|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
För mig så är inte pengarna det största argumentet att jag inte väljer att köpa en E87. Anledningen till att jag inte köper en är för att bilen är småskuttig på vägen samt att interiören känns plastig. Sen så saknar kärran det där lilla extra busiga som man förväntar sig av en liten sportig BMW. 116 som jag kuskade runt i en vecka med var rena panchisåket. Karismalöst och tråkig gled man runt i sin komfortpremiumbil i golfklass med otillräcklig AC effekt och avsaknad av motor. Hoppade därefter in i en Mini Cooper och körde två veckor med den. Vilken skillnad! Den bilen hade allt vad BMW:n saknade, körglädje, buspotencial och karisma. Fast i Mini fick man avstå från allt vad komfort heter. Det borde ingå ett njurbälte på köpet, då man tröttnade att åka runt och väja runt alla brunnslock och diverse håligheter i vägen. Till E87:s försvar så får jag väl säga att styrningen är rapp och kul, bilen är ganska komfortabel och tyst, och visst är det en BMW. Jag tycker att E87 är en riktigt snygg bil! Skulle gärna vilja ha en om den vore lite roligare... |
|
|
Jag har inte kört 116i men väl 120i och jag fick inte något intryck av ett "panchisåk". Ingen racer kanske, men motorn räcker gott och väl till, känns definitivt inte slö. Har även provat E90 320d och den motorn i 1-serien, 120d, måste vara en riktig hit! Maffigt klös i mellanregistret och inte så påtagligt dieselljud förutom vid tomgång/krypkörning. Ettan känns rapp på vägen med bra respons i både chassi, styrning och drivlina. Helt klart en kul liten bil i mina termer! Dessutom snyggt designad både exteriört och interiört. Kvalitetskänslan är i mitt tycke den högsta som går att frambringa i "Golfklassen", men helt klart inte i klass med dubbelt så dyra modeller... Men det kan jag faktiskt leva med... //Chrille |
|
| Fast vem försöker vi/ni övertyga, jag tror de bmw frälsta redan finns på detta forum ? Att bmw är "bäst" vet vi ju redan, frågan är ju om 1-serien säljer eller inte :-). | |
|
som 1-serie ägare är det ju kanske bra att det inte säljer bra som ny alltså. 1. Man är lite unik ägare 2. Till gång och efterfrågan. Jag tror att andrahands värdet kommer att vara högre eftersom det är en liten BMW i golfklassen, men få exemplar att konkurrera med. Alltså en golf och A3 är nog svårare att sälja beg än en 1-serie eftersom så många finns i marknaden. Min BMW 116i Länk |
|
|
MBO Är ganska säker på att det finns många "som har råd att köpa exakt vilken bil de vill" som väljer Audi, MB elller vilket annat märke som helst. Har visserligen inte haft nån fabriksny Bmw dock några st olika beg i alla fall. När jag köpte de bilarna så tyckte jag att det var trevligast att köra, roligast, snyggast osv för de pengarna jag skulle shoppa bil för jämförelse med konkurrenterna fr Audi & MB. Jämför man senaste generationerna bilar som dessa tre tillverkare har så anser jag i alla fall att både Audi och MB gått om Bmw. Har i alla fall kört ett några olika modeller av både E-90, E-87 och E-60 och tycker faktiskt tex motsvarande Audi är ett bättre val för pengarna. Medans Bmw tyvärr blivit fulare med åren har de tyska konkurrenterna bara blivit snyggare. Det samma med kvalitén på inredningen eller ska man säga känslan av kvalité. Audi har snäppt upp sig ordentligt med sina nya snygga inredningar medans jag anser att tex E-60 är ett steg tillbaka inredningsmässigt i jämförelse med E-39. Mitt spontana intryck av första provkörningen av E-60 mod när den kom var att den ful inuti och kändes "plastig" i tex dörrsidor osv. Mercedes blir också snyggare och snyggare med varje modell och smiskar väl idagens läge Bmw på det mesta både när det gäller utseende , kvalité och prestanda...... Nackdelen med MB är väl i såfall att de är ännu dyrare än Bmw. Men kan man köpa vilken bil man vill så....... sw |
|
Coupén |
Håller inte med om kvalitén på MB. Nya modeller har exempelvis haft problem med rost (!!). Sälj och verkstad är åtminstone i Göteborg ingen rolig historia.... |
|
sen är smaken olika BMW är enligt mitt tycke mycket snyggare än MB och Audi Min BMW 116i Länk |
|
| Tyvärr så ser det ut som att 130 lider av samma åkomma som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. På något sätt så har dom lyckats göra bilen "trist" rent körmässigt. Läs själva (PDF): Länk | |
|
Sånn jag forstår artikkelen, er aktiv styrning ingen hit!! Det ska inte jag ha i min kommande 120d/130i iallafall! Nån som vet om det er skillnad på sportchassi och M-sportchassi? Jeg tror inte at M-paket er et "must" på en 1-serie.. Tycker nestan den er snyggare utan.. men 17", sportsstolar och sportchassi er nok et "must" för meg. Nån som vet hva fordonskatten er på en 120 diesel? Blir nok helst en 130i.. ersätta min M Coupe som jag sålde i høstas.. :( |
|
|
En test från engelska EVO.. Länk Möjligt man måste registrera seg för att lesa hela, men det er gratis och inget spam :) |
|
thundergod |
Jag funderade länge på en etta också. men nu så är chansen ganska liten att jag köper en. Skälet är helt enkelt att den inte känns prisvärd på något sätt. Allt som ettan har och som är bra får man som sagt för 15-20K till i en trea och då dessutom bättre på allt.. Slutsatsen är alltså För dyr Klart billigare känsla än övriga BMW-modeller. För snålt utrustad. För mig spelar det ingen roll att den är jättetyst och har fina köregenskaper om den känns billig invändigt.. Ska man ha samma utr priser som övriga bmw så måste grundpriset sänkas med 20K. Sen är en annan åsikt att 116 motorn aldrig skulle ha lanserats.. |
Coupén |
Hur prisvärd är en porsche 997 för 1Mkr... dvs., roliga grejjer kostar ofta mer än man vill betala. Vad anser ni är det prisvärda alternativet till BMW 130i? |
thundergod |
Det är inte prisvärdhet på det sättet kanske som jag pratar om, då kan man köpa en focus likabra.. det är faktumet att om jag betalar 250-300K för en småbil, vilket jag iof skulle kunna göra. Då ska känsla mm motsvara prislappen.. och det gör den inte när det gäller ettan |
|
Bra kvalité = Om varans pris motsvarar dina förväntningar. Alltså behöver inte bra kvalité betyda att nånting är bra utan bara att funktionaliteten motsvarar priset. Snurrigt värre |
|
|
"Vad anser ni är det prisvärda alternativet till BMW 130i?" -330i Racerbilen: Länk |
|
|
"Vad anser ni är det prisvärda alternativet till BMW 130i?" -Eller om man vill få ännu mindre bil för mycket pengar, MCS works kanske? Racerbilen: Länk |
|
|
Jag ville själv ha en 1-serie 116i. sedan tyckte det var för dyrt att gå upp till en 320i Men om valet skulle vara mellan en 118i och en 318i skulle jag valt den senare för 14k kr mer Min BMW 116i Länk |
|
|
"Vad anser ni är det prisvärda alternativet till BMW 130i?" Snyggare, snabbare och mer ovanlig....... sw |
|
|
ha ha ha ha ........ Glömde ju skriva vilken bil jag tänkte på...... Nissan 350Z! sw |
|
|
Dock plastig inredning och uruselt andrahandsvärde ihop med dyr serice/delar drar ner betyget. Samt då att det är en Nissan :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.