|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Ulke |
Innan man behöver tänka på sådana saker som "ofjädrad vikt" så har man nog redan gått ganska långt i sin strävan att optimera bilen för ex.vis bankörning eller dylikt... Jag tror ej att det var detta som trådskaparen syftade på när han nämnde väghållning, utan mer en uppdatering av bilens vägegenskaper vad gäller krängningsbenägenhet och stabilitet på vanlig väg...... //Ulke |
|
Ulke..du har så rätt....återigen....jag vill veta vad jag ska göra för att uppnå så bra balans mellan komfort och vägghållning som möjligt. jag vill inte ha den så där super stötig men ej heller gungig. Den är redan lite stötig och lite till går väl an, men den ska också vara komfortabel att åka längre sträckor i. Både med och utan last. Som sagt så sitter det 8" BBS fälgar med 225/16/55 på just nu och eftersom jag inte har någon erfarenhet av att åka på större fälgar så vet jag varken hur ljudnivån eller komfort/väghållnig blir med 17"...större än så är inte att tänka på. Funderar på att lägga på dubb däck på dom 16" fälgar jag nu har. Vet inte om jag har sportchassi eller ej, har ännu inte hittat utrustnings listan och ska kontakta BMW för att få den, men den känns "Lite" gungig i bakvangnen som den är just nu ( kanske dämpare och fjädring inte mår så bra ) och att eventuellt göra sportchassi av den är en fundering jag har, men även där har jag ingen erfarenhet av hur den då uppför sig ( Stötig/Komfort/Ljudnivå ) samt vilka dämpare/fjädrar man skall välja, har fått en hel del olika tips om det men det känns lite som choklad eller vanilj. Och högre ljudnivå i den vill jag heller inte ha som "Plexan" skriver att det blir av mer fälg och mindre gummi. Och om så är fallet..vilka/vilket däck ska man då välja för att undvika det. Det är ju absolut inte världens bästa vägar där jag bor så det "Måste" bli rätt. vet att vi alla upplever sånt här på olika sätt men någon med samma funderingar och likvärdig bil som gjort slag i saken får gärna uttala sig. |
|
|
Ulke och B.M.Williams> mitt svar var adresserat till Plexan egentligen, att påstå att större fälgar är "sämre på allt" är att ta i, det finns vissa nackdelar(som försämrad komfort tex) men även vissa fördelar, annars skulle inte sportbilar utrustas med större hjul... När det gäller B.M.Williams fråga så kan jag säga att visst förlorar man en del av komforten med fälgar från 17" och uppåt, men inte med ett standard chassi. En polare till mig har bytt från 18" till 17" för en mjukare gång på hans M5(M-chassit), medans jag har 18" just för att kompensera min standard chassi med styvare däck. Jag har kört ändå ner till Bosnien och tycker bara att bilen går utmärkt med 18" hjul på Autobahn, speciellt i kurvor :-) Så 17" fälgar tycker jag är nog den optimala kompromissen mellan komfort och väghållning. BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Sharifan...ok, men vad anser du om ljudnivån då ? |
|
|
B.M.Williams: från 17" och uppåt ökar ju ljudnivån lite (mest på ojämnheter, pga hårdheten), men vägbullret beror mkt på vilka däck du har, ca 30% avgör däckfabrikat skulle jag säga. Alla lättrullade, däck (typ Nokias "tysta" NRVi däck) låter mkt mindre än de snygga sportdäck med V-format och glesare mönster. Och lufttrycket är pricken över i:et - lågprofildäck är speciellt känsliga för fel tryck, du måste ha rätt tryck för att behålla körkomforten och undvika stenhårda hjul, men det finns så mkt skrivet om detta på forumet... Om du vänjer dig vid 17"-fägar så är skillnaden sedan marginell om man byter till 18" eller 19", det blir bara stötigt hela tiden :)... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.