|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Ragemannen |
Det kan ha varit lite dumt av mig att såga företaget som sådant när jag är mest lack på "teknikern" försökte nå dig under denna tidpunkt dock ringer jag dig under dagen så pratar vi klart detta på ett annat forum. |
|
När man chippar en sugmotor så vinner man ingen effekt i sig utan man förändrar utseendet på effektkurvan, 5 vunna hk på toppen kan i självverket vara 10 tappade mellan ex 4krpm-5krpm. Att man skulle kunna optimera en motor så att den ser ut som bmw:s kurva fast med högre effekt på många ställen tycker jag är löjligt. Däremot tror jag många kan bli nöjda med en chippning eftersom de ofta ändrar karaktären till sån som de som vill ha en chippad bil vill ha. "Vassare" Ofta så pratas de om att man optimerar eftersom svensk bensinkvalitet. I en modern bil som de handlar om här så sitter de väldigt avancerade styrstystem som med olika mätmetoder kalibrerar motorn efter bränslet. Möjligen kan man med chip snäva ihop toleranser i styrsystemet. Men de ger inga enorma effektökningar. Sen så i vissa fall så de lönar de sig att chippa en motor som är strypt från fabrik, bmw har ju samma motorer i endel bilar men olika chip där kan man uppgradera till den starkare motorn. Fördelar med chip kan ju vara att man "slipper"/flyttar varvtalsspärren och tar bort hastighetsregleringen. Givetvis gäller inte allt för alla olika sug bilar som finns, vissa är troligen tacksamma att chippa. För turbobilar så gäller de ju annorlunda. |
|
|