AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.069

Sval marknad for 1-serien?

Sida 1 av 5
Hur många 1-serie säljes det egentligen? Er inte ofta man ser nån her i Sthlm.. Men nya Audis er overalt!! A3,A4,A6,A8.. Verkar poppis!
Enligt Bilswedens statistik ser försäljningssiffrorna ut enligt följande:

¤ Augusti 2005 (2004): 91 (53) st
¤ Jan-Aug 2005 (2004): 596 (61) st

Motsvarande siffror för Audi A3:

¤ Augusti 2005 (2004): 116 (64) st
¤ Jan-Aug 2005 (2004): 1264 (984) st

Hela listan (PDF): Länk

Audin säljer alltså något bättre än BMW:n totalt sett, men försäljningen av 1-serien har helt klart "lossnat" än om modellen säljer klart sämre än vad BMW hoppats på. 1-serien skulle bli märkets storsäljare, men säljer inte ens i närheten lika bra som 3- och 5-serierna (som sålts i över 2000 exemplar vardera jan-aug i år, i Sverige)... Den alltför aggressiva prissättningen torde vara boven. Marknaden för småbilar över 200 000 kr är nog bra mycket mindre än vad BMW räknat med...

En annan anledning till att A3 är en vanligare syn på våra vägar är att den modellen helt enkelt funnits längre än 1-serien...

//Chrille
+ att A3'an är mycket snyggare än 1-serien........
I övriga världen, framförallt Tyskland, säljer 1-serien mycket bra!

Mvh,
Kalle
Svenskar gillar inte "småbilar", här skall allt vara jurasic size. Men så finns det så mycket plats också... Inte ens i värsta rusningen så är det några bilar att tala om. Sett ur ett europeskt perspektiv....
Sen så är den för dyr, man får en större E90 (med fula baklysen) för nästan samma pengar. ;)
Le
26
LeifA
120d -04
Det är väl det problemet som PowerMac belyser. För oss här i Sverige så verkar prisvärdhet vara lika med mest plåt för pengarna. Om det är en mindre bil så måste den vara billig!! Betalar man mer för en liten bil än en stor så är man lurad eller dum. En E90 330 är dyrare än en E60 523. Men större är inte allt bättre även om den kostar lika mycket! Har man inte behov av en stor bil så verkar det vara dumt att åka om kring med en massa plåt i onödan... /Leif
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror det är rätt heta på begmarknaden när de där första 10.000 fått sjunka lite (spec 116i)

Mo
176
Moe
Cykel
Kanske drabbats lite av samma "sjukdom" som compakten ? Större = bättre, lägg till 15k kr och du kan köpa en "riktig" bmw... Jag tror PowerMac är på rätt spår.

Compacten som fanns tidigare sålde inte heller speciellt bra jag tror inte det bara kunde härledas till konstig design utan att BMW var dåliga på att sälja den och svenskarna dåliga på att köpa den, kanske är samma problematik till viss del för 1-serien ? Svensken resonerar som så att om man lägger till lite pengar så får man en större, dvs "bättre" bil.

ovanstående är naturligtvis ren spekulation ....

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
lägger man 20k får man en 3 serie istället..
förresten så kostar en
Audi A3 från 195k kr
och en
BMW 1-serie från 198k kr

Alltså minimal skillnad. Utan extra utr. Jag lyckades få över 20k kr billigare med utr. Dessutom är ju E87 mycket mycket snyggare och bakhjulsdriven och har en största motor på 265 hk

Min BMW 116i
Länk
Vart inne på BMW Gbg i går och såg att dom hade en spritt springande naken 116 inropare för styva 170k NY! Men den bilen hade inte ens AC eller radio, det var knappt man trodde att den hade ratt. Det var den naknaste BMW:n jag sett på minst ett decennium!!! Det måste vara stentrögt att sälja ettor i Sverige. Synd på så rara ärtor...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inte ens radio? Skojar du?

Skojjar inte!
Det enda extra på bilen var metallic lack, Sparkling Graphite tror jag det var.
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Inget som lockar en Bmw-köpare, skulle hellre köpa en begagnad med utrustning isåfall.

MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
En A3 och en 1-serie går inte att jämföra.
Visuellt storleksmässigt likvärdiga bilar men Audin är prispressad ÖVERALLT där man inte ser. Det är en golf med ful snipig front (bättre med single frame) och Sveriges i särklass sämsta verkstad. Att sedan säljkåren är så jävla överball och går med svarta kostymer gör inte saken bättre.
Har haft nya A4, A6 och är mycket tveksam. Alla som aldrig haft en eller som har sparat jävligt länge tycker att Audi är fina bilar.
När man kört en MODERN BMW inser man att det är världsklass vi talar om och att jämförelsen är meningslös. Jag kan köpa exakt vilken bil jag vill inom rimliga gränser och har testat allt som rullar.
Jag två BMW på gården.
Är väll tungt å sälja en grundutrustad 116 för samma pengar som en välutrustad V50 i detta land.
När ettans stora säljargument är att den är rolig???Man blir man ju tveksam. Tror många köper ny BMW för imagen. Vilken kanske inte är på topp på en 116i. Fins många roliga/balla bilar för 200 000 idag.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ej prisvärd bil instegsmodellen är 30.000kr för dyr,ska man sälja smått måste det var en massa småfinesser,ac samt hyfsat pris eller naket och tokbilligt.

mvh

mvh
Coupén
Instämmer med MBO, har haft 3 nya audi. Serviceorganisationen suger verkligen likaså säljorganisationen numera (åtminstone i Gbg). Det tragiska i sammanhanget är att i Kungsbacka så hade man jättetrevlig och service-minded personal både på service och sälj. Men de får numera bara sälja VW sedan Audi flyttat till fina gatan...

Det är ju tråkigt att 1:an är "så dyr" men det är ju köparens val. Det finns ju mängder med billiga märken att välja på.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
MBO, du har så rätt så!

"Har haft nya A4, A6 och är mycket tveksam. Alla som aldrig haft en eller som har sparat jävligt länge tycker att Audi är fina bilar.
När man kört en MODERN BMW inser man att det är världsklass vi talar om och att jämförelsen är meningslös. "

Hade själv en Audi A4 1,8T 2001 års modell ( köpte nya modellen när den kom ut ). Har haft den i 1,5år, sedan såldes den. Köpte en E39 528iA.

I veckan så skulle jag tvätta min E39 520 Touring 2002 som jag har haft i c.6 veckor nu ( den är såld nu ) och fick låna en A4 Avant 2002 1,8T för att hämta en grej på stan. Ingen höjdare direkt om man jämför med BMW, även en snik 520 i mitt fall! Det första jag lade märke till var vilken skillnad det är på koppling+växellåda samt motor ( alltså hela drivlinan ) mellan dessa bilar! Har då inte kört Audi sedan jag sålde min A4 hösten 2002.

En BMW är alltid en BMW = körmaskin!
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Kan inte annat än hålla med.

Får man en 1 serie med Advantage,LM fälgar + larm för 195k kr
är detta bättre än en Volvo V50 och Audi A3 för motsvarande pris.

Jag är grymt nöjd

Min BMW 116i
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.