|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Acey Dåligt andrahandsvärde gör ju inget när man köper i alla fall......= ) Har ruggigt svårt att tro på samma typ av förluster vid kort ägande som jag haft tex på mina E-46'or. Plastig inredning? Mmm kanske det men Bmw toppar väl kanske inte den ligan heller längre. Dyr service/delar? Det kostar ju att köra roliga bilar oavsett om de heter Bmw, Porsche eller rentav Nissan........ |
|
| 350Z är en riktigt läcker bil som säkert är minst lika kul som 130i. Dessutom riktigt snygg som sagt. Vad gäller service och delar -Nissan har väl likt BMW 3 års fri service? | |
|
Wadstedt79: Tja, en polare köpte sin för 380.000, ett år senare sålde han för 275.000. Och det gick väldigt trögt. Detta är ändå en modell som då bara funnits ute väldigt kort tid. De japanksa sportbilarna av ej "premiummodell" tappar väldigt fort ner till runt 200.000 (se tex honda s2000). Jag tror inte att tex E90 coupé skulle göra samma tapp. BMW ligger klart i topp, även om man inte toppar, men audi har väl legat först där i rätt många år. BMW_Chrille: Fri service 3 år/4500 mil vill jag minnas, och även vagnskada men självrisken låg iaf på 8000 + moms vilket var väldigt högt. Detta täcker ju inte slitage. Jag övervägde seriöst 350z innan jag köpte min förra 330. Finishen håller helt enkelt inte BMW kvalité, designen när det gäller inredning var inte heller 100. Motorljudet var fantastiskt, växellådan helt underbar och även styrningen var bra. Dock var bilen väldigt understyrd, kändes något "tung" och värdeminskningen oroar mig lite väl mycket. Antalet personer som vill köpa en Nissan för nästan 300.000 verkar vara få. |
|
|
Acey Hmm inget kul värdetapp på din polares bil såklart men tror du inte att E-90 kommer tappa ungefär lika mycket då? Ser ju redan E-90 325 utannonseras hos handlare för under 300". Utan prutmån så har ju en sån bil tappat kanskse 40" på 6 mån. Vad är den bilen värd om ytterligare 6 mån? Kanske inte är en höjdare att köpa en ny 350Z för nästan 400" men de som finns till salu nu, runt 1-2 år (ca 1500-2000 mil) för 250" och uppåt tror jag inte är nån superdålig affär. För de pengarna får man ju en bil som bör ha en hel del nybilskänsla kvar. Sen att Nissan har 3 års nybilsgaranti är väl inte heller så dåligt..... Vad har Bmw för nybilsgaranti? Att finishen på inredningen inte håller Bmw klass håller jag med om. Sen håller ju kanske inte Bmw nån Audiklass på sin finish heller.....= ) E-46 coupé är en mycket snygg och rolig bil tycker jag absolut. Tycker ändå att det är lite småtråkigt att man ser Bmw i princip vart man än tittar i trafiken. Man sticker ju ut lite mer med en 350Z i alla fall. |
|
|
Wadstedt79: Jag vet inte, skiljer endel på sedanen och coupén. Men, 350z är påväg ner emot 250.000 för en GT, och tyvärr verkar de sjunka ännu mer. Men som sagt, skiter man i det så är bilen bra. Runt 250.000 bör inte tappet bli mer än ca 50.000 på ett par år. Sen säljs inte många 350z till fullpris hos handlarna längre, nypriset ligger nog nu snarare 350.000 snarare än de 400.000 som min polare betalade vid introduktionen. BMW har 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada och 3 år/8000 mil fri service. Håller med om att 350z är en uddafågel, jag tittade på den och RX-8an. Synd att RX8an inte klarar av att få ut de 230 utlovade hästkrafterna. Kul karaktär på wankelmotorn annars, blev lite fundersam när oljevarningen dök upp mitt under provkörning. Jobbigt att räkna med att fylla på olja lika ofta som man tankar. |
|
|
acey Ja RX-8'a är ju också en ovanlig japssportbil som kan vara intressant. Levde den inte upp till dina förväntningar motormässigt? Har hört annars att det ska räcka att byta avgassystemet på bilar med wankel för att få ut bortåt 20-30% mer effekt. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Har också hört att wankelmotorerna har lätt för att läcka olja och generellt drar mycket sopp. Är det så? Jag kan nog vara spekulant på en 350Z Gt om den kryper neråt 200" sträcket tills sommaren -06......= ) |
|
|
Förstår inte varifrån ni får att compacten skulle ha sålt dåligt i sverige, E36 sålde väldigt bra. E46 sålde sämre men fortfarande bra. Kolla er omkring man ser fler E36 compacter än icke sönderstylade sedaner... Läste nånstans att BMW inte tror på att en mindre BMW ska kosta mindre än en större BMW, det syns ju verkligen på prispolitiken på 1-serien... Att BMW dessutom prutar på materialvalen och ändå så är den 25-30.000 för dyr... Är minst sagt konstigt. Keep Your Distance! |
|
Coupén |
Kör 130 inom 4 veckor... Jag resonerade så här: Volvo: Funderade nog aldrig på volvo... Merca: Som ovan. Audi A3 2.0T FSi, visserligen billig men håller inte audi-klass i inredningen, kass stolar och inte speciellt rolig. Golf, ärligt talat var den inte ens med i min utvärdering.... En folka ville jag inte ha. Nissan 350Z, bra prestanda och rätt snygg men.... kass kvalitetskänsla, äter däck fram (konstruktionsfel!?), kass andrahandsvärde. Mazda RX-8.... udda och fräck men.... nej! BMW 330i, grymt kul/fin bil!!, skulle valt den men tyckte att det blev för mycket pengar för en andra-bil, också onödigt stor och tung. Blir 80-90kkr dyrare än 130 med samma utrustning (skinn, 18" etc.). Knappast intresserad av att köpa en snik-330... BMW 325i, jättefin, dock ingen räserbil. Har haft en 330 coupé E46 tidigare och E90 325:an är inte så rask om jämför även om det ser ut så på pappret. Dessutom behöver jag inte utrymmet så jag köper nog hellre motor för pengarna. Ja, och då fanns det ju bara ettan kvar :-) 130i kostar bara ca 30kkr mer än 120i med samma utrustning och då kändes valet inte svårt (dock är det väl 120i som är för dyr och inte tvärtom....). Så nu slipper ni fundera mer :-) Självklart, eller hur? |
biltok med klockintresse |
Coupén - Du funderade inte på nya Golf R32? Själv ska jag testa den mot 130. Fast en RX-8 är RIKTIGT bra att ratta. Lite sugen på den faktiskt... Annars är en Cooper S works ett klockrent busbilval. 350Z går bort för mig - får ingen "puls" av den. |
|
Wadstedt79: Nej, Rx-8an kändes "vek", jag vet att man på andra sidan atlanten turboladdat med bra resultat. Det hade säkert gått att lösa, men hög förbrukning (soppa och olja) gjorde att den föll bort tyvärr. Även där, när jag tittade på RX-8 så gick de för nästan 60.000 mer än 330in, nu säljs de för liknande pengar! |
|
Finns svensksålda åm 2004 RX-8'or med lite mil för 260k = billigt. Nya 2004 för 300k... De är ju trots allt fullladdade med grejjer, är väl bara metall o navi som är option. |
Coupén |
R32 kostar väl lika mycket och det är ju en folka och inte en BMW... :-) Körde faktiskt Cooper S, visst kul, en stund, tröttnar på den i längden, känns inte som en riktig bil. Är lite svag för RX-8 men de tekniska bristerna som en wankel har inkl förbrukningen vägde över. Nya 2004 för 300k? En 2004 är väl inte ny.... |
Men ny 2004 menar jag en icke körd o icke inregad = alla garantier mm gäller från köpedatum. 18", läder, klimat, BOSE, 3 års garanti mm mm för 300k är inte fel. En rätt basic 130 landar ju på närmare 400k. R32 må vara en folka men den KAN vara bra, ska testa o se. I senaste numret av EVO (tror jag) vann R32 över 130...tråkigt då BMW normalt brukar vinna överlägset i alla tester. Hur många tester har INTE en 3o 5-serie vunnit över klasskonkurenter? Vet inte om jag läst någon ens... Med 1-serien är det annorlunda, varför... |
Coupén |
Nja, har beställt 130 med alla paket (utom m-sport) + skinn + 18" + xenon + proff. radio, stora klimat etc. för ca 360kkr, sen får man ju lite rabatt... dvs., mycket närmare 300 kkr än 400kkr, och det enda som "saknas" är väl isåfall nav och taklucka men basic skulle jag kanske inte kalla det... Testet i EVO har jag inte sett, har du länk? Skulle en folka vinna över en bmw, det tror jag väl knappast :-) |
Nu får man rabatt hos Mazda med iof... Har ingen länk men har tidningen. Testades mot nya Impreza med 2.5l motorn o R32. De har samma synpunkter som alla tidigare = grym motor men någonstans försvann körglädjen. R32 vann på att den hade nästan lika bra motor men bättre kraftöverföring (verkar som att DSG är standard i UK) o den var dessutom billigare. 4wd drivlinan i R32 fick beröm, tyckte VW fått till det bättre än BMW i sin 1-serie. |
Coupén |
Samma synpunter som ALLA tidigare... vilka tänker du på då? Flera tidningar som "testat" har ju bara köpt/kopierat ett väldigt dåligt test från en engelsk tidning (bland annat AutoMotorSport, Aftonbladet m.fl., se Länk. |
|
Coupén Hmm håller inte med dig ang A3 2,0T. Tycker den med DSG lådan blir minst lika rolig att köra som en manuell 330 E-46. Men det är ju bra att inte alla tycker lika....... |
|
Coupén |
Wadstedt, ja smaken är nog olika... och sen jämförde jag inte med 330 E46, vet inte om du har sett det men det finns en ny 330 i stan, E90... :-) biltok, ang testet i EVO så läste jag följande på ett annat forum.... "they (EVO) gave it 4 1/2 stars, which is very good - the only reason it didn't get 5 stars is they said it wasn't a 'hooligan' kind of vehicle, despite rear drive and 265 hp. It's not as fun as they had hoped, more competent than wild. - enormous lateral grip, great turn in, great feel of quality (higher than a GTI), etc. - 0-60 in 5.7 sec I think they said. Hit 155 mph in 5th gear, they estimate 165 mph unlimited. :yikes: " EVO har alltså gett 4.5 stjärnor vilket är ett mycket bra betyg, jag är ingen huligan dock :-) så för mig hade det nog blivit 5 stjärnor... |
|
Hmm jo jag vet att det det finns en ny 330 komiker......= ) Det jag menade var ju att jag anser att den A3'an du tyckte var tråkig att köra är minst lika kul att köra som den bil du har idag....... |
|
Coupén |
Nej det är den inte. Precis allting är sämre på A3 jfrt med 330Ci. Egentligen bär det emot att ens nämna dem i samma mening. Men det är klart du får ju en ny A3 2.0T FSI för samma pris som en 3 år gammal 330Ci som gått 6000mil så det kan kanske räknas som en fördel. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.