AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.960

530iM Touring -02

Sida 1 av 4
Hejsan!!

Söker med ljus och lykta efter en 530iM Touring i bra skick.

Har någon varit och kikat på detta objekt??

Länk

Priset känns väl rätt om det inte råder märkliga omständigheter
på objektet, vilket det tyvärr allt för ofta finns.

Mvh E.L
Det verkar som att den killen säljer många båtar, det är nog 4:e eller 5:e bilen jag ser med den texten. Lustigt nog får han alltid en 530 i inbyte :)
Lustigt också att den aldrig har varit påställd och är nyimporterad. Men det kanke är vanligt att importera bilar för att sedan använda dem som inbyte när man köper båt :)
Kom den på trailer, till säljaren? Bilen har aldrig varit i trafik i Sverige, kolla historiken noga, om du inte vill få det som Rolex historia i denna tråd... Länk

Jag föredrar att importera själv, leta hos bmw.de, dom har alltid flera M-Paketade 530i Touring.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Mr328...har också sett ett antal annonser den senaste tiden där bilar tagits i inbyte och där dessa bilar aldrig har varit påställda.

Bilen i fråga ser ju fräsch ut även om den får anses lite ovanligt utrustad...Den har manuell AC samt att den saknar multiratt för stereo/farthållare. Har aldrig sett en M-utrustad E39 utan dessa tillval...Att fixa med ratten är ju relativt enkelt, finns att köpa identisk fast med knappar på PowerBörsen för ca. 2000kr + att man får skaffa en kabel på BMW. Dock kommer ju avsaknad av klimaautomatik göra bilen mer svårsåld den dan du ska sälja.

Sen är ju inte allt som skrivs i annonsen riktigt rätt men så är det ju ofta.

Personligen så gjorde jag som Stephan rekomenderar och hittade en trevlig vagn med mer utrustning än den i annonsen.

___
//Ulf
Programmer; Manuell klima, det missade jag, bara den detaljen skulle göra att mitt intresse frös till is, en E39 utan Klimaautomatik är helt otänkbart, jag gillar ju inte ens E34:or utan;)

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stephan: klickar man vidare i annonsen för att se på bilderna så syns både ratt och AC på den sista bilden. Stereon är väl också den absolut enklaste men där är jag lite osäker.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
den luktar lite illa enligt min åsikt. just att skriva ut hela den historien på en bil som aldrig har varit i trafik verkar inte seriöst. det är säkert lätt att spräcka den historien! jag har också sett 4-5 bilar som har varit inbyten på båtar, alla nyimport.
sedan känns den på gränsen till för billig, trots att de står avsevärt mycket lägre med manuell AC. bilar på under 10000 mil är helt enkelt inte billiga i tyskland heller! dessutom är sportpaketet populärt även i Tyskland. min spontana känsla är att en sådan bil borde kosta ungefär samma pengar i Tyskland som den annonseras ut för här, om man räknar in omkostnaderna.
det tråkigaste är att sådana här bilar alltid går iväg....

Mvh Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min reaktion av bilderna är att förarstolen ser nedsutten ut i kanterna för det låga miltalet.
Kan iofs vara en tungviktare som ägt den tidigare, men....
Jag tycker att sportstolarna väldigt fort blir lite nedsuttna, iaf på e46. Min har bara gått 6500 mil och visar redan såna tendenser.
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Luktar skumt om den där annonsen..skulle nog inte handlat av den där! Men bor du 20 metet därifrån så kan du gå och kika på bilen men annars är det nog bortkastat att åka dit! ..är min känsla iallafall!

/martin
Jag kör en favorit i repris och postar den numera berömda och uppskattade "Varningslistan ála Rolex", håll till godo:

Gör inte samma fel som många andra:

1) Letar upp den billigaste importbilen på blocket.se
2) Köper bilen jättesnabbt
3) Kollar upp mätarställningen EFTER köpet
4) Upptäcker att man köpt en långmilare
5) Blir sur som f*n
6) Gör polisanmälan
7) Försöker lämna tillbaka bilen och få köpesumman tillbaka
8) Får inte tag på säljaren eftersom han kastat kontantkortet
9) Får tag på säljaren som numera bor i Spanien sedan förra veckan
10) Får reda på att säljaren som lurade dig är utblottad
11) Polisanmäler säljaren för lurendrejeri
12) Får reda på att 162 andra pers också blivit lurade av samma kille
13) Ställer dig på plast 163 hos kronofogden i väntan på stålar
14) Får reda på att Polisen har lagt ner utredningen mot bilsäljaren
15) Blir ännu mer sur eftersom allt är helt kört
16) Försöker sälja bilen med riktig mätarställning till underpris
17) Du köper en Saab eller annan meningslös o tråkig bil eftersom frun kräver detta i tron att alla Bmw är som denna, du orkar inte argumentera utan lyder blint.

Gör enligt följande istället:

1) Leta upp en bil
2) Kolla upp bilen grundligt, ring tidigare ägare (i Tyskland om den är importerad), kolla garantiservice-arbeten via din lokala BMW-åf, ring firmorna som servat bilen, kolla efter eventuella omlackade ytor (krockad?), gör M-test om du är tveksam m.m.
3) Köp bilen
4) Var supernöjd!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Eller knalla in på en svensk eller tysk BMW återförsäljare och peka på en kärra du gillar, "den vill jag ha!". Klart... Dyrt, tja, du fick det du sökte. ;)
Ni har rätt. Annonsen "luktar" lite väl illa.
Åker gärna inte 60 mil för att förmodligen bli grymt besviken.

Men men, den som söker han skall finna....;)
ch
6
chalm
750iA -96, 523i -97, 540iA -93
Hej pojkar! Bilen var väl värd att åka 60 mil för och är i absolut toppskick, finns inget slitage på varken stolar eller ratt. Några små stenskott finns, men inag uppslag eller bucklor. Skivor och bromsat håller normalt slitage för dessa mil. Helt nya däck samt orörd M-parallelleker i reserven. orörda orginalverktyg, samt ett bländande fint skick på inredningen. Aningen sliten orginalruta, men det är väl ok efter över 8000 mil. Visst det är manuell klima, men den funkar alldeles utmärkt. Cd-växlare och business-stereo, inget superljud men med en subwofer i bak så blir det ok. Visst kan bilen vara skruvad men i så fall har den körts på landsväg av en liten och lätt person som inte har använt ratt, pedaler och växelspak särskilt flitigt. Bilen är numera i min ägo och det är min BMW nummer 60 så jag vet vad jag vill ha. Har satt i sportfilter och fyllt upp med V-power så nu går det undan. Jag måste säga att det är stor skillnad på prestanda mellan en manuell och en automatbil. Att häligheten inte kostade speciellt mycket gör ju inte saken sämre. Nöjd 530 -ägare.
chalm: He, he... Kul att du är nöjd med "kärran"... Skick och utsende går före mil och historik! Något som forumet i allmänhet inte håller med om. Grattis till en snygg bil.
330d
chnr: BZ90232

050701 162023km
050414 152317km
041019 128403km
031031 88146km

säkert en välvårdad bil men milen stämmer dock dåligt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tyvärr inte första gången vi ser en 5-serie i toppskick som rullat avsevärt längre än vad mätaren berättar, om nu 330d's siffror är korrekta.

Ibland kan man tycka att vi forumdeltagare är snabba att såga eller misstänkliggöra en bil när någon liten varningsklocka ringer men det har väl också visat sig i många fall att det faktiskt ofta är befogat.

Hoppas det löser sig för chalm!

330d: är dina mil/datum garantireperationer eller vanliga servicar?

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
chassinumret stämmer ju i alla fall, så om 330d har tillgång till garantidatabasen så stämmer utdraget ypperligt bra. detta måste innebära att chalm inte kollade upp mätarställningen alls!

på gränsen till underligt att chalm har blivit lurad trots sin erfarenhet av 60 bmw-bilar. för att bromsarna skulle se likadana ut efter 8000 mil som efter 17000 mil stämmer inte. på 17000 mil är med 99% sannolikhet bakskivorna bytta, och framskivorna kan vara bytta 2 ggr. sedan ska en ärlig 8000-milare knappt ha synligt slitage i fronten, och inredningen ska se ut som ny. 17000 mil syns ofelbart på en bil om man vet var man ska leta, så det låter mycket underligt att chalm inte skulle ha sett detta.

om hela den här historien stämmer är det ytterligare ett fruktansvärt exempel på hur illa det är ställt med bilmarknaden här i Sverige, när en ärlig 13000-milare som min förra 530iT är i princip osäljbar medan en tokskruvad bil till samma pris är hur lättsåld som helst.

Hälsningar från en trött och desillusionerad Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig Johan och av chalms inlägg så lät det ju som han litade på sin erfarenhet och inte kontrollerade bilen mha BMW.

Slitage i fronten är alltid lite vanskligt att tyda. Min hade rullat 7100 mil när jag köpte den och det var en del stenskott på huven men inte typ "bläster" slitage på fronten eller rutan som det ofta blir när milen är fler. När bromsarna byts är ju också ytterst varierande beroende på hur bilarna rullar. Om siffrorna ovan stämmer så är det ju 4-5.000mil per år och säkert långa mil med tanke på skicket och då håller ju också bromsarna längre. En manuell sliter ju inte heller bromsarna i samma omfattning.

___
//Ulf
Min förra var fullkomligt blästrad i fronten efter 6000 mil så det är nog lite olika. pendlade iof 45 mil per dag efter E4:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.