|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Ragemannen |
Det kan ha varit lite dumt av mig att såga företaget som sådant när jag är mest lack på "teknikern" försökte nå dig under denna tidpunkt dock ringer jag dig under dagen så pratar vi klart detta på ett annat forum. |
|
När man chippar en sugmotor så vinner man ingen effekt i sig utan man förändrar utseendet på effektkurvan, 5 vunna hk på toppen kan i självverket vara 10 tappade mellan ex 4krpm-5krpm. Att man skulle kunna optimera en motor så att den ser ut som bmw:s kurva fast med högre effekt på många ställen tycker jag är löjligt. Däremot tror jag många kan bli nöjda med en chippning eftersom de ofta ändrar karaktären till sån som de som vill ha en chippad bil vill ha. "Vassare" Ofta så pratas de om att man optimerar eftersom svensk bensinkvalitet. I en modern bil som de handlar om här så sitter de väldigt avancerade styrstystem som med olika mätmetoder kalibrerar motorn efter bränslet. Möjligen kan man med chip snäva ihop toleranser i styrsystemet. Men de ger inga enorma effektökningar. Sen så i vissa fall så de lönar de sig att chippa en motor som är strypt från fabrik, bmw har ju samma motorer i endel bilar men olika chip där kan man uppgradera till den starkare motorn. Fördelar med chip kan ju vara att man "slipper"/flyttar varvtalsspärren och tar bort hastighetsregleringen. Givetvis gäller inte allt för alla olika sug bilar som finns, vissa är troligen tacksamma att chippa. För turbobilar så gäller de ju annorlunda. |
|
|
AddeK: Har du konkreta bevis för detta? Att man bara vinner lite på toppen och tappar i botten? FJag tycker inte att det är löjligt att mappa om en bil, men det ska göras på rullar och av proffesionella. Har spenderat många timmar och antal xxxx kr på olika rullar och har haft både positiva och negativa erfarenheter. Mappade tillexempel min m3turbo i Åstorp för 3 år sen och bilen gick som en påse nötter. Mappade den sen själv på gatan till följd att den gick kanonfint och mycket snålare. (iofs dåligt exempel) Har fått mappat om min Sugis m3a i flera omgångar och provat olika kombinationer med chip/kolfiberbox, utan kattar/med kattar osv..Kammar/ vanos inställningar osv. Detta givetvis INTE PÅ GATA, utan på rullar med proffs som har seriell-programmeringsutrustning med alla mät och bör-värden som också måste ändras. På en M3a 3.0 fick vi ut ca 20 bromsade hk vid endast ändring av bränslekurvan. Det var tillexempel mindre soppa vid låga varv och mera vid höga. Och då TAPPADE vi inte vrid eller effekt i botten, utan det var bättre över hela registret. men de 20 hk vann man på ca 7700 RPM. |
|
|
AddeK: Det du snackar om att tappa i botten och vinna i toppen handlar nog om kammar egentligen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Ragemannen |
Då var saken avhandlad, vi lever i två olika världar där tid och frågor behandlas annorlunda. En go och glad som jag har sällan koll på tekniken och tid saker tar utanför mitt eget område, utan vill ha leverans bums. Kanske detta kan vara något att ha i åtanke framöver då det säkert finns fler som jag som behöver svar på frågor etc. Inga sura miner längre från min sida och jag får be it's fun om lycka till i framtiden. |
|
Ragemannen: Vill ha en utförlig rapport om hurvida chippningen fungerar på en 523:a sen :) På e28 M535i (svensksåld) fungerar det riktigt bra, och man får tillbaks dom hästarna som skiljer den svenska från den tyska med råge. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Ragemannen |
japp så fort jag vart förbi turbo center skall du få en utförlig rapport, kanske blir till och montera nya kattar också borde ju göra någon skillnad |
|
Då var som sagt saken avhandlad och bägge parter har nog i detta läget förstått att man inte i alla lägen talar samma språk även om det som nu råkar vara svenska. Här har kunden uppfattat saken som att hela operationen från start till mål inklusive in och utrullning av bil kunde ta kanske 20 minuter medans vi räknar på ca 3 timmar per bil. Jag har för vana att alltid i alla lägen informera om detta men eftersom det denna gång inte kom på tal vad vi har förstått nu i efterhand blev det lite hetsigt på plats. Dubbelbokningen - mitt fel - gjorde att Ragemannen i detta läge skulle fått sin bil chipad ca 14.00 istället för 13.00 och att vi behövt bilen i några timmar istället för som han uppfattade det vara på väg hem igen efter 20 minuter. Så blir det när man gör ett misstag som jag har gjort och inte informerat tillräckligt noggrant utan istället underförstått tror att alla ska förstå att det inte bara är att trycka på en knapp och tjoff så är allt klart. Jag får bli noggrannare på den här punkten och jag tror även att Ragemannen har förstått att det tar en stund att skruva ur/i olika komponeneter i en bil. Qvarnis/ itsfun.nu |
|
|
Har inga åsikter om chippning som sådant, men däremot om Quarnis excellenta sätt att sköta kundrelationen efter att det uppstått missförstånd. Ni som säljer och reparerar bilar och hänger här inne - läs och lär! Don't dream it, drive it |
|
Ragemannen |
Ja han skall ha kredit för att ta tag i saken. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.