaden. först tar de 3000:- i skatt. sedan tar de 25% i moms på allt, så det är inte bara 30% vi betalar.
som alpina sa, så betalar vi bilister mer än 74 miljarde i skatt. hur mycket får vi tillbaka i form av bra och säkra vägar? har man någonlunda bredda däck, är det ett helvete att köra bil i sthlm. är det någon som är emot mig, får gärna komma hit, så ska jag visa hur våra vägar ser ut.

dessa problem är något som berör oss allihopa, därför borde vi hjälpas åt och lösa problemet. aktioner, protester........ vad som helst, ni kan räkna med mig. jag har tröttnat på denna land som den ser ut.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
SKulle man ine kunna anordna något protesttåg utanför stadshuset, göra reklam för det och få folk att komma dit och delta? Någonting organiserat och aningen fräckt?

Sprida ordet mun för mun, gå på stan några dagar innan och tala till folket eller sprida detta vidare för att få så många anhängare som möjligt. Kanske ta kontakt med Motormännen, som driver en kampanj sedan en tid tillbaka.

Instämmer helt med dragolito, det är handligarna som räknas och inte det vi säger. Man borde organisera folket lite mer, för dem flesta är "med" oss, det ända som saknas är en stark ledare och kapital...
Inte för att försvara det höga bensinpriset men med detta i tanke:

"Arbetspendlingen är det område som har den största andelen ensamåkare i bil. Hela 30 % av dessa bilresor är sträckor som är kortare än 5 km och både resväg och restider är regelbundna"

Länk

är det inte konstigt att vi får dessa pålägg på bensin i forma av miljöskatter och annat.

Nu kan det gömma sig annat bakom dessa fakta men här sitter folk och åker under 5 km i bil ensamma. Om man kunde spara dessa resor och kanske cykla, en normal vuxen gör 5 km på ca 15-20 minuter skulle man vinna en del. Bla kondition sammt spara miljön och visa "marknaden" att vi kan klara oss till viss del utan bensin vilket kanske skulle gör att priset inte stack iväg som det nu gör. Nu är jag ingen miljömupp har själv 2 bilar och 2 motorcyklar men betalar för nöjet att köra bil och mc för det är kul.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
"anta att du har 10.000:- kr i månaden. först tar de 3000:- i skatt. sedan tar de 25% i moms på allt, så det är inte bara 30% vi betalar."

Dessutom betalar din arbetsgivare 34% i arbetsgivaravgifter, i detta fallet 3400:- Köper du dessutom bensin för pengarna så är den faktiska beskattningen flera hundra procent.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Det genomsnittliga totala skattetrycket i sverige ligger på ca 80%, köper du bensin för varje krona du äger stiger det ytterligare.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
När man gick ut med en undersökning som aftonbladet presenterade så ville inget av riksdagspartierna sänka skatten på drivmedel tex mp ville höja den ännu mer.
Så det spelar ingen roll vilket parti som sitter vid makten, bränsle skatten kommer aldrig i helvete att sänkas.
Ang reseavdraget så är fp, m mfl ej finansierat i dagens läge (som oftast högerns skatte sänkningar är) och troligen så landar det på 1kr mer per mil än dagens avdrag enligt S förslag.

Jippa jag håller helt med dig, kort pendlandet till arbetsplatserna måste bort på ett eller annat sätt.

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
by the way...jag mailade herr nuder

/Pelle
Njuren
Reclaim the streets! =)

BMW - i nöd och lust?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fattar mig inte på er riktigt som tycker att de är bra som de är,och heller inte har nåt i mot att den skulle höjs yttligare ett snäpp...Vi blir ju blåsta av staten!!!
Sen de är med kortpendlarna,är ju dom som drabbas minst av priset,skulle priset stiga är de inte speciellt stor skillnad för dom,är ju för oss som har någon mil till jobbet som inte har något annat än bil att välja på..

Om inte priset sjunker borde dom i alla fall öka reseavdraget till dom som har en längre bit till jobbet,och inte har något annat alternativ att åka än just bil..

Kan nån förklara för mig varför yrkestrafik har moms på endast 6% och vi har 25%? är ju yrkestrafiken som är den största boven,alla dessa stora dieselbilar som går hela tiden i sverige....

Ursäkta uttrycket,men de är ett jävla stort skämt de här!!!
Ju mer info man samlar om dessa avgifter och skatter ju mer irriterad blir man som sagt var.
Om vi enbart med person bilar kunde ställa av bilen i 2-3 dagar skulle hela sverige gå omkull då fordonsskatter skulle betalas ut till ägarna igen.
Något sådant vore bättre än att blokera alla infarter till storstäderna,,
På detta sätt begår ju ingen något lagbrott iaf.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
Länk
Haas: jo just kortpendlarna betyder mycket för vilka skattesatser som sätts. Om de med litet avstånd till arbete skulle ställa bilen och istället ta ex cykel skulle mycket vinnas. Miljön skulle tjäna på det, för som du vet är de korta turer som smutsar ner mest, och individen skulle tjäna på att motionera. Om man betänker det som jag tidigare visat att 30 % av alla resor till och från jobb är 5 km eller kortare inser man att detta ger "miljöextremister" mycket goda argument för att höja bensinskatterna ännu mer.
Extremfall som jag känner till är kollegan till kompisen, körde 900 meter till jobb........Say no more.....

Däremot håller jag ned om att de som har långt till jobb skulle kunna ges större möjlighet till reseavdrag, om man vill att mer än de stora städerna skall leva.

Tom billandet USA inser detta med att cykla, läste detta i dag Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Angående kortdistanspendlarna så undrar jag om man räknat med alla personer som jobbar natt eller har obekväma arbetstider?
Själv så arbetar jag natt (vaktbolag), samt att jag driver eget företag "när jag är ledig". Jag sitter inte och kör bara för nöjes skull på fritiden.

Trots att jag bor i sthlm så fungerar inte det kommunala nätverket alla gånger och skall jag ha med mig utrustning så är det ett djäkla kånkande.

iom att jag bor i sthlm-området så är jag absolut inte berättigad till något reseavdrag.....

Men som Dragolito sa/menade så är vi svenskar otroligt flata jämfört med andra europeiska länder. Vi sitter vid köksbordet eller på autopower och beklagar oss över dessa bensinpriser/skatter, men gör inget annat som Persson & Co märker av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.