AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.070

Sval marknad for 1-serien?

Sida 4 av 5
Coupén

Känns som du kraftigt övervärderar E-46'an som modell.
Du får ju ge minst 300" för en hyfsat utrustad A3 2,0T DSG
och man behöver ju inte ens lägga upp 200" för att få en 330 coupé -02.
Ganska vanligt i och för sig att man övervärderar den egna modellen.

Länk
Coupén
Wadstedt, det får A3'an att framstå ännu sämre i jämförelsen, då är ju inte ens priset en faktor. Men du har no iofs fel ang. A3'ans pris, om du pratar med en handlare så skall du se att det alltid finns ett antal erbjudande som kraftigt reducerar priset. Sen beror det ju iofs på vad du menar med hyffsat utrustad, det är ju exempelvis omöjligt att få ett par bra stolar i den bilen så man får väl kasta ut orginalstolarna och köpa nya på stan och det kan ju kosta en del :-)

Jag sålde min 330 Coupé för ett par månader sedan, väntar nu på att få min 130i. Låter fantastiskt bra att man får en 330 Coupé -02 för under 200K, jag sålde min för 235K och det tyckte nog varken köparen eller jag själv var i överkant. Men om det är möjligt så är ju en 330 Coupé -02 för under 200K en DRÖMBIL jfrt. med en A3 för 300K.

Ang. Audi så har tidigare ägt 3 st nya audi i olika varianter. Så jag tror att jag vet vad jag pratar om. Men du har säkert också koll...?
biltok med klockintresse
Även "CAR" novembernummer ratar R32 före 130. Har den tidningen med, men förväxlade testena med dem i EVO.

Audi? Har ännu att köra en kul Audi, då de saknar styrkänsla!
Har kört en hel del...
Så har R32 samma dåliga känsla går den fetbort. styrkänsla är skitviktigt.
Är därför jag gillar Cooper o RX-8 :-)
Coupén
biltok, instämmer ang. styrkänsla, tror att den är ok i 130:-) Vilken är din favoritklocka?
Coupén

Nej jag har aldrig ägt en Audi så givetvis kan jag inte på nåt sätt jämföra dessa bilar........ Kan ju bara säga utifrån alla de Bmw/Audi båda nya och gamla att det försprånget Bmw en gång hade har Audi tagit in på och slutligen gått om. Du får väl tycka vad du vill om A3 på samma sätt som jag tycker 1-serien är riktigt ful och extremt överprissatt.

Att en 330 coupé -02 för 235" skulle vara rena drömmen kan ju kanske stämma om man vill förlora minst 50" på ett halvår i värdefall.........
Du fick MYCKET bra betalt för din bil skulle jag säga. Grattis!

Ang A3'ans pris så räknade jag på grundpriset på 265" på en Ambition med stereo, klima, Xenon och lite andra nödvändigheter. Skulle jag däremot utrusta en SB A3 som jag vill ha den skulle listpriset hamna runt 350". Såvida inte Audi av nån oförklarlig anledning rear ut sina A3'or långt under listpris så är dom ju knappast billiga. Att A3'an säljer bättre än 1-serien är ju kanske inte heller nån skräll..... 1-serien har ju ett utseende bara Bangle och ett fåtal till kan älska....

Jag kanske aldrig ägt en Audi men jag har definitivt ägt tillräckligt många Bmw för att veta att det inte är världens bästa bilar alla kategorier.
Skulle vara kul att veta vilka Audi du ägt?
Coupén
Enligt din teori så menar du alltså att om två år så kommer man få 330 Coupé -02 gratis? Tvivlar på det. Men det finns en anledning att jag sålde min... Designskiftet på BMW-modellerna börjar sätta sig och modellerna med den gamla designen börjar se riktigt gammal ut, vilket gör att priserna går ner (på den här typen av bilar är det också lite höst/vårpris). Den nya däremot får fler och fler positiva omdömen. Sen tycker ju inte alla samma, men A3 är väl inte den mest väldesignade bil världen har sett varken interiört eller exteriört. A3 lider av att den är intetsägande, har framhjulsdrift och dålig förarkomfort. Enda anledningen att köpa en A3 skulle vara att man kan få en A3 2.0TS (200hk) med Quattro för 249K (och sen rabatt på det), det skulle jag kunna se som ett vettigt val för många. Men att lasta på all möjlig utrustning på den och laxa upp 350 lakan... det är helt säkert som att kasta pärlor på ett svin....

Har ägt: A4 Sedan 1.8T -98, A4 Sedan 1.8TS -00, A4 Touring 1.8T -02.

Du får ta mina argument med en nypa salt. Jag tycker att audi är ok men BMW är oftast bättre, mycket på grund av de 6cylindriga motorerna. Audi's 6:or har ju inte fått riktigt lika bra kritik...
biltok med klockintresse
Coupén - IWC givetvis, diskret o elegant. Jag har också en Sjö Sandström.
Coupén

Hmm ja smaken är som baksidan men din 330 var en utav de sista väldisignade Bmw på ett tag som det känns......
Antar att du pratar om nåt kampanjpris när du skriver 249" för en A3 2,0T Quattro när de inte ens börjar där med standardutrustning och utan Quattro.......

Mmm Bmw skulle väl kanske ta efter Audis prispolitik och sänka priset på "ettan" så kanske den skulle sälja bättre.......

Spontant vid provköringen av nya Audi (A3, A4, A6) och nya Bmw (1,3,5 serie) så tycker jag precis tvärtemot vad du gör. Nämligen att Audi gör betydligt snyggare bilar än Bmw både interiört och exteriört. Att jämföra Audis supersmidiga MMI med Bmw's idiotiska Idrive ökar ju klyftan ytterligare. Ang framhjulsdriften på Audi så kan jag hålla med om att det är trevligare att köra en bakhjulsdriven bil.

Att lägga 350" på en Audi är väl lika mycket kapitalförstöring som att lägga samma summa på en 1-serie.... Eller hur?

Kritik och olika åsikter kan ju vara uppiggande.....= )
Jag har alltid satt Bmw högst av alla märken men har på senare tid blivit mer och mer trött på Bmw. Supertaskigt andrahandvärde, knirrande inredningar och sämre desing/kvalitetsmässigt än förr. Första gången jag körde "nya" 5-serien trodde jag som var så förtjust i E-39 att det skulle vara en riktig knockout. Inredningmässigt blev jag tyvärr mycket besviken eftersom den kändes så mycket sämre i inredningen än sin föregångare. Tydligen fler som tycker som jag eftersom den ju inte toppar M's nybilsenkät som E-39 abbonerade på år efter år.

När det gäller jämförelsen 6-cyl motorer så har väl Bmw alltid gjort otroligt fina sådana. Dock vill jag minnas att A6 3,2 Quattro smiskade upp bla 530 i ett test i Teknikens Värld för ett tag sen och blev till och med testvinnare.

1-serien är säkert ett bra val för den som älskar allt med Bmw och gillar desing som "sticker ut" lite grann.... Designen är väl ett hett ämne även när det gäller X3 som du ju också har.....= )
Coupén
Ja kampanjpris, men det är alltid kampanjer hos Audi.

Jag tycker design är intressant och vågad design tar ofta lång tid att vänja sig vid. Kan dock i princip sätta pengar på att vi kommer att få se "Bangle"-liknande designelement även på andra bilmärken framöver, men vi får väl se.

Audi har ett formspråk som är klassiskt och "snyggt" men det blir också ganska slätt och intetsägande.

Vad gäller MMI så tycker jag att det är bortkastade pengar både på Audi och BMW.

Angående 350kkr för en A3 så kan jag garantera dig att den kommer ha rejält mycket sämre andrahandsvärde än 130 för 350kkr trots att man oftast brukar säga tvärtom (dvs., audi bättre andrahandsv. än bmw). Helt enkelt för att A3 är en turboladdad 4cyl och 130 har en 265hk 6:a. Annars får du väl köpa audi A3 3.0 men då har du nog helt säkert satsat på fel häst.

Både 1:an och X3 har ju blivit totalsågade i Top Gear (det engelska motorprogrammet) årets sämsta bil m.m. haha...., nu är jag snart ägare till båda, känns bra :-) Tycker att båda är skitsnygga annars hade jag inte köpt dem.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
A3 3.2 DSG Quattro Sportback hade jag kunnat tänka mig. Priset är dock med rätt utrustning ca 450.000!!!

biltok med klockintresse
Coupén skrev <<Både 1:an och X3 har ju blivit totalsågade i Top Gear (det engelska motorprogrammet) årets sämsta bil m.m. haha...., nu är jag snart ägare till båda, känns bra :-) Tycker att båda är skitsnygga annars hade jag inte köpt dem.>>
HELT rätt -man ska ju testa själv o köpa det som känns rätt.

Alla motorjournalister verkar ju tycka Golf GTI är super, jag har kört tre o fattar inte det...turbolag o vekt chassi bla. bra bil tveklöst men SÅÅ himla bra är den inte. En Civic Type-R är klart roligare i stora GTI klassen.
Coupén

Håller på sätt och vis med dig i vad du skriver ang vågad eller slät design. Jag föredrar nog det senare numera.

Klart man ska köpa de bilar man vill ha oavsett vad journalister eller andra tycker.

När det gäller andrahandsvärdet 1-serien mot A3 tror jag däremot du har fel.
Och skulle det ändå vara så att jag köper en "dyr" A3 och motsvarande "etta" skulle ha ett bättre andrahandsvärde så skulle det ändå varit värt det. Om andrahandsvärde vore viktigast för dig som ju också bor i Volvoland så skulle väl bilmärket du väljer vara självklart.
Jag har haft Bmw trots stora värdetapp och hög försäkring osv för jag tyckt det varit värt extrapengarna. Det tycker jag inte längre.

Vad som är att "satsa på fel häst" kan ju diskuteras i evigheter så det är ju bara att konstatera att vi har ganska olika åsikter när det gäller bilar.

Vet förövrigt inte ens vad en A3 3,0 är för bil. Men jag kanske borde kolla upp den om det är nåt för en "audikille" som mig.....= )

sw
Coupén
Hehe, fick för mig att det var 3.0 för den har ju bara 250hk, men det är rätt 3.2 liter skall det givetvis vara...

Det var inte jag som började tjata om andrahandsvärde, det var du... hade jag varit så störd av det skulle jag inte köpt nya bilar.

Audi har ju lagt ut lite bilder på sin senaste koncept-bil, en ett-serie konkurrent, helt klart. Länk
Titta på sidan, hjulhusen samt kupéns avslutning.

Är det bara jag som tycker att det är lite Bangle-toner över det hela.... :-) Det skulle nästan kunna varit 1-serie coupé om det inte vore för den anstötliga grillen, ha ha!!
Har också sett ett par bilder på den. Ganska snygg bakifrån men
inget vidare framifrån.......

Mmm kanske blir en A6 nästa gång istället......= )
Coupén
Läste bra test i senaste numret av automobil, där 130 fick bra kritik. Negativt var väl att de tyckte bilen var lite för "väluppfostrad". Har lite svårt att förstå den kritiken, det är ju trots allt 130 och inte M1...

De testade också Golfen med 6:an, R32. 320kkr för en folka som ser ut som en skoda och inte är speciellt snabb. Vem köper?

Biltok: IWC är ju fina... Men vad tycker du om Tag Heuer, speciellt denna:
Länk ?
biltok med klockintresse
Tag Heuer är som "fattiga kusinen från landet" jämfört med IWC
biltok med klockintresse
Det sköna med IWC är att deras design är exlusivt diskret. Inte så uppkomligsaktigt brytigt som Rolex o de andra...

För att återgå till 130 o R32. Frånsett designen, vad tyckte de om hur de vara att ratta?
Mer än att 130 var "väluppforstrad" o VW'n "inte så snabb".
Tolkar man det som att VW'n var roligare men långsammare eller?
Coupén
Fattiga kusiner från landet kan vara rätt snygga, och ha fina rattar... :-)
Coupén
Nä, slutsatsen av golftestet var att R32 är bilen för den som vill ha en tekniskt förfinad Golf med en slätstruken effektkurva och med en prislapp strax under 400kkr med någorlunda utrustning. Det stod inget i testet om att R32 var rolig om jag kommer ihåg rätt. Frågan är vem som drömmer om en R32? De misstänkte att busbilsköparna nog köper GTI:n istället.

Sen om jag kommer ihåg rätt så ser det ut så här:

130i: 265hk, 6.1s, 0.91l/mil, 308kkr.
R32: 250hk, 6.5s, 1,12l/mil, 320kkr.

Det brukar pratas om att 130i är dyr, men folkan är ju definitivt inte billigare... (och knappast bättre?), eller?

PS. IWC är fina, men de ligger lite utanför rimlig klockbudget tycker jag.

biltok med klockintresse
Det är fler som sagt att GTI'n är roligare än R32, är antagligen tyngden som förstör det.
Är kanske samma sak med 130'an...
Har kört tre GTI's o de var rätt trista, trots lovorden i pressen. Turbolag o krängig i kurvorna.
Tar lätt hellre en Civic Type-R eller Cooper S istället, DE är roliga, har kul motorkarakteristik, hårt o fint chassi o dessutom klart billigare!

En IWC kostar som en juste uppsättning lm fälgar/däck. Finns ju även beg iof.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.